شهید آوینی

جهت افزایش مشروعیت منطقه ای انقلابیون؛ 
انصارالله و سکوی پرتاب بغداد

روزنامه فرا منطقه ای الشرق الاوسط از حضور هیات وابسته به انصارالله در بغداد و دیدار آن ها با مقامات عراقی و ایرانی خبر داده است.

 94/02/31


جنبش انصارالله یمن با تثبیت روز افزون موقعیت نظامی خود در این کشور در پی کسب مشروعیت بیش از پیش بین المللی برآمده است. به گزارش روزنامه القدس العربی هیات بلند پایه ای از صنعا به بغداد سفر کرده و هدف خود را افزایش روابط دولت این کشور با عراق بیان نموده اند.

بنابر نوشته این روزنامه حوثی ها دو هدف عمده را در این سفر دنبال می نمایند. ابتدا در پی افزایش دایره حامیان خود در منطقه هستند و هدف دوم را کسب حمایت معنوی شیعیان عراقی قلمداد نموده اند.

ارتباط با عراق علاوه بر افزایش میزان حمایت های مالی و نظامی احتمالی به انصارالله زمینه ایجاد گسترش ارتباطات آن ها با اعراب را بیش از پیش فراهم نموده و از ادعای وابستگی آن ها به ایران و عدم محبوبیت در میان جهان عرب خواهد کاست. گفته می شود علاوه بر عراق، پیشتر نیز نیروهای انصارالله به ارتباط گیری با شماری از گروه های لبنانی من جمله حزب الله پرداخته اند. عربستان سعودی و شیوخ محافظه کار خلیج فارس بارها حوثی ها را به نیروهای وابسته به انقلاب اسلامی ایران متهم نموده اند، این در حالی است که تحرکات حوثی ها جهت کسب حقوق شان از یک دهه پیش از وقوع انقلاب در ایران آغاز شده و هم چنان ادامه دارد

پیگیری هدف دوم در راستای نزدیکی بیشتر با شیعیان و کسب حمایت مرجعیت و علمای دینی عراق نیز جایگاه انصارالله در منطقه را ارتقا خواهد داد. بنا به گزارش الشرق الاوسط هیات پنج نفره فوق به ریاست محمد القبلی علاوه بر سفر به بغداد به نجف نیز خواهد رفت و در طول ابتدای سفر خود با عمار حکیم رهبر مجلس اعلای اسلامی دیدار نموده است. مجلس اعلای اسلامی از جریان های با نفوذ موجود در عراق محسوب می شود.

هیات یمنی قرار است پنج روز در عراق اقامت داشته باشد و در این سفر با شماری از شخصیت های با نفوذ سیاسی نظیر نوری المالکی نیز دیدار نمایند. دولت عراق بر خلاف اکثر شیوخ خلیج فارس مخالفت خود با حمله عربستان به یمن را اعلام نموده و خواستار ایجاد گفتگوهای یمنی-یمنی برای عبور از بحران شده است.

منطقه خاورمیانه در طول سال های اخیر به ویژه پس از به انحراف راندن بیداری اسلامی شاهد تضادهای فرقه ای بوده و همین امر زمینه تشدید تنش ها را فراهم نموده است. دولت سعودی به گونه ای مستقیم و غیر مستقیم در راستای تضعیف جریان های وابسته به مقاومت و گروه های شیعی پرداخته است. مداخله در سوریه جهت سرنگونی بشار اسد، حمایت از تروریست ها در عراق، ایجاد بحران در لبنان و حمله مستقیم نظامی به یمن از جمله مصادیق فوق می باشد.

الشرق الاوسط در یادداشت خود مدعی شده است که هیات حوثی‌ها، با جاسم الجزائری عضو دفتر سیاسی گروه کتائب حزب الله عراق که وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است دیدار کرده است. محمد القبلی که از رهبران گروه حوثی است در اظهارات تلوزیونی اخیر خود از حمایت کتائب حزب الله عراق از یمن در برابر حملات عربستان قدردانی کرد. او همچنین اعلام کرد تمامی عراقی ها از مردم یمن حمایت می کنند و مخالف حملات ظالمانه به یمن هستند و آماده حمایت از این کشور با همه توانشان هستند. کتائب حزب الله هم اکنون از فعال ترین گروه های شبه نظامی موجود در عراق است که در بازپس گیری تکریت از تروریست های داعش نقش بسزایی ایفا کرد.

الشرق الاوسط مدعی شده است که سفر هیات یمنی مصادف شده است با سفر حسین دهقان وزیر دفاع ایران به عراق و به احتمال زیاد این رخداد از پیش برنامه ریزی شده و در راستای هماهنگی هر چه بیشتر متحدین منطقه ای بوده است. به گفته ی این روزنامه مقامات نظامی ایران و هیات حوثی در راستای اتخاذ تدابیر آتی شان و نحوه رویارویی با سیاست های منطقه ای ریاض به گفتگو پرداخته اند.

با وجود گذشت هفته ها از تداوم حملات هوایی عربستان، نیروهای انصارالله هم چنان به پیشروی خود در یمن ادامه داده و بر قاطبه مناطق این کشور استیلا یافته است. به باور ناظران منطقه ای عربستان سعودی در دستیابی به اهداف خود در حمله به یمن ناکام مانده و این امر به مرور بر کاهش موقعیت منصور هادی رئیس جمهور مستعفی افزوده و موجب تثبیت جایگاه انصارالله به عنوان دولت مشروع یمن خواهد شد. موضع برخی قدرت های بین المللی و حتی اظهارات تردید آمیز مقامات آمریکایی در قبال تحولات یمن نشان می دهد که در آینده ای نزدیک با توقف حملات سعودی، عملا دولت منصوب به انصارالله به عنوان یگانه دولت حاکم و مشروع از سوی مجامع بین المللی به رسمیت شناخته خواهد شد.


 

منبع :مشرق نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo