شهید آوینی

گاهی به شرایط جدید کمیته امداد امام خمینی (ره)
سخنی کوتاه با مدیران جدید «ساختمان سوهانک»

یکی از پیشنهاداتی که مدیران جدید کمیته امداد امام خمینی رحمته الله می توانند بر روی آن فکر و با سنجیدن جوانب امر، آن را عملیاتی کنند؛ راه اندازی بنگاه‌های اقتصادی مختص افراد تحت پوشش است.

 94/02/13


سید پرویز فتاح و اعضای جدید هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) در حالی طی چند روز گذشته سکان هدایت این سازمان مردمی و انقلابی را بر عهده گرفتند که برخی از عملکرد مسئولان قبلی آن به بوته نقد منتقدان گذاشته شده بود.

فتاح که تاکنون در مناصب مختلف مدیریتی اعم از جهادسازندگی، سپاه پاسداران، وزارت نیرو، دانشگاه امام حسین، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا و ... کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته، اکنون قرار است در یک منصب خدمت‌رسانی به قشر ضعیف جامعه مورد آزمون ملی قرار گیرد.

هرچند مقام معظم رهبری در حکم اعضای جدید هیئت امنا و رئیس کمیته امداد از عملکرد مدیران قبلی آن تقدیر و تشکر کردند، اما ضمانت پویایی یک سازمان تغییر و تحول و بکارگیری ایده های بدیع است. ایده هایی که البته می بایست در چارچوب منویات مقام معظم رهبری و صدالبته بنیانگذار این کمیته مردمی و انقلابی باشد.

ساختمان مجلل کمیته امداد مغایر با اهداف این سازمان
یکی از انتقاداتی که بارها و بارها به گوش مسئولان کمیته امداد امام خمینی(ره) رسیده و از طریق رسانه های گوناگون مطرح گردیده، بحث ساختمان مرکزی کمیته امداد است که در برخی محافل خبری حتی از آن با عنوان «کاخ» هم نام برده می شود. تعبیری که البته چندان هم دور از ذهن نیست.

ساختمان عظیم و مرکزی کمیته امداد امام(ره) در سوهانک، مجتمع بسیار بزرگی است که بعد از ورود از در اصلی ، ساختمانهاي مختلف کمیته امدادچون نمازخانه، ساختمان‌های دانشگاه، مجتمع اقتصادی و باشگاه مشاهده می‌شود.

البته چندی پیش یکی از مسئولان کمیته امداد مدعی شده بود که زمین این ساختمان اهدایی است و کمیته هزینه ای برای آن متقبل نشده است. اما سوالی که بوجود می آید این است که آیا هزینه ساخت و ساز و کارهای عمرانی در آن زمین هم اهدایی است؟! یا اصلاً چه لزومی دارد سازمانی که قرار است به داد محرومان و مستضعفان برسد در یک ساختمان مجلل در یکی از بهترین و گرانقیمت ترین نقاط شهر تهران تعبیه شود؟!

برپایی مراسمات، جشن ها و همایش های غیرضروری از سوی کمیته امداد
نکته دیگری که طی سالیان گذشته زیر ذره بین منتقدین کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار داشت، برگزاری همایش ها، تبلیغات و تشریفات غیرضروری است. مواردی که اتفاقا سید پرویز فتاح رئیس جدید کمیته امداد نیز در مراسم تودیع و معارفه صراحتا به آن اذعان داشت و تاکید کرد باید در موارد غیرضروری صرفه جویی گردد.

طی سال های گذشته بارها و بارها شاهد بوده ایم که برخی مراسمات با هدف جذب کمک های نقدی و غیرنقدی برای محرومین و نیازمندان برگزار می شد اما برخی منتقدین معتقدند که بجای صرف هزینه های کلان برای برپایی همایش و مراسم، می شد تعداد بیشتری از مددجویان را همراهی کرد.

البته این نکته بدان معنا نیست که برپایی مراسم گلریزان و جمع آوری کمک برای محرومین باید از دستور کار کمیته امداد حذف گردد. بلکه پیشنهاد می شود مدیریت این برنامه ها به شکلی باشد که به قول معروف خرجش به دخلش بیارزد!

پاسخگویی به شبهات پیرامون کمیته امداد 
نکته بعدی؛ شبهاتی است که بعضاً پیرامون کمیته امداد و مسئولان آن وجود دارد. شبهاتی از قبیل چرایی کمک به مردم سایر کشورها، بودجه و پول های صدقه و نذورات صرف چه مواردی می شود یا اینکه کمیته امداد چه مقدار بودجه دولتی دارد و هزاران شبهه دیگری که از سوی برخی محافل غربی و ضدانقلاب برای ناکارآمد جلوه دادن این نهاد انقلابی طراحی می شود. که قطعا به واسطه کارنامه عملکردی روشن مدیران این نهاد پاسخگویی به چنین شبهاتی چندان کار دشوار و پیچیده ای نیست و تنها به یک مدیریت معقول و منطقی نیاز دارد.


به عنوان مثال؛ شبهاتی پیرامون اینکه صدقه های روزمره چگونه به دست نیازمندان می رسد و اینکه آیا کاملا در این راه خرج می شود یا مخارج روزمره کمیته نیز در آن لحاظ می شود یا نه، باید روشن سازی شود.

یکی دیگر از شبهاتی که سالیان سال است برخی روی آن تمرکز کرده اند، بودجه کمیته امداد است که این امر نیز می تواند در قالب گزارشاتی مدون بر اساس بودجه ها و ... در اختیار مردم قرار گیرد تا مردم با اعتماد بیشتر و اشتیاق بیشتری در این زمینه گام بردارند.

بنگاه های اقتصادی؛ پیشنهادی کارآمد پیش‌روی مدیران جدید ساختمان سوهانک
یکی از پیشنهاداتی که مدیران جدید کمیته امداد امام خمینی رحمته الله می توانند بر روی آن فکر و با سنجیدن جوانب امر، آن را عملیاتی کنند؛ راه اندازی بنگاه‌های اقتصادی مختص افراد تحت پوشش است.

به عبارت دیگر، به جای آنکه کمیته امداد بصورت ماهیانه برای برخی افراد تحت پوشش خود مستمری در نظر بگیرد، می تواند با راه اندازی کارگاه های اقتصادی، هم در راستای ایجاد اشتغال نیازمندان گام های مقبت و کارامدی بردارد و هم در زمینه تولید ملی اثربخش باشد.

تولید پوشاک، مواد غذایی، لوازم خانگی، صنایع دستی، و ... می تواند بخشی از بازارهای مورد هدف مدیران کمیته امداد باشد که از این طریق فتاح و همکارانش این فرصت را دارند که سهم بسزایی در اشتغال زایی و رونق تولید داخلی ایفا نمایند.

توصیه های رهبر انقلاب به مدیران جدید کمیته امداد امام خمینی
اما در پایان برای تذکر و یادآوری مدیران جدید این نهاد انقلابی و مردمی بهتر است نگاهی کوتاه داشته باشیم به مسیری که رهبر معظم انقلاب در حکم هیئت امنای و رئیس جدید کمیته امداد تبیین فرمودند. ایشان در متن حکم اینچنین آورده اند:

«رجاء واثق دارم مجموعه فوق و رئیس محترم این نهاد انقلابی با استعانت از پروردگار متعال و بهره‌گیری از تجربیات ارزشمند موجود، در تحقق هدف نورانی این تشکیلات الهی که همانا توانمندسازی و شکوفایی استعدادها و تأمین خوداتکایی نیازمندان و محرومان و تقویت و رشد ایمانی و اعتقادی آنان با ارائه‌ی خدمات اجتماعی، حمایتی، فرهنگی و معیشتی می‌باشد، گام‌های اساسی و تکمیلی بردارند.»

پس با عنایت به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، «توانمندسازی و تأمین خوداتکایی محرومان و رشد ایمانی آنان» را می توان اصلی ترین وظیفه مسئولان جدید کمیته امداد امام خمینی(ره) دانست.
امید است مجموعه جدید مدیریتی امداد با تبعیت از فرمایشات بنیانگذار کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری و با توکل بر ذات اقدس الهی قدم های موثری در راه حل معضلات نیازمندان و محرومان جامعه بردارند. ان شالله
 
 

منبع :فرهنگ نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo