شهید آوینی

روسیه کاملا ضد دلار شد

پارلمان روسیه قرارداد پیوستن این کشور به اتحادیه ذخایر پولی کشور‌های بریکس را تصویب کرد.

 94/02/08


این اتحادیه عملا یک اتحاد ضد دلار و صندوق بین‌المللی جدیدی در مقابل نهاد‌های عمدتا غربی نظیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است که مکانیزم کمک‌های متقابل میان برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی(کشورهای عضو پیمان بریکس) را فراهم می‌کند و همراه با بانک توسعه، تابستان (ژوئیه2014)سال گذشته در نتیجه نشست سران بریکس در برزیل تشکیل شد.

آغاز به کار بانک بریکس درست یک سال پس از آن یعنی تابستان (ژوئیه 2015) خواهد بود. کرملین که در حال حاضر صدارت بریکس را عهده‌دار شده، مشوق آهنگ کار تمام‌عیار این اتحادیه است. دومای روسیه با تصویب این سند تعهدات خود را تایید کرده و سهمیه 18 میلیارد دلاری به آن اتحادیه خواهد پرداخت. هند و برزیل هر دو همین مبلغ را حواله کرده و سهمیه آفریقای جنوبی 5 میلیارد و چین 41 میلیارد است.

ایجاد این مکانیزم منعکس‌کننده نیت کشور‌های بریکس نسبت به معرفی خود در سامانه پولی بین‌المللی به‌‌شکل جدید است. به عقیده یاکوف برگر، اقتصاددان روس، تاسیس این اتحادیه چارچوب استفاده از دلار در معاملات در حوزه بریکس را تنگ خواهد کرد.

برگر گفت: از نظر این 5 اقتصاد در حال جهش این گرایشی است اجتناب‌ناپذیر چرا که دلار نباید مکانی را که الان دارد در فهرست ارز‌ها اشغال کند. جای دلار باید مطابق تغییر ارزش آن در صحنه جهانی به‌طور چشمگیر عوض شود. در حال حاضر روند عینی تجدید سامانه پولی جهانی مشاهده می‌شود، از جمله طویل شدن لیست ارز‌هایی که می‌توانند پول جهانی محسوب شوند. درباره یوان می‌توان گفت که چین واحد پولی خود را پیش می‌برد هر چند ارز چینی از پول‌های قابل تبدیل نیست ولی یوان در چارچوب بریکس مانند دیگر واحد‌های پولی می‌تواند به‌عنوان ارز ذخیره به پیش حرکت کند.

اتحادیه پولی بریکس در صورت بروز مسائل پولی کشور‌های عضو از بانک‌های مرکزیشان حمایت خواهد کرد. این اتحادیه به برنامه‌های کمک‌رسانی صندوق بین‌المللی پول و سازمان‌های ملی آن مانند صندوق ذخیره آمریکای لاتین و اتحادیه پایاپای آسیا (چیانگ مای) شباهت دارد.
 

منبع :فرهنگ نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo