شهید آوینی

نامه رهبر انقلاب نقش مهمی در قضاوت‌های آتی غرب درباره اسلام خواهد داشت

کارشناس آمریکایی معتقد است نامه رهبر انقلاب توانایی کامل مبارزه با اسلام‌هراسی را داشته و نقش مهمی در قضاوت‌های آتی درباره اسلام خواهد داشت.

93/12/06

«مایکل جان کوالچاک»، کارشناس و فعال امور جوانان در آمریکا در ارتباط با نامه رهبر انقلاب و تأثیر آن بر جذب جوانان غربی به اسلام واقعی گفت: جوامع غربی بر سیاست تفکیک و سرکوب مردم بر اساس نژاد و جنسیت و موارد دیگر استوار است در صورتی که اسلام احترام ویژه‌ای برای عدالت اجتماعی و اتحاد میان گروه‌های ستم‌دیده قائل است. نژادهای گوناگون از طریق تلاش برای احقاق حقوق خود بیش از گذشته این موضوع را درک می‌کنند که می‌توانند برای داشتن دنیایی بهتر کنار یکدیگر تلاش کنند. تمام مردم دنیا، از هر نژادی که باشند از توقف ماشین جنگی آمریکا بهره به‌مراتب بیشتری خواهند برد.

وی در پاسخ به این سؤال که نامه رهبر انقلاب چه نقشی در کاهش اسلام‌هراسی در غرب خواهد داشت، نیز گفت: اسلام‌هراسی در جامعه امروزی آمریکا نهادینه شده و علت آن نیز حضور نظامی ارتش آمریکا در کشورهای مسلمان است. به‌اعتقاد من بدون نابودی سیستم‌های مدافع جنگ در کشورهای غربی نمی‌توان اسلام‌هراسی را به‌طور کامل در این جوامع از بین برد. نامه رهبر انقلاب ایران کاملاً توانایی مبارزه با اسلام‌هراسی را داشته و نقش مهمی در قضاوت‌های آتی درباره اسلام خواهد داشت.

کوالچاک درباره تمایل رسانه‌های غربی به پوشش خبری نامه رهبر انقلاب نیز چنین پاسخ داد: جریان رسانه‌ای در آمریکا هم‌راستا با سیاست‌های وزارت خارجه این کشور است  و در کمپین علیه مسلمانان، اعراب و هر کشوری حضور دارد که مخالف سیاست‌های استعماری آمریکا است. نامه‌هایی از این قبیل بیانگر علاقه دولت و مردم ایران به صلح و مذاکره است و به همین دلیل  بعید است رسانه‌های آمریکایی توجهی به این نامه داشته باشند. دولت آمریکا و جریان رسانه‌ای از مذهب به‌عنوان بهانه‌ای برای پیشبرد اهداف امپریالیستی خود استفاده می‌کنند. هر سند یا بیانیه‌ای که نشان‌دهنده صلح‌طلب بودن مسلمانان باشد از سوی رسانه‌های آمریکایی نادیده گرفته می‌شود و تنها هدفی که دنبال می‌شود نشان دادن مسلمانان به‌عنوان مردمی خشن و حامی تروریست است.

وی در ادامه خطاب قرار دادن مستقیم جوانان را اقدامی مناسب ارزیابی کرد زیرا به‌اعتقاد این کارشناس آمریکایی جوانان بیشترین نقش را در از بین رفتن نگرش‌های نژادپرستانه در سال‌های آتی خواهند داشت. وی همچنین از مطالب مطرح شده در این نامه در ارتباط با تشکیل کمپین ضد اسلام پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی حمایت  و تأکید کرد رهبر انقلاب در محکوم کردن تاریخ برده‌داری، نسل‌کشی و استعمار غرب حق داشته است.

این کارشناس آمریکایی درباره تأثیر این نامه بر اروپایی‌ها و آشنایی آنها با اسلام واقعی گفت: متأسفانه در حال حاضر اروپا به‌واسطه حادثه تروریستی شارلی ابدو نظر مثبتی به مسلمانان نداشته و بیشتر اروپایی‌ها از این موضوع به‌عنوان بهانه‌ای برای ادامه اقدامات نژادپرستانه خود استفاده می‌کنند. امیدوارم مسلمانان جهان در انتشار این نامه تلاش کرده تا غیرمسلمانان  متوجه این موضوع شوند که اسلام را نباید مسئول خشونت در دنیا دانست.

به‌اعتقاد کوالچاک این نامه به‌خوبی بیانگر ندای صلح مسلمانان در تمام سطوح جامعه بود. رسانه‌های غرب از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی به‌عنوان بهانه‌ای برای توجیه اقدامات نظامی خود در نقاط دیگر جهان استفاده می‌کنند. وی در این باره گفت: استانداردهای دوگانه در آمریکا موج می‌زند. در رسانه‌های این کشور انتظار می‌رود که مسلمانان برای اقدامات گروه‌های افراطی عذرخواهی کنند در صورتی که به هیچ‌عنوان این موضوع ارتباطی به آنها ندارد. از سوی دیگر اگر مسیحیان دست به اقدامی تروریستی بزنند رسانه‌های آمریکایی هیچ‌گاه ماهیت دین مسیحیت را زیر سؤال نمی‌برند. اکثریت مسلمانان با  خشونت‌های تروریستی مخالفند اما هنوز به‌نحوی با آنها رفتار می‌شود که گویا بخشی از یک توطئه تروریستی بزرگ هستند.

وی درباره تأثیر این نامه درصورت دسترسی جوانان اروپا و آمریکای شمالی به آن گفت: به‌نظرم بخشی از جوامع غرب به‌حدی دچار اسلام‌هراسی هستند که حتی با خواندن قرآن نیز برخی اوقات سیاسی برخورد می‌شود. این شرم‌آور است زیرا حتی افراد سکولار نیز به زیبایی کلام قرآن و آموزه‌های اخلاقی آن اذعان دارند. از صمیم قلب امیدوارم تمام مردم اروپا و آمریکای شمالی پیش از انتقاد از قرآن و پیروانش با آن آشنا شوند. به‌نظرم بسیاری از مردم تمایل بیشتری به مطالعه منابع اصلی درباره اسلام خواهند داشت زیرا بیانات رهبر معظم ایران متقاعد کننده است، به‌عنوان مثال بسیاری از مسیحیان درصورت اطلاع از این مسئله که در قرآن از پیامبری مسیح صحبت به میان آمده شگفت‌زده خواهند شد.

این کارشناس آمریکایی در پایان درباره گام بعدی به‌سوی روشنگری جوانان غربی و آشنایی آنها با اسلام واقعی گفت: به‌نظرم  گام بعدی در تغییر نگرش غربی‌ها نسبت به اسلام باید تلاش در جهت تغییر چهره منفی مسلمانان در رسانه‌های غربی باشد. آشنایی جوانان غرب با این مسئله که مسلمانان اجتماعی بزرگ با ایده‌ها و عقاید مشخص هستند تا حد زیادی باعث تغییر نگرش منفی غربی‌ها خواهد شد. اقدام دیگر ایجاد یک جنبش ضدجنگ بزرگتر در آمریکا است که قادر به افشای دروغ‌های واشنگتن درباره جنگ‌های عراق و افغانستان باشد. یک جنبش ضد جنگ قدرتمند می‌تواند مقاومت در برابر امپریالیسم آمریکا در فلسطین، عراق، افغانستان، لیبی و سوریه را منعکس کرده و مانع از ادغام آن با افراطی‌گری شود.

منبع : خبرگزاری تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo