شهید آوینی

کودتای ملک سلمان در راس هرم قدرت و کنار زدن بازماندگان ملک عبدالله

رسانه‌های سعودی لحظاتی پیش جزئیات فرامین سلمان‌بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان را اعلام کردند که از جمله این دستورات می‌توان به برکناری بندر بن سلطان از ریاست شورای امنیت ملی و همچنین برکناری فرزند ملک عبدالله از امارت مکه اشاره کرد.

93/11/10

 

به نقل از العربیه، سلمان‌بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان در تازه‌ترین تصمیمات خود، تغییرات عمده‌ای را در کابینه این کشور اعمال کرد.
بر اساس این گزارش ملک سلمان، منصوربن متعب را به سمت وزیر مشاور، شیخ صالح آل‌شیخ را به سمت وزیر امور اسلامی، عادل الطریفی را به سمت وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی، عبداللطیف‌بن عبدالملک آل‌شیخ را به سمت وزیر امور شهرداری‌ها، ماجد القصبی را به سمت وزیر امور اجتماعی منصوب کرد.
پادشاه عربستان در تصمیمات جدید خود کمیته سیاست‌ آموزش و شورای خدمات شهری را منحل کرد. وی همچنین شوراهای اقتصادی، سیاسی و امنیتی تشکیل داد.
برکناری فرزند ملک عبدالله از امارت مکه
ملک سلمان مشعل‌بن عبدالله فرزند ملک عبدالله را از امارت مکه مکرمه برکنار و به‌جای وی خالد الفیصل را به سمت امارت مکه و همچنین مشاور خود منصوب کرد.
وی همچنین امیران ریاض و القصیم را از منصبشان برکنار کرد.
پادشاه عربستان همچنین فیصل‌بن بندر را به سمت امارت ریاض و فیصل‌بن مشعل را به سمت امارت القصیم منصوب کرد.
برکناری بندر بن سلطان از مسئولیت شورای امنیت ملی عربستان
ملک سلمان همچنین بندر بن سلطان را از مسئولیت شورای امنیت ملی عربستان برکنار کرد.
برکناری رئیس دستگاه اطلاعات عربستان
پادشاه عربستان خالد بن بندر را از ریاست سازمان اطلاعات برکنار و وی را به سمت مشاور خود منصوب کرد.
انتصاب خالد الحمیدان به ریاست دستگاه اطلاعات عربستان
ملک سلمان سرلشکر خالد الحمیدان را به ریاست سازمان اطلاعات این کشور منصوب کرد.
ملک سلمان حازم زقزوق را به سمت ریاست امور ویژه دربار، محمد الحلوة،‌ مهد السماری و عبدالله المحسین را به سمت مشاوران دربار، تمیم السالم را به سمت دستیار منشی خود، منصوب کرد.
وی همچنین خالد المحسین را به سمت ریاست اداره مبارزه با فساد، عبدالعزیزبن سلمان را به سمت معاون وزیر نفت و منابع طبیعی منصوب کرد.
ملک سلمان بعد از مرگ عبدالله‌بن عبدالعزیز نیز تغییرات عمده‌ای را در دربار پادشاهی اعمال کرده بود. در تصمیمات قبلی، مقرن‌بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی به عنوان معاون اول رئیس شورای وزیران انتخاب شده بود.
همچنین «محمدبن سلمان» فرزند پادشاه عربستان به عنوان وزیر دفاع و رئیس دیوان پادشاهی جدید عربستان و مشاور ویژه پادشاه انتخاب شده بود.
از سوی دیگر ملک سلمان "خالدبن عبدالعزیز التویجری" را از سمت ریاست دیوان پادشاهی برکنار و به‌جای وی "محمدبن سلمان" را که به عنوان وزیر دفاع و رئیس دیوان پادشاهی سعودی انتخاب شد در این سمت منصوب کرد.
همچنین در تصمیمات قبلی پادشاه محمدبن نایف به سمت وزیر کشور، جانشین ولیعهد و معاون دوم شورای وزیران عربستان انتخاب شده بود که این اولین بار بود که جانشین ولیعهد خارج از فرزندان عبدالعزیز بنیانگذار عربستان سعودی انتخاب شد و با این انتخاب جانشینی به نسل دوم منتقل شد.
کودتای ملک سلمان در راس هرم قدرت و کنار زدن بازماندگان ملک عبدالله
ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه جدید عربستان در هفتمین روز از پادشاهی خود با برخی عزل و نصب ها در پست های کلیدی، کودتای فراگیری را در راس هرم قدرت این کشور به اجرا در آورد.
روزنامه السفیر در این ارتباط نوشت، ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان با برخی عزل و نصب ها در پست های کلیدی امنیتی، سیاسی و اداری تقریبا به دوران ملک عبدالله در نهادهای مختلف عربستان پایان داد.
کنار گذاشتن برادر زاده ها
این عزل و نصب ها به طور خاص افراد میانه رو از زمان ملک عبدالله را در بر گرفت وهمین رویکرد نشان می دهد هفتمین پادشاه عربستان برخی از برادر زاده ها و مسئولانی که به موفقیت آنان در پست هایشان اطمینان نداشت، کنار گذاشت.
این تصمیم گیری ها نشان می دهد، عربستان در سطح داخلی به سمت سیاست محافظه کارانه در حرکت است و در همین راستا وزیرانی که ملک عبدالله به منظور ایجاد فضای باز و تغییر در مهم ترین وزارت خانه های عربستان روی کار آورده بود، کنار گذاشته شدند و به این ترتیب وزیر آموزش که با وزارت آموزش عالی ادغام شده و نیز وزیر اوقاف و امور اسلامی از گود قدرت حذف شدند.
این در حالی است که امیر خالد الفیصل به منظور پاکسازی وزارت آموزش از نفوذ اسلامگراها و تسلط دهها ساله آنان بر شیوه های آموزشی این پست را تصدی کرده بود.
ملک عبدالله پادشاه متوفی سعودی همچنین سلیمان بن عبدالله ابا الخیل که از اسلامگرایان میانه رو بود به عنوان وزیر اوقاف و امور اسلامی تعیین کرد تا به این ترتیب راه نفوذ محافظه کاران و تسلط آنان بر مساجد وابسته به این وزارتخانه را سد کند.
پایان دوران ملک عبدالله در پست‌های عالی
با تغییراتی که سلمان انجام داده است، می توان گفت دوران ملک عبدالله در اداره های عالی به پایان رسیده و فقط تعداد انگشت شماری از آنان در این مناصب باقی مانده اند که چه بسا در راستای مراعات برخی اصول و حفظ وجهه ظاهری است تا خاندان حاکم یکپارچه و متحد جلوه داده شوند.
در همین راستا به عنوان مثال می توان گفت امیر متعب بن عبدالله به عنوان وزیر گارد ملی در پست خود ابقا شد و این پستی است که پدرش 40 سال آن را تصدی کرده بود.
همچنین امیر عبدالعزیز بن عبدالله هنوز معاون وزیر خارجه یا همان سعود الفیصل است که اکنون در آمریکا در حال درمان است.

در مقابل امیر ترکی بن عبدالله و برادرش امیر مشعل بن عبدالله از حاکمیت منطقه ریاض و مکه کنار گذاشته شدند.
علاوه بر این امیر بندر بن سلطان از سمت خود به عنوان فرستاده ویژه پادشاه و دبیر کل شورای امنیت ملی که به طور کلی منحل شد، حذف شد.
اما امیر خالد بن بندر بن عبدالعزیز از دیگر کسانی بود که شامل فرمان عزل پادشاهی شده و در حالی که فقط شش ماه از ریاست او بر سازمان اطلاعات عمومی می گذشت از این پست حذف شده و خالد بن علی الحمیدان جای او را گرفت.
سلمان اکنون با این عزل و نصب ها خون جدیدی را در رگهای حکومت خود تزریق کرده و افرادی نظیر عادل الطریفی را که همین چند ماه پیش مدیریت العربیه را در دست گرفت به سمت وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی منصوب کرد. آن طور که در رسانه گزارش شده به جای عادل الطریفی،" ترکی الدخیل" مدیر شبکه العربیه شده است.
منحل کردن 12 شورا از شوراهایی که ملک عبدالله تاسیس کرده بود و اکتفا به دو شورای امور سیاست و امنیت و شورای امور اقتصاد و توسعه بخش دیگری از فرمان پادشاه جدید سعودی است.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo