چه کسانی می‌خواهند نماز جمعه «ضد فساد» نباشد + تصویرسازی

«نماز جمعه»؛ دستور مهمی که در اسلام تاکید بسیاری برآن شده است و می توان آن را وجه سیاسی، فرائض عبادی دانست؛ از این جهت پیشوند نماز «عبادی- سیاسی» جمعه نام مناسبی برای آن باشد.

93/10/28

رحیم پور,رحیم پور ازغدی,حسن رحیم پور ,حسن رحیم پور ازغدی,تصویر سازی,تصویر سازی رحیم پور,نماز,نمازجمعه,تریبون,خطبه

این فریضه عبادی- سیاسی پس از انقلاب اسلامی رنگ و بوی جدی به خود گرفت؛ اما اکنون نمازجمعه هایی که پرشور برگزار می شد، رفته رفته از تب و تاب افتاد!

البته در مقاطع حساس نمازهای جمعه نقش خود را بخوبی ایفا کرده اند با این حال به نظر می رسد آنطور که باید از این فرصت استفاده نمی شود.

اتفاق جدیدی که در نمازهای جمعه تهران افتاده است، حضور حسن رحیم پور ازغدی است که با طرح مباحثی شور خاصی به مباحث پیش از خطبه ها بخشیده است با این حال پس از چند هفته به نظر می رسد جریانی خاص تاب همین حضور چندهفته ای را نیاورده و فشارها برای حذف وی از تریبون نماز جمعه آغاز شده است.

روز جمعه رحیم پور ازغدی که لحن انتقادی نسبت به تریبون های نمازجمعه گرفته بود، گفت: ممکن است بنده دیگر در نماز جمعه سخنرانی نکنم اما اگر به شما گفتند نماز جمعه‌ای را برگزار کنید که درباره فتنه و فساد اقتصادی و شیعه انگلیسی در آن حرفی زده نشود بدانید که آن نماز جمعه دیگر نماز جمعه نیست.

وی از بی آنکه از جریانی نام ببرد گفت: روی ستاد نماز جمعه فشار بسیار زیادی است که روایات اقتصاد بازار و امثال آن خوانده نشود.

برای مشاهده اندازه اصلی تصویرسازی کلیک کنید.

رحیم پور,رحیم پور ازغدی,حسن رحیم پور ,حسن رحیم پور ازغدی,تصویر سازی,تصویر سازی رحیم پور,نماز,نمازجمعه,تریبون,خطبه



رحیم پور مدتی است که روایات اقتصاد اسلامی را در سخنان پیش از خطبه ها مرور می کند، روایاتی که برای بسیاری از جوانان جاذبه دارد حالا اما به مذاق برخی خوش نیامده است.

وی دیروز گفت: همین آیات و روایاتی که می‌گویند نخوانید، کمونیست لامذهب را هم به زانو در می‌آورد.

پررنگ شدن وجه سیاسی نمازهای جمعه، مدتی است که مورد مطالبه دانشجویان هم قرار گرفته است.

ماه رمضان گذشته و در دیدار دانشجویان با رهبر معظم انقلاب، دبیر دفتر تحکیم وحدت در سخنان خود گفت: نمار جمعه هایی که ظرفیتی وصف ناشدنی برای انقلاب اسلامی بود اما متاسفانه اینک خبری از آن نمازها نیست. ائمه جمعه سالخورده و بعضا با رویکرد های جناحی مانع بروز ظرفیت های بالا و جذب جوانان به نماز وحدت آفرین جمعه اند.و دیگر تعداد جوانانی که در نماز جمعه شرکت می کنند با ابتدای انقلاب قابل قیاس نیست.

چندی پیش نیز اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در نامه ای خطاب به ائمه جمعه سراسر کشور گفت: کمترین انتظار دانشجویان از همه ائمه جماعات در شهرها و روستاهای کوچک تا کلانشهرها این است که از تریبون های ارزشمند نماز جمعه برای مبارزه با فساد استفاده کنند تا این نهضت به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. بیان فساد محیط های پیرامونی و برخورد با مفاسد خرد قبل از گسترش آن، اتفاقی ارزشمند خواهد بود که بی شک یکی از رسالتهای ایشان است.

با طرح این مطالبات و سخنان حسن رحیم پور به نظر می رسد جریان قدرت و ثروت که دنبال خنثی سازی نمازهای جمعه است، تلاش خود را برای حذف نمازهای جمعه عبادی سیاسی و تقلیل آن به نمازهای جمعه عبادی صرف با رویکرد تقویمی و بی تفاوت از مسائل اصلی آغاز کرده است.

به بیان روز گذشته حسن رحیم پور ازغدی، شان نماز جمعه امر به معروف و نهی از منکر از مسئولان و اصحاب ثروت و قدرت و کسانی که به نام دین با مردم سخن می‌گویند، است.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی در گفت‌وگویی با بیان اینکه پس از سخنان دیروز، خط قرمز نگفتن بعضی حرفها در نماز جمعه شکست، می گوید: انصافا وضع نمازهای جمعه آنطور که باید نیست و خیلی بهتر از این می تواند باشد، با توجه به فرصت عظیم نمازهای جمعه این تریبون می تواند هم به لحاظ سیاسی، هم فرهنگی و هم اجتماعی اثر گذار باشد.

شهبازی زاده به تمایل احزاب و جریان های سیاسی برای دوقطبی سازی جامعه اشاره کرد و گفت که ائمه جمعه می توانند مانع این اقدام شوند.

وی گفت: معتقدم در جامعه ما تنها دو قطب است که باید برجسته شود و سایر قطب سازی ها غیراصیل و قلابی است که کارکرد انتخاباتی دارد؛ آن دو قطب اصیل همان جبهه مستضعفین در مقابل مستکبرین است که می تواند به خروش 99 درصد علیه یک درصد باشد.

وی با بیان اینکه قطب یک درصدی است که نمی خواهد سخنان ضدفساد از تریبون های نمازجمعه پخش شود و همین جریان است که برای حذف امثال رحیم پورها فشار می آورد، اظهار داشت: نمازهای جمعه می تواند جامعه 99درصدی را در برابر آن یک درصد قدرت و ثروت متحد سازد از این جهت با پرهیز از بیان رویدادهای تقویمی در نماز جمعه باید به مسائل مهم و اصلی پرداخت؛ اگر هم می خواهیم به مسائل تقویمی مثل هفته وحدت بپردازیم باید مثلا توضیح بدهیم که وحدت در جامعه امروز چه کارکرد اقتصادی و فرهنگی دارد.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه تریبون نمازجمعه محل تکرار جملات رهبری نیست، گفت: اگر هم بخواهیم سخنان مقام معظم رهبری را تبیین کنیم باید ما به ازای جغرافیایی و سیاسی آن را بیان کنیم.

وی گفت: باید نشان دهیم که نمازجمعه، میتینگ سیاسی قبائل خاص سیاسی نیست و ما با همین نماز جمعه می توانیم ثابت کنیم هنوز هم انقلاب اسلامی 98 درصد رای دارد و حامی تامین منافع مردم و اصل انقلاب است.

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: فریضه نمازجمعه می تواند میان توده های مردم و حاکمیت پیوند قوی ایجاد کند و باید امثال آقای رحیم پور در نمازهای جمعه حاضر شوند تا فشار باند قدرت- ثروت و روحانیت مرتجعی که حتی امام خمینی(ره) هم از آنان انتقاد کرده است، آقای رحیم پور را حذف نکند.

 

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران