شهید آوینی

خاتمی چه وقت و چگونه فرمان آشوب را صادر کرد؟  

خاتمی با اعلام پیروزی موسوی در انتخابات، آن هم درست زمانی که حدود ۳ ساعت از آغاز رای گیری گذشته کلید یک ماجرای خطرناک به نام فتنه را روشن کرد.

93/10/03

فتنه 88 که واقع شد، بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب بر این باور بودند که عده‌ای فریب خورده‌ سیاسی با اشتباهات مکرر سیاسی مرتکب جرائمی شده‌اند که بخشش آن اشتباهات غیرعمدی و سیاسی، هم شرعی است و هم قانونی.

اما با این وجود فقط یک نگاه اجمالی به آنچه که در روز برگزاری انتخابات 22 خرداد سال 88، نشان می‌دهد که برنامه‌ای در کار بوده و جمعی از اصلاح‌طلبان با برنامه قبلی و ساز و کار مشخص وارد میدان مبارزات انتخاباتی شده‌اند.

چراغ اول این ماجرا را "محمد خاتمی رئیس‌جمهور  اسبق" روشن کرد، آنجایی که ساعت 12:10 دقیقه روز برگزاری انتخابات، سایت یاری نیوز از سایت‌های نزدیک به خاتمی که بعدها به علت تخلفاتی فیلتر شد، به نقل از خاتمی مطلب مهمی را منتشر کرد.

"خاتمی: میرحسین موسوی پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری شده است" این جمله‌ای بود که سایت یاری نیور منتشر کرد و بعد از آن به طور کاملا برنامه‌ریزی شده یک سناریوی هوشمندانه به نام "تقلب" با هدفی خاص آغاز شد، که سید محمدعلی ابطحی معاون پارلمانی و رئیس‌ دفتر خاتمی بعدها در دادگاه محاکمه‌اش از تقلب به عنوان "اسم رمز آشوب" یاد کرد.

اندکی بعد و در ساعت 13:11، سایت قم نیوز که تحت مدیریت ابوالفضل فاتح رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد موسوی بود، به نقل از فاتح نوشت: پیروزی مهندس موسوی با فاصله زیاد قطعی است. همه برای این پیروزی یک سجده شکر بدهکاریم.

ساعتی بعد و در ساعت 19:01 ، قلم نیوز که به ارگان رسمی اطلاع‌رسانی ستاد موسوی تبدیل شده بود، به نقل از فرشاد مومنی عضو ستاد موسوی نوشت: میرحسین موسوی در آستانه شکستن رکورد 30 میلیون رأی است و در ساعت 20:21 نیز در خبر دیگری اعلام کرد که موسوی بیش از 60 درصد آرا را کسب کرده است.

سایت جمهوریت که گردانندگان آن در دادگاه از حمایت‌های مهدی هاشمی رفسنجانی از این سایت خبر داده بودند، نیز در ساعت 21:06 خبری را با عنوان "خاتمی به میرحسین تبریک گفت" منتشر کرد تا حلقه پیروزنمایی میرحسین موسوی با اراسل پیام‌های تبریک از سوی سران جریان دوم خرداد کامل‌تر شود.


علی اکبر محتشمی پور

در آخرین ساعات رأی گیری هم علی‌اکبر محتشمی‌پور رئیس کمیته موسوم به صیانت از آرای موسوی، با سوالی از سوی خبرنگاری مواجه می‌شود که از وی درباره موج‌سازی اصلاح‌طلبان درباره اعلام پیروزی موسوی قبل از اعلام نتایج رسمی و قانونی پرسید.

خبرنگار از محتشمی‌پور در جمع خبرنگاران می‌پرسد که چه شواهدی برای پیروزی موسوی در کشور دارید؟ محتشمی‌پور هم در پاسخ به این سوال زیرکانه خبرنگار، بدون اینکه سندی ارائه کند، می‌گوید: چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است.

محتشمی‌پور، بعد از این پاسخ هم از برگزاری جشن پیروزی موسوی در تاریخ‌های 23 و 24 خرداد خبر می‌دهد، در حالی که هنوز فرآیند برگزاری انتخابات پایان نیافته و مردم در حال انداختن رای‌های خود در صندوق های رای بودند.

نکته قابل توجه این بود که سایت کلمه همان زمان در گزارشی نوشت که «80 درصد از نمایندگان کمیته صیانت از آرای میرحسین موسوی موفق به حضور در پای صندوق‌های رای شدند» ولی بعد از اعلام نتایج انتخاباتی که اکثریت نمایندگان موسوی در پای صندوق‌های رای حضور داشته و بر فرآیند برگزاری نظارت داشتند، هم موسوی و هم سایت‌های رسمی متعلق به ستاد وی، انتخابات و نتایج آن را مخدوش اعلام کردند.

در پایان پازل روشن کردن چراغ یک ماجرای خطرناک، میر حسین موسوی با حضور در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی و ساعت‌ها قبل از اعلام نتایج رسمی توسط شورای نگهبان و وزارت کشور، طی سخنانی خود را پیروز انتخابات اعلام کرد. "برابر اطلاعاتی که از ستادهایمان در سطح کشور داریم، برنده قطعی با نسبت آرای بسیار زیادی اینجانب هستم."

با همین فرآیند برنامه‌ریزی شده که محمد خاتمی آغازگر آن بود، سرانجام فتنه‌ای در کشور به پا شد که 8 ماه به طول انجامید و خسارت اقتصادی، اجتماعی و روانی فراوانی به جامعه و کشور وارد ساخت.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo