شهید آوینی

موج جدید اختلافات در داعش/ضربه مهلک ارتش به داعش در رقه

جدیدترین و مهمترین تحولات میدانی سوریه برقراری آتش‌بس در «معظمیه الشام» ریف دمشق، توسعه کمربند امنیتی فرودگاه دیرالزور، بروز موج جدید اختلافات در داعش در جبهه شرقی، شکست سنگین داعش در رقه است.

93/10/03

جدیدترین تحولات میدانی سوریه از ترور یکی از رهبران جنبش فتح بدست جبهه النصره در جنوب دمشق و برقراری آتش‌بس در منطقه «معظمیه الشام» در جبهه ریف دمشق، توسعه کمربند امنیتی پیرامون فرودگاه نظامی دیرالزور و بروز موج جدیدی از اختلافات بین سرکردگان داعش در جبهه شرقی، درگیری داعش – النصره در ریف حماه واقع در جبهه مرکزی، سکوت داعش در قبال ضربه مهلک ارتش سوریه به این گروه در رقه و پیشروی ارتش سوریه در منطقه حندرات به ملاح در حلب، واقع در جبهه شمالی حکایت دارد. 

دمشق و ریف آن : ترور یکی از رهبران فتح/برقراری آتش‌بس در معظمیه الشام

در اقدامی که از سوی ناظران بسیار مهم خوانده شد، عناصر گروه تروریستی تکفیری «جبهه النصره» امروز (سه شنبه) بعد از ظهر «محمد طرویه» معروف به «ابو احمد»، از رهبران جنبش فلسطینی «فتح» را مقابل منزلش در اردوگاه آوارگان فلسطینی «یرموک»، در جنوب دمشق ترور کردند.

محمد طرویه نماینده جنبش فتح در اردوگاه یرموک و نماینده این جنبش جهت پیگیری پرونده آشتی ملی و مصالحه‌ها داخل اردوگاه بشمار می‌آمد.

از منطقه «معضمیه الشام»، واقع در ریف جنوب غربی دمشق خبر می‌رسد که توافقنامه نهایی آتش‌بس بین ارتش سوریه با گروه‌های مسلح این منطقه امضا شد. اهمیت برقراری این آتش‌بس در این امر نهفته است که المعضمیه از شرق به فرودگاه «المزه» مرتبط است و المزه از جمله مناطق هوادار نظام سوریه بشمار می‌آید.

منابع محلی سوری اعلام کردند که پس از برقراری آتش‌بس پیکرهای سربازان سوری که نزد این گروه‌ها نگهداری می‌شدند، به ارتش سوریه تحویل داده شد، نکته قابل توجه این بود که سر تمام این سربازان بدست عناصر مسلح این گروه‌ها از تن جدا شده بود.

اما در «جوبر»، واقع در شرق دمشق نیروهای ارتش سوریه آخرین گام‌ها برای آزادسازی کامل این منطقه تاریخی مسیحی نشین را برمی‌دارند. در این راستا این نیروها در محور «طیبه» پیشروی مهمی را انجام داده و تجمعات مسکونی و نقاطی را در این منطقه آزاد کردند.

به این ترتیب هم اکنون نبردها بین نیروهای ارتش سوریه با گروه‌های مسلح این منطقه در مناطق مشخص و محدودی در جریان است و ارتش سوریه بر این مناطق اشراف کامل اتشین دارد. 

گزارش شده است که ارتش سوریه امروز تونلی بطول 160 متر و عمق 7 متر در منطقه جوبر کشف کرد که حرستا – جوبر – عربین را به یکدیگر ارتباط می‌دهد. وجود شبکه گسترده و پیچیده‌ای از تونل‌های زیر زمینی در جوبر پیشروی ارتش سوریه در این منطقه را با کُندی مواجه کرده است.

این درحالی است که دیگر یگان‌های ارتش سوریه پیشروی‌های گسترده‌ای را در مناطق پیرامونی شهرک‌های «عربین» و «زملکا» انجام دادند که از جمله کانون‌های تجمع و تمرکز گروه‌های مسلح در غوطه شرقی دمشق بشمار می‌آید.

از سوی دیگر، خبر رسیده که نیروهای ارتش سوریه روز سه‌شنبه اهالی شهرک «خیاره دنون»، واقع در غوطه غربیه دمشق را از این منطقه به مناطق امن منتقل کردند، صفحات اینترنتی وابسته به گروه‌های تروریستی در این منطقه این اقدام ارتش سوریه را به این دلیل می‌دانند که ارتش سوریه قصد دارد، این منطقه را به مرکز عملیات خود قرار می‌دهند.

در این صورت باید در انتظار عملیات ارتش سوریه در شهرک‌های طیبه، مقیلبیه، دیرخبیه و خان الشیح با هدف پاکسازی آنها باشیم، به ویژه آنکه خبر درگیری‌ بین ارتش سوریه و تروریست‌های مسلح در منطقه طیبه گزارش و در شهرک «زاکیه» آتش بس برقرار شده است. 

دیر الزور:‌ توسعه کمربند امنیتی فرودگاه دیرالزور/موج جدید اختلافات در داعش

یگان‌های ارتش سوریه روز سه شنبه موفق شدند، پیشروی چشمگیری را اطراف فرودگاه نظامی دیر الزور محقق کردند.

بنابر گزارش میدانی خبرنگار فارس در سوریه در این عملیات نیروهای ارتش سوریه چندین نقطه در منطقه «جویجه صکر»، واقع در شمال غربی فرودگاه نظامی دیر الزور را تنها چند روز پیش از نبردهای سنگین با گروه تروریستی تکفیری «داعش»، از این گروه باز پس گرفتند.

یک منبع میدانی سوری در این خصوص توضیح داد که این پیشروی موجب گسترش کمربند امنیتی اطراف فرودگاه و ایجاد دیواری دفاعی پیرامون آن می‌شود که آن را از حملات عناصر تکفیری داعش محافظت می‌کند.

به موازات این عملیات ارتش سوریه دیگر یگان‌های ارتش سوریه داخل شهر دیر الزور در کوی «الموظفین» و همچنین منطقه «الجبل» با عناصر مسلح تروریستی درگیر شدند.

اما منابع نزدیک به گروه تکفیری داعش از بروز درگیری‌های شدید و بزرگ میان سرکردگان داعش خبر و دلیل آن را به انتصاب سرکرده داعش در دیر الزور که داعش آن را «ولایت خیر» نامیده، ارجاع می‌دهند.

این منابع تصریح کردند که هم اکنون اختلافات شدید و عمیقی میان تروریست‌هایی که انصار – تروریست‌های سوری – و مهاجرین – تروریست‌های خارجی – نامیده می‌شوند، برسر درخواست «عامر الرفدان»، سرکرده سابق داعش در دیر الزور جهت بازگرداندن این منصب به وی به جای انتصاب سرکرده‌ای عراقی بر این منطقه در جریان است.

منابع مذکور افزودند: داعش درخواست الرفدان را رد کرده و دلیل این امر را بیشتر بودن تعداد مهاجرین یا تروریست‌های غیر سوری در قبال انصار یا همان تروریست‌های سوری و اینکه والی یا سرکرده داعش باید از میان مهاجرین انتخاب شود، بیان کرده است.

اما این پایان چالش‌ها و مشکلات داعش نیست، بلکه طی روزهای اخیر داعش با پخش فیلمی در پایگاه‌های مختلف اینترنتی مدعی شده است که گروهی را کشف و دستگیر کرده که دارای تابعیت ترکیه‌ای بوده و اذعان داشته‌اند که درصدد کودتا شهر «رقه» به عنوان کانون فعالیت و تمرکز داعش در سوریه بوده‌اند.

براساس اعلام داعش اعضای این گروه «ابو بکر البغدادی»، سرکرده این گروه تروریستی تکفیری را تکفیر کرده است.

این در حالی‌ است که داعش در استان «حماه» در مرکز سوریه اقدام به اعدام 5 شهروند سوری در روستای «العبد» به اتهام جاسوسی برای نظام سوریه کرد.

اما منابع محلی در استان دیر الزور اعلام کردند که داعش در بیانیه‌ای قوانین جدیدی را برای ساکنان شهر «المیادین»، در ریف شرقی دیر الزور وضع کرده که به موجب آن اصلاح محاسن و یا کوتاه کردن آنها و انداختن انگشترهای نامزدی و ازدواج از این پس ممنوع است.

این قوانین جدید به آرایشگران شهر المیادین ابلاغ و از آنها خواسته شده به آنها عمل کنند، در غیر این صورت مغازه‌های آنها تعطیل و به زندان افکنده خواهند شد.

این بیانیه همچنین از زوج‌های جوان خواسته از انداختن انگشترهای نامزدی و حلقه‌های ازدواج تحت این عنوان که «شرک اصغر» و از جمله تقالید و آداب و رسوم کافران است، جلوگیری کنند.

اما در شهر مرزی «البو کمال» داعش 6 شهروند این منطقه را بدون آنکه اتهام آنها مشخص شده باشد، در ملاء عام اعدام و سپس آنها را در میدان شهر به صلیب کشید.

از سوی دیگر، به دلیل شکست‌های سنگینی که داعش در نبرد تصرف فرودگاه نظامی دیر الزور از ارتش سوریه متحمل شد و در اثر آن صدها عنصر مسلح خود را از دست داد و صدها نفر دیگر نیز به دلیل زخمی شدن از حضور در میدان‌های نبرد معذور شدند، از مردان مناطق الموحسن، القوریه، البولیل و التبنی خواست پس از گذراندن دوره آموزش نظامی 2 ماه به این گروه تروریستی تکفیری ملحق شوند. 

حلب: پیشروی 3 کیلومتری از حندرات تا ملاح

در حلب ارتش سوریه موفق شده، 3 کیلومتر از «حندرات» تا منطقه «ملاح» پیشروی کند و درگیری‌ها در این محور بسیار شدید و نفس‌گیر توصیف شده است.

از سوی دیگر، شماری از گروه‌های تروریستی فعال در حلب روز سه شنبه در بیانیه‌ای از تشکیل اتاق عملیات مشترکی به فرماندهی گروه تروریستی موسوم به «تجمع فاستقم کما امرت» و فردی بنام «ملهم عکیدی» خبر دادند. 

تــجــمــع فاســتقم کـــمـــا امــرت، نور الدین الزنکی، گردان‌های ابو عمارة، جنبش حزم،‌ جبهه اسلامی، ارتش مجاهدین و جیش الاسلام از مهمترین گروه‌های تروریستی هستند که این اتاق عملیات مشترک را با هدف مقابله با پیشروی‌های ارتش سوریه در حلب و جلوگیری از تکمیل محاصره این شهر تشکیل دادند.

از نکات قابل توجه این اتاق مشترک آن است که نام و نشانی از گروه‌های تکفیری مانند «جبهه النصره» و «جبهه انصار الدین» در آنها مشاهده نمی‌شود، بر خلاف اتاق عملیات قبلی که جبهه النصره در آن حضور داشت. اما در خصوص توانمندی این اتاق عملیات مشترک تردیدهای بسیاری وجود دارد.

از سوی دیگر نیروی هوایی ارتش سوریه مواضع و تجمعات گروه‌های مسلح در شهر «الباب» و شهرک‌های «خان طومان» و «تادف»، در ریف حلب مورد حمله قرار دارد.

در راستای درگیری‌های گروه‌های تروریستی مسلح نیز «داعش» شهر «مارع» که گروه تروریستی «جبهه اسلامی» بر آن تسلط دارد، را گلوله باران کرد.

رقه: شکست داعش در نبرد طبقه

در عملیاتی موفق نیروهای ارتش سوریه پایگاه نظامی «الکرین» در شهر «طبقه» از توابع استان رقه را هدف قرار داده و منهدم کردند. داعش این پایگاه نظامی را به مقر خود و آموزش عناصر تروریستی‌اش تبدیل کرده بود که بدست نیروی هوایی ارتش سوریه منهدم و موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها تروریست مستقر در آن شد.

این ضربه مهلک درحالی به داعش در رقه وارد شد که این گروه تروریستی تکفیری تلاش بسیاری کرد تا میزان خسارات و تلفات ناشی از این جمله ارتش سوریه را مخفی نگه دارد.

حماه: درگیری‌های النصره – داعش

در استان حماه و ریف آن در مرکز سوریه گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره اقدام به بازداشت اغلب عناصر مسلح وابسته به گروه تروریستی تکفیری «گردان العقاب الاسلامی» وابسته به داعش در شهرک «قصر این وردان» در ریف شرقی حماه پس از سیطره بر مقرها و تصرف انبارهای تسلیحات نظامی آنها کرد.

 

منبع: فرهنگ نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo