شهید آوینی

نگاهی به زندگی گروگان‌گیر استرالیا؛
هارون مونس؛ از پناهندگی سیاسی تا گروگان‌گیری در سیدنی
 

کلاهبرداری که پس از سرقت صدها هزار دلار در ایران از استرالیا پناهندگی می‌گیرد، پس از چندین سال و ارتکاب چندین جرم دیگر چون همدستی در قتل و هتک حرمت زنان، علی‌رغم هشدارهای تهران به سیدنی، دست به یک گروگان‌گیری مرگ‌بار زد.

93/09/27

ماجرای "شیخ هارون" پناهنده سیاسی ایرانی‌الاصل در استرالیا که 17 نفر را در کافه شکلات لینت (Lindt Chocolate Cafe) در سیدنی، استرالیا، در صبح روز گذشته (دوشنبه) گروگان گرفته بود با حمله پلیس پایان یافت. مقامات پلیس می‌گویند که سه نفر در این قضیه، شامل گروگان‌گیر، کشته شدند.
اطلاعاتی که از این فرد به دست آمده نشان می‌دهد برخلاف آنچه که در ساعات اولیه گروگان‌گیری توسط رسانه‌های استرالیایی منتشر شد وی نه یک مغز متفکر و حرفه‌ای تروریست بلکه فردی بوده که تعادل روانی کافی نداشت. او کارکنان رستوران را مجبور کرده بود پرچمی را بر روی پنجره به نمایش بگذارند که شبیه علائم مورد استفاده تروریست‌های تکفیری است و البته به راحتی می‌توان آن را از اینترنت دانلود کرد.
پنج نفر از گروگان‌ها توانستند در ساعات اولیه از مهلکه بگریزند و رسانه‌های استرالیایی نیز گزارش دادند که وی از پلیس خواسته بود یک پرچم رسمی گروه تروریستی "داعش" را برای وی تهیه کنند.

مأن هارون مونس، تبهکاری که ایران بارها درباره وی به استرالیا هشدار داده بود

منی کاندیتسیس، وکیلی که پیشتر دفاع از هارون مونس را در پرونده‌های قبلی بر عهده داشت می‌گوید: "این مرد در لبه پرتگاه قرار داشت... هیچ کس او را نمی‌پذیرفت."
کاندیتسیس گروگان‌گیری 16 ساعته در کافه را که منجر به مرگ دو گروگان شد به عنوان "آخرین فریاد جلب توجه" هارون توصیف کرد.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ضمن محکوم کردن این گروگان‌گیری اعلام کرد که کشورمان پیشتر بارها درباره شرایط روانی این تبعه ایرانی به دولت استرالیا هشدار داده بود.

شیخ مونس که بود؟

مأن هارون مونس، که خود را شیخ می‌خواند، یک پناهنده سیاسی ایرانی با نام محمد حسن منطقی بروجردی است که در سال 1996 میلادی از ایران گریخته و به استرالیا رفت.
هارون مونس همچنین اخیرا در وب‌سایت شخصی خود نوشته بود که دیگر "رافضی" [عنوان تکفیری‌ها برای شیعیان] نبوده و به مذهب سنی گرویده است.
وی با وجود اینکه از ایران متواری شده بود، در یک مصاحبه تلویزیونی عجیب در سال 2001 مدعی شده بود که برای سازمان‌های اطلاعاتی ایران کار کرده است. برخی اینگونه اظهارات هارون را ناشی از عدم تعادل روانی وی می‌دانند.
هارون در استرالیا به دلیل ارتکاب چندین جرم تحت محاکمه بود و در ایران نیز پیش از فرار مرتکب یک کلاهبرداری 200 هزار دلاری شده بود.

هارون مونس اعلام کرده بود که یک سنی مذهب است

همدستی در قتل همسر

مونس در نوامبر سال 2013 به همدستی در قتل همسر سابقش، نولین هایسون پال، متهم شد. این زن با ضربات چاقو مورد حمله واقع شده و سپس زنده به آتش کشیده شده بود. یک زن دیگر به نام آمیرز درودیس، 34 ساله، که ظاهرا ارتباط نامشروع با مونس برقرار کرده بود متهم به قتل این زن شده بود. مونس به قید وثیقه از بازداشت آزاد شده و منتظر محاکمه نهایی بود.
کاندیتسیس می‌گوید: "او هیچ چیز برای باختن نداشت ... شاید این امر که قرار است بدون شک راهی زندان شود انگیزه لازم را به وی داده بود."

اغفال و اذیت و آزار زنان در استرالیا

مونس در ماه آوریل سال جاری میلادی نیز با اتهام هتک حرمت یک زن در غرب سیدنی در سال 2002 شد. پس از این اتهام، چهل مورد دیگر آزار و اذیت جنسی مرتبط با شش زن دیگر به پرونده وی اضافه شد.
مونس این جرائم را در مرکزی مرتکب می‌شد که با عنوان "مؤسسه شفابخی" تأسیس کرده بود.

ارسال نامه‌های توهین آمیز به خانواده‌های سربازان استرالیایی

مونس همچنین در سال 2013 به دلیل ارسال نامه‌های توهین آمیز به خانواده‌های سربازان استرالیایی که در افغانستان کشته شده بودند، به دادگاه احضار شد. وی به 300 ساعت کار اجباری محکوم گردید.
وی در وب‌سایت خود ضمن ادعای اینکه در بازداشتگاه توسط نیروهای پلیس استرالیا تحت شکنجه قرار گرفته است، مدعی شد که این اتهامات بخشی از یک برنامه سیاسی برای بدنام‌سازی وی است.
مونس همچنین در نوامبر 2013، نامه‌ای سرگشاده به تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا، نوشته و در آن هشدار داد که "استرالیا و استرالیایی‌ها" در صورت که سیاست خارجی این کشور ادامه یابد "مورد حمله واقع خواهند شد."

هارون: پلیس استرالیا مرا شکنجه کرده است

کلاهبرداری 200 هزار دلاری در ایران

شبکه تلویزیونی من و تو در گزارشی فاش کرد که هارون قبل از فرار از ایران به عنوان مدیر یک آژانس توریستی 200 هزار دلار کلاهبرداری کرده و سپس به استرالیا گریخت.
منبع این خبر ظاهرا در سال 1995 با محمد حسن منطقی بروجردی (نام پیشین هارون در ایران) همکاری می‌کرد. مالک آژانس به دلیل اینکه منطقی تظاهر به دینداری می‌کرد به وی اعتماد کرده بود.
هارون پول‌های حدودا 50 مشتری را که خواهان دریافت ویزا برای کشورهای مختلف غربی بودند دریافت کرده بود. وی این مبالغ را که بالغ بر 750 الی 800 میلیون ریال بود (در حدود 200 هزار دلار آمریکا در زمان کلاهبرداری) به سرقت برده و مدتی بعد به استرالیا گریخت.

پناهدگی به کسی که گروگان‌گیر می‌شود

رسانه‌های غربی و استرالیا در زمان بروز این حادثه بارها از ارتباط وی با تروریست‌های تکفیری خبر دادند. اگرچه که جنایات تکفیری‌ها بالاخص در سوریه و عراق جای هیچ گونه سؤالی ندارد اما در این مورد خاص آنچه که موجب گروگان‌گیری و کشته شدن دو شهروند استرالیایی شد، اهمال پلیس و دولت استرالیا بود.
هارون متهم به مشارکت در قتل یک نفر بود، چندین زن را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده و حتی نامه‌ای تهدیدآمیز خطاب به نخست‌وزیر این کشور می‌نویسد توانست در امنیت کامل آخرین نقشه بیمارگونه خود را نیز پیاده سازد. این در حالی است که کشورمان بارها به سیدنی درباره وضعیت روانی این فرد هشدار داده بود.
دولت استرالیا در سال‌های اخیر تمهیدات بسیار سختی علیه پناهجویانی وضع کرده که از شرایط زندگی سخت در کشورهای خود گریزان شده و در آرزوی یافتن شرایطی بهتر راهی این جزیره بزرگ می‌شوند. فرآیند پناهندگی در این کشور سال‌ها به طول می‌انجامد و در این مدت پناهجویان در وضعیتی بسیار وخیم در کمپ‌هایی که بیشتر شبیه زندانی برای خارجی هستند نگهداری می‌شوند. حال باید پرسید چگونه فردی کلاهبردار با چنین سابقه‌ای توانسته پناهندگی سیاسی کسب کند؟

 

منبع: خبرگزاری تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo