شهید آوینی
       

توپولف۲۰۴ با بدنه روسی و تجهیزات غربی مناسب ایران است/خرید هواپیما به گروه خاص سپرده نشود

رئیس سابق اتحادیه صنایع هوافضا با بیان این‌که توپولف ۲۰۴ با بدنه روسی و تجهیزات غربی برای ایران مناسب است،گفت:خرید این هواپیما نباید در اختیار گروه خاص و کوچکی قرار گیرد و باید برخلاف گذشته از نظر کارشناسان در فرایند خرید استفاده شود.

توپولف,توپولف204,روسی,تجهیزات غربی,ایران,هوافضا,سیستم الکترونیکی,آمریکایی,فرانسوی,هواپیما

 

ایرج ابراهیمی در گفت‌وگویی اظهار کرد:‌ توپولف‌های 204 چند مدل دارد که سه نوع موتور از جمله جنرال الکتریک آمریکا و همچنین موتورهای شرقی روی آن نصب می‌شود. در این نوع هواپیما از سیستم‌های الکترونیکی و کامپیوترهای شرقی و غربی استفاده می‌شود.
وی با بیان این‌که سیستم‌های الکترونیکی غربی این هواپیما فرانسوی و آمریکایی است، تصریح کرد:‌ کارایی این هواپیما به موتور و تجهیرات آن بستگی دارد، بدنه توپولف 204 که روس‌ها آنرا می‌سازند بدنه خوبی بوده و قابل اطمینان است. مهم این است که موتور، تجهیزات و سیستم‌ها از کجا (غربی) تامین می‌شود.
کارشناس ارشد حمل‌ونقل هوایی با تاکید بر این‌که در پروسه خرید توپولف 204 باید از صاحبنظران و کارشناسان این بخش استفاده شود، بیان کرد:‌ نباید این کار مانند قبل باشد و بایستی امتیاز دهی و ارزیابی این هواپیما توسط کارشناسان حمل‌ونقل انجام شود.
ابراهیمی با بیان این‌که باید بحث خرید تجمیع شود، افزود:‌ باید شرکت‌های هوافضای داخلی بتوانند با خرید توپولف‌های 204 اشتغالزایی داشته باشند و بخشی از کارها را در کشور انجام دهند تا مقداری از سرمایه‌ای که بیرون می‌رود به کشور بازگردد.
وی تاکید کرد: در اینصورت می‌توانیم توپولف‌های 204 را با قیمت مناسب‌تر نسبت به هواپیمای بوئینگ و ایرباس و با کیفیت بالا خریداری کنیم.
ابراهیمی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحریم ایران در صورت نصب موتور هواپیما و تجهیزات غربی روی توپولف 204 آیا می‌توانیم این نوع هواپیما را خریداری کنیم، گفت: قطعا می‌توانیم در حال حاضر ایرباس را که هواپیمای غربی است به‌صورت اقساط خریداری می کنیم و خرید توپولف 204 با موتور غربی کار سختی نیست.
وی با بیان این‌که نباید خرید هواپیمای توپولف 204 در اختیار گروه خاصی باشد، افزود: اگر این کار به عهده گروه کوچکی سپرده شود و بسته عمل کنند از پتانسیل‌های کشور استفاده نشده و دچار مشکلاتی می شویم.
رئیس سابق اتحادیه صنایع هوافضا خاطرنشان کرد: سیستم هواپیمای غربی به گونه‌ای است که به‌صورت موازی چند سیستم از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند و اگر یکی از آنها ایرادی داشته باشد بلافاصله سیستمی دیگر جایگزین آن می شود.

ابراهیمی با بیان این‌که سیستم‌هایی که در توپولف‌ها بکار می‌رود سیستم‌هایی است که هواپیما را برای تعمیر و نگهداری خیلی زمینگیر می‌کند، افزود: اگر سیستم الکترونیکی غربی به‌کار گرفته شود، ظرف 10 دقیقه حدود 80 درصد هواپیما و ظرف 20 دقیقه نیز بیش از 90 درصد سیستم هواپیما را چک می‌کند. دیگر نیاز نیست که چند ساعت هواپیما برای چک سیستم‌ها زمینگیر باشد.
وی ادامه داد: تعمیر و نگهداری هواپیما در سیستم‌های جدید خیلی ساده است، ضمن آن‌که سیستم‌های الکترونیکی مصرف سوخت هواپیما را اقتصادی می‌کند. به عبارت دیگر هواپیما خودش را چک می‌کند و اگر ایرادی توسط سیستم دیده شود سریعا اطلاع می‌دهد که ایراد از کدام قسمت است و برای رفع آن چه باید کرد.
 

منبع: خبرگزاری تسنیم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo