شهید آوینی

موعود بهائیت و تقابل مهدویت در بهائیت با اسلام

موعود در بهائیت از جایگاه ویژه­ ای برخوردار می­باشد؛ چرا که میرزا حسین علی نوری از پایه گذاران بهائیت خوب می­ دانست که برای اثبات مدعای خود نیاز به اثبات موعودی دروغین می­باشد و این در شرایطی است که فردی به نام سید علی محمد شیرازی این داعیه را مطرح و گذشته از پراکندگی در عقیده­ اش، خود را آن موعود معرفی می­کند.
موعود در بهائیت از جایگاه ویژه­ ای برخوردار می­باشد؛ چرا که میرزا حسین علی نوری از پایه گذاران بهائیت خوب می­ دانست که برای اثبات مدعای خود نیاز به اثبات موعودی دروغین می­باشد و این در شرایطی است که فردی به نام سید علی محمد شیرازی این داعیه را مطرح و گذشته از پراکندگی در عقیده­ اش، خود را آن موعود معرفی می­کند.
موعود دروغین
سید علی ­محمد در روز اول محرم 1235 هجری در شهر شیراز متولد شد. پدرش سید محمدرضا و مادرش فاطمه نام داشتند.[1] چند سالی به مکتب رفت و علوم ابتدایی متداول را نزد ملائی شیخی مذهب به نام شیخ محمد عابد آموخت.[2] تفکرات این استاد شیخی مقدمه­ ای برای ادعایی بزرگ در زندگی علی محمد باب ایجاد کرد.وی در جوانی به همراه دائیش در بوشهر به تجارت پرداخت و در آن مدت کارهای عجیب و غریبی نیز از وی سر می­زد، همچون به روی پشت بام رفتن و در ساعات گرم بوشهر، نگاه به خورشید کردن و با آن سخن گفتن و این رویه سید، تا آنجا پیش رفت که مردم بوشهر گمان کردند که علی محمد، خورشید پرست شده است.[3]او از همان دوران دچار مشکلات روانی گردید که سرانجام به جنون ادواری وی انجامید و این جنون وی را به ادعاهای مختلفی وادار کرد و این ادعاها عامل فتنه ­هایی گردید و دولت وقت نیز که خاموشی فتنه ­ها را جز به اعدام باب ندید، سرانجام در تاریخ 28 شعبان 1266 هـ ق پرونده او را مختومه کرد.[4]

فهرست بلند بالای ادعاهای علی محمد باب
ادعاهای علی ­محمد باب عبارتند از:بابیت و نیابت خاصه حضرت صاحب الزمان(عج)، ادعای قائمیت و موعود بودن، ادعای نبوت و پیامبری، ادعای الوهیت و ظهور خدا (به اسناد آن در مقاله ادعاهای علی محمد باب به تفصیل اشاره گردید)، با نگاهی گذرا به این ادعاها یک سوال فقط در ذهن خواننده نقش می­بندد و آن اینکه این علی­محمد شیرازی بالأخره کیست؟ یا بهتر بگوئیم چیست؟[5]
ابوالفضل گلپایگانی مبلغ و نویسنده یکی از مهمترین کتب استدلالی در بهائیت، استاد جعل، دروغ و مغالطه در مورد علی ­محمد باب سخنی دارد که البته بهائیان خود از این سخن چیزی نمی ­فهمند، او می ­نویسد:ظهور قائم موعود، ظهور مقام ربوبیت و شارعیت است نه مقام وصایت و تابعیت.طبق گفته ابوالفضل گلپایگانی او خدا و دارای مقام شارعیت است یعنی دین جدیدی آورده است در حالی که هم­­زمان، همان قائم موعود هم هست. آری، جمع بین موعود قائم، با خدای صاحب شریعت، فقط و فقط از ابوالفضل گلپایگانی ساخته است.لذا لازم است ابتدا به علائم و نشانه­ های موعود حقیقی و مورد اعتقاد شیعیان اشاره و سپس به معرفی موعود دست ساز روسی بپردازیم.

موعود حقیقی
ابتدای بحث ذکر این نکته لازم و ضروری است که علائم و مشخصاتى که در سایر ادیان براى آن نجات دهنده بزرگ ذکر شده، در مورد مهدى، موعود اسلام، یعنى فرزند بلافصل امام حسن عسکرى(ع)نیز قابل انطباق است؛ زیرا مى ‏توان او را از نژاد ایرانى شمرد، چرا که مادر حضرت سجاد(ع) که جد امام زمان(عج) است، یک شاهزاده ایرانى به نام شهربانو، دختر یزدگرد، پادشاه ساسانى بود.همچنین مى‏توان گفت او با بنی­اسرائیل نسبت دارد؛ زیرا بنى­هاشم و بنى­اسرائیل، هر دو از نسل ابراهیم خلیلند.بنىهاشم از نسل اسماعیل و بنىاسرائیل از نسل اسحاق اند.با عیسویان نیز نسبت دارد؛ زیرا مادر حضرت صاحب الامر(عج)یک شاهزاده رومى به نام نرجس بوده که به صورت شگفت‏انگیزى خود را به امام حسن عسکرى(ع) مى‏رساند.[6]
با توجه به احادیث رسیده از ناحیه معصومین شناخت آن مصلح امری ضروری و واجب می ­باشد و آن موعود به صورت دقیق و کامل برای ما معرفی گردیده شده ­است که به پاره­ای از آنها در چند بخش اشاره می­گردد.
بخش اول شامل روایاتی است که اشاره دارند به نام حضرت و اینکه او همنام حضرت رسول اکرم(ص) است، دارای کنیه حضرت و شبیه ­ترین مردم به پیامبر اکرم(ص)در شمائل، گفتار و کردار می­باشد.در این مورد 54حدیث وارد شده ­است.[7]بخش دوم روایات با موضوع خصوصیات جسمی و ویژگیهای صورت حضرت می­باشد که 29حدیث در این باره موجود می­باشد.[8]بخش سوم از احادیث شامل علائم عمومی ظهور می­ گردد که در کتاب الفتن نویسنده نعیم بن حماد، متوفی 225 یا 228 ه ق (حدود 30 سال قبل از میلاد حضرت صاحب الزمان) به بیش از 200 حدیث اشاره کرده ­است و بخش­های دیگر احادیث عبارتند از:
ــ 225 حدیث از ولد امام علی(ع) می­باشد.[9]
ــ 202 حدیث از ولد حضرت صدیقه طاهره می­ باشد.[10]
ــ 208 حدیث از اولاد امام حسین(ع) می­ باشد.[11]
ــ 160حدیث نهمین فرزند امام حسین(ع) می­ باشد.[12]
ــ 197 حدیث از اولاد امام علی ابن الحسین(ع) می ­باشد.[13]
ــ 121 حدیث به اینکه هفتمین فرزند از اولاد امام محمد باقر (ع) می­ باشد.[14]
ــ 120 حدیث از اولاد امام جعفر صادق(ع) می ­باشد.[15]
ــ 121 حدیث از نسل امام موسی بن جعفر (ع) می­ باشد.[16]
ــ 111 حدیث از نسل امام رضا(ع) می ­باشد.[17]
ــ 109 حدیث از نسل امام محمد تقی(ع) می­ باشد.[18]
ــ 107 حدیث از نسل امام أبی الحسن علی بن محمد بن علی بن موسی الرضا(ع) می­ باشد.[19]
ــ 108 حدیث وارد شده است که نام پدرش حسن(ع) می ­باشد.[20]
ــ 148 حدیث ذکر شده مبنی بر حدیث یملأ الأرض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا. اشاره به اینکه تمام حکومتها سرنگون خواهند شد و مهدی(عج) حاکم من فی الأرض می ­شود.[21]
ــ 10 حدیث وارد شده که برای آن حضرت دو غیبت است و یکی کوتاه تر از دیگری است (اشاره به غیبت صغری و کبری در مورد آن حضرت).[22]
ــ 100 حدیث وارد شده در باب غیبت کبرای حضرت و اینکه این غیبت ادامه دارد تا پروردگار متعال اذن دهد خروج آن را.[23]
ــ 363 حدیث وارد شده است در باب عمر طولانی حضرت.[24]
ــ 13 حدیث در باب مخفی بودن تولد آن حضرت.[25]
ــ 10 حدیث در باب اینکه قیام آقا با شمشیر می­باشد ( یقوم بالسیف ).[26]
ــ 36 حدیث در باب نزول حضرت عیسی (ع) و اینکه پشت سر حضرت ولیعصر (عج) نماز می­خواند.[27]
ــ 426 حدیث در کیفیت ولادت و تاریخ و معجزات زمان ولادت.[28]
ــ 15 حدیث مبنی بر اینکه حضرت دارای معجزات تمام انبیاست.[29]
و بسیاری احادیث دیگر در ابواب مختلف قیام و جوانب تشکیل حکومت جهانی ذکر گردیده شده­ است که قلم از ذکر تمام آنها عاجز است و آن مهدى موعود(عج) است كه به اين امر مهم جامه عمل مى ­پوشاند و به تعبير رهبر كبير انقلاب اسلامى ايران امام خمينى(ره): من نمى ­توانم اسم رهبر روى ايشان (قائم «عج») بگذارم، بزرگتر از اين است، نمى ­توانم بگويم كه اوّل شخص است، براى اينكه دوّمى در كار نيست، ايشان را ما نمى ­توانيم با هيچ تعبيرى تعبير كنيم اِلاّ همين كه «مهدى موعود» است، آن كسى كه خدا او را ذخيره كرده است براى بشر.[30] و حال با توجه به ادعای بهائیت مبنی بر توهم و خیال بودن اعتقاد به مهدی(عج) فرزند امام حسن عسکری(ع) و قالب نمودن علی ­محمد باب به عنوان موعود آخر الزمان چند سوال در ذهن طالبان حقیقت باقی می­ ماند و آن اینکه:
کداميک از اين موارد به سيد علي محمد باب اشاره دارد؟؟؟
تحصیلات اکتسابی خود را در نزد شیخ محمد عابد و سید کاظم رشتی چگونه پاسخ می­دهید؟
اگر امام زمان آمده است پس یملا الأرض قسطا و عدلا کجاست؟
امنیتی که آن منجی با خود دارد چه شد؟
دو جنگ جهانی بعد از ظهور علی محمد چه معنایی دارد؟
جواب این همه ظلم و جور را در افغانستان، عراق، فلسطین، پاکستان، یمن و دیگر کشورهای دنیا چه کسی می­دهد؟
علی محمد شیرازی کی و کجا غیبت داشتند؟
نام پدر، مادر و نسب خود را چگونه توجیه می­کند؟
اگر به کم قانع شوند که ادعای قائمیت هست ادعای خدایی خود را چه می­گویند؟
مرگ علی محمد باب و خالی شدن زمین از حجتش چگونه قابل جمع است؟
از زمان آدم تا خاتم و تا به امروز کدام یک از انبیاء و یا ائمه به کمتر از چند ضربه فلک تمامی ادعاهای خود را پس گرفته است؟

[1] ـ افندی ، عباس؛ مقاله شخصی سیاح ، موسسه مطبوعات امری آلمان ، ص1
[2] ـ اشراق خاوری ، عبدالحمید؛ مطالع الانوار ( تلخیص تاریخ نبیل زرندی ) ، موسسه چاپ و انتشارات مرآت ، 124 بدیع ،ص 63
[3] ـ همان ، ص 66 و 67
[4] ـ اعدام علی محمد باب در منابع بسیاری از این فرقه وارد شده است که از آنها می توان به تلخیص تاریخ نبیل زرندی ، ص 548 . الکواکب الدریه فی مآثر البهائیه ج 1 ، ص 345 . مقاله شخصی سیاح ، ص26 . بهاء الله و عصر جدید ص 21 اشاره نمود .
[5] ـ ص س ه؛ حسینعلی روسی معروف به بهاء الله ، چاپ اول ، ص 28
[6] ـ طاهری،حبیب‏الله ؛سیماى آفتاب، مشهور، قم، 1378، ص 126 - 125
[7] ـ صافی گلپایگانی ؛ منتخب الأثر ، ج 2 ص 131
[8] ـ همان ، ج 2 ص 136
[9] ـ همان ، ج 2 ، ص 142
[10] ـ همان ، ج 2 ، ص 146
[11] ـ همان ، ج 2 ، ص 158
[12] ـ همان ، ج 2 ، ص 164
[13] ـ همان ، ج 2 ، ص 170
[14] ـ همان ، ج 2 ، ص 173
[15] ـ همان ، ج 2 ، ص 178
[16] ـ همان ، ج 2 ، ص 181
[17] ـ همان ، ج 2 ، ص 187
[18] ـ همان ، ج 2 ، ص 191
[19] ـ همان ، ج 2 ، ص 193
[20] ـ همان ، ج 2 ، ص 202
[21] ـ همان ، ج 2 ، ص 222
[22] ـ همان ، ج 2 ، ص 236
[23] ـ همان ، ج 2 ، ص 242
[24] ـ همان ، ج 2 ، ص 272
[25] ـ همان ، ج 2 ، ص 289
[26] ـ همان ، ج 2 ، ص 315
[27] ـ همان ، ج 2 ، ص 352 و ج 3 ص 158
[28] ـ همان ، ج 2 ، ص 367 تا 431
[29] ـ همان ، ج 2 ، ص 342
[30] ـ سخنان امام در نيمه شعبان 1360 در حسينيه جماران
 

منبع :وبسایت پژوهشکده باقر العلوم

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo