شهید آوینی


تلویزیون بی حجاب

عفاف، منظومه ای از احکام و اخلاقیات است که نظام روابط جنسی را براساس آموزه های دین، در کلیت و جزئیت زندگی شهروندان مسلمان جاری می کند. ازدواج دائم و موقت، عدم نگاه به نامحرم، حجاب زن، پوشش مناسب مرد، عدم اختلاط بین نامحرمان و ... از جمله این احکام است.

عفاف، منظومه ای از احکام و اخلاقیات است که نظام روابط جنسی را براساس آموزه های دین، در کلیت و جزئیت زندگی شهروندان مسلمان جاری می کند. ازدواج دائم و موقت، عدم نگاه به نامحرم، حجاب زن، پوشش مناسب مرد، عدم اختلاط بین نامحرمان و ... از جمله این احکام است.

تفقه در این آموزه ها، ما را به دو نکته سوق می دهد: 1. ارتباط حداقلی بین نامحرمان (در صورت لزوم)، 2. تسهیل ازدواج دائم و ازدواج موقت،

یعنی از یک طرف ارضاء رابطه جنسی در چهارچوب مشخص ازدواج دائم و موقت، که برای هرکدام احکامی وجود دارد، و از طرف دیگر به حداقل رساندن رابطه و صحبت با نامحرم.

در مورد اینکه هنوز نتوانسته ایم شرایط ازدواج دائم و موقت را در کشور تسهیل کنیم و سیاستگذاری مشخصی در مورد حداقل ازدواج موقت داشته باشیم چیزی نمی گویم و هرگونه انتقادی را قبول دارم، هرچند بسیاری از این انتقادها را متوجه خانواده ها، والدین و آداب و رسوم دست و پاگیر می دانم، نه صرفا مسئولین.

و اما در مورد دوم یعنی به حداقل رساندن رابطه با نامحرم؛

1. وزارت آموزش عالی طرحی جهت تفکیک جنسیتی کلاس های دانشگاه بعد از گذشت 30 سال از انقلاب اسلامی داشت که مورد هجمه قرار گرفت و ... سَلَّمنا.

2. فیلترینگ اینترنت و قانون مبارزه با ماهواره هم اثر چندانی نداشته، اما تورو بخدا تا قبل از بالا بردن تولید رسانه ای پاک این قانون ها رو حذف نکنید.

3. برخی مشاغل و ادارات، زن و مرد قاطی در هم، بطوری که یکبار شوخی هایشان جوری بود خیال کردم همه به هم محرم اند. حالا از خصوصی چه انتظار در ادارات دولتی وامصیبتا...

4. مطبوعات و سینما هم بی خیال که مدل ها در صفحه اول و روی پرده رژه می روند.

5. و اما رسانه فخیمه ملی ... وااسفاه



در این شب ها شاهد یک برنامه از شبکه دو سیما با نام «جمع ما» با اجرای زنده خانم آزاده نامداری هستیم. اصلا لازم نیست که از شما سوال کنم آیا اجرای این خانم با آموزه های فقهی اسلام مطابقت دارد یا نه؟ چون دارم با چشم خودم می بینم، شاید بگویید از نگاهی مردانه می بینم، خوب، از خانم ها هم پرسیدم، تازه ایشان ظرافت هایی از بی حیایی در این برنامه برایم گزارش دادند که اجمالا به این نکات اشاره می کنم:


1. تحرک هیجانی مجری: دست ها، چهره، تکان خوردن بر صندلی

2. خنده های مکرر مجری

3. استفاده از رنگ های محرک یکدست در روسری و مانتو

4. خیره شدن به چهره مردهای مهمان

5. ....

اساسا ظرفیت شهرت سازی افراد در رسانه های تصویری و بخصوص تلویزیون بشدت بالاست، و آیا مسئولین صدا و سیما متوجه هستند که چه کسی از طریق آنتن دولتی در حال مشهور شدن است؟؟(وبگاه طرفداران آزاده)


و اما شبکه یک هم از گردونه پرداختن به مسائل و آسیب های جنسی موجود در کشور با ساخت و پخش سریال «تا ثریا» عقب نمانده و با طرح گرایشات جنسی نوجوانان عرصه را خالی نگذاشته است. هرچند این سریال قصد جهت دادن به این گرایشات از رابطه جنسی به رابطه صرفا دوستی را دارد اما متاسفانه عوامل تولیدکننده غافل از یک انسان شناسی و دین شناسی درست هستند.

اگر خدا انسان را خلق کرده، پس خداوند انسان را با تمام گرایشات و نیازهایش می شناسد و دستورات دینی را برای جهت دادن به همین گرایشات و پاسخ به همین نیازها قرار داده، چرا شما از خود اجتهاد می کنید؟ اساسا در اسلام رابطه دوستی بین دو نامحرم نداریم. اساسا اسلام از هرگونه رابطه خارج از موارد ضروری بین نامحرمان نهی می کند... این دستور صریح دین است. «وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ...»[1](احزاب/53)، در تفاسیر آمده است که این، یعنی برخورد حداقلی؛ پیامبر گرامی اسلام چهار چیز را سبب مردن قلب، که محل توجه انسان به خداست، می داند که یکی از آنها زیاد معاشرت کردن با زنان از طرف مردان است: «وَ قَالَ أَرْبَعٌ يُمِتْنَ الْقَلْبَ ...وَ كَثْرَةُ مُثَافَنَةِ النِّسَاءِ يَعْنِي مُحَادَثَتَهُنَّ وَ...‏»(طبرسی، 1385ق: 256)



دلایلی که تولیدکنندگان سینمایی و سریال ها برای پرداختن به موضوعات جنسی دارند را مرور می کنیم:

- این ها واقعیت های جامعه است و ما هنرمندان وظیفه داریم برای مردم نشان دهیم!

- این ها آسیب های جامعه ماست و ما هنرمندان در قبال افکار عمومی مسئولیت داریم!

- با نمایش این آسیب ها خانواده ها و جوانان را از ورود به چنین مهلکه هایی بیمه می کنیم!

- با نمایش این آسیب ها به مسئولین هشدار می دهیم تا از خواب غفلت بیدار شوند!

- دوست داریم عقده های درونی خود را خالی کنیم .... همینه که هست

ببخشید تفاوت فیلم که یک اثر هنری است با کار خبرنگاری و اطلاع رسانی در چیست؟ آیا هنرمندان می خواهند کار مطبوعاتی کنند؟؟!!

وقتی وضع رسانه ملی اینگونه است، حال والدین برای تربیت جنسی فرزندانشان چه کنند؟ آموزش و پرورش چه برنامه ای می تواند داشته باشد، در حالیکه شبها همه رشته ها پنبه می شود؟ وعاظ بر منابر چه بگویند؟ آموزش عالی چه کند؟ .... البته رسانه ملی قصد دارد شفاف سازی کند و پرده ها را بالا ببرد، حالا دعا کنیم که خداوند توفیقشان دهد یا کمرشان را ...

....................

[1] هنگاميكه چيزي از وسايل زندگي را (به عنوان عاريت) از آنان (همسران پيامبر) مي خواهيد از پشت پرده بخواهيد، اين كار براي پاكي دلهاي شما و آنان بهتر است.

 

منبع: سایت شهید آوینی

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo