شهید آوینی

 

توجیه سبیل بلند در فرقه گنابادی

اگر دینی را به مویی نبسته اند چرا اینقدر شما تقید به گذاشتن سبیل در فرقه خود داریید ویك صوفی حاضر است جان خود را بدهد اما سبیل خود را نه اگر سری به بیدخت گناباد بزنید و یا به شش ده شهرستان فسا به راحتی میتوانید صوفی را از غیر صوفی تشخیص دهید.
 

صابر قدسی

یكی از شاخصه های مهم در برخی صوفیان گذاشتن سبیل بلند است. هر چند در برخی فرقه ها این عمل كمرنگ شده است
در فرقه گنابادی این عمل شایع است و تقریبا قریب به اتفاق اتباع آن شارب بلند دارند

"سلطان حسین تابنده" در كتاب پر شبهه "رساله رفع شبهات" كه در جواب مخالفین نوشته است دست به توجیهات خنده داری زده است. وی می نویسد:
به فرمایش مرحوم جدّ امجد اعلی جناب حاج ملّا سلطان محمد سلطان علیشاه دینی را به مویی نبسته‏اند؛ و ثانیاً: در میان سلسله فقرا تقیدی به زدن یا گذاشتن نیست و از طرف بزرگان امری به گذاشتن نشده و در بعضی ازمنه یا امكنه علامتی بوده برای شناسایی یكدیگر و بسیاری از فقرا می‏زنند و اصلاً مورد اعتراض هم در سلسله نیستند، چون این قبیل امور آداب تنظیفیه است و مربوط به عبادت نیست و شارع مقدّس برای این قبیل امور جزئیه اهمیتی قائل نشده.

در همین جا سوالی طرح میشود كه اگر دینی را به مویی نبسته اند چرا اینقدر شما تقید به گذاشتن سبیل در فرقه خود داریید ویك صوفی حاضر است جان خود را بدهد اما سبیل خود را نه اگر سری به بیدخت گناباد بزنید و یا به شش ده شهرستان فسا به راحتی میتوانید صوفی را از غیر صوفی تشخیص دهید.



ایشان میگوید این امور از آداب تنظیفیه است و شارع مقدس اهمیتی برای این امور جزئی قائل نشده است.
نمی خواهم وارد بحث روایی و فقهی آن شوم اما ایشان نگفته اند كه چرا حد اقل كراهت آن كه مورد تاكید شرع است توسط شما كه ادعای رعایت شرع مقدسه را داریید مورد توجه قرار نمی گیرد ،بعد ایشان در توجیه گذاشتن سبیل مطالبی مینویسد كه هر مطلعی از احكام وورایات را به خنده وا می دارد:

وی می نویسد:
باضافه حدیث منقول در كافی كه راوی خدمت حضرت عرض كرد: اِنّی رَجُلٌ شَبَقٌ و لَیسَ لِی مَااتَزَوَّجُ بِهِ فَاِلَیكَ اَشْكومِنَ الْعُزُوبَةِ فَقالَ(ع): وَفِّرْ شَعْرَ جَسَدِكَ وَ اَدِم الصّیام(149)، دلالت دارد بر اینكه روزه و زیاد نمودن موی بدن از شهوت می‏كاهاند كه شاید یك علت حرمت كم كردن مو در موقع احرام نیز همین امر باشد.

واقعا چقدر ایشان مغلطه میكنند.در این روایت وروایتهای مشابه در مورد بلند گذاشتن موی بدن برای كم شدن شهوت سفارش شده است اما ایشان با كمال تعجب منظور از آن را سبیل میداند. بعد ایشان طبق عدت معمول بزرگان صوفیه كه حدیث بدون مدرك جعل میكنند مینویسد:

بعضی از بزرگان نوشته‏اند كه این چند خبر را در بعض كتب مقاتل دیده‏اند و آنها این است:

اَلدَّمُ یقْطُرُ مِنْ شَوارِبِهِ(.از سبیلهای آن حضرت خون می‏چكید) جای دیگر است: وَالنّورُ یسْطَعُ مِنْ شَواربِهِ(از سبیلهای آن حضرت نور میدرخشید ) و نیز وَالرّیحُ یحرِّكُ شارِبَهُ یمیناً و شِمالاً و با كمال جسارت میگوید:باد سبیلهای آن حضرت را به راست وچپ تكان میداد.

یكی نیست به این آقا بگوید چرا بدون مدرك به ائمه اینجور مسائل خلاف را نسبت میدهی.چقدر سند محكمی ارائه كرده ای كه نوشته ای برخی بزرگان در برخی كتب مقاتل. حال این بزرگان كیستند واین كتب مقاتل چه كتبی خدا میداند

اصلا كدام یك از ائمه اینقدر سبیلش بزرگ بوده كه باد آنرا به راست وچپ میبرده است

به هر حال اگر در فرقه شما این امر واجب نیست چرا اینجور به این امر مذموم تقیّد دارید؟!

 

منبع: ادیان نیوز

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo