شهید آوینی

 

امروز يکشنبه 12 خرداد ماه سال 1387 هجري شمسي؛ برابر با 26 جمادي الاول سال 1429 هجري قمري و 1 ژوئن سال 2008 ميلادي

1149 سال پيش درچنين روزي - 26 جمادي الاول سال 280 هجري قمري: « ابن طيفور» نويسنده و شاعر بنام بغدادي درگذشت او همزمان با ورود مامون عباسي به بغداد متولد شد وبعد از گذراندن دوره مكتب در بازار كتابفروشان بغداد به كتابت مشغول شد . ابن طيفور در بازار كتابفروشان با بسياري از مشاهير ادب آشنا شد و از محضر آنهادانش آموخت . سر انجام در سايه دانش گسترده و طبع لطيفي كه داشت شاعري مشهور شد . ابن طيفور در آثار منظومش ميراث كهن ادبي را گرد آورد و آن را با ديدگاه انتقادي خود آراسته است . ابن طيفور بدون استفاده از هرگونه صفت ادبي ، و بسيار ساده وروان مي نوشت و از الفاظ غريب به كار نمي برد . هم چنين در اشعارش وزنها سبك و كوتاهند و مضامين كهن بندرت ديده مي شود . ابن طيفور اشعاري واقع گرايانه و مطابق احوال عامّه سروده ودر هر دو مقوله نويسندگي و شاعري آثاري ارزشمند از خود برجاي گذاشته است كه ديوان اشعار و اخبار بغداد از جمله اند .

74 سال پيش درچنين روزي - 26 جمادي الاول سال 1355هجري قمري: آيت الله علامه ميرزا محمد حسين نائيني از بزرگترين فقيهان ومراجع د رگذشت . آيت الله نائيني به واسطه اطلاعات وسيعش در علوم رياضي ، حكمت ، فلسفه و عرفان و كليات فقه مقام شامخي در ميان علماي حوزه نجف يافت ، دقت نظر و تحقيقات علمي آيت الله نائيني ايشان رامحور حركت علمي در حوزه علمي نجف اشرف قرار داد .از مهمترين آثار ايشان « تنبيه الامّه و تنزيه المّله» را مي توا ن نام برد اين كتاب درباره انواع استبداد و حكومت خود كامه شاهان مستبد ووظايف فقها و روحانيون درخصوص دين واوضاع ايران در دوره قاجار است .

 

منبع:صدای جمهوری اسلامی ایران

12/3/58

تهدید یزدی به قطع رابطه با امریكا در صورتی كه از شناسایی انقلاب خودداری كند و یا به مداخله در امور ایران ادامه دهد.

تهدید دولت توسط آیت الله شبیر خاقانی در دیدار با فرمانده لشكر 92 زرهی و تأیید قطعنامه 12 ماده‌ای خلق عرب به جز ماده مربوط به محاكمه مدنی و دادن مهلت 5 روزه به دولت ؛ خرابكاری عناصر خلق عرب در خطوط راه‌آهن خوزستان ؛ اخبار تحریك‌آمیز رادیو عراق .

ادامه تعطیلی ادارات دولتی و مدارس و بازار برای چهارمین روز متوالی؛ دومین روز تحصن در مسجد امام صادق ( ع ) ؛ قطع برق شهر ، آرامش نسبی در خرمشهر ؛ كشف تعدادی اسلحه سرد و گرم توسط پاسداران انقلاب و مراقبت شدید از مرزها .

حجت الاسلام موسوی جزایری : در میان تظاهر كنندگان شهرهای خوزستان چند نفر با لباس عربی دستگیر شده‌اند كه اصلاً زبان عربی نمی‌دانند ؛ عراق در برخی نقاط خوزستان اسلحه رایگان توزیع می‌كند . اظهارات ناخدا خوشنام فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر و همچنین سرپرست شهربانی درباره سوء استفاده ضد انقلاب از مسئله عرب و عجم و تشریح چگونگی حمله به شهربانی . اطلاعیه حزب كارگران سوسیالیست درباره دستگیری 9 نفر از رهبران و اعضای این حزب در جریان درگیری‌های اهواز .

سفر دادستان كل انقلاب به خوزستان و انتصاب ابوالقاسم ستاریان به عنوان دادستان انقلاب خوزستان ؛ ملاقات دادستان دادگاه انقلاب اسلامی آبادان با شبیر خاقانی و فراهم‌آوری زمینه برای ملاقات برادر شیخ با مدنی ؛ سفر غیر منتظره آیت الله خلخالی به اهواز ؛ اعلامیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و تكذیب اظهارات آیت الله خلخالی مبنی بر انجام سفر وی به دستور امام ؛ سرعت گرفتن محاكمات در اهواز ، آبادان و مسجد سلیمان با ورود آقای خلخالی و صدور حكم اعدام 8 تن از عمال رژیم سابق .

اعلام وفاداری سران عشایر یكصد هزار نفری “ باوی “ به انقلاب اسلامی در ملاقات با مدنی استاندار خوزستان ؛ پیام عشایر “ بوهرز “ به حجت الاسلام خزعلی و اعلام همبستگی مجدد با امام خمینی و آمادگی برای مبارزه با ضد انقلاب ؛ اطلاعیه عشایر دشت آزادگان در حمایت از امام خمینی ، جمهوری اسلامی و محكومیت هر نوع تجزیه‌طلبی .

گزارش سرلشكر فربد رئیس ستاد كل ارتش جمهوری اسلامی به وزارت كشور و تشریح اقدامات و فعالیت‌های نیروهای مسلح در مقابله با تحركات ضد انقلاب در خرمشهر 8/3/1358 تا 11/3/1358 .

تحركات ناوچه‌های عراقی در اروندرود ؛ تیراندازی یك اتومبیل عراقی به سوی نیروهای گشت گروهان ژاندارمری موسیان در حین فرار به داخل عراق .

تحصن دیپلمه‌های بیكار مهاباد در فرمانداری این شهر و جلوگیری از حاضر شدن فرماندار و كاركنان فرمانداری در محل كار خود و صدور اعلامیه‌ای در حمایت از سازمان‌های مترقی ؛ تلگرام عزالدین حسینی به نخست‌وزیر و وزیر كار برای رسیدگی به ركود كار در مهاباد و سخنان تحریك‌آمیز وی در اجتماع مهاباد : مردم كردستان هیچ چیز ندارند ، ارتجاع در این منطقه برای ما هیچ چیز نگذاشته است .

بروز تشنج در سنندج در پی بروز یك قتل و نسبت دادن آن به پاسداران ؛ حمله عده‌ای به ساختمان كمیته انقلاب اسلامی و به آتش كشیدن آن ؛ برپایی تظاهرات در اعتراض به روش كمیته‌ها و احمد مفتی‌زاده ؛ مصاحبه تلویزیونی 4 عضو شورای شهر و اعلام پاسدار نبودن قاتل .

گزارش اطلاعات از وقوع درگیری مسلحانه بین پاسداران و قاچاقچیان و راهزنان مسلح در جاده سلماس ، خوی ، ارتفاعات اوربان و روستای سیلاب ، جراحت و شهادت 4 پاسدار ؛ اطلاعیه حزب دمكرات كردستان و متهم كردن پاسداران به حمله به روستاهای كردنشین با استفاده از توپ و تانك .

بیانیه سازمان چریك‌های فدایی خلق در تقبیح سیاست دولت در قبال شوراهای دهقانی تركمن صحرا كه عمدتاً توسط عناصر این سازمان اداره می‌شوند .

نامه سرگشاده كمیته مركزی حزب توده ایران خطاب به “ همه نیروهای علاقه‌مند به پیروزی انقلاب ضد امپریالیستی و دمكراتیك خلق ایران “ و تأكید بر ضرورت اتحاد برای مقابله با تحریكات ضد انقلاب و پیدا كردن راه‌حل انقلابی مشكلات كنونی كشور .

سخنان امروز سرلشكر فربد رئیس ستاد ارتش در جمع پرسنل ارتش در پادگان لویزان : برای حفظ انقلاب باید حتی‌المقدور از مردم انقلابی و پاسداران استفاده كرد چون ما كاری برای این انقلاب نكردیم ، پس حفظ انقلاب را به عهده خود مردم بگذاریم . ارتش باید برای حفظ امنیت مرزها باشد ، ارتش نباید با مردم رو‌به‌رو شود ، فردا مبهم است ، كسی نمی‌تواند چیزی را پیش‌بینی كند .

ادامه مذاكرات عراق و سوریه درباره مراحل مختلف طرح وحدت دو كشور ؛ خبر روزنامه السیاسه از احتمال میانجیگری سوریه میان ایران و عراق ؛ اعلامیه صدام حسین به مناسبت سالروز ملی شدن نفت این كشور و اعلام مواضع ضد آمریكایی ، ضد اسرائیلی و ضد انقلاب اسلامی ؛ اظهارات سعودن حمادی وزیر خارجه عراق دربارة فعالیت‌های خرابكارانه‌ای كه از داخل خاك ایران علیه عراق جریان دارد .

60/03/12
انتشار نظریات هیئت سه نفره حل اختلاف مبنی بر تخلف بنی‌صدر به جهت عدم برخورد منطقی در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌ها و تخلف از قانون اساسی و تخلفات روزنامه انقلاب اسلامی.
63/03/12
رد قطعنامه شورای امنیت از طرف ایران.
66/03/12
شوروی از عدم حضور ناوگانهای خارجی در منطقه خلیج فارس جانبداری می‌كند.

اولین اسكورت نفتكشهای كویت تحت پرچم آمریكا از 13 خرداد شروع می‌شود.

حضور 2 فروند كشتی جنگی شوروی در خلیج فارس

سفر مورفی به منطقه خلیج فارس این سفر پس از ملاقات مورفی با مدیركل بخش خاورمیانه‌ای وزارت امور خارجه شوروی در هلسینگی انجام شده

67/03/12

انتصاب آقای هاشمی به جانشینی فرماندهی كل قوا – تشكیل ستاد فرماندهی كل

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo