شهید آوینی

 

چالشی ميان زن مسلمان و دنيای مدرن وجود ندارد

با اندكی مطالعه در تاريخ اسلام می‌توان به اين نتيجه رسيد كه چالشی ميان زن مسلمان و دنيای مدرن وجود ندارد و منازعاتی كه در برخی از محافل به آنها اشاره می‌شود ساخته و پرداخته ذهن افراد است و ربطی به اسلام و ديدگاه آن نسبت به زن مسلمان ندارد.

«شكوفه گلخو» رئيس پژوهشكده زنان دانشگاه الزهراء با رد هرگونه چالش ميان زن مسلمان با دنيای مدرن گفت: با استناد به اصول اسلام حضور زن در دنيای مدرن هيچ تضادی با اسلام ندارد زيرا در هيچ‌كدام از آيات قرآن مانعی برای حضور زن در محيط كار و خارج از خانه لحاظ نشده است.

وی افزود: با اندكی تأمل در تاريخ به اين نتيجه می‌رسيم كه در دوران حكومت صدر اسلام نيز زنان از علوم روز خويش مطلع بودند و با اشراف به اوضاع زمان خويش پاسخگوی سؤالات اجتماع بودند كه در اين زمينه افشاگری‌های حضرت فاطمه(س) و زينب(س) به صراحت در تاريخ بيان شده است.

گلخو در ادامه با استناد به اين سخنان خود به اين نتيجه رسيد كه هيچ چالشی ميان زن مسلمان و دنيای مدرن وجود ندارد و منازعاتی كه در برخی از محافل به آنها اشاره می‌شود ساخته و پرداخته ذهن افراد است و ربطی به اسلام و ديدگاه آن نسبت به زن مسلمان ندارد.

اين استاد دانشگاه الزهرا در ادامه شناخت مؤلفه‌های زن مسلمان و معرفی عمومی آن توسط رسانه‌ها را از جمله اقدامات لازم در اين زمينه دانست و تصريح كرد: در حال حاضر مسلمان بودن با حضور در يك خانواده مسلمان اشتباه شده و بی‌توجهی به اين مسأله زمينه مناسبی را برای چالش ميان زن و مدرنيسم فراهم كرده است از همين‌رو رسانه‌ها بايد با توليد برنامه‌های مختلف به معرفی ديدگاه اسلام درباره زن بپردازند.

گلخو، گسيختگی فرهنگی كشور كه ناشی از گذر از سنتی به سوی مدرنيسم است را از ديگر دلايل اين ذهنيت دانست و اظهار كرد: شرايط كنونی كه به عقيده من نوعی تعليق محسوب می‌شود اوضاع را مشكل كرده زيرا رفتار زن در خانواده و جامعه نه كاملا اسلامی است و نه مدرن و غربی البته نبايد از اين نكته هم غافل شد كه انتخاب آگاهانه دين و شناخت آن پايبندی به اصول آن را نيز به دنبال دارد يعنی زن مسلمان در هيچ شرايطی به دليل حضور در نيای مدرن حاضر به گذر از ارزش‌های خود نيست.

رئيس پژوهشكده زنان دانشگاه الزهراء تبليغات گسترده غرب در معرفی مواهب مدرنيته به زنان را از جمله عوامل اقبال زنان به مدرنيسم عنوان كرد و گفت: بيشتر ما با تماشای فيلم‌ها و محصولات غربی فكر می‌كنيم زنان در بهشتی زمينی زندگی می‌كنند اما گفت‌و‌گو با زنان غربی چيزی خلاف اين مطلب را بيان می‌كند زيرا آنان خود نيز معترفند كه تبليغات پرطمطراق غرب فقط جنبه نمايشی دارد و زنان از كوچكترين حقوق خود همچون امنيت نيز بی‌بهره هستند.

وی در پايان اين گفت‌و‌گو معرفی جايگاه متعالی زن در دين اسلام را يكی از اقدامات مؤثر در كاهش چالش‌های انتزاعی زن مسلمان با دنيای مدرن دانست و افزود: معرفی چهره اصلی زن مسلمان در جامعه كنونی ما با غفلت همراه است كه اين مهم بايد با با برگزاری نشست در مقاطع و مراكز مختلف مورد توجه مسئولان فرهنگی قرار گيرد.

 

منبع:خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo