شهید آوینی

 

امروز جمعه دهم خرداد سال 1387 هجری شمسی مقارن است با بیست و چهارم جمادی الاول سال 1429 هجری قمری و برابر است با سی ام می 2008 میلادی .

تولد والت ویتمن :
در چنین روزی در سال 1819 میلادی والت ویتمن شاعر مشهور آمریکایی به دنیا آمد . «بر گهای علف »   عنوان مهمترین مجموعه شعر اوست . ویتمن را پدر شعر آمریکایی می دانند . او در آثار خود بر انسان گرایی صرف تاکید می کند و از طرفی نیز مبلغ اندیشه دموکراسی است . ویتمن در دوره جنگ های انفصال آمریکا داوطلبانه به به بیمارستان های نظامی رفت و در این مسیر منشا خدمات بسیاری شد . او در مجموعه برگ های علف از دموکراسی سخن می گوید  . 

تولد ارنست دوده :
در چنین روزی در سال 1837 میلادی  ارنست دوده نویسنده فرانسوی به دنیا آمد . «وحشت سپید » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد هنری سید ویک :
در چنین روزی در سال 1838 میلادی  هنری سید ویک فیلسوف بر جسته انگلیسی به دنیا آمد . «همسر در دانشگاه » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد سن ژان پرس :
در چنین روزی در سال 1887 میلادی سن ژان پرس شاعر و دیپلمات مشهور فرانسوی دیده به جهان گشود . وی در سال 1960 میلادی موفق به در یافت جایزه نوبل شد .

تولد جان شریفر :
در چنین روزی در سال 1931 میلادی شریفر فیزیکدان بر جسته آمریکایی متولد شد . او به دلیل کشفیات گسترده اش در حوزه   فیزیک توانست در سال 1972 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کند  .

تولد کلینت ایستوود : 

در چنین روزی درسال ایستوود یکی از بازیگران و کارگردانان مولف سینمای جهان متولد شد . ایستوود اصلا آمریکایی است و اهل سان فرانسیسکو . هری کثیف عنوان مهمترین فیلمی است که وی در آن نقش آفرینی کرده است . ایستوود در ژانر سینمایی وسترن  خوش در خشیده است .

نخستین قطار الکتریکی :
در چنین روزی در سال 1879 میلادی نخستین راه آهن الکتریکی در جهان گشایش یافت . این راه آهن در  نمایشگاه  تجارت برلین آغاز به کار کرد .

ارتباط چین و شوروی  :
درچنین روزی در سال 1923 میلادی روابط و مناسبات سیاسی میان دو کشورچین و اتحاد جماهیر  شوروی به بالاترین حد خود سید . در این میان اتحاد  جماهیر شوروی سابق و چین با یکدیگر به  مبادله سفیر و کاردار پرداختند .

زلزله در پاکستان :
در چنین روزی در سال 1935 میلادی بر اثر یک زلزله مهیب در کویته پاکستان بیش از پنجاه هزار نفر جان خود را از دست دادند .

استقلال زیمبابوه :
در چنین روزی در سال 1979 میلادی زمیبابوه  استقلال خود را اعلام   کرد .

توافق در باره بلندی های جولان :
در چنین روزی در سال 1974 میلادی  رژیم صهیونیستی با کشور سوریه در خصوص بلندی های جولان توافقنامه امشا کرد که البته هیچگاه بدان پایبند باقی نماند .

گواتمالا و قانون اساسی  :
در چنین روزی در سال 1985 میلادی دارای قانون اساسی شد .

اتحاد نامیبیا و آفریقای جنوبی :  
در چنین روزی در سال 1910 میلادی دو کشور نامیبیا و آفریقای جنوبی   با یکدیگر متحد شدند . این روز را روز اتحاداسین کشور می نامند .

روز جهانی بدون دخانیات :

همه ساله چنین روزی به منظور دفع خطرات و مضرات سیگار و دخانیات به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری شده است . تحقیقات نشان می دهد که علاوه بر ابتلای افراد سیگاری به بیماری هایی نظیر قلبی، سکته، سرطان، انواع عارضه های تنفسی و گوارشی، از بین رفتن دندان ها، خراب شدن پوست صورت و بوی بد دهان و همچنین ظلم به افراد غیر سیگاری، مصرف دخانیات می تواند بر عملکرد مغزی افراد سیگاری نیز تاثیر نامطلوب بگذارد.   نتایج  تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد که احتمال بروز اختلالات شناختی و نقص در عملکرد حافظه درافراد سیگاری به مراتب بیشتر از بروز این مشکلا ت در افراد غیر سیگاری است. 

در حال حاضر 3/1 میلیارد نفر از جمعیت جهان مصرف کننده مواد دخانی اند که از این بین حدود 84 درصد از کشورهای در حال توسعه و در کشورهای با اقتصاد در حال گذر زندگی می کنند.تا سال 2030 دخانیات بزرگترین عامل مرگ و میر در جهان، موجب کشته شدن 10 میلیون نفر در سال خواهد شد این میزان به تنهایی بیشتر از مجموع مرگ و میرهای ناشی از بیماری های پنومونی ، اسهال و مشکلات مرتبط با تولد کودکان خواهد بود.از هر دو فرد سیگاری یک نفر به علت ابتلا به بیماری های ناشی از دخانیات جان خود را از دست خواهد داد. با الگوهای جاری مصرف دخانیات 650 میلیون نفر از مردم جهان به تدریج در اثر مصرف دخانیات خواهند مرد. امروزه مصرف دخانیات عامل مرگ یک نفر از هر 10 نفر فرد بزرگسال در جهان است.
 

منبع:خبرگزاری مهر

 

03/10

برای این روز در تقویم دفاع مقدس رخدادی ثبت نگردیده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo