شهید آوینی

 

فرهنگسرای «روح‌الله» راه‌اندازی می‌شود

برای نخستين‌بار همزمان با برگزاری مراسم سالگرد ارتحال امام خمينی(ره)، فرهنگسرای «روح‌الله» در طول اين ايام، از زائران آن يار سفر كرده پذيرايی خواهد كرد.

به نقل از روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، «احمد نوريان» با اشاره به اينكه امام خمينی(ره) در قلب يكايك مردم ايران جای دارد، افزود: مردم ما به نام و ياد او زندگی می‌كنند و به آرمان‌های اين شخصيت بزرگوار كه از ثلاله پاكان بود، وفادارند.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با تأكيد بر اينكه با گذر زمان بر اقبال مردم نسبت به امام راحل افزوده می‌شود، تصريح كرد: علت آن را در اين می‌بينم كه اعمال و رفتارهای امام، صالح بود و از خصوصيات اعمال صالح، رشد روزافزون آن است كه در احاديث نيز آمده «هر اقدامی كه خالص برای خدا باشد، رشد پيدا می‌كند.»

وی با اشاره به اقدامات شاخص فرهنگی و هنری شهرداری تهران به‌مناسبت نكوداشت مقام شامخ امام خمينی(ره) افزود: اين مراسم دارای ابعاد ملی و بين‌المللی است و طی اين ايام در سرتاسر دنيا، شاهد برگزاری آئين و مراسم بزرگداشت روح‌الله هستيم.

به گفته نوريان به‌منظور ارائه خدمات مناسب به زائران، شهرداری تهران اطراف حرم را پهنه‌بندی كرده و در قالب ستادی وظايف خود را انجام می‌دهد كه شامل آماده‌سازی و فضاسازی شهر، خيابان‌های اطراف حرم و داخل محوطه حرم، نظافت و بهسازی محل برگزاری مراسم، پذيرايی از زائران و ... می‌شود.

رئيس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از راه‌اندازی فرهنگسرای روح‌الله در ايام برگزاری مراسم ارتحال خبر داد و گفت: اين فرهنگسرا برای نخستين‌بار در ضلع شمال شرقی حرم مطهر برپا شده و به اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی از جمله مسابقات فرهنگی، اجرای نمايش، برپايی نمايشگاه عكس ويژه مقاطع مختلف زندگی امام، برپايی نمايشگاه آثار برگزيده مسابقه كاريكاتور غزه، عرضه كتاب با تخفيف ويژه، مراسم شعر‌خوانی و خاطره‌گويی توسط ياران امام خمينی(ره) و ... خواهد پرداخت، همچنين معرفی نخبگان حوزه‌های مختلف كه از چهره‌های موفق و ثمرات انقلاب اسلامی هستند از ديگر برنامه‌های اين فرهنگسراست.

نوريان به برپايی خيابان هنر با حضور بيش از 60 هنرمند اشاره كرد و گفت: اين خيابان در محل حرم مطهر برپا خواهد شد و هنرمندان آثار تجسمی، خطاطی، طراحی و نقاشی، گروه‌های تابلوفرش، قاليبافی و صوفی‌بافی و ... در آن حضور داشته و به خلق آثار پرداخته و همچنين ده‌ها برنامه متنوع با موضوع ابعاد مختلف شخصيتی و زندگی فردی‌، اجتماعی و سياسی آن حضرت از جمله نگارگذر عكس‌های امام و عزاداری مردم در اولين سال ارتحال، پرده‌خوانی با موضوع انقلاب اسلامی اجرا می‌شود.

به گفته رئيس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با توجه به تلاقی ايام شهادت جانسوز حضرت فاطمه زهرا(س) و ارتحال امام راحل، برنامه‌های تركيبی در فرهنگسراها، خانه‌های فرهنگ، كتابخانه‌ها، كانون‌های فرهنگی و هنری و ديگر مراكز وابسته به سازمان اجرا خواهد شد كه از جمله آنها برگزاری شب شعر ياديار و در سوگ خورشيد، كارگاه خانواده از ديدگاه امام، شب خاطره، امام در قلب كودكان و نوجوانان، همايش بررسی شخصيت امام، حيات اوليای خدا، نشست بررسی ديدگاه امام درباره خانواده و تعليم و تربيت، سيره تربيتی و اخلاقی امام، در فراق آفتاب و ... است.

نوريان تصريح كرد: سوگواره گل ياس، سوگواره فاطميون، بانوی بی‌نشان ، ياد بانوی آب، گريه بر ياس فدك، فراق بزرگ بانوی دو عالم، بانوی آينه، آفتاب عاطفه، محفل سوگواری روشن‌دلان بهمن، سوگواری ياس كبود و ... از ديگر برنامه‌های پيش‌بينی شده توسط اين مراكز است.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران همچنين از برپايی 22 ايستگاه فرهنگی و هنری در 22 نقطه از اطراف حرم مطهر توسط معاونت‌های اجتماعی مناطق به‌منظور اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی با موضوع ارتحال خبر داد و گفت: اين ايستگاه‌ها با غرفه‌های متنوعی مانند نمايشگاه كتاب آثار امام، غرفه ختم قرآن و صلوات به روح مقدسه حضرت فاطمه زهرا(س) و خلف صالحش، غرفه ويژه كودكان و نوجوانان، خاطره‌نويسی، عكس، نمايش فيلم، مسابقات فرهنگی مانند مقاله‌نويسی، خاطره‌نويسی، داستان كودك و شعر و قطعه ادبی درباره شخصيت آن حضرت از زائران امام پذيرايی خواهد كرد.

نوريان در ادامه به ويژه‌برنامه‌های پيش‌بينی شده برای حسينيه جماران اشاره كرد و افزود: همچون سنوات گذشته با مشاركت بيت حضرت امام، ايستگاه پذيرايی و ايستگاه فرهنگی شامل عرضه كتاب، عكس، فيلم، بروشور، توزيع بسته فرهنگی در حسينيه جماران برپا شده و با حضور شعرای نامدار معاصر مراسم شعر و خاطره خورشيد جماران در اين ايام برگزار خواهد شد.

همچنين به گفته وی با حضور همسر مكرمه امام راحل مراسم ويژه بانوان برگزار شده و با همكاری شوراياری‌های محلات اين منطقه مسابقه عكس ارتحال خورشيد اجرا می‌شود.

نوريان برگزاری راهپيمايی بزرگ «ره‌پويان ياد يار» از ميدان صنعت تا حرم امام، همايش حجاب از ديدگاه امام، برپايی ايستگاه‌های نقاشی، نمايش فيلم، عكس و ... ،برگزاری جشنواره شعر «شرح هجران، پير جماران»، اعزام كاروان عاشقان امام راحل، برپايی ايستگاه‌های صلواتی در مسير تردد زائران، ارائه خدمات سلامت به شهروندان در مراسم ارتحال، مسابقه پيام كوتاه «زيباترين جمله به امام (ره)» و ... از ديگر برنامه‌های پيش‌بينی شده توسط معاونت‌های اجتماعی مناطق برای اين ايام عنوان كرد.

 

منبع:خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo