شهید آوینی

 
دیدار صدها تن از نخبگان و فرهیختگان استان فارس

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی عصر سه شنبه در دیدار صدها تن از نخبگان، فرهیختگان و منتخبان استان فارس، «استعدادهای بسیار ارزنده، همت و انگیزه ملت و نخبگان، گرایش دینی و خدایی و میراث تاریخی» را مجموعه ثروت ملی ایرانیان خواندند و تأکید کردند: با توجه به این عوامل چشم انداز حرکت ملت ایران بسیار روشن است و به فضل پروردگار، این ملت بزرگ، در همین برهه از تاریخ، تمدن اسلامی را برای امت اسلام، احیا خواهد کرد.

ایشان شعار نوآوری را، شعاری حقیقی و نیاز لحظه به لحظه کشور دانستند و خاطرنشان کردند: نوآوری به معنای زمینه سازی برای بروز استعدادها، شکوفا شدن فکرها و استفاده کردن از گذشته برای پیشرفت سریع و بنا کردن آینده ای روشن است و این، مسئولیت بزرگ امروز ملت و نخبگان و مسئولان است.

حضرت آیت الله خامنه ای تبدیل «حاکمیت فردی» به «نظام اراده ملی» را تفاوت جوهری نظام جمهوری اسلامی با گذشته خواندند و افزودند به یاری پروردگار، این اراده ملی با جهت گیری دینی و با هدایت اسلام در حال پیشروی و تحقق اهداف ملت است و باید این فصل جدید تاریخ ایران را قدر شناخت.

ایشان استعداد ملت ایران را گنجینه ای پایان ناپذیر برشمردند و افزودند: این ملت همیشه پیشرو و زاینده بوده است و امروز هم می تواند درد بزرگِ عقب ماندگی 200 سالهء ناشی از حکومتهای وابسته را با همت و تلاش بیشتر، و نوآوری در همه عرصه­ها و زمینه ها، جبران کند و به جایگاه شایسته خود دست یابد.

رهبر انقلاب اسلامی، جوانان را به حرکت شتابان در راه رشد و پیشرفت فراخواندند و خاطرنشان کردند: دانشگاهها، حوزه های علمیه، مراکز تحقیقاتی و مسئولان بخشهای مختلف هر کدام برای شتاب گرفتن روند پیشرفت کشور و شکوفایی استعدادها مسئولیتهای سنگینی بر دوش دارند.

حضرت آیت الله خامنه ای نخبگان ملت را به امیدواری و امیدآفرینی هرچه بیشتر در افکار عمومی به ویژه اذهان نسل جوان توصیه کردند و افزودند: نخبگان و فرهیختگان با «سم مهلک سیاه نمایی و ناامیدسازی» که تبلیغات دشمنان در جامعه می پراکند، مبارزه کنند و راه روشن آینده را برای ملت تبیین نمایند.

ایشان با اشاره به نشانه ها و مژده های فراوان پیشرفت در کشور افزودند: امیدواریم کمتر از یک نسل دیگر، جوانان ما شاهد «ایرانی» باشند که در اوج تعالی و تمدن قرار دارد و همه ملتها و دانشمندان و اندیشمندان جهان، به علم و دانش و فرهنگ آن احساس نیاز می کنند که تحقق این روز به راستی امکان پذیر است.

ایشان با تأکید بر پیگیری نکات و مطالب ارزشمندی که نخبگان و منتخبان استان فارس در این جلسه بیان کردند افزودند: هدف از نشست های صمیمانه با فرهیختگان و نخبگان، متجلی شدن بخشی از ذخیره بسیار گرانقدر نیروی انسانی کشور و توجه عمومی به این واقعیت است که نخبگان و استعدادهای گرانقیمت ملت ایران، صفحات کتاب بی­پایان افتخارات ملی به شمار می روند.

در ابتدای این دیدار 11 تن از منتخبین، برگزیدگان و شعرای استان فارس مسائل مختلفی را در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و علمی مطرح کردند.

آقایان و خانمها:

حسن امداد – مؤلف، ادیب و استاد دانشگاه

حبیب اله آیت اللهی – دکترای هنرهای تجسمی و رئیس بخش هنر فرهنگستان

احد ده بزرگی – شاعر و دبیر کنگره شعر عاشورایی

هادیهء پرهیزکار – استاد دانشگاه و مبلغ نمونه کشوری

کاووس حسنلی – دکترای زبان و ادب فارسی مؤلف و پژوهشگر نمونه

سعید زاهدزاهدانی – مدیر بنیاد فارس شناسی و استاد دانشگاه

رضا ابراهیمی – خیّر و کارآفرین نمونه استان فارس

مریم اسلامی – دانشجو رشته پزشکی و دارنده مدال طلا و دیپلم افتخار از جشنواره های بین المللی اختراعات

عزیز اسداللهی زوج – کارآفرین نمونه و مقام اول مهارتهای فنی و سازنده قطعات صنایع هوایی

عبدالرسول شهبازی – گندمکار و چغندرکار نمونه استان فارس

هادی فردوسی – دانشجو و شاعر جوان

در سخنان خود بر این نکات و موضوعات تأکید کردند:

- نقش و تأثیر شعرای بزرگ شیراز مانند سعدی و حافظ بر شعرا و ادبیات فارسی

- ضرورت ایجاد مراکز و بنیادهای علمی و هنری مرتبط با حافظ و سعدی

- تأثیر عمیق مکتب هنری شیراز در طول تاریخ و ظرفیت آن برای ایجاد مکتب جدید هنری با توجه به هویت ایرانی - اسلامی

- توجه وزارت علوم و دانشگاه شیراز به تأسیس رشته های مختلف هنری

- انتقاد از سطحی نگری به مقوله زن و لزوم توجه به شأن واقعی زن در تربیت و حضور در خانواده

- ایجاد پژوهشگاهی در زمینه مطالعات تمدن شناسی در استان

- لزوم توجه به کارآفرینان، تولید گران و صنعتگران

- تقویت روحیه خودباوری در جوانان

- تأسیس مراکزی برای پیگیری و اجرای ایده ها و کاربردی کردن پژوهشها

- ایجاد تحول نگرشی و ساختاری در مراکز آموزشی – تحقیقاتی

- بسترسازی و رفع مشکلات قانونی برای سرمایه گذاریهای صنعتی

- جبران صدمات ناشی از خشکسالی

- افزایش بودجه زیربنایی امور آب و خاک

منبع:سایت دفتر مقام معظم رهبری

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo