شهید آوینی

 

امروز جمعه سیزدهم اردیبهشت سال 1387 هجری شمسی مقارن با بیست و پنجم ربیع الثانی سال 1429 هجری قمری و برابر با دوم می سال 2008 میلادی.


حمله به هواپیمای دیپلماتیک : 
درچنین روزی در  سال1361هجری شمسی ارتش رژیم بعث عراق بدون در نظرگرفتن قواعد جنگی  ، یک  هواپیمای سیاسی که  محمد بن یحیی وزیرامورخارجه کشورالجزایر را به همراه هیات بلند پایه این کشور ،  به تهران منتقل می کرد ، مورد حمله خود قرار داد .این هیات سیاسی قصد دیدار از ایران را داشتند .  بر اثر این حمله ناجوانمردانه و به دور از قواعد دیپلماتیک  هیات الجزایری کشته شدند .

درگذشت جان راکفلر :
در چنین روزی در سال 1356 ه ق  جان راکفلر یکی از بزرگترین ثروتمندان جهان دیده از جهان فروبست . او از سرمایه گذاران در صنعت نفت به شمار می رفت . گفته می شود  ثروت وی برابر بود با  شش درصد درآمد  ناخالص ملی  ایالات متحده آمریکا . شرکت نفتی اکسون از ابتکارات اوست .

در گذشت ملک فیصل عبدالعزیز :
در چنین روزی در سال 1395 ه ق  ملک فیصل بن عبدالعزیز سومین پسر ملک عبدالعزیز  در گذشت . وی  سومین نفری  بود که در  عربستان سعودی  سمت پادشاهی را عهده دار می شد   .

در گذشت ابراهیم خریف :
در چنین روزی در سال 1404 ه ق ادیب توانای تونسی بشیر بن ابراهمیم خریف دیده از جهان فروبست . وی کتاب روایه در تونس را به رشته تحریر در آورده است .

تولد کوندامین : 
در  چنین روزی در سال  1071میلادی ،  کوندامین یکی از مشهور ترین ریاضدانان فرانسوی بدنیا آمد. وی در حوزه جغرافیا نیز مطالعات بسیاری انجام داده است .

آغاز قیام ژاندارک : 
درچنین روزی در  سال1429میلادی ، قیام  ژاندراک  برضد سلطه انگلستان آغازشد. ژاندارک دختری بود که به شدت علیه اشغالگران انگلیسی وارد مبارزه شد و در این مسیر توانست افکار عمومی را علیه انگلیسی ها بسیج نماید . البته ژاندارک به همراه گروهی از فرانسویان وطن پرست توانستند اشغالگران را از وطن برانند اما در نهایت  انگلیسی ها  پس از دستگیری ژاندراک پس از محکوم کردن وی به جادو گری او را آتش زدند .

تولد ماچیولی :
در چنین روزی در سال 1469 میلادی نیکول ماچیولی نویسنده و سیاستمدار مشهور ایتالیایی به دنیا آمد . از او آثار چندی در حوزه سیاست به جای مانده است که از میان آنها می توان به «شاهزاده»  اشاره کرد .

تولد سیر جرج تامسون :
در چنین روزی در سال 1892 میلادی تامسون فیزیکدان مشهور انگلیسی به دنیا آمد . او در حوزه شکافت  هسته اتم مطالعات فراوانی کرده است و به همین خاطر در سال 1937 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد گابریل شوالیه :
در چنین روزی در سال 1895 میلادی گابریل شوالیه نویسنده فرانسوی متولد شد . «ژنرال کوچک » عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت موریس مرلو پونتی :
در چنین روزی در سال 1961 میلادی ژان ژاک یا موریس مرلو پونتی دیده از جهان فروبست . وی به هنگام مرگ پنجاه و سه سال داشت . از او در حوزه فلسفه سیاسی آثاری چند به جای مانده است .

معاهده لودون :
در چنین روزی در سال 1616 میلادی بر اثر معاهده لودون جنگ داخلی در فرانسه به پایان رسید .

معاهده الیوا :
در چنین روزی در سال 1660 میلادی چندین کشور اروپایی از جمله سوئد ، لهستان ، براندنبورگ و اطریش با یکدیگر پیمان صلح امضا کردند .

آتش سوزی در سانفرانسیسکو :
در چنین روزی در سال 1851 ببشتر شهر سانفرانسیسکو در آمریکا بر اثر آتش سوزی گسترده ای از بین رفت . بر اثر این آتش سوزی شماری از مردم این شهر جان خود را از دست دادند .
 
غرق شدن کشتی :
 
در چنین روزی در سال 1945 میلادی کشتی آلمانی کاپ آرکونا در دریای شرق فرو رفت و بر اثر آن بیش از پنج هزار و هشت نفر از سرنشینان این کشتی  غرق شدند .

آغاز دادگاه جنایات جنگی :
در چنین روزی در سال 1946 میلادی دادگاه جنایات جنگی به منظور رسیدگی به عوامل  جنگ جهانی دوم در ژاپن آغاز به کار کرد .

دموکراسی در ژاپن :
در چنین روزی در سال 1947 میلادی نظام مشروطه در ژاپن شکل گرفت . همه ساله چنین روزی به عنوان روز قانون اساسی در ژاپن گرامی داشته می شود .

روز قانون اساسی در لهستان :
در چنین روزی در سال 1791 میلادی لهستان به قانون اساسی دست یافت . لذا همه ساله چنین روزی به عنوان روز قانون اساسی در این کشور گرامی داشته می شود .

دستگیری تظاهر کنندگان :
نیروهای تحت امر نیکسون رییس جمهور وقت آمریکا در چنین روزی در سال 1971 میلادی بیش از سیزده هزار نفر از معترضین به جنگ آمریکا علیه ویتنام را در عرض سه روز دستگیر کردند .

کشف جاماییکا : 
درچنین روزی در سال1494میلادی کریستف کلمب  جزیره جاماییکا را درسومین سفراکتشافی خود کشف کرد . این جزیره پس از اکتشاف ضمیمه اسپانیا شد.


منبع:خبرگزاری مهر

 

 

13/02/58

گزارشی از سومین جلسه هیأت حسن نیت نقده متشكل از روحانیان ، معتمدان و نمایندگان دو شهر نقده و مهاباد و نیز استاندار آذربایجان غربی و صدور دستورالعمل آنان در هفت بند برای حل و فصل آخرین مسائل باقی مانده از درگیری منطقه .

گزارش مفصل نشریه كار ( ارگان سازمان چریكهای فدایی خلق ) از چگونگی آغاز گسترش درگیریهای نقده . اطلاعیه گروهی با عنوان " جمعیت روشنفكران عرب ایران " در حمایت از آیت الله شبیرخاقانی و محكوم كردن اقدام پاسداران كمیته ها در بازداشت فرزندان آیت الله طالقانی ؛ حمله به ستاد چریكهای فدایی خلق ؛ حمله به هواداران جنبش ملی مجاهدین و …

گزارش از مراسم تشییع پیكر استاد مطهری در تهران و قم .

اعلام مواضع كمیته مركزی حزب توده ایران در مورد مسائل داخلی و ارزیابی عملكرد دولت موقت .

تلاش سپاه برای افزایش توان خود جهت انجام دادن مأموریتهای محوله : درخواست ستاد فرماندهی سپاه پاسداران از ستاد ارتش مبنی بر صدور فرمانی به تیپ 81 زرهی كرمانشاه برای تحویل سه نفربر زرهی به مامور اعزامی سپاه در منطقه اورامانات و اعلام موافقت ستاد ارتش با این درخواست .

گزارش رادیو كویت از مصاحبه دكتر ابراهیم یزدی ( وزیر خارجه ایران ) ، با نیویورك تایمز درباره تصمیم دولت موقت برای كاهش تعداد نیروهای مسلح . موافقت كنگره آمریكا با واگذاری چهار رزمناو سفارشی ایران در زمان شاه به نیروی دریایی آن كشور .

13/02/59
اشغال سفارت ایران در لندن.
13/02/62

دستگیری سران حزب توده

13/02/64

درخواست مجدد كمیته صلح اسلامی برای ایجاد آتش بس فوری میان ایران و عراق.

13/02/67

تصمیم امریكا مبنی بر خودداری از اعزام قایق‌های گارد ساحلی به خلیج فارس
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo