شهید آوینی

 
جشنواره امام رضا(ع) در سطح ‪ ۹‬كشور جهان برگزار مي‌شود

دبيركل جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) گفت: ششمين دوره اين جشنواره امسال علاوه بر جمهوري اسلامي ايران در سطح هشت كشور ديگر برگزار خواهد شد.

سيدجواد جعفري در نشست شوراي هماهنگي ششمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) در مشهد افزود: اسامي اين كشورها را سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به زودي اعلام خواهد كرد.

وي گفت: در جشنواره امسال ‪ ۳۰‬استان كشور نيز با ‪ ۴۰‬موضوع و در قالب ملي شركت مي‌كنند.

او بر هر چه مردمي‌تر كردن جشنواره امسال تاكيد و بيان كرد: در همين راستا از امسال اجراي جشنهاي مردمي ويژه ميلاد، همزمان با برگزاري جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) بطور همزمان و با محوريت ستاد عالي كانونهاي فرهنگي هنري در تمامي مساجد كشور برگزار خواهد شد.

وي اعلام كرد: در هر استان ‪ ۱۰۰‬نفر عوامل اجرايي با محوريت و نيز مركزيت خراسان رضوي مشغول فعاليت هستند.

او همچنين گفت: انتخاب موضوع جشنواره در هر استان زير نظر اركان ستاد جشنواره برنامه‌ريزي شده است.

وي با بيان اينكه خراسان رضوي با بيشترين موضوع در اين جشنواره فعاليت دارد افزود: جشنواره سرود رضوي، جشنواره فيلم و عكس رضوي، همايش علمي و پژوهشي جاده ولايت، همايش علمي و پژوهشي آرمانشهر رضوي، همايش علمي پژوهشي سيره و معارف رضوي، همايش علمي و پژوهشي حديث سلسله‌الذهب، جشنواره محصولات فرهنگي رضوي و جشنواره تجلي فرهنگ رضوي در رسانه ملي عنوان هشت جشنواره‌اي است كه در مشهد برگزار مي‌شوند.

او گفت: جشنواره هنرهاي تجسمي رضوي در فارس، كنگره سراسري شعر رضوي در كرمان، جشنواره فيلمنامه و نمايشنامه‌نويسي رضوي در قزوين، جشنواره وبلاگ نويسي رضوي در گيلان، جشنواره شعر رضوي به زبان آذري در آذربايجان غربي و همايش علمي پژوهشي امام رضا(ع) در آيينه قرآن و عترت، در كرمانشاه برگزار مي‌شوند.

وي افزود: جشنواره تئاتر رضوي، جشنواره كرامت و ولايت و نيز نمايشگاه آثار مكتوب با موضوع فرهنگ رضوي هم در تهران، جشنواره جلوه‌هاي رضوي در هنرهاي سنتي در اصفهان، جشنواره خوشنويسي رضوي در يزد و نيز جشنواره تئاتر كودك و نوجوان(ضامن آهو) در هرمزگان برپا خواهند شد.

او گفت: جشنواره تئاتر رضوي نيز در خراسان شمالي، جشنواره جوانه‌هاي شعر رضوي در خراسان جنوبي، جشنواره شناخت اخلاق و آداب رضوي در استان مركزي، جشنواره فضايل رضوي در سيستان و بلوچستان، همايش علمي و پژوهشي جلوه‌هاي مهرورزي و عدالت در كلام و سيره رضوي در گلستان، جشنواره ذكرالذاكرين با محوريت فرهنگ رضوي در كردستان و جشنواره داستانهاي كوتاه در سمنان برگزار مي‌شوند.

دبيركل جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) افزود: مسابقه فرهنگي ويژه ميلاد امام رضا(ع) در ايلام، همايش علمي و پژوهشي جلوه‌هاي معرفتي در مناظرات و بيانات رضوي در زنجان، جشنواره سفرنامه‌نويسي در آذربايجان شرقي و همچنين جشنواره مشاعره رضوي نيز در بوشهر اجرا مي‌شوند.

وي ادامه داد: جشنواره مديحه‌سرايي و چاوشي‌خواني رضوي در اردبيل، جشنواره نامه‌اي به امام رضا(ع) در مازندران، جشنواره خاطره‌نويسي رضوي در كهكيلويه و بويراحمد، همايش انتخاب كتاب، پايان نامه، تحقيقات و ترجمه آثار ترجمه شده فرهنگ رضوي در همدان، جشنواره آواها و نواهاي زيارتي با محوريت فرهنگ رضوي در لرستان، همايش خوزستان دروازه ورود تشيع و امام رضا(ع) به ايران در خوزستان و همچنين جشنواره ادبيات كودك و نوجوان در چهار محال بختياري برگزار مي‌شوند.

جعفري گفت: مراسم افتتاحيه اين جشنواره از ‪ ۱۰‬آبان همزمان با ولادت حضرت معصومه(س) در جشنواره كريمه اهل بيت(س) در قم شروع و در بيستم همين ماه به مناسبت سالروز ولادت حضرت رضا(ع) در مشهد خاتمه مي‌يابد و در آيين پاياني آن از برگزيدگان جشنواره قدرداني خواهد شد.

مسوول نمايندگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در خراسان رضوي نيز در نشست شوراي هماهنگي ششمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) در مشهد گفت:
اگر دنبال كيفيت بخشي به اين جشنواره هستيم بايد ابتدا به ساكن نقاط قوت و ضعف خود را شناسايي كنيم.

محمد رضا اميني مشهدي افزود: يكي از اقدامات خوبي كه در سالهاي گذشته صورت گرفته انتشار "كتاب جاده ولايت" است كه در حكم يكي از اقدامات ماندگار جشنواره فرهنگي هنري مي‌باشد.

وي پيشنهاد داد: براي مانايي و هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره مي‌توان مسير حركت حضرت(ع) از مدينه تا مرو را به صورت نمايدن در داخل كشور ساخت تا در زمينه جذب گردشگر خارجي نيز موثر باشد.

او بر مردمي‌تر كردن جشنواره تاكيد و بيان كرد: بايد موضوع فرهنگ رضوي را به داخل مدارس و دانشگاهها هدايت نمود.

محمد خزاعي دبير جشنواره تئاتر رضوي هم در اين نشست گفت: ششمين جشنواره تئاتر رضوي امسال در تهران و بجنورد شامل نمايشهاي صحنه‌اي، تعزيه‌خواني، آيين توليد متون نمايشي با حضور چند گروه تئاتر خارجي است.

دبير جشنواره سراسري سرود رضوي هم گفت: داستان زندگي امام رضا(ع) اساسنامه مدوني براي رسيدن به حيات طيبه و راهگشاي تمام مسلمانان براي همه عصرها و نسلها است.

حجت‌الاسلام امرالله سبحاني‌نيا افزود: در شرايط فعلي با توجه به حجم وسيع تهاجم فرهنگي، جشنواره امام رضا(ع) مشعل فروزاني است كه با معرفي الگوي برتر به جامعه، زينت ساز تربيت ديني، رشد و شكوفايي فضايل اخلاقي و انساني مي‌شود.

او ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي در راستاي تعميق و گسترش باورهاي ديني و اعتقادي دانش‌آموزان "طرح هر مدرسه يك سرود رضوي" را از پارسال به مورد اجرا گذاشته است.

وي افزود: بر اين اساس از گروه سرود هر مدرسه استان خواسته‌ايم با توجه به ذوق و سليقه خود، سرودي در خور شان مقام عظماي حضرت ثامن‌الائمه(ع) تهيه نمايند.

او از صدا و سيماي خراسان رضوي نيز خواست كه براي ثبت و ضبط و تكثير اصولي اين آثار، آموزش و پرورش استان را ياري نمايد.

وي همچنين پيشنهاد كرد: داوران متخصص نسبت به نقد آموزشي آثار ارسالي به جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) اقدام نمايند.

در ادامه نماينده دبير همايش علمي پژوهشي جاده ولايت در اين نشست گفت:
امسال چهارمين همايش جاده ولايت را برگزار خواهيم كرد.

مسعود رحماني افزود: پارسال بعضي از آثار ارسالي در شان جشنواره نبود اما از آن حيث كه موضوع جاده ولايت مد قرار گرفته بود مورد استقبال ما قرار گرفت.

مديرعامل سازمان فرهنگي تفريحي شهرداري مشهد نيز از تجربه خوب و موثر ميزباني اين شهر براي برگزاري "همايش علمي پژوهشي آرمانشهر رضوي" در سال گذشته خبر داد و گفت: وجود پر بركت حضرت ثامن‌الائمه(ع) در اين خطه موجب پيدايش شهري با فرهنگهاي مختلف شده كه به عشق همجواري با مولايشان به اين سرزمين آمدند.

حسين شادكام افزود: بر همين اساس و در راستاي معرفي و انعكاس تغييرات فرهنگي، سياسي و نيز اجتماعي كه در طول ساليان دراز در اين منطقه از كشور بوجود آمده، پارسال همايش آرمانشهر رضوي در جدول برنامه‌هاي جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) قرار گرفت كه البته تجربه بسيار خوبي براي ما بود.

وي با بيان اينكه امسال نيز اين همايش با وسعت بيشتري دنبال خواهد شد، در خصوص موضوعات همايش گفت: مفهوم‌سازي آرمانشهر رضوي و تبيين شاخصه‌هاي فرهنگي اجتماعي آن، تبيين زيرساختها، ابزارها و راهكارهاي ترويج شاخصه‌هاي فرهنگي اجتماعي در آرمانشهر رضوي از عمده اين موضوعات است.

او افزود: ويژگيهاي اخلاقي، ارزشها و رسوم شايسته ساكنان آرمانشهر، روابط اجتماعي ميان شهروندان، تعاملات مطلوب شهروندان با زايران و همچنين گردشگران آرمانشهر از ديگر موضوعات اين همايش است.

مديريت فرهنگي، فرصتها و تهديدهاي علمي، فرهنگي و اجتماعي در آرمانشهر، توسعه ارتباطات نوين،حقوق و قوانين فردي واجتماعي و بالاخره آرمانشهر رضوي پايتخت معنوي ايران از ديگر موضوعاتي بود كه وي به آنها اشاره كرد.

وي شركت در اين همايش را براي استادان، محققان و نيز علاقه‌مندان به فرهنگ رضوي آزاد خواند و گفت: گستره اين همايش به صورت ملي است اما اين بدان معنا نيست كه فرصت شركت از دوستداران حضرت رضا(ع) در خارج از كشور سلب شده باشد.

 

منبع:

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo