شهید آوینی

 

 

امروز شنبه سی و یکم فروردین سال 1387 هجری شمسی مقارن است با دوازدهم ربیع الثانی سال 1429 هجری قمری و برابر است با نوزدهم آوریل سال 2008 میلادی .
 

درگذشت استاد محمد تقی شریعتی مزینانی :
درچنین روزی درسال 1366 ه.ش استاد محمد تقی شریعتی مزینانی دار فانی را وداع گفت . ایشان پدردکترعلی شریعتی بودند . از ایشان آثار بسیاری در حوزه اندیشه به جای مانده است .

آغاز تصویب کنوانسیون ژنو :
در چنین روزی در  سال 1949 میلادی کار تصویب کنوانسیون ژنو آغاز شد .  کار تصویب این کنوانسیون که تا بیست و یکم اوت همان سال به طول انجامید. کنوانسیون مزبور تا حدود زیادی وضعیت حقوقی جنگ و همچنین اسرای متخاصیمین را مشخص می کرد .

انتشار پراودا :
در چنین روزی در سال 1917 میلادی  کار انتشار  نشریه « پراودا »  در اتحاد جماهیر شوروی سابق آغاز شد . این روز نامه ارگان  حزب کمونیست بود و مدت هفتاد  سال اندیشه های حزب را در کشور اتحاد جماهیر شوروی منتشر می کرد . 

انتشار اعلامیه بالفور :
درچنین روزی درسال 1920 میلادی بالفور وزیر امورخارجه  انگلستان اعلامیه خود درباره فلسطین را صادرنمود. بیانیه ابتدایی بالفور  در سال 1917 میلادی  منتشرشد. این اعلامیه سالها  بعد سبب تشکیل اولین دولت صهیونیستی درفلسطین اشغالی شد. با نگاهی به تاریخ می توان در یافت که  انگلیس ، در زمان اوج قدرت ، تمامی هم خود را برای  نابود کردن توان  سیاسی و نظامی جهان اسلام ، تحت قیمومت در آوردن سرزمین های اسلامی و تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی بکار گرفته  بود . بر همین اساس و در آستانه اشغال فلسطین توسط ژنرال آلنبی ، جیمز بالفور وزیرامور خارجه وقت انگلیس طی نامه ای  به لیونل والتر دوروچیلد  ، قول همکاری تمام عیاری را  در جهت تاسیس یک رژیم صهیونیستی در فلسطین به وی داد .  لذا  در زمانی  که آلنبی به سوی فلسطین می شتافت  ، بالفور نیز  جدی ترین گام را در  زمینه تشکیل یک رژیم صهیونیستی در فلسطین برداشت .  در همین زمان صهیونیست ها از نامه  بالفور و پیشروی ژنرال آلنبی به عنوان استجابت دیرینه دعای قوم یهود یاد می کردند . طی مدت سی سال و درحالی که مسلمان ها در اختلاف و چند دستگی  به سر می بردند  ، بریتانیا  زمینه را برای تشکیل رژیم صهیونیستی فراهم کرد. هجوم  صهیونیست ها  از سراسر جهان به فلسطین , تشکیل  گروه های نظامی صهیونیستی  ،در اختیار قرار دادن  امکانات مالی و اقتصادی ، تقویت وجهه صهیونیست ها در جهان از طریق رسانه های  بین المللی  و سرکوب مسلمانان فلسطین از جمله مهمترین اقدامات استعمار در جهت  تشکیل رژیم صهیونیستی بود . سرانجام پس از آمده شدن موقعیت ، انگلستان بر قیمومت و اشغال خود در فلسطین پایان داد و از آن جا خارج شد. پس از این واقعه ،  رژیم اشغالگر قدس موجودیت خود را  اعلام شد  و نخستین  جنگ اعراب و این رژیم  که منجر به پیروزی صهیونیست ها شد ، در گرفت .  
 
بمباران آتن :
درچنین روزی در سال 1941 میلادی  بمب افکن ها و هواپیماهای  جنگنده آلمانی شهر آتن را مورد تهاجم و بمباران شدید خویش قرار دادند .  
 
در گذشت ژنرال ایوب خان :
در چنین روزی در سال 1974 میلادی    ژنرال محمد ایوب خان رئیس جمهور پاکستان  درگذشت . وی با انجام یک کودتای نظامی در این کشور  بر اریکه قدرت در پاکستان تکیه زد .

 

31 بهمن 1368

 

آغاز مذاكرات جمهوري اسلامي ايران و عراق در ژنو با دبيركل سازمان ملل (1368ش)

پس از بي‌نتيجه ماندن مذاكرات سه جانبه در بهمن1367 در نيويورك و بيانيه دبيركل، وزراي خارجه ايران و عراق براي مذاكرات سه جانبه در ژنو دعوت شدند و اين مذاكرات با عنوان دور پنجم مذاكرات در 31 فروردين1368، شروع شد . بحث پيرامون تبادل اسـرا و خروج نيروهاي نظامي عراق از خاك ايران از مباحث اصلي اين دور مذاكرات بود. در اين دور مذاكرات، دو طرف بر اجراي مفاد و قطعنامه تأكيد داشتند ولي به تصميمي قاطع و صريح دست نيافتند. لذا قرار بر اين شد كه مذاكرات بعدي در ماه‌هاي آينده صورت گيرد. 
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo