شهید آوینی

 

 

امروز جمعه سی ام فروردین سال 1387 هجری شمسی مقارن است با یازدهم ربیع الثانی سال 1429 هجری قمری و برابر است با هفدهم آوریل سال 2008 میلادی .
 

آغاز انتشار کیهان فرهنگی :
در چنین روزی در سال 1363 ه ش نشریه وزین کیهان فرهنگی برای نخستین بار منتشر شد .  نشریه کیهان فرهنگی به صاحب امتیازی  " موسسه کیهان " در حال حاضر اقدام به نشر مقالات در حوزه فرهنگ و هنر می کند و تاکنون نیز طی ویژه نامه های مختلفی در این زمینه موفق عمل کرده است .  

در گذشت پیر کوری :
در چنین روزی در سال 1906 میلادی  پیرکوری دانشمند مشهور  فرانسوی  دیده از جهان فروبست . وی به همراه  همسرش ماری کوری موفق به کشف  عناصر رادیو اکتیو رادیوم و پلونیوم  شده بود . آن دو در رشته فیزیک جایزه نوبل را از آن خود کرده بودند . همسر وی پیش از بر اثر تشعشعات رادیو اکتیو جان خود را از دست داد .

استقلال بلژیک :
در چنین روزی در سال 1839 میلادی بر اساس معاهده  لندن کشور بلژیک به عنوان یک پادشاهی مستقل مطرح گردید .

پنج روز کار :
در چنین روزی در سال 1932 میلادی رییس جمهور آمریکا هربرت هوور برای نخستین بار پیشنهاد داد که در این کشور پنج روز در هفته  به عنوان روز کاری اعلام گردد .

انتخاب رییس جمهور چین :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی جیانگ کاشک به عنوان رییس جمهور خلق چین انتخاب شد .

نخستین کتابخانه عمومی جهان :

در چنین روزی در سال 33 پیش از میلاد مسیح نخستین کتابخانه عمومی جهان در رم گشایش یافت . 

سرکوب شورش عمومی :
در چنین روزی در سال 1959 میلادی شورش عمومی در لاپاز بولیوی شکست خورد .

آغاز حکومت ایوبیان  :
در چنین روزی در سال 1171 میلادی ایوبیان در مصر قدرت را در دست گرفتند .
به نقل از کتاب  تاریخ دولتهاى اسلامى و خاندان حکومتگر ج 1  ، نویسنده: استانلى لین‏پل :
مؤسس دولت ایوبیان، صلاح الدین یوسف بن ایوب مشهور به صلاح الدین ایوبى است.ایوب و برادرش شیرکوه در اواسط قرن ششم هجرى به خدمت اتابک نور الدین محمد زنگى در آمدند و پس از مدتى شیرکوه و برادرزاده‏اش صلاح الدین، از طرف نور الدین براى سرکوبى با شورشهائى که در مصر بروز کرده بود به آن دیار روان شدند.شیرکوه و صلاح الدین براى اولین بار در سال 559 ه ق و براى دومین بار در سال 562 ه ق  به مصر رفتند تا آنکه العاضد آخرین خلیفه‏ى فاطمى ـ شیرکوه را براى جبران خدماتش به وزارت خود برگزید .پس از مرگ ناگهانى شیرکوه، صلاح الدین در سال 564 هجرى وزارت را در دست گرفت و به الملک الناصر ملقب گردید.او بزودى زمام کارها را در دست گرفت و پس از مدتى العاضد را در سال 567 ه  از خلافت خلع کرد و فرمان داد که به نام خلیفه‏ى عباسى المستضى‏ء بالله خطبه بخوانند.با وجود آنکه این تغییر عظیم با آرامش تمام انجام یافت، اما باعث شد که بین صلاح الدین و فرمانده‏اش یعنى اتابک نور الدین اختلافاتى بظهور رسد. اگر نور الدین در سال 569 ه  وفات نکرده بود، بدون تردید نبردى میان آندو بوقوع مى‏پیوست.پس از مرگ نور الدین، صلاح الدین ایوبى ظاهرا نسبت به الملک الصالح اسماعیل بن نور الدین اظهار اطاعت کرد ولى پس از مدتى استقلال کامل خود را اعلان نمود.در دوران صلاح الدین مذهب اهل تسنن به جاى تشیع که در دوران خلافت فاطمیان رسمى شده بود شایع شد و مکه و مدینه نیز که قبل از او تحت نظارت و حکومت خلفاى مصر قرار داشت در این دوران همچنان در دست صلاح الدین باقى ماند.در سال 569 ه صلاح الدین، برادرش تورانشاه را به حکومت یمن منصوب کرد و شعبه‏ى ایوبیان یمن به همین ترتیب بوجود آمد  .صلاح الدین پس از آن متوجه‏ى سوریه شد و در سال 570 هجرى وارد دمشق گردید و علیرغم وجود خاندان نور الدین زنگى، متصرفاتش را وسعت داد تا آنکه بین سالهاى 570 تا 572 ه (1174 ـ 1176 م) حدود مملکت خود را تا رود فرات تثبیت کرد.صلاح الدین تا قبل از وفات الملک الصالح، پسر نور الدین زنگى در سال 579 ه (1183 م) بر حلب دست درازى نکرد

روز جمهوری در سیرالئون :
همه ساله چنین روزی به عنوان سالگرد جمهوری در سیرا لئون گرامی داشته می شود . این کشور در سال 1971 میلادی به جمهوری دست یافت .

روز اعلام استقلال در ونزوئلا :
همه ساله چننی روزی به عنوان روز اعلام استقلال در ونزوئلا گرامی داشته می شود . 
 

 

58/01/30

جوابیه امام امت به پیام تبریك حسن البكر بمناسبت استقرار جمهوری اسلامی و آرزوی توفیق ملتها.

گزارش چگونگی قرار گرفتن سنندج در آستانه درگیری مسلحانه بین نیروهای مذهبی و چپ ( غیرمذهبی ) : پایان مهلت تعیین شده برای تعطیلی و تخلیه دفترهای سازمان چریكهای فدایی خلق و جمعیت دفاع از آزادی و انقلاب ( كومه له ) ؛ سنگربندی دفترهای مذكور ؛ اجتماع گروه كثیری از مردم در مقابل این دفترها و تاكید بر تعطیل شدن هرچه سریعتر آنها ؛ تلگراف دفتر هواداران سازمان چریكهای فدایی در سنندج به نخست وزیر و درخواست كمك از دولت برای جلوگیری از حمله به دفتر سازمان ؛ سنگربندی مقرها و دفترهای سازمانهای نامبرده و استقرار عناصر مسلح در اطراف آنها ؛ میتینگ گروههای طرفدار سازمانهای سیاسی غیرمذهبی در محل ژاندارمری سابق سنندج و مخالفت با تعطیلی دفترهای آنها ؛ آغاز مذاكره بین استاندار كردستان ، نمایندگان گروههای ائتلافی - مذهبی ، علامه مفتی زاده و كمیته پنج نفری و امضای یك موافقتنامه كه در آن به تحصن كنندگان مسجدجامع اطمینان داده اند كه چنانچه با موجودیت شورای شهر مخالفتی نداشته باشند ، خواستهای آنها در اسرع وقت رسیدگی خواهد شد ؛ موافقت تحصن كنندگان با این توافقنامه و پایان تحصن در ساعت 10 شب ؛ گزارش جانبدارانه سازمان چریكهای فدایی خلق از سیر حوادث امروز سنندج ؛ اظهار نظر فواد روحانی ( از اعضای شورای منتخب سنندج ) و كلیجی ( فرماندار سنندج ) درباره تعطیلی دفترهای سازمانهای سیاسی و عوامل دست اندركار ماجرا .

پیام آیت الله طالقانی خطاب به تحصن كنندگان مسجد جامع سنندج و ابراز نگرانی از وضعیت شهر و تاكید بر آغاز هرچه سریعتر كار شورای یازده نفری برای سر و سامان دادن به اوضاع شهر .

تكذیب خبر دستگیری سی تن از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران در آبادان از زبان دادستان دادسرای انقلاب اسلامی این شهر . تحصن اعضا و هواداران سازمان چریكهای فدایی خلق در دادگستری شهركرد برای اعتراض به حمله به ستاد هماهنگ كننده این سازمان .

گزارش فرستاده ویژه امام خمینی به سیستان و بلوچستان ( آیت الله خامنه ای ) : نشانه یك ناآرامی سیاسی به هیچ وجه در منطقه وجود ندارد . رادیو لندن : ممكن است در آینده دردسر ناشی از تجزیه طلبی در بلوچستان به بار آید .

عزیمت آیت الله طالقانی به قم و ملاقات با امام خمینی در شب گذشته ؛ ادامة تعطیلی دفتر آیت الله طالقانی ؛ چگونگی ملاقات فرزند امام خمینی با آیت الله طالقانی پس از سه روز جستجو در تهران ؛ سفر نخست وزیر و مقامات مهم دولتی به قم در بحبوحه مذاكرات امام خمینی با آیت الله طالقانی .

ملاقات آیت الله مهدوی كنی ( سرپرست كل كمیته های انقلاب اسلامی ) به همراهی رؤسای كمیته های چهارده گانه تهران با امام خمینی در وضعیت افزایش فشارهای مخالفان بر موجودیت كمیته و تقدیم گزارشی از اقدامها و فعالیتهای كمیته در سرتاسر كشور و بیانات امام خمینی در تایید كمیته ها و ضرورت پاكسازی آنها . خلع سلاح عمومی و خط مشی دولت موقت ؛ امیر انتظام : اسلحه در دست افرادی است كه عاشق وطن خود هستند و كار خلاف نمی كنند و اگر دولت بخواهد كه اسلحه شان را تحویل دهند ، از دولت تبعیت می كنند و اگر عده قلیلی باشند كه اسلحه خود را ندهند ، دولت با آنها مقابله می كند .

اعتراض افسران و پرسنل دبیرستان نظام به مطالب روزنامه آلمانی " عصر ما " در مورد تلاش ارتش برای دست زدن به كودتا برضد جمهوری اسلامی و اعلام اینكه به كار بردن هرگونه دسیسه برای آسیب رساندن به انقلاب محكوم به شكست است .

بازتاب مراسم روز ارتش در رادیو لندن : علی رغم بی نظمی ، مراسم رژه حاكی از آن بود كه بین جوانان انقلابی ایران و ارتش برادری و همبستگی جانین عداوت قبلی گشته است . بازسازی ارتش سالها به طول خواهد كشید و در این میان در صورت بروز هرگونه ناآرامی در شهرستانها ارتش قادر به سركوب نخواهد بود .

 پاسخ امام خمینی به پیام تبریك حسن البكر ( رئیس جمهور عراق ) كه در آن ضمن تشكر ، چنین خاطر نشان شده : «عاقبت اختناق انفجار است و آن نه صلاح ملت است و نه صلاح دولت . »

پیشنهاد وزیر بازرگانی به دولت بازرگان مبنی بر واگذاری یكی از كارخانه های تولید مشروبات الكلی به اقلیتهای مذهبی .

59/01/30

مهلت 24 ساعته عراق به دیپلماتهای ایرانی در بغداد برای ترك عراق

اظهارات آیت‌الله صادق روحانی مبنی بر اینكه اگر ادعاهای عراق بر سه جزیره ادامه یابد ایران مدعی الحاق بحرین خواهد شد

61/01/30

رژیم عراق با مصر روابط برقرار كرد.

درخواست ابوغزاله از امریكا برای خنثی كردن نتایج پیروزی ایران بر عراق
65/01/30

دیدار طه یاسین رمضان نخست وزیر رژیم عراق با نخست وزیر شوروی

67/01/30
سفر صدام به عربستان

حمله به یك قایق موتوری امریكا در نزدیكی ترمینال نفتی مبارك  

حمله قایق‌های توپدار به حوزه نفتی مبارك و یك نفتكش بریتانیایی  

چارلز ردمن: امریكا قبل از تهاجم به دو سكوی استخراج نفت ایران پنج كشور از متحدان خود را در جریان امر قرار داده بود. (پنج كشور عبارتند از: انگلستان، فرانسه، ایتالیا، هلند و بلژیك).  

رد پیشنهاد دبیركل سازمان ملل مبنی بر مذاكرات غیرمستقیم در سطح كارشناسی با تهران از طرف عراق

اعلام حمایت انگلستان از حملات امریكا در خلیج فارس

ازسرگیری روابط دیپلماتیك ایران و فرانسه

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo