شهید آوینی

 

امروز سه شنبه بیست و هفشم فروردین سال 1387 هجری شمسی مقارن است با نهم ربیع الثانی سال 1429 هجری قمری و برابر است با شانزدهم آوریل سال 2007 میلادی.

اعلام استقلال سوریه :
درچنین روزی درسال 1946 میلادی سوریه ازفرانسه استقلال یافت . درهمین روزآخرین گروههای نظامی فرانسه کشور سوریه را ترک گفتند . جمهورى سوریه با 185180 کیلومتر مربع، درجنوب غربى آسیا و شرق دیاى مدیترانه واقع شده است. این کشورازشمال به ترکیه، ازشرق وجنوب به عراق ازجنوب غربى به فلسطین و ازغرب به لبنان وازجنوب به اردن 
محدود می شود . پس  از تجزیه دولت روم ، سوریه  یا شام  جزو قلمرو امپراطورى روم شرقى (بیزانس) قرار گرفت . در قرن هفتم میلادى (سال سیزدهم هجرى) با فتح خالد بن ولید   ، سوریه در زمره کشور های  اسلامی در آمد .  دمشق از سال 41.ق مرکز خلافت امویان بود و کاخ سبز معاویه در این شهر مشهور است . پس از آن پادشاهان مختلف بر سوریه  حکمرانی کردند . این کشور در تاریخ جدید خود از سال 1920  تحت استعمار  فرانسه درآمد. فرانسه از همان ابتدا به مبارزه با گروههای استقلال طلب در این کشور پرداخت  و در  سال 1925میلادی  دمشق را بمباران کرد .  فرانسه باردیگر یعنی در سال 1945م قیام مردم این کشور را با بمباران دمشق سرکوب نمود اما  سرانجام در هفدهم  آوریل 1946م آخرین سرباز فرانسوى خاک سوریه را ترک گفت . در سال 1949م پس از  کودتاى ارتش، حکومت  ملى‏گراها  پایان گرفت  و حکومت‏ نظامیان در این کشور آغاز ‏شد .  پس از این دوره  نیروهاى چپ در این کشور قدرت را در دست گرفتند .  از سال 1963 م تا 1966 م حکومت‏سوریه در دست جناح راستگراى حزب بعث قرار گرفت  که بعد از آن با کودتایى جناح چپ دوباره روى کار آمد. حافظ ‏اسد در سال 1970 م با کودتایى قدرت را به دست گرفت . پس از او بشار اسد با اکثریت مطلق آراء به ریاست جمهوری سوریه رسید .

نمایش نخستین فیلم ناطق جهان :
در چنین روزی در سال 1923 میلادی نخستین فیلم ناطق جهان به نمایش در آمد . این فیلم «نگهبان گیج »   نام داشت که در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا به نمایش عمومی گذاشته شد . 

نخستین حق رای :
در چنین روزی در سال 1889 برای نخستین بار در دنیا  زنان نیوزلند حق رای در یافت کردند . البته این امر هم نوعی پلیلتیک مردان به حساب می آمد چرا که در این کشور زنان  نسبت به مردان کمتر بودند و حاکمان این کشور قصد داشتند با این طرفند سیاسی  شمار زیادی از زنان جهان را به نیوزلند دعوت کنند . 
 
تولد نیکیتا خروشچف :
در چنین روزی در سال 1894 میلادی نیکیتا خروشچف نخستین دبیر کل حزب در اتحاد جماهیر شوروی به دنیا آمند . وی بین سالهای 1953 تا 1964 رهبر اتحاد جماهیر شوروی بود .

پایان جنگ میان چین و ژاپن :
در چنین روزی در سال 1895 معاهده مهم" سیمونوزوکی "میان دو کشور چین و ژاپن  امضا شد . این قرار داد جنگ تاریخی این دو کشور را بر مالکیت شبه جزیره کره پایان می داد . 
 
پایان بردگی در حبشه :
در چنین روزی در سال 1932 میلادی امپرا طورهایل سلاسی امپراطور اتیوپی نظام بر دگی را در این کشور پایان داد . حبشه یا اتیوپی از گذشته های دور به عنوان مرکز برده داری و برده فروشی در جهان به شمار می آمد .

قرار داد ضد نازیسم : 
در  چنین روزی در سال 1939 میلادی سه کشور بر یتانیا ، فرانسه و  روسیه با یکدیگر قرار ضد نازیسم را به امضا رساندند .

گریز از دستگیری :
در چنین روزی در  سال 1945 میلادی موسولینی از شهر سال به میلان گریخت .موسولینی پس از پیروزی های مکرر ارتش  متفقین در جبهه های مختلف فرار را بر قرار ترجیح داد .

جمهوری در بنگلادش : 
در چنین روزی در سال 1971 میلادی جمهوری بنگلادش تحت رهبری شیخ مجیب الرحمان در  این کشور شکل گرفت .

هجوم به پنوم پن :
در چنین روزی در سال 1975 میلادی خمر های سرخ شهر پنوم پن را به اشغال خود در آوردند با این اشغال پس از پنج سال جنگ های داخلی در کامبوج پایان گرفت . خمر های سرخ  در کامبوج به رهبری پول پوت به ایراد فجایع بسیاری دست یازیدند که نمونه های آن را کمتر می توان در دوران معاصر مثال زد .  

نخستین مگابایت :
درچنین روزی درسال 1986 میلادی شرکت رایانه ای آی بی ام نخستین چیپ با ظرفیت مگابایت را به جهان رایانه عرضه کرد . 

درگذشت پروکلوس :
درچنین روزی درسال 485 میلادی پروکلوس» فیلسوف ، نویسنده و ریاضیدان مشهوریونانی درگذشت . وی پیرو فلسفه افلاطونی بود . از او بر خی آثار به زبان لاتین به جای مانده است .

روز حمایت از کودکان   :
همه ساله چنین روزی در ژاپن به عنوان رو زحمایت از کودکان در ژاپن گرامی داشته می شود .

منبع:خبرگزاری مهر

07/01/58

در روز شمار دفاع مقدس برای این روز واقع ای ثبت نگردیده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo