شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه چهاردهم فروردین سال 1387 هجری شمسی مقارن است با بیست و پنجم ربیع الاول سال 1429 هجری قمری و برابر است با دوم آوریل سال 2005 میلادی.

 در گذشت استاد عباس  سحاب : 
درچنین روزی در  سال1379هجری شمسی استاد عباس سحاب پدر علم جغرافیای ایران  در گذشت . به نقل از روزنامه همشهری : استاد عباس سحاب در سوم دیماه سال هزار و سیصد در روستای فم شهر تفرش دیده به جهان گشود.استاد سحاب از چهار سالگی به مکتب مرحوم آخوند ملاحسین شاهمیری رفت. در هفت سالگی برای ادامه تحصیل همراه پدر وارد مدرسه کمالیه تهران شد، زمانی که در مقطع دبیرستان به سر می برد، پدرش اصل کتاب جغرافیایی کار پینتر را از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه کرده بود و با توجه به هزینه سنگین ترسیم نقشه های آن نتوانسته بود آن را چاپ کند. از طرفی با توجه به علاقه عباس به بازی با خط و کاغذ، پدر عباس او را به کار نقشه کشی و ترسیم نقشه های جغرافیایی تشویق کرد. در نتیجه در دوره دبیرستان اولین نقشه شهر تهران را با یک شیشه مرکب چین، چند قلم هاشور و یکی دو متر کاغذ کالک بعد از شش ماه به زبان لاتین تهیه کرد. بدین ترتیب در سال 1315  سنگ بنای نخستین موسسه جغرافیایی و کارتوگرافی ایران در بخش خصوصی توسط استاد ابوالقاسم سحاب و فرزندش عباس گذاشته شد.
عباس در رشته هنرهای زیبا تحصیل کرد و برای ترسیم و تهیه نقشه های مناطق ایران وارد بیش از سی هزار روستا و شهر شد. او با ابداع سبکی نوین در کارتوگرافی به عنوان یکی از کارتوگرافان صاحب سبک در دنیا مطرح شد که تمام نقشه های او به نام خودش ثبت شده است. استاد بیش از هفتصد  اثر ثبت شده دارد که نقشه ها و اطلس های جغرافیایی گوناگون بیشترین و مهم ترین آثارش هستند. از مهم ترین آثار وی می توان به این موارد اشاره کرد: نقشه های استان ها و مناطق ایران  ،  نقشه های شهرهای ایران ،  نقشه های کشورها ،  نقشه های جغرافیایی و وسایل آموزشی . در سال 1334 ه ش  وی با همکاری موسسه کلبموس آلمان اولین کره جغرافیایی را به خط فارسی در جهان تولید کرد و علاوه بر آن اولین اطلس آموزشی به نام «نخستین اطلس جغرافیا» در سال 1342  توسط وی تهیه و چاپ شد.  این استاد و دانشمند نامی و پیشکسوت کارتوگرافی ایران در یکشنبه چهاردهم فروردین 1 1379 ه ش چشم از جهان فروبست.

تاسیس حزب اسلامی افغانستان :
در چنین روزی در سال 1348 ه ش حزب اسلامی افغانستان تاسیس شد . این حزب در حوزه عملیات جهادی علیه نیروهای اشغالگر شوروی فعالیت شایان توجهی را رقم زد . گلبدین حکمتیار بعدها رهبری این حزب را به عهده گرفت . بعدها ، حزب اسلامی مولوی خا لص و حزب اسلامی قاضی وقاد از پیکر حزب اسلامی حکمتیار منشعب شدند .  

آغاز قیام :
در چنین روزی در سال 1920 میلادی شماری از فلسطینیان  برضد توطئه بریتانیایی ـ یهودی علیه فلسطین ،  قیام کردند . این قیام کوچک را می توان سر آغاز مبارزه علیه اشغالگران صهیونیست دانست . دراین درگیری شماری از طرفین درگیر کشته و یا مجروح شدند .

ترور مارتین لوتر کینگ :
در چنین روزی در سال 1968 میلادی مارتین لوتر کینگ رهبر سیاهپوستان آمریکایی ترور شد .لوتر کینگ در ایالت جورجیای آمریکلا دیده به جهان گشود . وی در حوزه احیا ء حقوق سیاهان رد آمریکا فعالیت های شایان توجهی انجام داد و در این زمینه توانست در سال 1956 دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا  را وادارد که مقوله تبعیض نژادی را در این کشور کان لم یکن اعلام کند .وی در سال 1963 جنبش عظیمی را راه اندازی کرد و توانست در سال 1964 میلادی جایزه نوبل صلح را از آن  خود سازد . لوتر کینگ  سرانجام در چنین روزی در سال 1968 به ضرب گلوله یک سفید پوست نژاد پرست از پای در آمد .

استقلال سنگال :
در چنین روزی در سال 1960 میلادی سنگال از کشور فرانسه مستقل شد . به همین مناسبت همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی در  این کشور گرامی داشته می شود . سنگال کشوری است آفریقایی در منطقه استوایی آفریقای غربی و در جنوب غربی موریتانی . نژاد مردم این کشور سیاه ، سفید و دو رگه است و زبان رسمی آنان   فرانسه و سنگالی است . اکثر مردم این کشور پیرو دین اسلام و عده قلیلی از آنان نیز مسیحی می باشند . حکومت این کشور جمهوری می باشد . این کشور در سال 1960 پس از استقلال به عضویت  سازمان ملل متحد در  آمد .

در گذشت گراهام گرین : 
درچنین روزی در  سال1991میلادی گراهام گرین ازنویسندگان بر جسته بر یتانیایی دار فانی را وداع گفت . « آمریکایی آرام » ، « وزارت ترس » ، «پایان کار » و  « از در مان گذشته »  عناوین مهمترین آثار اویند .

تولد جرج هربرت :
در چنین روزی در  سال 1593 میلادی جرج هربرت شاعر انگلیسی به دنیا آمد . غالب اشعا راو رنگ و بوی عرفانی دارند . پنج آواز عرفانی عنوان مهمترین اثر اوست .

استالین دبیر کل :
در چنین روزی در سال 1922 میلادی استالین به عنوان دبیر کل حزب کمونیست انتخاب شد .

بر فراز اورست :
در چنین روزی در سال 1933 میلادی نخستین پروزا هوایی بر فراز کوه اورست انجام شد .

امضای طرح مارشال :
در چنین روزی در سال 1948 میلادی هری ترومن طرح  مارشال را امضا کرد . بر اساس این طرح پس از جنگ جهانی دوم آمریکا به کمک اقتصادی کشور جنگ زده در اروپا شتافت و مبلغ پنج بیلیون دلار را به شانزده کشور اروپایی کمک کرد . البته این اقدام آمریکا در جهت مبارزه با کمونیسم در این کشور صورت گرفت .

امضای ناتو :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی چهار کشورایالات متحده آمریکا ، بریتانیا ، فرانسه و کانادا پیمان آتلانتیک شمالی را امضا کردند . پیمان ناتو در سال 1948 میلادی  منعقد شد .   پیمان آتلانتیک شمالی ، ناتو یکی از پیمان ها نظامی است که در حال حاضر تا حدود زیادی جنبه های دیپلماتیک نیز به خود گرفته است . این پیمان پس از جنگ جهانی دوم و در دوران جنگ سرد شکل گرفت . هدف  پیمان یاد شده جلوگیری ازنفوذ کمونیسم درکشورهای اروپایی بود . ده کشور عضو پیمان آتلانتیک شمالی به همراه کشور کانادا متعهد شدند درصورتیکه یکی ازاعضا مورد تجاوز قرارگیرد دیگراعضا به یاری اش بشتابند. پس از فروپاشی شوروی، دشمن مشترک کشورهای غربی از میان رفت و خطر اضمحلال و انحلال ناتو دوباره مطرح شد لذا این پیمان بر آن شد که بقای خود را در بسط تئوری جنگ و برخورد تمدن ها و گسترش کمربند امنیتی خود به سوی  شرق جستجو کند . هنری کیسینجر در این باره گفته است : نه تنها تاریخ به پایان نرسیده است، بلکه ما به دوران پیش از جنگ جهانی اول بازگشته ایم و خطر اتحادهای گروهی از کشورها در اروپا و سایر نقاط، جهان را تهدید می کند و ما (غرب) باید ناتو را به عنوان سازمان وحدت بخش کشورهای غربی حفظ کنیم. دبیر کل ناتو در چهلمین نشست بررسی امنیت جهانی صریحا از گسترش ناتو به مناطق مختلف جهان سخن گفت و خاطر نشان کرد :  این پیمان، امنیت (!) را، هر وقت و به هرجا که لازم باشد می برد. وی در همان سخنرانی تاکید کرد  این پیمان در نتیجه حضور مستقیم در افغانستان و بالکان و فعالیت غیر مستقیم در عراق، مرزهای توانائی خود را مدت هاست پشت سر نهاده است. ناتو در حال حاضر  استراتژی صدور امنیت را از طریق ورود اعضای جدید را دنبال می کند.  پس از ورود کشور های لهستان، چچن و مجارستان به این پیمان در حال حاضر هفت کشور دیگر بلوک شرق به عضویت ناتو پذیرفته خواهند شد.

 

14/01/58

برای این روز در روزشمار دفاع مقدس واقعه ای ثبت نگردیده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo