شهید آوینی

 

امروز دوشنبه 12 فروردين ماه سال 1387 هجري شمسي؛ برابر با 23 ربيع الاول سال 1429 هجري قمري و 31 مارس سال 2008 ميلادي .

29 سال پيش درچنين روزي - 12فروردين ماه سال1358هجري شمسي: نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران به رهبري حضرت امام خميني(ره) و باحضورملت قهرمان ايران دركشورمان موجوديت يافت. ملت انقلابي ايران درمدت دو روزآراء خود را به صندوقهاي رأي ريختند و با شركت دريك همه پرسي كم نظيربه نظام جمهوري اسلامي ايران رأي مثبت دادند و نظام جمهوري اسلامي با 98/2درصد كل آراء موجوديت يافت. حضرت امام خميني(ره) دربخشي ازپيامشان به مناسبت برقراري نظام جمهوري اسلامي فرمودند:" مبارك باد برشما روزي كه پس ازشهادت جوانان برومند و داغ دل مادران و پدران و رنجهاي طاقت فرسا دشمن غول صفت و فرعون زمان را ازپاي درآورديد و با رأي قاطع به جمهوري اسلامي حكومت عدل الهي را اعلام نموديد…".

168 سال پيش درچنين روزي - 23ربيع الاول سال 1261 هجري قمري : دكتر ابوالحسن خان بهرامي پزشك و جراح حاذق ايراني و از پيشگامان ترويج طب نوين دريكي از روستاهاي تفرش بدنيا آمد و همانجا پرورش يافت . وي به تشويق پدر، ادبيات هيئت و طب قديم را در زادگاهش آموخت و بعد از اقامت در تهران به سبب علاقه اش به علم طب به تحصيل در اين رشته همت كرد . در سال 1291 هجري ، پس از اخذ ديپلم پزشكي از دارالفنون و مدتي طبابت در شهراراك به علت شيوع بيماري طاعون در رشت ، عازم آن شهر شد و به مداواي بيماران و تحقيق در اطراف علل بروز اين بيماري پرداخت . حاصل اين سفر رساله اي تحقيقي درباره بيماري طاعون بود كه مورد تحسين پزشكان نامدار عصر قرارگرفت . وي كه در ارتش خدمت مي كرد مدتي رياست بيمارستان دولتي را به عهده داشت اما بعد ازكناره گيري از اين منصب در مطب شخصي خود كارطبابت و مداواي بيماران را ادامه داد . دكتر بهرامي به زبانهاي فرانسه، عربي و تركي تسلط كامل داشت و علاوه بر تأليف چند اثر در زمينه پزشكي آثاري نيز ترجمه كرده است . كتابهاي پاتولوژي طبي ، فيزيولوژي ؛ و مسائل عمده حفظ صحت از جمله آثار اين پزشك برجسته ايران بشمار مي رود .

67 سال پيش درچنين روزي - 23ربيع الاول سال 1362 هجري قمري : ميرزا حسين خان دانش از فضلا و شعراي ايران در 70 سالگي با زندگي وداع كرد . به نقل از ميرزا محمد خان قزويني، وي مردي فاضل و آگاه ؛ و باذوق بود و به دانش تخلص مي كرد . قابل توجه است كه اين شاعر ايراني بخشي از ايام عمرش را در استانبول و آنكارا سپري كرد و تمام اين مدت را به تحقيق و تأليف در زمينه ادب فارسي گذراند . از آثار دانش ، دستورزبان فارسي، سرآمدان سخن ، در تراجم احوال 15 تن از مشاهير شاعران ايراني از رودكي تا حافظ به زبان تركي و ترجمه رباعيات عمر خيام به زبان تركي مهمترين آنها بشمار مي روند .

416 سال پيش درچنين روزي - 31مارس سال1592ميلادي: رنه دكارت فيلسوف و رياضيدان و فيزيكدان فرانسوي متولد شد. دكارت استاد رياضيات بود و اعتقاد داشت كه رياضي نمونه كامل علم است و قصد داشت روشهاي رياضي را درهمه رشته هاي علوم انساني به كارگيرد. دكارت به فلسفه و فيزيك نيزعلاقه داشت و درباره پديده انكسارنورو قانون ارتباط زواياي تابش و بازتابش تحقيقات جامع و ارزشمندي انجام داد.

 

 

12/01/58
Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo