شهید آوینی


 

امروز شنبه دهم فروردین سال 1387 هجری شمسی مقارن است با بیست و یکم ربیع الاول سال 1429 هجری قمری و برابر است با بیست و نهم مارس سال 2008 میلادی .

 

در گذشت حضرت  آیت الله العظمی  بروجردی :
 

در چنین روزی در سال 1320 ه ش حضرت آیت الله بروجردی مرجع عظیم الشان جهان تشیع دار فانی را وداع گفت . آن فقیه فرزانه در صفر سال  1292 ه ق دیده به جهان گشود . ایشان پس از طی مقدمات علوم در زادگاه خویش  ، در حوزه علمیه اصفهان در مکتب علمی استادانی چون  حضرت آیة الله ملا محمد كاشی  ،   سید محمد تقی مدرس و حكیم برجسته میرزا جهانگیر قشقایی در آمدند . آن فقیه والا مقام  سپس برای تکمیل سطح  علمی خویش حوزه علمیه نجف را برگزید و در  درس حضرت آیة الله العظمی محمد كاظم خراسانی  حاضر شد . ایشان سپس در سال  1328 به سوی بروجرد آمد و در این مسیر به تدریس و تربیت شاگردان زبده مشغول گشت . آن عالم ربانی سپس به  حوزة مقدس قم در آمدند و در آن دیار علمی دست به اقدامات علمی فراوانی زدند . البته باید گفت که اقدامات ایشان در این دیار تنها محدود به ایران نمی شود و شیعیان و بلکه مسلمانان سراسر جهان از اقدامات علمی و اجتماعی ایشان بهره های فراوان  بردند . تأسیس بیش از هزار مسجد، مدرسه، بیمارستان، كتابخانه، حمام و... در کشو رهای مختلف تاکیدی است بر حضور جهانی آن فقیه والا مقام . ایشان همچنین علاوه بر تدریس  گاه وقت گرانمایه خود را به تالیف و ایراد حاشیه بر آثار فقهی و اصولی صرف می نمودند .  تجرید اسانید الكافی  ،  تجرید اسانید التهذیب ،  اسانید كتاب من لا یحضره الفقیه  ، اسانید رجال كشی  ،  اسانید استبصار ،  اسانید كتاب خصال شیخ صدوق ، اسانید كتاب امالی ، اسانید كتاب علل الشرایع شیخ صدوق  ،  تجرید فهرست شیخ طوسی  ،  تجرید رجال نجاشی  ،  حاشیه بر كفایة الاصول  ،  حاشیه بر نهایه شیخ طوسی  ،  حاشیه بر عروة الوثقی  ،  حواشی و مستدركات فهرست شیخ منتجب الدین رازی و  اثر بیست جلدی «جامع احادیث الشیعه» از جمله مشهورترین آثار ایشان است . 
ایشان سرانجام در سیزدهم شوال 1380 هـ.ق برابر با دهم فروردین 1340 هـ.ش، برای همیشه چشم از جهان فرو بست و در مسجد اعظم قم، كه خود بنیاد نهاده بود، به خاك سپرده شد.


حمله به حرم امام رضا (ع)  : 
 

در چنین روزی در  سال1291هجری شمسی ، قزاقان روس در اقدامی وقیحانه   حرم حضرت امام رضا(ع) را به توپ بستند .روسها پس از آنکه خزانه به ریاست مورگان شوستر امریكایی تشکیل شد چون منافع خویش را در خطر دیدند خواستار  اخراج شوستر از ایران شدند و چهل و هشت ساعت به ایران مهلت دادند . دولت وقت  ایران این امر را نپذیرفت و قزاقهای مستقر در مشهد حرم امام رضا (ع ) را به توپ بستند .

اعلام حکومت نظامی  : 
 


در چنین  روزی در سال 1331 ه ش به مدت یک ماه در تهران حکومت نظامی اعلام شد .


همه پرسی سراسری  : 
 


درچنین روزی در  سال1358هجری شمسی ، همه پرسی ورفراندوم  سراسری برای تعیین نوع حكومت درایران آغازشد. این همه پرسی  دوروزبه طول انجامید . در تهران 1199 شعبه اخذ رای بر پا شد و بیشتر مساجد تهران هم برای رای گیری آمده شدند . بیست و چهار میلیون برگ رای آماده شده بود  و بیش از یکصد هزار نفر نیز امر نظارات بر همه پرسی را به عهده گرفتند . برگ رای موافق با جمهوری اسلامی به رنگ سبز بود و بر روی آن نوشته بود « آری »  و  برگ رای مخالف به رنگ قرمز که بر روی آن نگاشته   شده بود « نه»   . شعب رای گیری در این روز  24در  استان کشور و 165 شهر ستان و 475 بخش کار خود را آغاز نمود . در این همه پرسی حد اقل سن شانزده سال تعیین شده بود .  درپایان این همه پرسی با رای اکثریت قاطع مردم ایران نظام جمهوری اسلامی در دوازدهم فروردین همان سال به عنوان نظام رسمی کشور معرفی شد .


جنگ رزها : 
در  چنین روزی درسال 1461 میلادی جنگ رزها آغاز شد . این جنگ در نزدیکی منطقه تاوتون میان دول اروپایی در  گرفت و بر اثر آن بیش از سی و سه هزار نفر جان خود را از دست دادند .

تشکیل جمهوری سوئیس :
در چنین روزی در سال 1798 میلادی جمهوری سوئیس تشکیل شد .

کنسرت های بتهوون :
 


در چنین روزی در سال 1795 میلادی بتهوون بیست و چهار ساله کار خود را به عنوان نوازنده پیانو در وین آغاز کرد . در همین روز در سال 1827 میلادی   بیش از بیست هزار نفر برای تماشای نوازندی او در وین گردهم آمده بودند . او نوازنده مطرح  و استادی شده بود .

محاصره مکزیک :
در چنین روزی در سال 1847 میلادی بیش از دوازده هزار نیروی آمریکایی منطقه ورا کروز در مکزیک را به محاصره خویش در آوردند .

نازی ها برنده شدند :
در چنین روزی در سال 1936 میلادی بر اثر تبلیغات و پروپاگانداهای بسیار در آلمان که به مدیریت گوبلز انجام می گرفت ، حزب نازیست آلمان بیش از 99 ر صد آرا مردم این کشور را به خود اختصاص داد.  

شناسایی رژیم صوینیستی :
در چنین روزی در سال 1949 میلادی ترکیه  موجودیت  رژیم صهیونیستی  را مورد شناسایی قرار داد .

تشکیل ارتش خلق  در فیلپین :
در چنین روزی در سال 1969 میلادی ارتش خلق کمونیستی در فیلیپین شکل گرفت .

ملی شدن بانک ها درشیلی :
در چنین روزی در سال19071 میلادی سالوادور آلنده رییس جمهور مردمی شیلی بانک ها و معادن این کشور را ملی اعلام   کرد .

آتش بس کرواسی :
در چنین روزی در سال 1994 میلادی دو کشور صربستان و کرواسی معهده آتش بسی را امضا کردند که بر اثر آن جنگ در کرواسی پایان می یافت .

رو زجوانان و روز کشته شدگان جنگی در تایوان :
همه  ساله چنین روزی به عنوان  روز جوانان و روز کشته شدگان جنگی در تایوان گرامی داشته می شود .

خروج آخرین گروه :
در چنین  روزی در سال 1973 میلادی آخرین گروه از سربازان آمریکایی از ویتنام خارج شدند .


منبع : خبرگزاری مهر

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo