شهید آوینی


 

امروز جمعه نهم فروردین سال 1387 هجری شمسی مقارن است با بیستم ربیع الاول سال 1429 هجری قمری و برابر است با بیست و هشتم مارس سال 2008 میلادی .

در گذشت سیبویه : 
 


درچنین روزی « محمد بن موسی عبدالعزیز» مشهور به« سیبویه » در گذشت .وی  نحوی تمامی عیاری بود که در حوزه علم نحو پیروان بسیاری نیز داشت  . او اصالتا ایرانی بود و این امر که وی در نحو ادبیات عرب صاحب سبک و اندیشه بود  ، بسیار جالب توجه می نماید . گویند ابتدا ابوالاسود دوئلی علم نحو را وضع كرد و پس ازاو دانشمندانی چون سیبویه آن را گسترش دادند . وی شاگرد  خلیل بن احمد  بود . گفته می شود  سیبویه  علم نحو را به بهترین شیوه ممکنه   كامل ساخت و كتاب مشهور خود را در علم نحو تالیف کرد . گفته اند  بعدها کتب بسیاری در حاشیه کتاب وی نگاشته شدند تا جاییکه  مقصود  مردم از لفظ  كتاب ، کتاب سیبویه را به ذهن متبادر می ساخت .
 
در گذشت محمد حسین شهریار :
 

در چنین روزی در سال 1409 هجری قمری  سید محمد حسین بهجت مشهور به شهریار در سن هشتاد و سه سالگی دار فانی را  وداع گفت .  محمد حسین بهجت تبریزی( شهریار) در سال 1285ه ش  در شهر تبریز متولد شد . پس از پایان دوران ابتدایی و متوسطه در تبریز وارد دانشکده پزشکی شد . اما تحصیلات خود را نا تمام گذاشت و عملا" زندگی خود را وقف شعر کرد .
او از همان جوانی دارای توانایی سرشاری در شعر بود و به خوبی توانست از این استعداد شعری خود استفاده کند .  هر چند شهریار در کلیه قالبهای شعری کهن شعر سروده است اما بیشترین آثاری که از او باقی مانده ، در قالب غزل است. منتقدان و کارشناسان  او را از بزرگترین غزل سرایان عصر خودش می دانند. زبان ساده ، روان و گاه نزدیک به محاوره در آثار او برجستگی خاصی دارد و می توان گفت از دلایل موفقیت او در عرصه شعراست . شیوه شعری او اگر چه به زبان روز جامعه خودش نزدیک است، امااستقبالهای شعریش از حافظ نشان از یک عشق شاعرانه به غزل کهن می دهد .علاقه شدید شهریار به غزلسرای بزرگ فارسی زبان « حافظ» به حدی بود که با زدن تفال به دیوان او تخلص خود را که ابتدا « بهجت» بود به « شهریار» تغییر داد .وخود می گوید « از کودکی با دو کتاب« قرآن» وغزلیات « حافظ» بزرگ شده ام». شهریاردر عصری شعر می گوید که نیما شاعر نوگرای ایرانی  در حال  نو آوری است. اما شاعر آذری با تمام احتراماتی که به نیما و نو گرایی او در شعر قایل است، تحت تاثیرشیوه او قرار نمی گیرد. اما تاثیر نیما را می توان در بعضی از اشعار او که در قالبهای مختلف سروده است به خوبی مشاهده کرد .بکار گیری مناسب و بجای واژه ها ، کاربرد زبان محاوره در شعر را می توان از خصوصیات  بارز شعر او دانست که مخاطبان عام و خاص را با خود همراه می کند .شهریار نه تنها در شعر و زبان فارسی از چهر ه های نامدار به شمار می رود بلکه از بزرگترین شاعران آذری زبان است که منظومه او به این زبان با عنوان « حیدر بابا یه سلام  » به چندین زبان دنیا ترجمه و منتشرشده است .دیوان اشعاراو در پنج جلد منتشر شده ، که اشعار فارسی و آذری این شاعر توانمند  را در خود جای  داده است .این شاعر بزرگ و غزل سرا ، متخلص به شهریار در ششم صفر سال 1409 ه ق مطابق با  26 شهریورماه  1367 در تبریز دیده از جهان فرو بست و جامعه ادبی را از شعرهای زیبای خود محروم نمود . پیکر او در  مقبره الشعرای تبریز در کنار دیگر شاعران نامدار آن دیار به خاک سپرده شد .از شعرهای به یاد ماندنی او می توان به اثر زیبا و آسمانی او در وصف مولای متقیان علی ( ع ) اشاره کرد که سالهاست چون گوهری در میان دیگر اشعاراو می درخشد.

تولد رافائل :
در چنین روزی در سال 1483 میلادی رافائل نقاش مشهور ایتالیایی به دنیا آمد . «مدرسه  آتن»  عنوان مهمترین اثر اوست . نام کامل  رافائل  ، رافائلو سانزیو است . وی در سال1520 میلادی  در رم در گذشت . رافائل ابتدا اصول نقاشی  را از  پدرش آموخت و پس از مرگ مادرش  برای فراگیری امهات نقاشی به شهر «پروجا» ی ایتالیا رهسپار شد . او در آنجا به شاگردی  نقاش معروفی به نام  «پترووانسی» در آمد . رافائل در این سالها ابتدا  نقاشی محراب کلیسای فرانسسکان را به انجام رساند  .او در همین دوره زمانی دست به خلق ماندگارترین آثار تجسمی در حوزه هنر غرب زد .  « خانواده  مقدس»، «مریم بر صندلی» ، « گفتگو بر سر نان و شراب مقدس» و « باغبان زیبا»  از جمله مهمترین آثار اویند .

تولد ماکسیم گورکی :
در چنین روزی در سال 1868 میلادی آلکسی پشیکوف یا ماکسیم گورکی نویسنده مشهور و بر جسته روس به دنیا آمد . مادر عنوان مهمترین اثر اوست .
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  آی کتاب دات کام : آلکسی ماکسیمویچ پشکوف معروف به ماکسیم گورکی به سال 1869 در شهر نیژنی نوگورود یا گورکی گراد کنونی متولد شد. بیش از پنج سال نداشت که پدرش درگذشت و مادرش دوباره ازدواج کرد و او را با پدربزرگ پیرش تنها گذاشت. گورکی چند سال نزد پدربزرگش بسر برد ولی چون دید که پیرمرد ناتوان از عهده خرج خویش نیز بر نمی آید خانه او را ترک گفت و تنها و بی کس به سوی سرنوشت نامعلومش رهسپار گردید. به ادسا رفت و در آنجا باربر شد، پس از آن به شهرهای دیگر روسیه ازقبیل تفلیس، نمازان و سایر شهرها سفر کرد و به کارهای مختلف: شاگرد نانوایی، پاسبانی و مستخدمی راه آهن تن در داد. در همین مدت با سواد کمی که داشت مطالعه می کرد و به ادبیات عشق می ورزید. به تدریج دست به قلم برد و اولین داستان خویش را در یکی از روزنامه های قفقاز نوشت. به زودی توانست نظر مردم را به سوی خویش جلب نماید. در این تاریخ گورکی که شهرت یافته بود شروع به نوشتن آثار معروف خود کرد و سپس کشور را به سوی اروپا و آمریکا ترک گفت. در خارج از کشور نیز دست از فعالیت بر نداشت و به فعالیت خویش افزود تا آنکه انقلاب 1917 به ثمر رسید و گورکی همانند سرداری فاتح به کشور بازگشت. مدتی سخنگوی دولت بود تا آنکه به شدت بیمار گشت و سفری برای معالجه به خارج نمود. در سال 1928 به روسیه بازگشت و بالاخره در سال 1936 هنگامی که 67 سال داشت جان سپرد.کتاب های زیر از مهمترین آثار گورکی می باشند:ولگردان، آنها که وقتی آدمی بودند، دانشکده های من، توفان، سه رفیق، نهم ژانویه، همسفر، بوران، نخستین عشق من، استادان زندگی، نگهبان شدم، خرده بورژواها، واسکا، فضول، زندانیان، یک اعتراف و مادر .

 در گذشت ویرجنیا ولف :
در چنین روزی در سال 1941 میلادی ویرجینیا وولف نویسنده مشهور آمریکایی دار فانی را وداع گفت . وی در 59 سالگی  خود کشی کرد . در چنین روزی در سال 1882 میلادی   ویرجینیا وولف نویسنده مشهور انگلیسی  دیده  به جهان گشود . وی در  بیست و چهار سالگی  نخستین کتاب خود را منتشر کرد . "خانم دالووی" و  "بسوی فانوس دریایی"   از جمله مهمترین آثار اویند . وولف نویسنده ای است که در آثارش به دنبال  طرح جهان جدیدی  است . وی در  میان آثارش با ارایه چهره ای نو از داستان و نوع گویش و پردازش شخصیت ها ، روشی را در طریق سیال ذهن به نمایش  می گذارد که منحصر به فرد است . او معتقد است همچنانکه نقاشی در گذر زمان متحول شده است ، و از کپی برداری محض از طبیعت به ذهن گرایی افراطی و انتزاعی گرایی کشیده شده است ، رمان نیز چنین قابلیتی را داراست و میتوان رمان را به عنوان برداشتی ساده از زندگی تلقی نکرد بلکه آن را گونه ای خاص از زندگی دانست .  وولف شخصیت روان نژندی بود که افسردگی خاص او توانست وی را در خلق شخصیت ها و داستانهای پرمایه اش یاری دهد . او سرانجام بر اثر همین افسردگی دست به خودکشی زد و در سال 1941 میلادی خود را به در یا افکند و غرق شد .

اعلان جنگ به اسپانیا :
در چنین روزی در سال 1738 میلادی پارلمان انگلستان علیه اسپانیا اعلان جنگ کرد . این جنگ به جنگ گوش یانکین مشهور شده است .

جنگ علیه روسیه :
در چنین روزی در سال 1854 میلادی و در طول جنگ های کریمه ، بریتانیا و فرانسه علیه روسیه اعلان جنگ کردند .

نخستین آمبولانس :
 


در چنین روزی در سال 1866 میلادی نخستین آمبولانس در جهان به کار گرفته شد .

نخستین میکرو فیلم :
در چنین روزی در سال 1922 میلادی نخستین دستگاه میکرو فیلم به کار گرفته شد .

تغییر نام شهرهای باستانی :
 


در چنین روزی در سال 1930 پس از آنکه آتاتورک  نام کشور عثمانی را به ترکیه تغییر داد ، نام شهر های قسطنطنیه و آنگورذا را هم تغییر داد. اولی استانبول فعلی و دومی آنکارای کنونی است .

کودتا در سوریه :
در چنین روزی در سال 1962 میلادی بر اثر یک کودتای نظامی در سوریه رییس جمهور ناظم القدسی از این کشور گریخت .

زلزله  در ترکیه :
در چنین روزی در سال 1970 میلادی بر اثر یک زلزله هفت ممیز سه دهم  ریشتری در ترکیه  بیش از هزار نفر جان باختند و 254 روستا ویران شد .

برلوسکونی در قدرت : 
 


در چنین روزی در سال 1994 میلادی ائتلاف جناح راست در ایتالیا تحت رهبری سیلویو برلوسکونی در انتخابات پیروز شد .

تشکیل اکافه : 
درچنین روزی در  سال1947میلادی  ،   كمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آسیا و خاوردور تشکیل شد . این سازمان که اکافه (ابتدای  کلمات متشکله )  نام گرفته بود وظیفه رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور های عضو را به عهده داشت . کمیسون اقتصادی آسیا و خاور دور، اکافه ، بعدها در  سال 1974 به کمیسیون اقتصادی ، اجتماعی، اسکاپ تبدیل شد . اسکاپ کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا از جمله سازمانهای منطقه ای است که در حوزه  آسیا و اقیانوسیه ، با برنامه ریزی در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی خواستار ایجاد زمینه های  توسعه پایدار   در این بخش از جهان است . اسکاپ در بخش اجتماعی با پیشنهاد طرحهایی در زمینه کنترل جمعیت وتنظیم خانواده  به ارایه اطلاعات لازم در این زمینه و برگزاری کمیسون های مشترک مبادرت ورزیده و توانسته  است تاحدودی به هدف های خود نزدیک شود . این کمیسون همچنین در بخش اقتصادی فعالیت بسیاری در زمینه ایجاد طرق همکاری بیشتر کشورهای عضو در ایجاد یک بازار منطقه ای فعال ، به انجام رسانده است .


بزرگترین بانک جهان : 
در  چنین روزی در سل 1995 میلادی بزرگترین بانک جهان در ژاپن افتتاح شد . دو بان میتسو بیشی ژاپن و بانک توکیو این کشور با یکدیگر ادغام شدند و بزرگترین بانک جهان را تشکیل دادند .

روز معلم :
همه ساله چنین روزی به عنوان رو زمعلم در چکسلواکی گرامی داشته می شود .
 

منبع: خبرگزاری مهر

 

58/01/09
ابراز تمایل دولت ایران به استرداد بخشی از سلاحهای آمریكایی به آن كشور

درگیری در گنبد 25 كشته و 90 زخمی بجای گذاشت.

ادامه آتش بس شب گذشته در گنبد و ادامه مذاكره بین هیأت اعزامی از تهران و هیأت نمایندگان تركمن ؛ نقض آتش بس چند ساعته و آغاز تیراندازی شدید از ساعت 13 ؛ پاسگاههای اینچه برون ، داشلی برون و چند پاسگاه دیگر از تركمنها خلع سلاح كردند . تركمنها با پخش اعلامیه و تماسهای تلفنی تهدید كردند فردا هركس به صندوقهای رأی گیری نزدیك شود ، ترور می شود .

اعزام نیروهای ارتش به گنبدكاووس به دستور دولت موقت ؛ اطلاعیه سخنگوی دولت : وقایع گنبد به خلع سلاح چند پاسگاه ژاندارمری و دستگیری رئیس شهربانی و اشغال شهربانی منجر گردید ؛ تصمیم گرفته شد خلاء نیروهای انتظامی را عناصری از ارتش ملی اسلامی پر كنند ، بدین مناسبت در شب گذشته و امروز تعدادی از برادران نظامی به شهر گنبد اعزام شدند كه مجددا نظم عمومی را مستقر كنند تا رفراندوم بموقع انجام شود .

اعلام رسمی دخالت سازمان چریكهای فدایی خلق در آغاز  و ادامه درگیریهای گنبدكاووس و واكنش انفعالی این سازمان در قبال آن .

حجت الاسلام حسین عمادی ( نماینده مشترك نخست وزیر ، ستاد عملیاتی قم و ستاد عملیاتی مشهد و مسؤول برگزاری رفراندوم در گنبد ) : بمحض شروع درگیری در گنبد گروه كثیری از چریكهای وابسته به سازمان چریكهای فدایی خلق از شهرهای مختلف به این منطقه هجوم آوردند . شاخه گرگان سازمان چریكهای فدایی : این تهمتی است كه به گروه ما وارد می آید و اصولاً گروه ما در گنبد به روی هیچ كس آتش نگشوده است .

گزارش عبدالرحمن قاسملو از دیدار اعضای حزب دمكرات كردستان با امام خمینی . زمینه سازی تبلیغاتی جمعیتهای طرفدار حركتهای قومی كردستان در تهران : اجتماع " هواداران خلق كرد " در دانشگاه تهران و اجتماع " كردهای مقیم مركز " در دانشگاه صنعتی تهران در اعتراض به " كشتار مردم سنندج " با خواندن پیام گروههای مختلف ، اجرای سرود و شعار و صدور قطعنامه .

تحركات در سیستان و بلوچستان ؛ اطلاعات : تظاهرات بلوچهای افراطی در زاهدان در حمایت از كردستان و محكومیت رفراندوم . از سوی دیگر ، این تظاهرات را علمای شیعه و سنی زاهدان محكوم كردند . كیهان : امام خمینی رهبر انقلاب در نامه ای به حجت الاسلام سیدعلی خامنه ای مأموریت دادند تا برای رسیدگی به مشكلات مردم سیستان و بلوچستان و تشریح انقلاب اسلامی به آن منطقه عزیمت كند .

درج نامه امام و پیام مهندس بازرگان برای اهالی بلوچستان . دیدگاههای دولت موقت درباره حمله به مراكز نظامی و آینده سازمان امنیت كشور در سخنان امیر انتظام ( سخنگوی دولت ) : دولت حمله به ارتش ملی یا سازمان انتظامی را تحت هر عنوان تحمل نخواهد كرد . هر حمله ای به پادگانها از هر شخصیتی بشدت سركوب خواهد شد . كسانی كه به پادگان سنندج حمله كردند و در نتیجه دفاع ارتش كشته شدند این گناه به گردن خودشان است .

تصفیه در سازمان امنیت كشور تحت بررسی است و از وسایل و تأسیسات عظیم تا 2500 سال دیگر هم علیه مردم ایران استفاده نخواهد شد ، ولی برای كنترل بیگانگان و جاسوسان خارجی استفاده می شود .

اخبار مربوط به وضع سلاحها و تكنولوژی نظامی در ارتش ایران در رسانه های خارجی ؛ یونایتدپرس : ایران قراداد خرید 160 فروند هواپیمای اف-16 از آمریكا را لغو كرد . رویتر به نقل از هادینگ كارتر : آمریكا قصد بازخرید سلاحهای پیچیده ایران را دارد . یونایتدپرس به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریكا : مذاكراتی با ایران در جریان است كه تكنسینهای آمریكایی به این كشور فرستاده شوند تا هلی كوپترهای ایران را آماده كار سازند .

تهدید عربستان به افزایش تولید نفت در صورت ناكافی بودن صادرات نفتی ایران .

توصیه مؤكد و مكرر امام به ملت برای شركت در رفراندوم و توضیح مفصل در این باره ؛ از جمله : «این رفراندوم سرنوشت ملت را تعیین می كند. رأی من جمهوری اسلامی است . نباید به حرف اشخاصی كه انحراف دارند گوش بدهید . می توانید در ( ورقه ) نه هر فرمی را می خواهید بگنجانید … ؛ می توانید در آن ورقه ( نه ) بنویسید جمهوری دمكرات : بنویسید رژیم سلطنتی ، هرچه خواستید بنویسید مختار هستید ، لكن البته به معنای آری و نه است ، انتخاب نیست ، رفراندوم است .

66/01/09

به نقل از مقامات آمریكایی: كویت یك ماه قبل خواستار حمایت مشترك آمریكا و شوروی از نفتكش‌هایش شده بود ولی واشنگتن ضمن رد این راه حلها تنها خواستار حمایت خود (آمریكا) از نفتكش‌ها شده است.

67/01/09
 متهم شدن ایران به استفاده از توپ‌های شیمیایی در حلبچه تو امریكا

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo