شهید آوینی

 

 

امروز سه شنبه هشتم فروردین سال 1387 هجری شمسی مقارن است با هفدهم ربیع الاول سال 1329 هجری قمری و برابر است با بیست و هشتم مارس سال 2006 میلادی.

قیام مردم یزد :
 


چنین روزی درسال 1357ه ش قیام مردم یزدعلیه رژیم ستمشاهی آغازشد. این قیام به منظورمبارزه با پهلوی ودربزرگداشت شهدای قیام تبریز روی داد .قیام مردم تبریز  در سال 1356  ه ش نیز  در بزرگداشت چهلمین روز در گذشت شهدای قم برگزار شد .  اینگونه بزرگداشتها را می توان به عنوان نقاط مولد و محرک در روند  در انقلاب اسلامی بر شمرد چرا که پس از هر گونه حرکت رژیم در سرکوب انقلاب اسلامی و راه اندازی یک فاجعه جدید ، مردم کشورمان با بر پایی مراسم بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان آن حادثه را  در مناسبت های هفتم و چهلم آنان گرامی می داشتند و این خود بهانه ای بود برای رژیم در سرکوبی قیام مردمی که بار دیگر به حادثه ای دیگر بدل می شد . 
دراین روز مردم یزد دست به قیام گسترده ای علیه رژیم پهلوی زدند . مردم یزد فردای آن روزنیز  با حضور در خیابانها واماکن عمومی با شعار های انقلابی به مراکز فساد از جمله کاباره ها ومشروب فروشی ها در این شهر حمله بردند و چندین مکان دولتی را نیز آماج حملات خود قرار دادند . این تظاهرات روزهای آتی نیز ادامه داشت و تا دوازدهم فروردین همان سال به طول انجامید . البته رژیم پهلوی نیز در این میان با گشودن آتش به سوی مردم بی دفاع بسیاری از تظاهر کنندگان را به شهادت رساند . این قیام خود مقدمه ای برای شور عمیق مردمی در روزهای انقلاب اسلامی بود . 

تولد رافائل :
 


در چنین روزی در سال 1483 میلادی رافائل نقاش مشهور ایتالیایی به دنیا آمد . «مدرسه  آتن»  عنوان مهمترین اثر اوست . نام کامل  رافائل  ، رافائلو سانزیو است . وی در سال1520 میلادی  در رم در گذشت . رافائل ابتدا اصول نقاشی  را از  پدرش آموخت و پس از مرگ مادرش  برای فراگیری امهات نقاشی به شهر «پروجا» ی ایتالیا رهسپار شد . او در آنجا به شاگردی  نقاش معروفی به نام  «پترووانسی» در آمد . رافائل در این سالها ابتدا  نقاشی محراب کلیسای فرانسسکان را به انجام رساند  .او در همین دوره زمانی دست به خلق ماندگارترین آثار تجسمی در حوزه هنر غرب زد .  « خانواده  مقدس»، «مریم بر صندلی» ، « گفتگو بر سر نان و شراب مقدس» و « باغبان زیبا»  از جمله مهمترین آثار اویند .

تولد ماکسیم گورکی :
در چنین روزی در سال 1868 میلادی آلکسی پشیکوف یا ماکسیم گورکی نویسنده مشهور و بر جسته روس به دنیا آمد . مادر عنوان مهمترین اثر اوست .
به نقل از پایگاه اطلاع رسانی  آی کتاب دات کام : آلکسی ماکسیمویچ پشکوف معروف به ماکسیم گورکی به سال 1869 در شهر نیژنی نوگورود یا گورکی گراد کنونی متولد شد. بیش از پنج سال نداشت که پدرش درگذشت و مادرش دوباره ازدواج کرد و او را با پدربزرگ پیرش تنها گذاشت. گورکی چند سال نزد پدربزرگش بسر برد ولی چون دید که پیرمرد ناتوان از عهده خرج خویش نیز بر نمی آید خانه او را ترک گفت و تنها و بی کس به سوی سرنوشت نامعلومش رهسپار گردید. به ادسا رفت و در آنجا باربر شد، پس از آن به شهرهای دیگر روسیه ازقبیل تفلیس، نمازان و سایر شهرها سفر کرد و به کارهای مختلف: شاگرد نانوایی، پاسبانی و مستخدمی راه آهن تن در داد. در همین مدت با سواد کمی که داشت مطالعه می کرد و به ادبیات عشق می ورزید. به تدریج دست به قلم برد و اولین داستان خویش را در یکی از روزنامه های قفقاز نوشت. به زودی توانست نظر مردم را به سوی خویش جلب نماید. در این تاریخ گورکی که شهرت یافته بود شروع به نوشتن آثار معروف خود کرد و سپس کشور را به سوی اروپا و آمریکا ترک گفت. در خارج از کشور نیز دست از فعالیت بر نداشت و به فعالیت خویش افزود تا آنکه انقلاب 1917 به ثمر رسید و گورکی همانند سرداری فاتح به کشور بازگشت. مدتی سخنگوی دولت بود تا آنکه به شدت بیمار گشت و سفری برای معالجه به خارج نمود. در سال 1928 به روسیه بازگشت و بالاخره در سال 1936 هنگامی که 67 سال داشت جان سپرد.کتاب های زیر از مهمترین آثار گورکی می باشند:ولگردان، آنها که وقتی آدمی بودند، دانشکده های من، توفان، سه رفیق، نهم ژانویه، همسفر، بوران، نخستین عشق من، استادان زندگی، نگهبان شدم، خرده بورژواها، واسکا، فضول، زندانیان، یک اعتراف و مادر .

 در گذشت ویرجنیا ولف :
در چنین روزی در سال 1941 میلادی ویرجینیا وولف نویسنده مشهور آمریکایی دار فانی را وداع گفت . وی در 59 سالگی  خود کشی کرد . در چنین روزی در سال 1882 میلادی   ویرجینیا وولف نویسنده مشهور انگلیسی  دیده  به جهان گشود . وی در  بیست و چهار سالگی  نخستین کتاب خود را منتشر کرد . "خانم دالووی" و  "بسوی فانوس دریایی"   از جمله مهمترین آثار اویند . وولف نویسنده ای است که در آثارش به دنبال  طرح جهان جدیدی  است . وی در  میان آثارش با ارایه چهره ای نو از داستان و نوع گویش و پردازش شخصیت ها ، روشی را در طریق سیال ذهن به نمایش  می گذارد که منحصر به فرد است . او معتقد است همچنانکه نقاشی در گذر زمان متحول شده است ، و از کپی برداری محض از طبیعت به ذهن گرایی افراطی و انتزاعی گرایی کشیده شده است ، رمان نیز چنین قابلیتی را داراست و میتوان رمان را به عنوان برداشتی ساده از زندگی تلقی نکرد بلکه آن را گونه ای خاص از زندگی دانست .  وولف شخصیت روان نژندی بود که افسردگی خاص او توانست وی را در خلق شخصیت ها و داستانهای پرمایه اش یاری دهد . او سرانجام بر اثر همین افسردگی دست به خودکشی زد و در سال 1941 میلادی خود را به در یا افکند و غرق شد .

اعلان جنگ به اسپانیا :
در چنین روزی در سال 1738 میلادی پارلمان انگلستان علیه اسپانیا اعلان جنگ کرد . این جنگ به جنگ گوش یانکین مشهور شده است .

جنگ علیه روسیه :
در چنین روزی در سال 1854 میلادی و در طول جنگ های کریمه ، بریتانیا و فرانسه علیه روسیه اعلان جنگ کردند .

نخستین آمبولانس :
 


در چنین روزی در سال 1866 میلادی نخستین آمبولانس در جهان به کار گرفته شد .

نخستین میکرو فیلم :
در چنین روزی در سال 1922 میلادی نخستین دستگاه میکرو فیلم به کار گرفته شد .

تغییر نام شهرهای باستانی :
 


در چنین روزی در سال 1930 پس از آنکه آتاتورک  نام کشور عثمانی را به ترکیه تغییر داد ، نام شهر های قسطنطنیه و آنگورذا را هم تغییر داد. اولی استانبول فعلی و دومی آنکارای کنونی است .

کودتا در سوریه :
در چنین روزی در سال 1962 میلادی بر اثر یک کودتای نظامی در سوریه رییس جمهور ناظم القدسی از این کشور گریخت .

زلزله  در ترکیه :
در چنین روزی در سال 1970 میلادی بر اثر یک زلزله هفت ممیز سه دهم  ریشتری در ترکیه  بیش از هزار نفر جان باختند و 254 روستا ویران شد .


تشکیل اکافه : 
درچنین روزی در  سال1947میلادی  ،   کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای آسیا و خاوردور تشکیل شد . این سازمان که اکافه (ابتدای  کلمات متشکله )  نام گرفته بود وظیفه رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور های عضو را به عهده داشت . کمیسون اقتصادی آسیا و خاور دور، اکافه ، بعدها در  سال 1974 به کمیسیون اقتصادی ، اجتماعی، اسکاپ تبدیل شد . اسکاپ کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا از جمله سازمانهای منطقه ای است که در حوزه  آسیا و اقیانوسیه ، با برنامه ریزی در زمینه های مختلف اقتصادی و اجتماعی خواستار ایجاد زمینه های  توسعه پایدار   در این بخش از جهان است . اسکاپ در بخش اجتماعی با پیشنهاد طرحهایی در زمینه کنترل جمعیت وتنظیم خانواده  به ارایه اطلاعات لازم در این زمینه و برگزاری کمیسون های مشترک مبادرت ورزیده و توانسته  است تاحدودی به هدف های خود نزدیک شود . این کمیسون همچنین در بخش اقتصادی فعالیت بسیاری در زمینه ایجاد طرق همکاری بیشتر کشورهای عضو در ایجاد یک بازار منطقه ای فعال ، به انجام رسانده است .

بزرگترین بانک جهان : 
در  چنین روزی در سل 1995 میلادی بزرگترین بانک جهان در ژاپن افتتاح شد . دو بان میتسو بیشی ژاپن و بانک توکیو این کشور با یکدیگر ادغام شدند و بزرگترین بانک جهان را تشکیل دادند .

روز معلم :
همه ساله چنین روزی به عنوان رو زمعلم در چکسلواکی گرامی داشته می شود .

سقوط دمشق :
در چنین روزی در سال 658 ه ق شهر دمشق به دست تاتار ها به فر ماندهی کیتو بوقا یکی از فر ماندهان هلاکو سقو ط کرد . هلاکو خان مغول پس از سقوط بغداد در چهارم صقر 656 به سوی شام و مصر حرکت کرد تا اینکه حلقه تصرفات خود را در سرزمین های اسلامی تکمیل نماید . هلاکو در ماه رمضان    سال 657 ه ق از آذر بایجان به همراه سپاهش به فر ماندهی کیتو بوقا به سوی شام حرکت کرد . شهرهای  حلب و نهایتا دمشق پس از چندین ماه اسارت این شهر نهایتا سقوط کردند   .

اشغال طرابلس :  
 


در چنین روزی در سال 1342 ه ق ایتالیایی ها شهر طرابلس پایتخت لیبی را به اشغال خود در آوردند و بر جمهوری لیبی  تسلط یافتند . پیشتر لیبی در تسلط   رومیان و یونانیان بود . در قرن ششم میلادى  لیبى جزو امپراطورى بیزانس شد و پس از آن اعراب مسلمان  ،  اسپانیائى‏ها و عثمانى این کشور را در ید قدرت خود داشتند . پس از عثمانى، لیبى مستعمره ایتالیا شد و در جنگ جهانى دوم با شکست ایتالیا، ارتش آن ناگزیر شد که از این سرزمین خارج شود. مردم لیبی با انجام  رشادت های گونه گون در مقابل استعمار گران ایتالیایی  مقاومت بسیاری را از خود نشان دادند. جنبش ضد استعماری عمر مختار از جمله این مقاومت ها ست که سرانجام  شهادت او و مقاومت جانانه مسلمانان  به اخراج استعمار گران از لیبی منجر گردید .  لیبى پس از آن تحت نظارت فرانسه و انگلیس درآمد و سرانجام در سال 1951م با نظارت سازمان ملل متحد به استقلال رسید.  در سال 1969م سرهنگ معر قذافی با کودتایى بدون خونریزى علیه  شاه ادریس (پادشاه وقت) به قدرت رسید. 

منبع: خبرگزاری مهر

 

 

08/01/58

كناره‌گیری ایران از پیمان سنتو.

ادامه درگیری برای چهارمین روز متوالی در گنبد ؛ پرواز فانتومها در فضای شهر ؛ ورود هیأت اعزامی از تهران به منطقه ؛ آغاز مذاكره هیأت با افراد تركمن ؛ اعلام شرایط ستاد مركزی شورای خلق تركمن ، از جمله : «آزادی كلیه دستگیرشدگان ، استرداد مقر و سلاح ستاد ، جبران خسارات و آزادی فعالیت سیاسی . » ؛ تظاهرات به نفع دولت ؛ ورود نیروی كمكی از شاهرود ؛ دستگیری چند تن از سران تركمن و اعلام همبستگی چند تن از علمای تركمن با مردم و پاسداران انقلاب و … فروكش كردن درگیری بر اثر اقدامهای هیأت اعزامی ؛ ترك تیراندازی از ساعت 5 بعدازظهر و برقراری آرامش با فرا رسیدن شب و ادامه مذاكرات . اعلام مواضع سازمان مجاهدین خلق و سازمان چریكهای فدایی درباره درگیری گنبد كاووس ؛ اطلاعیه سازمان مجاهدین خلق : « سازمان مجاهدین خلق به هیچ وجه در جریان درگیری گنبد نبوده است . » سخنگوی سازمان چریكها : «در سنندج و گنبد ، مردم پس از تحریكات و حملات كمیته و ارتش از خود دفاع كردند . »

بازتاب وقایع گنبد در رسانه های خارجی ؛ رادیو لندن : در چهارمین زد و خورد در گنبدكاووس هواپیماهای جت فانتوم بر فضای شهر دیده شدند . رویتر : تركمنها به روی یك جت فانتوم اف-1 آتش گشودند . رادیو كلن : خواست تركمنها آن است كه آنها در منطقه تركمن گردهم آیند و شهر گنبد كاووس را به عنوان مركز منطقه خود داشته باشند .

تشدید تبلیغات و تحركات قومی در خرمشهر . اعلامیه كانون فرهنگی خلق عرب در محكومیت تیراندازی روز ششم فروردین در مقابل كمیته انقلاب اسلامی خرمشهر . آغاز اعتصاب كارگران شركت استیودورینگ بندر خرمشهر به علت دریافت نكردن حقوق ماهانه . اعلام قدردانی سازمان چریكهای فدایی خلق از نقش آیت الله طالقانی در حوادث كردستان ؛ اطلاعیه سازمان : امیدواریم حسن نیت شما سرمشقی برای آنهایی باشد كه نمی خواهند و یا نمی توانند برخورد راهگشایانه با مشكل خلقها و بویژه خلق كرد داشته باشند .

اعلامیه هیأت تدارك جبهه دمكراتیك ملی در استان مازندران در قدردانی از نقش آیت الله طالقانی و شیخ عزالدین حسینی در حل بحران سنندج . مواضع احزاب و گروهها درباره حوادث سنندج ؛ حزب توده : ماجرای سنندج را دست ناپاكی از پشت پرده به وجود آورد .

08/01/59

هادینگ كارتر بكار گرفتن نیروی نظامی آمریكا علیه ایران بعید نیست.

08/01/60

موافقت انگلستان برای تحویل تانك به عراق

قراردادهای انگلیس با عراق به ارزش یك میلیارد دلار است.

قراردادهای انگلیس با عراق به ارزش یك میلیارد دلار است.

08/01/63

نماینده ایران در سازمان ملل: اگر شورای امنیت عراق را محكوم نكند امكان به كارگیری سلاح شیمیایی توسط ایران بعید نیست.

08/01/64
مخالفت چهار كشور سوریه – لیبی – الجزایر – یمن دمكراتیك با قطعنامه شورای وزرای اتحادیه عرب.

اتمام سفر ولایتی از كشورهای لیبی – سوریه – الجزایر – پاكستان – هند – امارات متحده عربی – جمهوری دمكراتیك یمن – ژاپن و چین و سازمان ملل.

08/01/66

ورود هیئت كارشناسی سازمان ملل به تهران برای بررسی بمباران شیمیایی حلبچه

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo