شهید آوینی

 
كشف نسخه خطی تفسير قرآن «امام طبرانی» در فرانسه
 نسخه خطی تفسير قرآن كريم «امام طبرانی» به شماره 4174 در كتابخانه ملی و دانشگاهی شهر «استراسبورگ» فرانسه كشف‌شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از روزنامه «الدستور» اردن، «بلال الشلول»، دبيركل اتحاديه ناشران اردن با اعلام اين خبر گفت: نسخه كشف‌شده شامل 530 برگ و 1060 صفحه در اندازه 31 در 5/21 سانتی‌متر بوده كه به طور متوسط هر صفحه دارای 35 سطر است و بر بالای صفحه نخست اين اثر تاريخی جمله‌ای با اين مضمون به نگارش درآمده‌است، «اين كتاب فريد و حكيم متعلق به امام همام شيخ طبرانی پيرامون تفسير آيات الهی است».

نسخه مذكور پس از كشف به صورت مايكروفيلم درآمد و برای بررسی صحت و سقم به اردن و بعد از آن برای «هشام البدرانی»، عضو هيئت علمای مسلمان عراق و نيز عضو مجلس شورای مفتيان موصل ارسال‌شد تا توسط اين پژوهشگر نسخه‌های خطی، مورد تحقيق و بررسی قرارگيرد.

اثر مذكور يكی از بی‌بديل‌ترين آثار و معتبرترين منابع تفسيری است كه با استناد به اقوال پيامبر اكرم(ص) و صحابه گرامی ايشان به شرح معانی و تبيين آيات الهی می‌پيردازد.

الشلول نيز پس از انجام بررسی‌های لازم و تأييد تعلق اين تفسير به امام طبرانی، اثر مذكور را از لحاظ سهولت معانی و دقت در شرح معانی آيات و سوره‌های قرآن دريای بی‌كرانی از معانی لغات و شواهد شعری دانست و افزود: ذكر احكام فقهی در زمينه اختلاف قرائت‌های قرآنی از مهم‌ترين ويژگی‌های تفسير امام طبرانی است.

يادآوری‌می‌شود «ابوالقاسم سليمان بن احمدبن ايوب بن مطير اللخمی الشامی» معروف به امام طبرانی از محدثان بزرگی است كه در سال 260 ه.ق در طبريه شام متولدشد و برای كسب علوم اسلامی همچون حديث به سرزمين‌های حجاز، يمن ، مصر، عراق و فارس سفركرد، سه معجم در احاديث با نام‌های كبير، وسط و صغير، و نيز «تفسير» و «الاوابل » و «دلائل النبوّة» از جمله آثار ارزنده‌ وی به شمارمی‌رود، تاريخ وفات او نيز بنابر روايتی سال 340 ه . ق ذكر شده‌است.

 

منبع: خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo