شهید آوینی

 

امروز دوشنبه پنجم فروردین سال 1387 هجری شمسی مقارن است با شانزدهم ربیع الاول سال 1429 هجری قمری و برابر است با بیست و چهارم مارس سال 2008 میلادی.

خروج ایران از پیمان سنتو:

در چنین روزی در سال 1358هجری شمسی جمهوری اسلامی ایران رسما ازپیمان سنتو خارج شد. در سال 1955 ترکیه و عراق یک پیمان مشترک نظامی به امضا رساندند. در روزهاى 28 و 29 ژوییه 1958 برابر با 7 و 8 تیر 1337، جلسات شوراى وزیران پیمان بغداد در لندن تشکیل شد و هدف هاى پیمان توسط اعضا، تایید شد و آمریکا که به عنوان ناظر در جلسه هاى این پیمان شرکت مى کرد، قول مساعدتهاى بسیارى را داد.عمر پیمان بغداد دیری نپایید و با کودتای عبدالکریم قاسم، عراق خود را رسما از ذیل این پیمان خارج ساخت. پس از خروج عراق از پیمان بغداد در 24 مارس 1959 میلادی مرکز پیمان از بغداد به آنکارا انتقال یافت.
بعدها انگلستان، پاکستان و ایران به این پیمان نظامی پیوستند. سازمان پیمان مرکزی «سنتو» عنوان تغییر یافته این سازمان پس از خروج عراق از این سازمان بود. این معاهده استعماری ابتدابا هدف های نظامی ایجاد شد اما هدف اصلی آن جلوگیرى از بسط نفوذ کمونیسم در میان ملتهاى جهان سوم و حفظ منابع استعمارى و دراز مدت غرب بود. در بیست و دوم اسفند سال 1357 در سال امیر عباس انتظام معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت موقت اعلام کرد قرارداد سنتو لغو شده است.

استقلال بنگلادش:
در چنین روزی در سال 1971 میلادی کشور بنگلادش از پاکستان مستقل شد. به همین مناسبت این روز به عنوان روز ملی در این کشور گرامی داشته می شود. بنگلادش کشوری است در جنوب آسیا بین هند و بر مه. مردم آن از نژاد زرد وسفید اند و نزدیک به نود در صد از آنان پیرو دین اسلام می باشند. زبان رسمی این کشور بنگالی است و نوع حکومت این کشور جمهوری. بنگلادش پیش از استقلال پاکستان شرقی نامیده می شد.

در گذشت بتهوون:
درچنین روزی درسال 1826 میلادی لوودویک وان بتهوون آهنگساز و موسیقیدان مشهور اطریش درگذشت . بتهوون درسال 1770 میلادی در شهر بن به دنیا آمد . یوهان ، پدر بتهوون خواننده بود . بتهوون از چهار سالگی با پیانو آشنا شد وی در کودکی همه قواعد موسیقی را آموخت. او بعدها به عضویت ارکستر کلن در آمد . لودویک به لحاظ هوش سرشارش در موسیقی در هفده سالگی جزء شاگردان موتسارت شد و پس از مرگ موتسارت به شاگردی هایدن در آمد . وی در دوران جوانی چندین بار دچار ماجراهای عاشقانه شد اما هیچگاه ازدواج نکرد . بتهوون در سن 32 سالگی به عارضه کم شنوایی دچار شد وبعد تر نیزتاحدودی شنوایی خود را از دست داد .نخستین اپرای بتهوون به نام فیدلیو با موفقیت روبرو شد.او بعد از خلق سمفونی چهارم و پنچم و ششم به کلی کر شد . بتهوون سمفونی شماره نه (کرال) و میساسولمیسیس دو اثر بزرگ خود را در موسیقی سمفونیک و آوازی ایجاد کرد و این آهنگها یک افتخار ابدی برای او باقی گداشتند. وی در اواخر عمر از شدت تنگدستی قصد داشت سمفونی شماره نه خود را تنها در ازای چند لیره به انجمن فیلارمونیک لندن بفروشد. او در چنین روزی در سال 1826 چشم از جهان فرو بست.

تولد دیوید لین:
درچنین روزی درسال 1908 میلادی دیوید لین کارگردان برجسته آمریکایی متولد شد. « دکتر ژیواگو» ، « دختر رایان» و «لورنس عربستان» عناوین مهمترین آثار اویند.

تولد فلانری او کانر:
در چنین روزی در سال 1925 میلادی فلانری اوکانر نویسنده مشهور آمریکایی دیده به جهان گشود .« انسان خوب دیریاب است » عنوان مهمترین اثر است.

در گذشت فردیریک میسترال:
درچنین روزی درسال 1914 میلادی فردیرک میسترال شاعر مشهور فرانسوی درگذشت. وی به سال 1904 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد.

آتشفشانی اتنا:
درچنین روزی درسال 1669 میلادی کوه اتنا در ایلات سیسیلی آتشفشانی کرد که بر اثر آن بیش از بیست هزار نفر جان خود را از دست دادند.

لغو برده داری:
درچنین روزی در سال 1807 میلادی پارلمان بریتانیا قانون برده داری را در این کشور لغو کرد.

آغاز المپیک جدید:
در چنین روزی در سال 1896 میلادی المپیک جدید در آتن یونان آغاز شد.

معاهده بلگراد:
درچنین روزی درسال 1937 میلادی دو کشورایتالیا و یوگسلاوی بیانیه و معاهده بلگراد را امضا کردند. براساس این پیمان دو کشور موظف می شدند که سرحدات مرزی یکدیگر را رعایت کنند.

سال نو در بریتانیا:
همه ساله بین سالهای 1155 تا 1752 میلادی چنین روزی به عنوان روز سال نو در انگلستان گرامی داشته می شد.

روز استقلال یونان:

همه ساله چنین روزی به عنوان روز استقلال در یونان گرامی داشته می شود.
در چنین روزی در سال 1924 میلادی نظام حکومتی یونان به جمهوری تبدیل شد. یونان کشوری است کوهستانی و متشکل از شبه جزیر متعدد در جنوب اروپا. نژاد مردم ین کشور لاتین و زبان ریج در میان آنان یونانی است. اکثر مردم این کشور اهل مسیحیت ارتودکس هستند. نوع حکومت ین کشور جمهوری است. یونان در تاریخ بیست و پنجم اکتبر سال 1945 میلادی به عضویت سازمان ملل متحد در آمد.

معاهده دوور:
درچنین روزی درسال 1670 میلادی معاهده تاریخی "دوور" میان دو کشورانگلستان و فرانسه امضا شد. طی این پیمان بریتانیا با فرانسه اتحادی منعقد ساخت که طی آن این دو کشور را علیه هلند تجهیز می نمود.

تولد آرتور توسکانینی:
در چنین روزی درسال 1867 "آرتورو توسکانینی" موسیقیدان مشهور ایتالیایی به دنیا آمد. وی بسیاری از مشهورترین قطعات ارکسترال که هم اکنون از سرمایه های فرهنگی ایتالیا به شمار می رود را ساخته است.

 

 

 

واقعه ای در این روز ثبت نگردیده است.
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo