شهید آوینی
 
آثار منظوم قرآنی دانشجويان مكتوب می‌شود

پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی به منظور ماندگار كردن اشعار و آثار هنری قرآنی دانشجويان، اين آثار را در آينده نزديك چاپ و منتشر می‌كند.

«بابك فرزانه» رييس پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با اعلام اين خبر افزود: هدف مطلوب ما رسيدن به نقطه‌ای است تا تمام آن‌چه كه در گذشته خلأ آن بسيار احساس می‌شده است، جبران شود و به اين وسيله دانشجويان باور كنند كه می‌توانند در صحنه ادبيات دينی اثرگذار باشند.

رييس پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی درباره اهداف انتشار آثار هنری و ادبی توضيح داد: مكتوب كردن و ثبت آثار دانشجويان از سال 1384 توسط پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد آغاز و آثار هنری برگزيده چا‌پ و منتشر شد و در سال جاری نيز مجموعه‌ای از نمايشنامه‌ها به صورت مكتوب ارائه شد و كار بعدی چاپ آثاری است كه به صورت منظوم ارائه خواهدشد تا آثار دانشجويان در حركت‌های ادبی پايدار بماند.

رييس پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تأثيرات جشنواره هنر و ادبيات دينی بر جريان ادبی دانشجويی ادامه داد: جشنواره هنر و ادبيات دينی يك تاريخ 12 ساله را پشت سر گذاشته است و دانشجويان متعددی در اين سال‌ها آثار هنری و ادبی خود را كه آميخته با معنويت، رمز و راز قرآن بوده به دبيرخانه جشنواره ارائه كرده‌اند و امسال پس از داوری‌های انجام شده اين نتيجه گرفته شد كه شعرهای ارزنده‌ای ارائه شده و نبايد به آسانی از كنار آن گذشت و فقط به دادن يك جايزه و تشويق در يك اختتاميه بسنده شود و بايد از دانشجويان دعوت كرد تا نمونه اشعار را با زبان خود بخوانند.

 رييس‌پژوهشكده‌قرآن‌وعترت‌دانشگاه‌آزاد

ما در هيچ سالی چنينی محفلی برای هنر و ادبيات دينی برگزار نكرديم و اصولاً ادبيات يك كار ذوقی و غير اجباری است و در چنين مجلسی ذوق، هنر و عاطفه بايد توجه كرد و كميت نبايد مد نظر باشد

فرزانه برگزاری نخستين همايش شعر قرآنی و دينی را سرآغاز يك جريان ادبی برشمرد و تأكيد كرد: نخستين همايش شعر قرآنی بستری برای فعاليت استعدادهای درخشان برای ارائه ادبيات متعهد بود. پس از انقلاب اسلامی شاخه‌ای از ادبيات در كشور به وجود آمد، رشد كرد و بالنده شد و عاملان اين رشد و تقويت دانشجويان در سطح واحدهای مختلف دانشگاهی هستند.

او ادامه داد: با برگزاری اين همايش سعی داريم احساسات را تقويت كنيم و موقعيت فراخ‌تری به وجود بياوريم كه دانشجويان بتوانند استعدادهای خود را جلوه دهند و اشعار خود را در غالب شعر به مجامعه ارائه داده و ما هرچه بيشتر با اين استعدادها آشنا شويم.

رييس پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به برخی انتقادات درباره استقبال نكردن دانشجويان از نخستين همايش شعر دينی اظهار كرد: ما در هيچ سالی چنين محفلی برای هنر و ادبيات دينی برگزار نكرديم و اصولاً ادبيات يك كار ذوقی و غير اجباری است و در چنين مجلسی ذوق، هنر و عاطفه بايد توجه كرد و كميت نبايد مد نظر باشد.

فرزانه گفت: ترديدی نيست كه اين همايش آغاز حركت گسترده در اين زمينه باشد و در گذشته تا حدی مورد غفلت پژوهشكده قرآن و عترت بود. در نمايشگاه بين‌المللی قرآن كريم در ماه مبارك رمضان 15 اثر هنری ارائه شد كه ده اثر برتر متعلق به دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامی بود و اين سبب می‌شود دانشجويات را تشويق و برای اين‌گونه از دانشجويان تسهيلات بيشتری فراهم كنيم.

رييس پژوهشكده قرآن عترت در پايان از برگزاری سمينارهای علمی، نشست‌هايی تخصصی و احيای آثار خطی به عنوان برنامه‌های آينده پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد نام برد.

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo