شهید آوینی
 
رئيس‌جمهور در مراسم نكوداشت دويستمين سال روز تولد اميركبير:اميركبيرها زنده هستند، چرا كه ايران و ايراني زنده است

رئيس‌جمهور گفت: امير كبير تجلي روح ايراني در كالبد زمان خودش است و ويژگي‌هاي او امروز در خون ملت ايران جاري است و آحاد مردم بخصوص جوانان، اميركبيرهايي با 200 سال رشد و بالندگي افزون‌تر هستند.

دكتر محمود احمدي‌نژاد شامگاه امروز يكشنبه در مراسم نكوداشت دويستمين سال روز تولد اميركبير كه در تالار موزه ملي برگزار شد، اميركبير را مرد بزرگ و قهرمان ملي ناميد و اظهار داشت: ماجراي امير كبيرها از يك طرف، خودباوري و غرور ملي را در دل‌ها زنده مي‌كند و از سوي ديگر غم سنگيني را در دل مي‌نشاند. خوشحالي و غرور از اين جهت كه از دل ملت بالنده ايران همواره مردان و زنان بزرگي سر بر مي‌آورند كه كاروان حركت ملت ايران را به سمت قله كمال، هدايت مي‌كنند.

وي خاطر نشان كرد: در سخت‌ترين لحظات تاريخ و در دوره‌هايي كه مي‌رفت و مي‌رود تا يأس و نااميدي مطلق بر جامعه بشري حاكم شود و همه راه‌ها مسدود است، ناگهان انفجاري اتفاق مي‌افتد و شخصيت‌هايي به پا مي‌خيزند كه موانع پيش پاي ملت را برمي‌دارند و نور و عشق و حيات را به زندگي مردم باز مي‌گردانند.

رئيس‌جمهور با تاكيد بر اينكه ملت ايران رسالت بزرگي براي جامعه بشري بر عهده دارد، گفت: با آنكه حوادث سنگيني در طول تاريخ بر ملت ايران وارد شده است اما همچنان ايستاده و به حيات خود ادامه مي‌دهد تا رسالت بزرگ خود را به سرانجام رساند.

دكتر احمدي‌نژاد دوران قبل از ظهور امير كبير را يكي از سخت‌ترين و سياه‌ترين دوران كشور دانست و تصريح كرد: دوران قبل از امبير كبير از لحاظ شرايط سياسي و اجتماعي بدترين دوران سياسي ملت ايران بود. بيگانگان كه هيچ ارزشي را نمي‌شناسند و به هيچ قول و قراري پايبند نيستند، بر همه شئون كشور حاكم بودند و با آنكه بيگانه‌پرستي همواره بين مردم ايران مذموم بود در اين زمان، آنقدر اشاعه داشت كه افرادي پرچم بيگانگان را بر سر در خانه خود آويزان مي‌كردند. در اين دوران رسماً سه قدرت بزرگ بر ايران حكمراني مي‌كردند و ايران كانون تسويه حساب و قدرت‌نمايي اين قدرت‌هاي فاسد بود.

وي اضافه كرد: اجانب و قدرت‌هاي فاسد از ضعف و پستي برخي حاكمان خودباخته استفاده كرده و تا اعماق جان مردم نفوذ كرده بودند.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه همه تاريخ و بشريت مديون ايران هستند، گفت: در دوران امير كبير بر اثر دو جنگ سنگين و تحميل دو قطعنامه ذلت‌بار به ملت ايران كه انسان با ياد آن به گريه مي‌افتد، روحيه و خودباوري ملي در ايران به شدت سست و تضعيف شده بود.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: كشوري كه روزي پايگاه نجوم، رياضيات، فلسفه، شعر و ادب بود به كشوري عقب‌افتاده، فقير و فرسوده تبديل شده بود.

وي افزود: ساختار حكومتي نيز در اين دوران، ساختار كاملاً فاسدي بود كه در آن مقامات صرفاً به فكر ارتباط با بيگانه براي پيدا كردن جايگاه برتر به منظور دست‌اندازي به حقوق و منافع ملي بودند.

دكتر احمدي‌نژاد امير كبير را تجلي روح ايران در كالبد زمان خود دانست و گفت: ملت ايران هيچگاه غلبه بيگانه و حاكميت انسان‌هاي خودخواه و فاسد را نپذيرفته است و امير كبير براي سر و سامان دادن به وضعيت اسفبار كشور در همه زمينه‌ها، همزمان در چند جبهه وارد عمل شد و از همه بدتر جبهه انسان‌هاي فاسد، كوته‌ فكر بود كه حاضر بودند، اميركبيرها را بدهند براي اينكه چند سال بيشتر به عياشي و نوكري و بيگانه‌پرستي خود ادامه دهند.

رييس شوراي عالي انقلاب فرهنگي اقدامات اميركبير براي سروسامان دادن به اوضاع كشور را بسيار سخت و سنگين ارزيابي كرد و گفت: با آنكه پس پيروزي انقلاب اسلامي دست اجانب از كشور قطع و عزت به ملت ايران برگردانده شده است اما اگر در همين دوران بخواهيد اصلاحات اساسي انجام دهيد، خيلي سخت است چرا كه قطع كردن دست كساني كه مذاقشان به پول ملت و بهره‌مندي بي‌زحمت از بيت‌المال عادت كرده‌ است، كار دشواري است. اكنون كه اوضاع به اصطلاح در غلتك افتاده است انجام اصلاحات اين چنين دشوار است، چه برسد به زماني كه اميركبير در اوج تنهايي و در كسرت افراد بيگانه‌پرست و وابسته مي‌خواست، اصلاحات انجام دهد.

رئيس‌جمهور، اميركبير را در انجام اصلاحات موفق دانست و گفت: با همه دشواري‌ها اميركبير در عرض سه سال كاري كرد كه امروز او را به عنوان هوش و زكاوت و مديريت ايراني مي‌شناسيم.
رئيس‌جمهور تاكيد كرد: قطعاً اميركبير اين قدرت را داشت كه براي خود عِدّه و عُدّه جمع‌آوري كند ولي چنين كاري را نكرد چرا كه احساس كرد، اگر درگير شود، اساس ايران فرو خواهد ريخت و از اين رو مظلومانه جان خود را فدا كرد.

وي با تأكيد بر اينكه ويژگي‌هاي اميركبير در خون ملت ايران جاري است، تصريح كرد: تك تك جوانان كشور اميركبيرهايي با دويست سال رشد و بالندگي بيشتر هستند، چرا كه سير حركت مردم ايران همواره رو به تعالي بوده است.

رئيس‌جمهور خاطر نشان كرد: دنيا بداند اگر روزي با خدعه و نيرنگ توانستند، اميركبير را از ملت ايران بگيرند، امروز ملت ايران ياد و نام امير كبير را زنده مي‌دارد و به فضل الهي در آينده نزديك، همه آرزوهاي خود را محقق كرده و بر بام افتخارات جهان خواهد ايستاد.

دكتر احمدي‌نژاد تاكيد كرد: اميركبير و اميركبيرها زنده هستند، چرا كه ايران و ايراني زنده است.

وي اضافه كرد: روزي كه پرده‌ها كنار رود، معلوم خواهد شد كه علما و اميركبيرها كجا ايستاده‌اند و خائنين ملت ايران كجا هستند.

رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سخنان دكتر شعباني كه در سخناني خود را استاد بازنشسته ناميد، تصريح كرد: استاد و هنرمند كه بازنشسته نمي‌شوند، مگر مي‌شود، كسي دلش مالامال از عشق به ايران و ارزش‌هاي متعالي باشد و لحظه‌اي از تلاش‌ و مجاهدت بازايستد. اساتيد و هنرمندان بايد انديشه‌هاي بلند خود را به جوانان منتقل كنند.

در ابتداي اين ديدار در اين مراسم دكتر پرويز داودي معاون اول رئيس‌جمهور، دكتر واعظ‌زاده معاون علمي و فناوري رئيس‌جمهور دكتر سعيدلو معاون اجرايي رئيس‌جمهور و رحيم مشايي معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي حضور داشتند.

پيش از سخنان رئيس‌جمهور شماري از اساتيد دانشگاه و هنرمنداني كه در زمينه اميركبير و تبيين شخصيت وي آثار و تأليفاتي داشتند، جوايز خود را از دست دكتر احمدي‌نژاد دريافت كردن

منبع : پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری اسلامی ایران

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo