شهید آوینی
 
تبادل‌نظر دانشجويان شيعه و سنی؛ رويكرد دانشگاه تربيت مدرس در زمينه «اتحاد ملی،انسجام اسلامی»
فعاليت‌های دانشگاه تربيت مدرس در زمينه تحقق شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی در قالب برنامه‌های مختلف ارائه شد كه از آن‌جمله می‌توان به برقراری شرايط مطلوبی برای تبادل آرا و نظرات دانشجويان شيعه و سنی اين دانشگاه درباره لزوم انسجام اسلامی اشاره كرد.

«ناصر ميری» مدير فرهنگی دانشگاه تربيت مدرس در گفت‌وگو با  فعاليت‌های اين دانشگاه در زمينه تحقق شعار اتحاد ملی و انسجام اسلامی را در چند سرفصل برشمرد و گفت: برگزاری سمينار و ميزگردهای مختلف با محوريت موضوع اتحاد ملی و انسجام اسلامی و همچنين انتشار يك نشريه فرهنگی با درون‌مايه بررسی جايگاه اديان الهی در تحقق اين شعار از فعاليت‌های دانشگاه تربيت مدرس در سال جاری است.

وی چاپ و انتشار نشريه مذكور را گام مؤثری در راستای فرهنگ‌سازی صحيح در زمينه اتحاد و انسجام در جامعه برشمرد و افزود: در شماره‌های مختلف اين نشريه ضمن ارزيابی مذاهب مختلف، جايگاه آن‌ها در مواجهه با اسلام مورد بحث قرار می‌گيرد.

ميری تصريح كرد: به‌عنوان مثال معرفی دين «زرتشت» و تبيين آداب، رفتارها و معرفی فعاليت‌های آن‌ها از اموری است كه در رأس برنامه‌های پژوهشی و تحقيقاتی اين نشريه قرار دارد بدون اين‌كه تبليغ اين‌قبيل اديان محسوب شود.

مدير فرهنگی دانشگاه تربيت مدرس هدف از نشر چنين مطالبی را بررسی ميزان تأثيرات اديان و فرقه‌‌های مختلف در طول تاريخ برای تحقق اتحاد عنوان و اظهار كرد: مهم‌ترين نتيجه‌ای كه از اين رهگذر عايد جامعه دانشجويی كشور می‌شود، بهره‌گيری از راهكارهای قابل اتكای دين اسلام در زمينه اتحاد و انسجام است.

وی افزود: با توجه به اين‌كه تعدادی از دانشجويان اين دانشگاه از اهل تسنن هستند لذا سعی كرده‌ايم تا حد امكان شرايطی را فراهم كنيم كه همه بتوانند نظرات و عقايد خود را در قالب چارچوب منظم و فارغ از هر تنشی در زمينه انسجام اسلامی ارائه كنند.

ميری با تأكيد بر لزوم جلوه دادن تفاوت‌ اديان مختلف با دين اسلام به‌جای اختلافات گفت: بهره‌ گرفتن از اين روش تأثيرات بسيار مطلوبی را در زمينه درك صحيح از حساسيت جايگاه اتحاد و انسجام در بين مسلمانان ايجاد می‌كند.

وی چگونگی رفتار و اعمال حجاج ايرانی در موسم حج را از بارزترين نتايج امر مذكور دانست و اظهار كرد: مسئولان فرهنگی دانشگاه تربيت مدرس هر ساله در قالب سميناری اطلاعات لازم را به حجاجی كه قصد عزيمت به عمره مفرده را دارند، ارائه كرده است و از همين‌رو تهمت‌هايی كه به شيعه روا و يا مضامين كذبی كه در مورد آنها نقل شده است را برای حجاج تبيين می‌كنند.

مدير فرهنگی دانشگاه تربيت مدرس در پايان از برپايی جشنواره «فرهنگ اقوام ايرانی و ملل اسلامی» در سال آينده خبر داد و تصريح كرد: تمام بخش‌های فرهنگی و اجتماعی كه برای اين جشنواره در نظر گرفته شده با رويكرد موضوع «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» خواهد بود و به اين‌ترتيب برنامه‌های دانشگاه تربيت مدرس در اين مقوله سال آينده نيز به قوت خود باقی خواهد ماند.

منبع: خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo