شهید آوینی
 
 زنان ايرانی طلايه‌دار بازسازی حرم حضرت ابالفضل‌العباس(ع) هستند
ساليان سال افتخار تدارك و ساخت حرم‌های معصومين و اهل بيت(ع) با ايرانی‌ها بوده و حال طلايه‌داران افتخار بزرگ بازسازی حرم حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) بانوان ايرانی هستند.

«سودابه آقاجانيان» مدير اجرايی طرح بانوان طلايه‌دار طرح نوسازی و ساخت ضريح حرم حضرت  ابالفضل‌العباس(ع) تصريح‌كرد: اين طرح در تالار امام‌خمينی فرهنگسرای بهمن، حدود 5 ماه است كه در حال انجام است. اين‌گونه طرح‌ها هميشه در فضاهای دربسته و دور از انظار و ديد عموم انجام می‌گرفته‌است اما اين‌بار تصميم گرفته شده تا در معرض ديد عموم قرار گيرد تا همه بتوانند بازديد داشته‌باشند و مراحل انجام كار را از نزديك ببينند و بدين صورت بتوانند ارتباط بيشتر و ملموس‌تری با اين طرح كه تبلور اعتقاد، ايمان، ايثار و توسل است را داشته‌ باشند.

طرح‌های ساخت و بازسازی حرم های مطهر هميشه در فضاهای در بسته و دورازانظار و ديد عموم انجام می‌گرفته است امااين بار تصميم گرفته شده تا تا همه اين عشاق بتوانند بازديد داشته باشنددر معرض ديد عموم عاشقان و شيفتگان اهل بيت(ع) قرار گيرد

وی سپس به بيان علت ضرورت اجرای اين طرح پرداخت و اظهار داشت: ابتدا اينكه حدود 40 سال از عمر ضريح قديمی می‌گذرد و طی بازديدهايی كه مسئولان عتبات‌ عاليات از اين حرم‌ها داشتند، مشاهده شد كه لطمات زيادی به ضريح حضرت ابوالفضل(ع) وارد شده‌است و اين امر به علت موقعيت شهر كربلا است و قرارگرفتن اين شهر در عمق، كه آب‌های جاری از رود فرات به اين مكان ريزش داشته و بدين ترتيب رطوبت ناشی از اين آب‌ها صدمات زيادی را به ضريح وارد ساخته‌است.

«آقاجانيان» در ادامه افزود: همين‌طور كثرت زائران و هجوم جمعيت ستون‌ها را دچار خوردگی و فرورفتگی و آسيب كرده و از استحكام آنها كاسته است و همينطور لچكی‌ها(گوشه‌ها) و پنجره‌ها آسيب ديده‌اند كه نياز به بازسازی دارند لذا تصميم گرفته شد كه مجموعه مورد بازسازی قرارگرفته شود و طی مذاكراتی كه با دولت عراق انجام شد، توافق حاصل‌شد كه به اميد خدا طی مدت يك سال بازسازی صورت گيرد.

مدير اجرايی طرح در پاسخ به اين پرسش كه مردم چگونه و چه زمانی از اجرای اين طرح مطلع شدند، گفت: حدود سه سال پيش در مهديه تهران و در سالروز ولادت حضزت فاطمه‌زهرا(س) در مراسم جشنی كه به همين مناسبت برگزار شده بود و از تلويزيون هم پخش شد، مسئولان عتبات‌ عاليات ضرروت بازسازی حرم حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) را مطرح كردند و به اين صورت عموم مردم از طرح مذكور مطلع شدند.

بانوان ايرانی هميشه طلايه‌دار بوده‌ و خواهند‌ بود، خانم‌ها در راه اسلام، قرآن، ايمان و اعتقادات خويش همواره حاضر به همه‌گونه ايثار و از خودگذشتگی بوده‌اند و هميشه نشان داده‌اند كه از جان‌ خود و از جان عزيزانشان می‌گذرند.

«آقاجانيان» در ارتباط با عنوان طرح كه اشاره به بانوان دارد گفت: بانوان ايرانی هميشه طلايه‌دار بوده‌ و خواهند‌ بود، خانم‌ها در راه اسلام، قرآن، ايمان و اعتقادات خويش همواره حاضر به همه‌گونه ايثار و از خودگذشتگی بوده‌اند و هميشه نشان داده‌اند كه از جان‌ خود و از جان عزيزانشان می‌گذرند.

وی در ادامه افزود: مطرح است كه خانم‌ها معمولا به امور دنيا می‌پردازند، اما در فرصت بازسازی حرم خانم‌ها با كمك‌های مالی هم تفكر و اعتقادات خويشتن را معنی كردند. در ضمن ساليان سال افتخار تدارك و ساخت حرم‌های معصومين و اهل بيت با ايرانی‌ها بوده و حالا طلايه‌داران اين افتخار بزرگ بانوان ايرانی هستند.

«آقاجانيان» در باره حضور اقليت‌های مذهبی گفت: من خود شاهد حضور سربازی بودم كه صليب همراهش را ‌اهدا كرد، طی گفت‌وگويی كه با او داشتم علت را جويا شدم، پاسخ عجيبی به من داد، او گفت: ما پيغمبرمان از هم جدا است اما حضرت عباسمان يكی است.

_قابليت طرح اين گونه فعاليت‌ها در دنيا چگونه است؟ گفت: خواسته دنيا، صلح و آرامش، نزديكی دلها و صلح بشری است. فطرت انسان‌ها نزديك و شبيه به هم است. در دنيای فعلی انديشيه‌های بشری همه به دنبال صلح و مصالحه هستند. اما معلوم نيست در نهايت چه نتيجه‌ای می‌گيرند، ولی ما اينجا بدون هيچ قيد و شرطی و بدون هيچ حرف و بحث و ميز مذاكره‌ای دل‌ها را متمركز كرده‌ايم، البته ما كه نه خود حضرت، اينجا ما فقط خادم ايشان هستيم، اينجا دخترها، پسرها، جوان‌ها و پيرها، اقليت‌های مذهبی و از هر قشر و طبقه‌ای حضور دارند.

«آقا جانيان» در ارتباط با حضور گسترده مردم اظهار داشت: زيباترين تصاوير زندگی هر انسانی لحظه‌های تحول و رشد او است و اينجا لحظه‌ها سرشارند از اين زيبايی‌ها. اينجا لحظه‌ها لحظه‌های رشد و تحولند، اينجا احساس صرف نيست، ما مشتری‌های دائمی داريم كه هر روز به اينجا می‌آيند و دست دعا و توسل آنها قطع نمی‌شود.

هيچ قومی وضعيتشان تغيير نخواهدكرد مگر اينكه آن قوم در خودشان تغيير ايجاد كنند. بنابراين اگر ما مردم را با اعتقادات درست آشنا كنيم و جهت بدهيم همه مسائل در پناه قرآن حل خواهند شد

مدير اجرايی طرح مذكور در ارتباط با تفكر كم‌رنگ شدن جايگاه مذهب در جوامع انسانی، گفت: انسان‌ها هرگز بی‌نياز از مسائل مذهبی نيستند، مذهب ريشه در فطرت انسان‌ها دارد، اگر ما مردم را با گرايش‌های مذهبی كه ريشه در فطرت آنها دارد را درست آشنا كنيم، عاملی می‌شود تا جوان‌ها باعث رشد و تكامل خودشان و جوامع بشری باشند.

«آقاجانيان» در پاسخ به اين پرسش كه به عنوان مدير اجرايی اين طرح، چگونه و چقدر از قرآن الگو گرفته‌ايد اظهار داشت: جايگاه شيعه و اسلام قرآن بوده و هست.

وی تصريح كرد: ما سعی می‌كنيم كه در همه كارها از قرآن الگو بگيريم، طبق فرموده قرآن، هيچ قومی وضعيتشان تغيير نخواهدكرد مگر اينكه آن قوم در خودشان تغيير ايجاد كنند. بنابراين اگر ما مردم را با اعتقادات درست آشنا كنيم و جهت بدهيم همه مسائل در پناه قرآن حل خواهند شد.

درتالارامام خمينی فرهنگسرای بهمن نمايشگاهی ازاشياءمتبرك بازسازی شده و قديمی مربوط به حرم های مطهر اهل بيت نيز داير هست كه علاقه‌مندان می‌توانند حتی بعد از ايام ماه محرم هم ازاين اشياء متبرك بازديد داشته باشند

مدير اجرايی طرح در ارتباط با چگونگی پيشرفت كار و هزينه‌های پيش‌بينی شده گفت: تا به حال 5 ماه از آغاز طرح گذشته و طرح با موفقيت پيش‌می‌رود و حدود 8 ماه ديگر موعد تحويل ضريح بازسازی شده است. و هزينه‌ها به اين صورت برآورده شده‌اند؛ يك و نيم تن نقره، بيست كيلو طلا، و هزينه‌های جانبی بين دو تا دو و نيم ميليارد تومان تخمين‌‌زده شده است.

«آقاجانيان» در ارتباط با برنامه‌های جنبی اين طرح خاطرنشان كرد: نمايشگاهی از اشيا متبرك بازسازی شده و قديمی نيز داير هست كه شامل پرچم‌هايی است كه به مدت يك سال در حرم حضرت امام حسين(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) نصب بوده‌اند، در ورودی حجره امام موسی بن جعفر(ع)، پر طاووسی ضريح امام حسن‌عسگری(ع) و ... كه علاقه‌مندان می‌توانند حتی بعد از ماه محرم هم از اين اشيا بازديد كنند.

وی در خاتمه تأكيد كرد: اين گونه كارها با همه كارهای ديگر فرق می‌كند، اينجا عشق حكومت می‌كند عشقی كه ناشی از معرفت و شناخت است، اينجا همه زمينه‌ها و فرصت‌ها برای رشد و تحول و بازسازی انسان فراهم است. دلدادگی‌ها اينجا وصف ناشدنی است.

منبع:خبرگزاری قر آنی ایران(ايكنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo