شهید آوینی
 
گسترش اسلام گرایی ناشی از ویژگیهای خاص اسلام است

 دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به گسترش موج اسلام‌گرایی در جهان گفت: اسلام با طرحهای واقع گرایی، اعتدال و انعطاف‌پذیری اندیشه‌، با فطرت انسان سازگار است و به طور طبیعی انسان را جذب می‌کند، همین ویژگیها در گسترش موج اسلام‌گرایی مؤثر بوده است.
آیت‌الله محمد علی تسخیری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه چند عامل باعث توجه به اسلام شده و موج اسلام گرایی را گسترش داده است، اظهار داشت: امروزه از مسیحیت تنها شعار و مجسمه هایی که تنها به تماشای آن می پردازند باقی مانده است. این محتوا نمی تواند گرایش فطری انسان به معنویت و دین را برآورده کند.

وی در ادامه تصریح کرد: اسلام با طرحهای واقع گرایی، اعتدال و انعطاف پذیری اندیشه های آن، دینی است که با فطرت انسان سازگار و به طور طبیعی انسان را جذب می کند که عامل دوم افزایش موج اسلام گرایی ویژگیهای اسلام است.

آیت الله تسخیری با تأکید بر اینکه مظلومیت اسلام و مسلمانان منجر به نزدیک شدن احساسات دیگران به اسلام شده و باعث می شود تا دیگران اسلام را بررسی و مطالعات نوینی از اسلام و قرآن ارائه دهند، افزود: هر که وارد این صحنه شود و با دید مثبت به آن بنگرد موجب رشد و توسعه تعالیم قرآنی و اسلامی می شود. بنابراین این سه عامل می تواند در سیر این پدیده جهانی مؤثر باشد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه در طول تاریخ غربیها در نتیجه کینه های صلیبی، فعالیتهای سیاسی و دیدگاههای مادی گرایی و طمع استعماری دائما از بیداری اسلامی و تسط تمدن اسلامی نگران بوده اند، یادآور شد: آنها این نگرانی را به هر شکلی بروز می دادند. به طوری که یکی از رهبران آنها اعلام کرده بود "مادامی که قرآن وجود دارد، نمی توانیم بر شرق مسلط باشیم".

وی با اشاره به گزارشهای سیاسی، فرهنگی متفکران بزرگ گفت: این گزارشها نشان می دهد غرب از بیداری اسلام و گسترش ایده های اسلامی سخت نگران است. اما با همه این مسائل نباید به فعالیتهای افراد متعصب واکنشهای احساسی نشان دهیم، بلکه باید با ارائه دیدگاههای مثبت زمینه های جذب دیگران را فراهم کنیم.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo