شهید آوینی
 
چون مرده‌تر شوند بسی زنده‌تر زيند/ به مناسبت اربعين ارتحال آيت‌الله العظمی مجتهدی

ملا محمدعلی مجتهد معروف به شيخ احمد مجتهدی از زمره معدود افرادی بود كه به بحث و تفحص صرف در اصول فقهی اكتفا نكرده و بيشتر عمر پر بركت خود را در راه ترويج اخلاق اسلامی هدیه کرد.

چندی است كه خاك سرد پيكر روحانی نستوه و وارسته‌ای را تنگ در آغوش خود جای داده است. پير مردی 85 ساله به نام «ملا محمدعلی مجتهد» معروف به شيخ احمد مجتهدی. وی از زمره معدود افرادی بود كه به بحث و تفحص صرف در اصول فقهی اكتفا نكرده و بيشتر عمر پر بركت خود را در راه ترويج اصل و اساس فلسفه بعثت انبيا يعنی اخلاق پرداخت. در اين نوشتار به عوامل محبوبيت وی در ميان مخاطبان می‌پردازيم.

برخی از علل و عوامل محبوبيت وی در ميان طلاب و غير طلاب عبارتند از:

-طی كردن درجات زهد و ورع و عامل بودن به آنچه طلاب را به ان توصيه می‌كرد چه پند و اندرز انگاه سودمند می‌افتد كه از عمق وجود گوينده برخاسته باشد. همچنانكه نصيحت اشخاص غير عامل در نهاد وجود شنوندگان نفوذ نمی‌كند.

-تواضع و دوری از تكبر.

-ساده‌زيستی و دوری از تجمل و تشريفات.

- صداقت و راستی در كلام.

-بهره‌گيری از تمثيل و خاطره: ذكر خاطرات و داستان‌هايی از زندگی خود و بزرگانی كه با آنان محشور بوده كه علاوه بر اينكه بر تأثير سخنانش می‌افزايد شيرينی و ملاحت خاصی به جلساتشان می‌دهد.

-بهره‌گيری از زبان عاميانه و دوری از تكلف و پيچيدگی‌های زبانی.

-اختصار و كوتاهی احاديث و رواياتی كه در جلسات خود به شرح آنها می‌پردازد چه كه هر گاه پند و اندرز طولانی شود نتيجه‌ای وارونه می‌دهد كه گفته‌اند: «خير الكلام ما قل و دل».

-بهره‌گيری از زبان طنز و مطايبه متناسب با موضوع.

-سيمايی دلنشين و رويی‌خوش: «وجه الحسن». (ايشان خود به خوشرو بودن مبلغان دينی در هنگام جذب داوطلبان طلبگی اهتمام دقت و توصيه داشتند.)

در پايان آنكه رحلت وی را نمی‌توان «مرگ» گفت چه عرفايی اينچنين به منزلگاه بقا در می‌رسند و باقی را مرگ نيست.

فانی شوند و باقی شوند باز

وانگه از اين در پرده برون پرده برزنند

چون زندگی ز مردگی خويش يافتند

چون مرده‌تر شوند بسی زنده‌تر زيند

روح بزرگوارش قرين شادی و همنشين اولياء و صالحان باد.

 

منبع:خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo