شهید آوینی


امروز جمعه سوم اسفند 1386 هجری شمسی مقارن است با چهاردهم صفر سال 1429 هجری قمری و برابر است با بیست و دوم فوریه سال 2008 میلادی .


کودتای رضا خان :
درچنین روزی در سال 1299 هجری شمسی واحدهای قزاق مقیم قزوین به فرماندهی رضاخان میر پنج وارد تهران شدند. کودتای سوم اسفند 1299 با توجه به تاثیرات فراوان آن بر حیات سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی ایران واقعه ای مهم و در خور توجه است. انگلیسی ها برای اجرای نقشه ای که کشیده بودند به دو چهره سیاسی و نظامی احتیاج داشتند و سرانجام در این میان سید ضیاء الدین طباطبایی مدیر روزنامه رعد و رضاخان میرپنج را به عنوان برای این کار برگزیدند . رضاخان سوادکوهی که چند سال قبل توسط اردشیر جی به عوامل انگلستان ملحق شده بود به عنوان عامل نظامی کودتا به ژنرال آیرونساید معرفی شد. در این میان با کمک بانک شاهنشاهی و همکاری نظامی کلنل اسمایس ، کاظم خان سیاح مسعود خان کیهان ، قوای نظامی و قزاق سازماندهی شده و شرایط برای انجام کودتا و اشغال تهران فراهم شد . رضا خان در بهمن ماه همان سال در ملاقاتی با آیرون ساید توافق کرده بود که پس از فتح تهران توسط نیروهای قزاق مقام نخست وزیری به سید ضیاء الدین طباطبایی سپرده شود . برای اینکه رضا خان اطمینان حاصل کند که در تصرف تهران مشکلاتی وجود نخواهد داشت ژنرال انگلیسی به او اعلام کرد که احمد شاه در جریان این اقدام قرار دارد و نورمن سفیر انگلستان در تهران مشکلات احتمالی را مرتفع خواهد کرد .
سرانجام در شب سوم اسفند 1299 کودتاچیان وارد تهران شده و نقاط حساس شهر را به اشغال خود درآوردند. با فتح تهران حکومت به دست کودتاچیان افتاد . فردای همان روز سید ضیاء‏الدین طیاطبایی به عنوان نخست وزیر رسما زمام امور را در دست گرفت. پست حساس وزارت جنگ با اندکی کشمکش در اختیار رضاخان سردار سپه قرارگرفت.

تایید وزرای پیشنهادی دولت موقت :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش ، حضرت آیت الله خمینی ره رهبر کبیر انقلاب اسلامی ، در حکمی وزیران پیشنهادی دولت موقت مهندس بازرگان را تایید کردند . نامهای وزیران پیشنهادی ، مهندس بازرگان به این شرح اند : دکتر علی شریعتمداری ، ( وزیر فرهنگ و هنر و علوم ) ، دکتر مهندس حسن اسلامی ( وزیر پست و تلگراف و تلفن ) ، تیمسار دریا دار دکتر احمد مدنی ( وزیر دفاع ملی ) ، دکتر غلامحسین شکوهی ( وزیر آموزش و پرورش ) ، ناصر میناچی ( وزیر اطلاعات و تبلیغات ) .

عملیات خیبر :
در چنین روزی در سال 1362 ه ش عملیات خیبر روی داد . عملیات خیبر با هدف انهدام نیروهای سپاه سوم عراق ، تامین جزایرمجنون شمالی و جنوبی ، ادامه تک از جزایر و محور طلاییه به سمت نشوه و الحاق به نیروهایی که از محور زید به دشمن حمله می کردند صورت گرفت . همچنین در این عملیات در نظر بود که خشکی شرق دجله از طریق هور تصرف گردد تا دشمن نتواند از سمت شمال سپاه سوم را تقویت کند . در این عملیات که با حضور نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در محور زید و منطقه هور و طلاییه و با رمز یا رسول الله در ساعت بیست و سی دقیقه روز سوم اسفند سال 1362 ه ش انجام گرفت ، رزمندگان پرتوان اسلام توانستند نتایج در خشانی را از آن ملت ایران نمایند . در نتیجه این عملیات غرور آفرین بیش از بیست و سه یگان دشمن به طور متوسط منهدم گردید و نیروی های دشمن بعثی بیش از پانزده نفر تلفات داد . در این عملیات همچنین یکصد و پنجاه دستگاه تانک و نفر بر و دویست خورد دشمن منهدم شد . بر اثراین عملیات تیپ 56 زرهی دشمن تا صد در صد منهدم شد . همچنین در نتیجه عملیات خیبر 1140 نفر از نیروهای دشمن اسیر شدند که در میان آنها 35 افسر ، 130 درجه دار و 873 سرباز دیده می شد . در مجموع نیز 1180 کیلومتر از زمین های منطقه ( هزار کیلومتر در هور ، 140 کیلومتر در جزایر و 40 کیلو متر در طلاییه آزادشد .

در گذشت ادیب الممالک فراهانی :
در چنین روزی در سال 1295 ه ش ادیب الممالک فراهانی شاعر و نویسنده معاصر دار فانی را ودا ع گفت . ادیب الممالک فراهانی در سال 1277 ه ق دیده به جهان گشود . وی از شاعران برجسته قرن سیزدهم و صدر مشروطیت است و در دوره تجدید حیات ادبی که از نشاط اصفهانی آغاز می شود بر غالب شعرای این دوره تفوق دارد . او در تبریز روزنامه ادب را منتشر می کرد و در سال 1318 به قفقاز سفر کرد . وی در شعبان 1324 ه ق به سردبیری روزنامه مجلس برگزیده شد . او در علوم مختلف زمان خود از جمله تاریخ ، حکمت ، ریاضیات ، نجوم ، رمل و کف شناسی استاد و متبحر بود و به زبان های روسی ، کلدانی ، ترکی و پهلوی و تاحدودی نیز انگلیسی و فرانسه آشنایی داشت . از ادیب الممالک فراهانی یک دیوان شعر بر جای مانده است . وی را در مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی در ری به خاک سپرده اند .

معاهده ترکمانچای :
در چنین روزی در سال 1828 میلادی ایران و روسیه معاهده ترکمنچای را منعقد کردند . پس از عهدنامه گلستان ، روس ها در مناطق مسلمان نشینی اعمال وقیحی را مرتکب شدند که همگی از ظلم و ستم بر مردم این خطه حکایت می کرد . در این میان مردم این مناطق بارها فریاد دادخواهی سردادند . در این میان علمای بسیاری بر وجوب جهاد علیه دشمن اشغالگر تاکید کردند . این مقدمات همگی فراهم کننده دوره دوم جنگ ها بود . با تجاوز روس ها به سرحدات ایرانی عملا بر خلاف خواست ایرانیان جنگ دوم آغاز شد و در مناطق باکو ، شکی و شروان نبرد سختی در گرفت . در این میان جنگ گنجه از سایر نبردها مهم تر بود . در این جنگ ها نیز ایران به دلیل برخی خیانت ها از روسیه شکست خورد و عهدنامه ترکمانچای به میدان آمد . مفاد این عهدنامه به این شرح بود :
1- واگذاری خانات ایروان و نخجوان به دولت روسیه و تخلیه طالش و مغان از سپاه ایران .
2- پرداخت ده کرور تومان ( پنج میلیون تومان )به طور اقساط از طرف ایران به روسیه به عنوان غرامت جنگی
3- اجازه عبور و مرور آزاد به کشتی های تجاری روسی در در یای مازندران
4- رضایت به انعقاد یک عهدنامه تجاری بین ایران و روسیه و حق اعزام کنسول و نمایندگان تجاری به هر منطقه از مناطق ایران که روس ها لازم بدانند .
5- حمایت از ولیعهدی عباس میرزا و کوشش در به سلطنت رساندن وی پس از مرگ شاه
6- استرداد اسرای طرفین
7- اعطای حق قضاوت کنسولی به روسیه
علاوه بر امضای معاهده تحمیلی ترکمانچای زیر فشار روس ها یک عهد نامه تجاری نیز با آنان به امضا رسید که تمام بازار ایران را بدون هیچ مانعی در اختیار روس ها قرار می داد .

در گذشت اقبال لاهوری :
درچنین روزی در سال 1873 میلادی ، علامه اقبال لاهوری شاعر و عارف پارسی گوی دیده از جهان فروبست . اقبال لاهوری شاعر اندیشمند معاصر جهان اسلام علاوه بر سرودن شعر در مایه های اندیشگی و فلسفه نیز صاحب اندیشه های والا و بالایی است . او با الهام گیری از کلام قرآن کریم جزء نخستین افرادی بود که با توسل به اندیشه های ناب اسلامی به مبارزه با فرهنگ غربی پرداخت و غرب را مفهوم واحدی تصور کرد که از آن می توان استفاده های گونه گون جست . حال آنکه غرب به همراه محصولات مطلوب خود جهان عقب افتاده را مدهوش صنعت پیشرفته خود خواهد کرد و آن زمان است که جهان جنوب خود را وابسته کامل به شمال فرض می کند .اقبال لاهوری فرهنگ غرب را بطور کامل می‏شناخت و با اندیشه‏های فلسفی و اجتماعی غرب آشنایی کامل داشت . اما وی از هر گونه غربگرایی و شیفتگی نسبت به " ایسم " های غربی‏ ، مسلمانان را بر حذر می‏داشت . او در کنار اندیشه های تعقلی خود فردی عارف و احساسی نیز بود و عبادت و ذکر و فکر و مراقبه را دارای ارزش فراوان می دانست . اقبال ، احیای فکر دینی را بدون احیای‏ معنویت اسلامی بی‏فایده می‏شمارد . وی همچنین مرد عمل و مبارزه هم بودو با استعمار درگیری‏ داشته است.اقبال علاوه بر اینها به خاندان پیغمبر علاقه و ارادتی خاص دارد و به زبان فارسی اشعاری انقلابی و آموزنده در مدح آنها سروده که گمان نمی‏رود در میان همه شاعران شیعی مذهب فارسی زبان بتوان‏ نظیری برایش پیدا کرد . اقبال فلسفه‏ای دارد که آن را " فلسفه خودی " می‏نامد . او معتقد است‏ که شرق اسلامی هویت واقعی خود را که هویت اسلامی است از دست داده و باید آن را بازیابد . آثار وی در مجموعه های متعدد بطور مکرر و به زبانهای مختلف به چاپ رسیده است. جاوید نامه و «احیای فکر دینی اسلام» که مهمترین آثار او نام دارند .

حفظ قرآن عظیم آئین تست حرف حق را فاش گفتن دین تست
تو کلیمى چند باشى سرنگون دست‏خویش از آستین آور برون
سرگذشت ملت‏بیضا بگوى با غزال از وسعت صحرا بگوى
فطرت تو مستنیر از مصطفى است بازگو آخر مقام ما کجاست
مرد حق از کس نگیرد رنگ و بو مرد حق از حق پذیرد رنگ و بو
هر زمان اندر تنش جایى دگر هر زمان او را چو حق شانى دگر
رازها با مرد مؤمن بازگوى شرح رمز کل یوم باز گوى
جز حرم منزل ندارد کاروان غیر حق در دل ندارد کاروان
حق ببین حق گوى و غیر از حق مجوى یک دو حرف از من به آن ملت‏بگوى
بنده حق بى نیاز از هر مقام نى غلام او را نه او کس را غلام
بنده حق مرد آزاد است و بس ملک و آئینش خداداد است و بس
رسم وراه و دین و آئینش زحق زشت و خوب و تلخ و نوشینش ز حق
عقل خودبین غافل از بهبود غیر سود خود بیند نبیند سود غیر
وحى حق بیننده سود همه در نگاهش سود و بهبود همه
غیر حق چون ناهى و آمر شود زور ور بر ناتوان قاهر شود

راه اندازی شبکه رادیو جوان :
در چنین روزی در سال 1375 میلادی شبکه رادیویی جوان راه اندازی شد . این شبکه رادیویی با هدف جلب مخاطبان گروه سنی جوانان راه اندازی شده است .

پیش نویس قانون اساسی فلسطین :
در چنین روزی در سال 1922 میلادی ، چرچیل پیش نویس قانون اساسی فلسطین را جهت تشکیل مجلس قانونگذاری به ریاست نماینده عالی بریتانیا عرضه داشت که کشورهای عربی آن را نپذیرفتند .

تشکیل جبهه دومکراتیک برای آزادی فلسطین :
در چنین روزی در سال 1969 ه ش ، جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین به رهبری نایف حواتمه (مسیحی اردنی تبار و از اهالی السلط) تشکیل شد . این جبهه پس از انشعاب از جبهه خلق ، آیین کمونیستی را شیوه کار خود ساخت .

تصرف ناپل :
در چنین روزی در سال 1495 "ناپل "پس از قریب به یک سال جنگ میان فرانسویان و ایتالیاییها ،به تصرف شارل هشتم پادشاه فرانسه درآمد .

تولد شوپن :
در چنین روزی در سال 1810 فردریک شوپن یکی از بزرگترین موسیقیدانان جهان دیده به جهان گشود . فردریک شوپن آهنگساز و پیانیست لهستانی در خانواده ای نسبتا توانگر در نزدیکی ورشو دیده به جهان گشود . واز خردسالی به یاد گرفتن پیانو پرداخت . او نخستین کنسرت خود را که شهرت زیادی را برای او به بار آورد در هشت سالگی اجرا نمود . وی دوران نخستین فراگیری موسیقی را در ورشو به پایان برد و در بیست سالگی به پاریس رفت و در آنجا به آوازه بسیار در هنر موسیقی دست یافت . شوپن باانجام سفر های بسیار به کشور های مختلف اروپایی در این کشور ها به ارایه کنسرت مشغول شد . آهنگ های ا و بیشتر رومانتیک اند . اتودها ، کنسرتو های پیانو، پرلود ها نکتورن ها و بالادهای او را می توان از جمله مهمترین آثار وی بر شمرد .

فروش ایالت فلوریدا :
در چنین روزی در سال 1821 میلادی ، دولت اسپانیا ایالت فلوریدای خود را به قیمت پنج میلیون دلار به دولت آمریکا فروخت.

تولد رابین کلینگوود :
رابین سی کالینگوود فیلسوف انگلیسی دیدبه ه جهان گشود . «بر یتانیایی رومی » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد ادنا اس تی ونسان میلای :
در چنین روزی در سال 1892 میلادی ونسان میلای شاعر ، نویسنده و فمینینست آمریکایی دیده به جهان گشود . او بر نده جایزه پولیتزر ادبی شده بود .

تولد گیورگوس سفریس :
در چنین روزی در سال 1900 میلادی سفریس شاعر مشهور یونانی به دنیا آمد . او در سال 1963 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

تولد لوییس بونوئل :
در چنین روزی در سال 1900 میلادی بونوئل فیلمساز بر جسته اسپانیای به دنیا آمد . «تریستانا» و« شبح آزادی» عناوین مهمترین آثار اویند .

مطالبه از روسیه :
در چنین روزی در سال 1918 میلادی آلمان کشور بالتیک ، فنلاند و اوکراین رااز روسیه مطالبه کرد .

شناسایی فرانکو :
در چنین روزی در سال 1939 میلادی هلند رژیم دیکتاتور فرانکو در اسپانیا را به رسمیت شناخت .

حمله به العقیلیا :
در چنین روزی در سال 1941 میلادی آلمان ، حمله به العقیلیلا لیبی را آغاز کرد .

تعیین امیر قطر :
در چنین روزی در سال 1972 میلادی خلیفه بن حمد ال تانی امیر و نخست وزیر قطر شد .

ارتباط چین و آمریکا :
در چنین روزی در سال 1973 میلادی ایالات متحده آمریکا و چین با یکدیگر به توافق رسیدند که دفتر ارتباط سیاسی در پکن و واشنگتن دی سی شکل گرفت .

حکومت نظامی در افغانستان :
در چنین روزی در سال 1980 میلادی در افغانستان حکومت نظامی بر سر کار آمد .

قتل عام مسلمانان :
در چنین روزی در سال 1983 میلادی هندو ها بیش از سه هزار تن از مسلمانان هندی را در ایالات آسام این کشور کشتند .

تعیین مرز آلاسکا و کانادا :
در چنین روزی در سال 1825 میلادی ، روسیه و انگلستان مرز آلاسکا و کانادا را تعیین کردند.

موافقت با تاسیس اتحادیه عرب :
در چنین روزی در سال 1945 میلادی اتحادیه عرب تاسیس شد.اتحادیه عرب یک سازمان منطقه ای است که تقریبا تمامی کشورهای عربی در آن عضوند . این اتحادیه بر مبنای اندیشه پان عربیسم تشکیل شد و هم اکنون دیپلماسی نزدیکی کشور های عربی در حوزه های اقتصادی ، سیاسی و فرهنگی را دنبال می کند . اتحادیه یاد شده در حال حاضر کمتر عرصه بازیگری در فضای سیاسی روز را در جهان معاصر می یابد و به نظر می رسد بیشتر به یک سازمان تشریفاتی بدل شده است .

حمله به مواضع انگلستان :
درچنین روزی در سال 1958 میلادی دولت اندونزی مواضع انگلستان در مالزی را مورد تهاجم خود قرار داد .

روز تولد رییس جمهور:
همه ساله چنین روزی در آفریقای مرکزی به عنوان روز تولد رییس جمهور گرامی داشته می شود .

روز اتحاد :
همه ساله چنین روزی در مصر و سرویه به عنوان روز اتحاد گرامی داشته می شود .

روز مادران :
همه ساله چنین روزی در هندوستان به عنوان روز مادران گرامی داشته می شود .

عزای عمومی در مکزیک :
همه ساله چنین روزی به عنوان ملی عزای عمومی در مکزیک گرامی داشته می شود . در این روز فرانسیسکو مادرو یکی از آزادی خواهان و استقلال طلبان این کشور در سال 1913 میلادی در گذشت .

روز جهانی اخوت :
همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی اخوت در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود .


منبع : خبرگزاری مهر

 

 

57/12/03

سياستهاي دولت موقت درباره آينده نيروهاي مسلح ؛ مهندس بازرگان در مصاحبه با نيوزويك : براي كنترل اوضاع ، گارد ملي تشكيل ميشود . ارتش و پليس تجديد سازمان ميشوند . دكتر يزدي ( معاون نخستوزير ) : تصفيه دامنهداري در ارتش آغاز شده است . افسران جوان به فرماندهي منصوب ميشوند . سپاه پاسداران انقلاب تشكيل ميشود.

ادامه بازسازي و پاكسازي نيروهاي مسلح ؛ تاكيد ستاد ارتش در مورد بازگشت به كار ارتشيان ، انضباط و لزوم تبعيت از سلسله مراتب فرماندهي و صحت انتصابهاي جديد همزمان با اعلام بازنشستگي 25 تن از امراي ارتش و 25 تن از امراي شهرباني .

سرلشكر قره ني در كنفرانس مطبوعاتي : هيچ يك از سلاحها و تجهيزات پيچيده ارتش در جريان انقلاب از كشور خارج نشده است . نيروهاي ايراني حاضر در عمان به كشور فراخوانده شدند . دولت براي كمك نظامي به ساف برنامه ندارد . به آمريكا اجازه استفاده از پايگاههاي استراق سمع در شمال ايران برضد شوروي داده نمي شود . نحوه ادامة كار مستشاران بستگي به سياست دولت دارد .

سرلشكر قره ني در كنفرانس مطبوعاتي : هيچ يك از سلاحها و تجهيزات پيچيده ارتش در جريان انقلاب از كشور خارج نشده است . نيروهاي ايراني حاضر در عمان به كشور فراخوانده شدند . دولت براي كمك نظامي به ساف برنامه ندارد . به آمريكا اجازه استفاده از پايگاههاي استراق سمع در شمال ايران برضد شوروي داده نمي شود . نحوه ادامة كار مستشاران بستگي به سياست دولت دارد .

سخنان سرلشكر علاء الدين ناظم ( رئيس سابق اداره سوم ستاد بزرگ ارتشتاران ) مبني بر تصميم برخي از پرسنل ارتش براي كودتا عليه شاه در زمان اوجگيري انقلاب
بزرگنمايي ادعاهاي رالف شانمن در مطبوعات داخلي : اطلاعات : سرهنگ توكلي در موقع مناسب پانصد هزار چپ گرا را مي خواهد سركوب كند . كيهان : توطئه براي قتل عام چپهاي ايران . سرهنگ توكلي : توطئه كمونيست كشي در ايران دروغ است .

مسائل كردستان : گزارش ادامه ديدار هيأت اعزامي دولت موقت به كردستان و گفتگوها و نظرهاي مطرح شده ؛ قاسملو و بيانيه هشت ماده اي خلق كرد ؛ گزارش برخي اقدامهاي نيروهاي محلي و ناآراميها و نيز اظهارات سخنگوي دولت .

تشكيل كميته ( ستاد ) انقلاب اسلامي به كوشش عده اي از شيوخ عشاير با حمايت آيت الله شبيرخاقاني در خرمشهر و نارضايتي نيروهاي مذهبي - انقلابي شهر .
سخنان مهندس بازرگان در مصاحبه با نيوزويك مبني بر : تاسف از حمله به سفارت آمريكا در تهران ؛ اميدواري نسبت به حفظ روابط دوستانه با آمريكا . اعلام موضع درباره اعدام عناصر رژيم گذشته و نيز آزادي و نحوه فعاليت گروههاي چپ در كشور .
 

57/12/03

انتشار اطلاعيه پرخاش آميز سازمان چريكهاي فدايي خلق در واكنش نسبت به لغو راهپيمايي آن سازمان به طرف محل اقامت امام و محكوم كردن تلويحي اطرافيان امام با عبارت : «نيروهاي انحصارطلب كه سعي دارند سهم ساير نيروها را در انقلاب انكار كنند و به وحدت آسيب رسانند . » فرانس پرس : ياسر عرفات در طول اقامت در تهران كوشيد ميان چريكهاي فدايي خلق و پيروان امام خميني ميانجيگري كند ، اما موفق نشد .

تلگرام تبريك جلال طالباني ( دبير كل اتحاديه ميهني كردستان عراق ) به امام خميني و اعلام آمادگي با تمام قوا براي هر نوع همرزمي و همكاري و اجراي دستور : تلگرام كميته نظامي اتحاديه ميهني كردستان عراق به امام و اعلام پشتيباني و همبستگي همراه با تكذيب شايعه توليد ناراحتي و دخالت در امور ايران .
جايگاه كردها ، آذريها ، مجاهدين ، فداييها ، پاسداران و نيروهاي نظامي در تشكيلات دولت جديد در تفسير راديو لندن و پيش بيني تداوم ناآراميها در ايران . بهبود روابط ايران و انگليس در گزارش آسوشيتدپرس

وزير خارجه انگليس خواهان بهبود مناسبات دو كشور ايران و انگليس شد . دولت انگليس از شاه خواست تقاضاي اقامت در انگليس نكند
معاون وزارت دفاع اسرائيل : در صورت ادامه خصومت تهران با اسرائيل ، بناچار بايد درخواست كنيم كه نيروهاي ايراني بلنديهاي جولان را ترك كنند
 

57/12/03

انفجار خط لوله نفت عراق به تركيه
آغاز عمليات والفجر 6
آغاز عمليات ويژه خيبر از چند محور استان بصره
خبرگزاري فرانسه: اين نخستين بار است كه ايران در يك زمان دست به دو حمله مي‌زند.

به توافق رسيدن پانزده كشور عضو شوراي امنيت درباره متن پيش‌نويس قطعنامه‌اي در مورد جنگ عراق و ايران.
اعتراف انگلستان مبني بر صادرات موادي به عراق كه توانست براي ساختن سلاحهاي شيميايي مورد استفاده قرار گيرد.
 

57/12/03

عمليات تكميلي كربلاي 5
ديدار ميخائيل يوحنا عزيز با آندره گروميكو رئيس جمهوري شوروي در مسكو و اظهار تمايل وي براي گسترش روابط دوجانبه.
افزايش حضور نيروي دريايي شوروي در خليج فارس
اعلام ارسال حداقل دوبار اطلاعات محرمانه توسط اوليور نورث به ايران
پيشنهاد شركت شوروي در يك كنفرانس در مورد افغانستان توسط ولايتي.
بي بي سي: در نظر گرفتن شركت شوروي در كنرافنس پيشنهادي حاكي از يك تغيير اساسي در سياست دولت ايران در قبال مسئله افغانستان بشمار مي‌آيد.
مك فارلين در ديدار با كميسيون تاور: ريگان اولين فرمان صدور اسلحه آمريكا به ايران را صادر كرد.
درخواست عراق از شوروي براي تجهيز هواپيماهاي عراقي به سيستم‌هاي پخش پارازيت جهت مقابله با موشكهاي ضدهوايي هاوك
سام با ميه يك بازرگان امريكايي: شاه فهد اين ايده برخي از مقامات دولت ريگان مبني بر گشودن باب مراوده ميان ايران و آمريكا را مورد تائيد قرارداد و عدنان قاشوقچي به عنوان نماينده وي به صورت واسطه براي فروش تسليحات به كار گرفته شد.
سفر ولايتي به مسكو  و انتقاد گروميكو از روش ايران در حمايت از چريك‌هاي افغانستان.
 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo