شهید آوینی


امروز سه شنبه سی ام بهمن سال 1386 هجری شمسی مقارن است با یازدهم صفر سال 1429 هجری قمری و برابر است با نوزدهم فوریه سال 2008 میلادی.

زاهدی نخست وزیرشد :
در چنین روزی در سال 1332 ه ش  ارتشبد فضل الله  زاهدی  به عنوان نخست وزیر پس از کودتا  ، دریک حکم فرمایشی از سوی محمد رضا شاه منصوب شد که مزد خیانت وی به دولت ملی مصدق بود . فضل الله زاهدی در به انجام رسیدن کودتای بیست و هشت مرداد 1332 تلاش های فراوانی کرد . فضل ‏الله زاهدی فرزند ابوالحسن بصیردیوان، در سال 1272 ه ش در همدان به دنیا آمد. وی پس از تحصیلا ت مقدماتی وارد مدرسه افسری قزاق شد و با درجه ستوان سومی  فارغ‏التحصیل گردید. وی در سال 1307 با دختر حسین پیرنیا  ازدواج کرد و صاحب دو فرزند به نامهای هما و اردشیر شد. او  در سال 1309 ه ش  به ریاست شهربانی  و پس از آن به سمت  بازرسی مالی ارتش منصوب گردید . وی در زمان  اشغال ایران در جنگ جهانی دوم،با درجه سرلشکری به فرماندهی لشکر اصفهان  منصوب شد. او پس از مدتی به علت برخی قضایاکه در تبعید به سر برد  برای بار دوم به ریاست شهربانی منصوب شد  و در کابینه دکتر مصدق  به وزارت کشور رسید. او در زمان کودتای بیست و هشتم مرداد نقش فعالی را به نفع کودتاچیان علیه دکتر مصدق  ایفا نمود . 

تاسیس جمعیت مبارزه با بیسوادی
درچنین روزی در  سال1329هجری شمسی،  علی اکبردهخدا  جمعیت مبارزه با بیسوادی را تاسیس کرد. دهخدا   پس از جنگ اول جهانی  از کارهای سیاسی کناره گرفت و به خدمات علمی و ادبی و فرهنگی مشغول شد.   مدتی ریاست دفتر وزارت معارف، ریاست تفتیش وزارت عدلیه، ریاست مدرسه علوم سیاسی و سپس ریاست مدرسة عالی حقوق و علوم سیاسی تهران به او محول گردید تا این که  قبل از شهریور 1320 و خلع  رضا خان ازسلطنت از ریاست آنجا معزول شد و از آن زمان تا پایان حیات بیشتر به مطالعه و تحقیق و تحریر مصنفات گرانبهای خویش مشغول بود. او در این دوران به انجام فعالیت های فرهنگی بسیاری دست زد که از میان آنها می توان به  جمعیت مبارزه با بیسوادی اشاره کرد . این جمعیت بعدها با عنوان سپاه دانش گستردگی بیشتری یافت .

عدم استرداد شاه :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش هواپیمای بویینگ 707 شاهین که شاه مخلوع  را به مراکش برده بود با هفده سرنشین به فرودگاه مهر آباد بازگشت . این هواپیما به خلبانی سرهنگ معزی هدایت می شد که تمام سرنشینان آن به محض پیاده شدن از هواپیما روی زمین زانوزدند و خاک مهر آباد را بوسیدند . مردم با ورود این هواپیما و استقبال دولت بازرگان احساس کردند خیانتی در کار است زیرا کسانی که در  آن اوضاع مغشوش شاه را فراری دادند امکان نداشت به سادگی و بدون نظروبرنامه خاص وارد ایران شوند . همین خلبان در سال شصت توانست بنی صدر و رجوی را نیز از فرودگاه مهرآباد به پاریس فراری دهد. 

 ارتحال آیت الله میرزای شیرازی :
در چنین روزی در سال 1273 ه ش آیت الله میرزا حسن شیرازی قهر مان جنبش تنباکو دیده از جهان فروبست .
مـیـرزا مـحـمـد حـسن بن میرزا محمود بن محمد اسماعیل حسینی شیرازی از علمای عالیقدر شیعه در پانـزدهم جمادى الاولى سال 1230 ه ق در شیراز  دیده به جهان گشود . ایشان  پس از طی مقدمات علوم در حوزه های علمیه شیراز و اصفهان به عراق رفت و در  آنجا به سلک شاگردان شیخ انصاری اعلی الله مقامه الشریف  در آمد .ایشان در سال 1291 ه ق در سامره اقامت گزید و در آنجا به  تدریس و تعلیم مشغول بود . آن فقیه فرزانه   حـدود بیست و سه سال  مرجع شیعیان  جهان بود و در دوره علمی خویش شاگردان بسیاری را تربیت کرد که از میان آنها می توان به آخوند مـلا مـحمد کاظم خراسانى ،  سیدمحمد کاظم طباطبائى یزدى ،    حاج میرزا حـسـیـن سـبزوارى ،  سید محمد فشارکى رضوى ،  میرزا محمد تقى شیرازى و... اشاره کرد . آن عالم ربانی  از خود آثار گرانبهایی به جای نهاده است که از میان آنها می توان به رسالاتی مبسوط در ابواب مختلف فقهی ، حاشیه اى بر نجاة العباد و تعلیقه اى بر کتاب معاملات آقا وحید بهبهانى اشاره کرد . شاگردان ایشان نیز بسیاری از دروس ایشان را به رشته تحریر در آوردند که امروزه منتشر شده است . ازمهمترین نکات زندگی آن عالم ربانی واقعه تنباکو است که به عنوان جنبش تنباکو و سر سلسله جنبش های آزادی خواهانه در تاریخ معاصر ایران مشهور است .  واقعه از این قرار است که در تابستان  سال 1308 ه ق تالبوت یک سرگرد انگلیسی به ناصر الدین شاه پیشنهاد امتیاز انحصاری خرید و فروش توتون و تنباکو در سراسر ایران به مدت پنجاه سال را داد . شاه نیز با تشویق دیگران این قرار داد را پذیرفت و شرکت انگلیسی تالبوت موظف شد سالانه خواه سود کند یا نه مبلغ 150 هزار لیره انگلیسی و نیز یک چهارم سود سالانه خود را به ایران  پرداخت  کند . با انتشار خبر ، بسیاری از علما و مردم بر آشفتند . در همین هنگام میرزای بزرگ با صدور فتوایی در مقابل این دسیسه ایستاد .
متن حکم :
بـسـم اللّه الـرحمن الرحیم , الیوم استعمال تنباکو و توتون , باى نحو کان , در حکم محاربه باامام زمان صلوات اللّه و سلامه علیه است حرره الاقل محمد حسن الحسینى .
با صدور این فتوا مردم مبارزه سیاسی علیه امتیاز تنباکو را یک وظیفه شرعی و تکلیفی الهی دانستند و قلیان ها را شکسته و توتون و تنباکو را را به آتش کشدند . ناصر الین شاه نیز مجبور شد با پرداخت غرامتی این قرار داد را فسخ کند . فتوای تاریخی  این مرجع  بزرگوار در تحریم تنباکو فاجعه ای را که در سال 1309 ه ق به دست ناصر الدین شاه قاجار با واگذاری امتیاز دخانیات ایران به مدت پنجاه سال در حال شکل گرفتن بود در نطفه خفه کرد . 
امام خمینى (ره ) در این باره فرمودند: آن مرحوم  که در سامره تنباکو را تحریم کرد ، براى این که ایران را تـقـریـبـا در اسارت گرفته بودند ،  به واسطه قرار داد تنباکو و ایشان یک سطر نوشتند که تنباکو حرام است  و حتى بستگان خود آن جائر (ناصر الدین شاه ) هم و حرمسراى آن جائر ترتیب اثر دادند بـه آن فتوا و قلیانها را شکستند و دربعضى جاها تنباکوهایى که قیمت آن هم زیاد بود در میدان آوردنـد و آتـش زدنـد وشـکست دادند آن قرارداد را و لغو شد قرارداد و یک چنین چیزى و آنها دیـدنـد کـه یـک روحـانـى پـیرمرد در کنج دهى از دهات عراق  یک کلمه مى نویسد و یک ملت قیام مى کند و قراردادى که مابین شاه جائر و انگلیسیها بوده است , به هم مى زند و یک قدرت این طورى دارد او ( سخنرانی امام خمینی در مورخه  28/8/1359  )
سرانجام آن عالم ربانی در چنین روزی در سال 1273 ه ش مصادف با  بیست و چهارم شعبان 1312 ه ق رحلت کردند .

تعیین نخستین فقهای شورای  نگهبان : 
درچنین روزی در  سال 1358 هجری شمسی  حضرت امام خمینی، رهبرکبیرانقلاب وبنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، فقهای اولین دوره شورای نگهبان قانون اساسی را تعیین کردند. بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران  اعضای  شورای محترم نگهبان  مرکب از شش فقیه منتخب مقام رهبری و شش حقوقدان است که حقوقدانان را رئیس قوه  قضائیه ابتدا به مجلس شورای اسلامی معرفی می کند و سپس نمایندگان مجلس از میان افراد معرفی شده ، شش نفر حقوقدان را برمی گزینند. بر اساس   قانون اساسی ،  پاسداری از احکام اسلام و تطبیق قوانین عادی با شرع مقدس اسلام به عهده فقهای شورای نگهبان است  .  بر اساس  اصل نود ششم قانون اساسی  تشخیص عدم مغایرت مصوبات مجلس با احکام اسلام با اکثریت فقهای شورای نگهبان می باشد.  تشخیص مغایرت و یا عدم مغایرت تصویب نامه ها و آیین نامه های دولتی که به دیوان عدالت اداری ارجاع داده می شوند بر اساس اصل یکصد و هفتاد قانون اساسی  ، در پایان  با شورای نگهبان است  .  بر اساس ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری، این دیوان موظف است چنانچه شکایتی مبنی بر مخالفت بعضی از تصویب نامه ها و یا آیین نامه های دولتی با مقررات اسلامی مطرح گردد، شکایت را به شورای نگهبان ارجاع داده و در صورتی که شورای نگهبان طبق اصل چهار  قانون اساسی خلاف شرع بودن آن راتشخیص دهد، دیوان حکم ابطال آن را صادر می کند .  حسب اصل یکصد و هشتم قانون اساسی تهیه و تصویب قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین نامه داخلی جلسات آنان که برای نخستین دوره باید به وسیله فقهای اولین شورای نگهبان انجام شود و با اکثریت آرای تصویب و در پایان  به تصویب رهبر انقلاب برسد از وظایف این شورامی باشد.  . همچنین براساس اصل یکصد و یازدهم قانون اساسی ، در صورت فوت یا کناره گیری یا عزل رهبر، خبرگان موظفند، در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام کنند و تا هنگام معرفی رهبر، شورایی مرکب از رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و یکی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام، همه وظایف رهبری را به طور موقت به عهده می گیرد و چنانچه در این مدت یکی از آنان به هر دلیلی نتواند انجام وظیفه نماید، فرد دیگری به انتخاب مجمع با حفظ اکثریت فقها در شورا به جای وی منصوب می گردد. در دوره های مختلف شورا ی محترم نگهبان ، حضرات آیات صافی گلپایگانی ، امامی کاشانی ، محمد یزدی ، جنتی ، استادی  مقدم ، مومن ، صانعی ، طاهری خرم آبادی ، قدیری ، محمدی گلپایگانی ، مهدوی کنی ، خزعلی ، ربانی املشی ، رضوانی، ربانی شیرازی و حجه الاسلام والمسلیمن اردشیر لاریجانی  عضو فقهای این شورا بوده اند .

شهادت حجه الاسلام محلاتی و پنجاه تن دیگر : 
درچنین روزی در  سال 1364 هجری شمسی حجه الاسلام والمسلمین  شیخ فضل الله محلاتی نماینده حضرت امام خمینی ره در سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی ،  به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس و چند تن از قضات در یک حمله ناجوانمردانه از سوی رژیم بعثی به شهادت رسیدند . شهید محلاتی نماینده امام خمینی ره در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، به همراه حجج اسلام ابوالقاسم رزاقی ، سید نورالدین رحیمی ، غلامرضا سلطانی ، مهدی یعقوبی  و ابوالقاسم موسوی دامغانی  و آقایان محمد کلاته ای ، علی معرفی زاده ، و سید حسن شاه چراغی و چند تن از قضات  قوه  قضاییه عازم جبهه های نبرد بودند که هواپیمای حامل آنها مورد حمله دو فروند جنگده عراقی قرار گرفت و در 25 کیلیومتری شمال اهواز سقوط کرد و کلیه سرنشینان آن که نزدیک به پنجاه تن بودند به شهادت رسیدند . جهت ارج نهادن به فداکاری های روحانیان در دوران دفاع مقدس این روز به عنوان روز روحانیت و دفاع مقدس نامگذاری شده است .  
شهید محلاتی در سال 1309 ه ش در خانواده ای متدین در محلات به دنیا آمد و بعدها وارد حوزه علمیه قم شد و در  آن مکان علمی از محضر استادان بزرگی چون حضرت آیت الله بروجرودی و حضرت امام خمینی ره و علامه طباطبایی کسب فیض نمود . او از سال 1336 با فداییان اسلام آشنا شد و پس از کودتای 28 مرداد به خاطر سخنرانی تند خود علیه کنسرسیوم نفتی شاه دستگیر و به مشهد تبعید شد . وی  در سال 1341 همراه با امام خمینی ره فعالیت های سیاسی خود را علیه رژیم پهلوی گسترش داد . و بارها به همین دلیل به زندان افتاد . وی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در نخستین انتخابات مجلس شورای اسلامی  به عنوان نماینده مردم محلات و دلیجان انتخاب شد و در اوایل حضور خود در مجلس  طی حکمی از امام خمینی به عنوان نماینده معظم له در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشغول به  فعالیت گردید .
در همین روز در سال 1357 امام خمینی ره به وی به همراه حاج حبیب اله عسگر اولادی و حاج محسن لبانی سرپرستی امور مربوط به صندوق تعاون اصناف را سپردند .

گشایش دومین مجلس خبرگان رهبری :
در چنین روزی در سال 1369 ه ش دومین دوره مجلس خبرگان رهبری گشایش یافت . انتخابات دومین مجلس خبرگان رهبری با پیام مقام معظم رهبری که توسط حجه الاسلام والمسلمین محمدی گلپایکانی در حسینیه امام خمینی ره قرائت گردید گشایش یافت . پس از قرائت این پیام آیت الله مشکینی به عنوان رییس مجلس خبرگان و آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان نایب رییس اول انتخاب شدند . در این دوره از مجلس خبرگان رهبری سی و یک میلیون و دویست هشتاد هزار و هشتاد و چهار نفر واجدین شرکت در  انتخابات  بودند که یازده میلون و ششصد و دو هزار و ششصد و سیزده رای از صندوق ها اخذ شد .  بر اساس اصل یکصدو هفتم قانون اساسی ، پس از مرجع عالیقدر تقلید و رهبری کبیر انقلاب اسلام و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله العظمی امام خمینی « قدس سره الشریف» که از طرف اکثریت قاطع مردم به مرجعیت و رهبری شناخته و پذیرفته شدند، تعیین رهبر به عهدة خبرگان منتخب مردم است. خبرگان رهبری دربارة همة فقهای واجد شرایط مذکور در اصل پنجم و یکصدو نهم(قانون اساسی) بررسی و مشورت می کنند هر گاه یکی از آنان را اعلم به احکام و موضوعات فقهی یا مسائل سیاسی و اجتماعی یا دارای مقبولیت عامه یا واجد برجستگی خاص در یکی از صفات مذکور در اصل یکصدو نهم تشخیص دهند او را به رهبری انتخاب می کنند و در غیر این صورت یکی از آنان را به عنوان رهبر انتخاب و معرفی می نمایند. رهبر منتخب خبرگان، ولایت امر و همه مسئولیت های ناشی از آن را بر عهده خواهد داشت.  همچنین براساس اصل یکصد و هشتم « قانون مربوط به تعداد و شرایط خبرگان، کیفیت انتخاب آنها و آیین نامة داخلی جلسات آنان برای نخستین دوره باید به وسیلة فقهای اولین شورای نگهبان تهیه و با اکثریت آراء آنان تصویب شود و به تصویب نهائی رهبر انقلاب برسد . از آن پس هر گونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به وظایف خبرگان در صلاحیت خود آنان است.» بر اساس اصل یکصد و یازدهم نیز« هر گاه رهبر از انجام وظایف قانونی خود ناتوان شود، یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصول پنجم و یکصد و نهم گردد، یا معلوم شود از آغاز فاقد بعضی از شرایط بوده است، از مقام خود برکنار خواهد شد. تشخیص این امر به عهدة خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم می باشد. در صورت فوق یا کناره گیری یا عزل رهبر، خبرگان موظفند در اسرع وقت نسبت به تعیین و معرفی رهبر جدید اقدام نمایند. تا هنگام معرفی رهبر، شورائی مرکب از رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و یکی از فقهای شورای نگهبان به انتخاب مجمع تشخیص مصلحت نظام، همة وظایف رهبری را به طور موقت به عهده می گیرد و چنانچه دراین مدت یکی از آنان به هر دلیل نتواند انجام وظیفه نماید، فرد دیگری به انتخاب مجمع، با حفظ اکثریت فقهاء در شورا، به جای وی منصوب می گردد.این شورا در خصوص وظایف بندهای 1و 2و 3 و 5 و 10 و قسمتهای (د) و (ه) و (و) بند6 اصل یکصد و دهم، پس از تصویب سه چهارم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام اقدام می کند.هر گاه رهبر بر اثر بیماری یا حادثة دیگری موقتاً از انجام وظایف رهبری ناتوان شود، در این مدت شورای مذکور در این اصل وظایف او را عهده دار خواهد بود.»

افشارطوس ، رییس شهربانی کل کشور  :
در چنین روزی در سال 1952 میلادی (1330ه.ش ) سرتیپ  افشار طوس از سوی دکتر مصدق رئیس شهربانی کشور شد . افشار طوس بعدها طی ماجرایی به قتل رسید که قتل وی در تاریخ معاصر ایران به عنوان یک مساله  و معضل نامشخص در آمده است . گفته اند او  مهم ترین عاملی بود که رفراندوم و انحلال مجلس هفدهم از سوی مصدق  را سبب شد . گفته می شود افشار طوس که بعدها به دست ماموران آم آی شش به قتل رسید .همچنین گفته اند  افسران مطیع شاه که تحت امر رشیدیان ها کار می کردند افشار طوس را در آوریل 1953 ربودند. افشار طوس پس از ربوده شدن در محیطی امن نگهداری  شد . شاید  کشتن وی به منظور تحت فشار قرار دادن دولت مصدق بوده است .
 
شهادت مسوول خانه فرهنگ ایران در پاکستان :
در چنین روزی در سال  1375 هجری شمسی سید محمد علی رحیمی مسئول خانه فرهنگ ایران در  پاکستان بدست عوامل گروه سپاه صحابه  به شهادت رسید . وی  مدت یکسال و نیم مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در پاکستان بود.

پذیرش استقلال هندوستان : 
درچنین روزی در  سال1946میلادی دولت انگلستان ،  هند را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت . هند تا سالها یکی از مستعمرات انگلستان بود . کشور  هند، از شمال غربی به پاکستان، از شمال به چین، بوتان، نپال و تبت، از شرق به میانمار  و از جنوب و جنوب غربی به اقیانوس هند منتهی می شود . بر اساس آخرین آمارگیری  جمعیت کشور یک میلیارد و بیست و هفت میلیون نفر برآورد شده است . زبان رسمی کشور هند ، هندی  با خط دیوانگیری است . با این حال شانزده زبان دیگر از قبیل آسامی، بنگالی، گجراتی، کانارایی، کشمیری، کوکانی، مالایالم، مانی پوری، نپالی، اوریا، پنجابی، سانسکریت، سندی، تامیل، تیلگو و اردو را نیز به رسمیت شناخته است. نزدیک به هشتاد در صد از مردم  هند، پیرو آیین هندو و بقیه تابع ادیان اسلام ، مسیحیت، بودایی، سیک، جین و زرتشتی اند . کشور هندوستان، در سال 1946   میلادی استقلال خود را به دست آورده و از آن زمان تاکنون، عضو کشورهای مشترک المنافع و سازمان ملل متحد است . حکومت هند جمهوری پارلمانی است و به صورت فدرال اداره می شود . دکترراجند راپراساد به مدت هفت سال زمام اموررا در نخستین جمهوری این کشور  بدست گرفت. کشور هند، از 28 ایالت  و هفت  منطقه متحد تشکیل  می گردد. بالاترین مقام رسمی کشور، رئیس جمهور و بالاترین مقام ایالتی استانداران اند  که توسط رئیس جمهور تعیین و با فرمان وی به محل مأموریت اعزام می شوند . قوه مقننه هند  هم متشکل از دو مجلس قانون گذاری تحت عناوین «لوک سابا»  و «راجیا سابا» است .

 تولد دیدرو : 
درچنین روزی در  سال1713میلادی ،  دید رو فیلسوف، زیست شناس و زبانشناس فرانسوی دیده به جهان گشود . وی  نخستین دایرة المعارف جهان را  درسال1772میلادی منتشرکرد . او در حوزه فلسفه نیز اندیشه های پیشرویی داشت .

 پیمان اورشلیم : 
در چنین روزی در سال  1928 میلادی اردن با امضای پیمانی با نام " اورشلیم " با انگلستان عملا به زیر سلطه کامل این کشور در آمد . با این پیمان انگلستان صاحب حق قانونگذاری در این کشور می شد .

دوئل ممنوع :
در چنین روزی در سال 1879 میلادی ،  کنگره آمریکا انجام عمل دوئل  را در واشنگتن ممنوع کرد . 

 ترور حبیب الله خان :
در چنین روزی در سال 1919 میلادی امیر حبیب الله خان حاکم  افغانستان در جلال آباد هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد .

تولد نیکلای میخایلوسکی :
 در چنین روزی نیکلای میخایلوسکی نویسنده مشهور روس به دنیا آمد . « جوما کاراتشوف » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد شیگا نائویا :
در چنین روزی در سال 1883 میلادی نائویا رمان نویس بر جسته ژاپنی به دنیا آمد.  «جاده ای در میان شب تاریک » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد جرج برنانوس :
در چنین روزی در سال 1888 میلادی برنانوس نویسنده مشهور فرانسوی دیده به جهان گشود . «خاطرات روزانه یک کشیش ده » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد آلکس لاگوما :
تولد آلکس لا گوما نویسنده مشهور آفریقای جنوبی در چنین روزی در سال 1925 میلادی دیده به جهان گشود . «پیاده روی در شب هنگام » عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد رابرت هوبر مونشن  :
در چنین روزی در سال 1937 میلادی رابرت هوبر مونشن، بیو شیمیست آلمانی دیده به جهان گشود . وی در سال 1988 میلادی جایزه نوبل را در رشته زیست شناسی از آن خود کرد .

در گذشت فردینان هنری مواسان :
فردینان موا سان شیمیدان مشهور فرانسوی در چنین روزی در سال 1907 میلادی در گذشت . او در سال 1906 جایزه نوبل شیمی را در یافت داشت . وی در سن 54 سالگی در گذشت .

آغاز سلطه بر هائیتی : 
در چنین روزی در سال  1677 میلادی فرانسه  سلطه خود را بر کشور هاییتی آغاز کرد . این کشور در سال  1804 میلادی به استقلال دست یافت .

اختراع بالابر هیدرولیک :
در چنین روزی در سال 1872 میلادی نخستین بالابر هیدرولیک الکتریکی توسط سیروس بالدوین اختراع شد .

اشغال بخشی از چین :
در چنین روزی در سال 1932 میلادی گروههای نظامی ژاپن منطقه  تونهوا در چین را به اشغال خود در آوردند .

قطع روابط رومانی و هلند :
در چنین روزی در سال 1941 میلادی رومانی روابط خود رابا هلند قطع کرد .

اشغال گذرگاه  استراتژیک :
در چنین روزی در سال 1943 میلادی نیروهای متفقین گذرگاه پاسرین را درتازانیا به اشغال خود در آوردند .

تاچر ، رهبر حزب :  
در چنین روزی در سال 1975 میلادی ، مارگارت تاچر به عنوان رهبر حزب محافظه کار انگلستان انتخاب شد . تاچر در دو دوره نخست وزیر انگلیس شد. از وی به عنوان "بانوی آهنین " یاد می شود.

قطع رابطه قبرس و مصر :
در چنین روزی در سال 1978 میلادی مصر اعلام کرد که دیپلمات های خود  را از قبرس خارج خواهد کرد .

منبع : خبرگزاری مهر

در روز شمار دفاع مقدس برای این روزدفاع مقدس واقعی ثبت نگردیده است.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo