شهید آوینی
 
بیانات مقام معظم رهبری درباره قیام 19 دی 1356 کتاب شد

مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در دیدار سالیانه مردم قم به مناسبت قیام 19 دی 1356 با عنوان «بر ساحل بیعت» منتشر شد. در این کتاب بیانات مقام معظم رهبری از سال 68 تا 85 به مناسبت قیام 19 دی ماه به چاپ رسیده است.

کتاب بر ساحل بیعت دربردارنده پیام رهبر کبیر انقلاب به مناسبت قیام 19 دی 1356 و مجموعه سخنرانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری، در دیدارهای سالیانه جمع کثیری از مردم قم با ایشان همزمان با سالروز این قیام است.

19 دی ماه سال 56 به دنبال چاپ مقاله‌ای توهین‌آمیز نسبت به امام خمینی(ره)، در روزنامه اطلاعات، مردم قم دست به تظاهرات زده و با نیروهای رژیم شاه درگیر شدند. در جریان این قیام که با رهبری مراجع همراه بود 6 تن از تظاهرکنندگان به شهادت رسیدند.

در مقدمه کتاب «بر ساحل بیعت» با اشاره به واقعه 19 دی آمده است: به دنبال انتشار مطالب اهانت‌آمیز در روزنامه اطلاعات از طرف نیروهای رژیم، اولین واکنش‌ها در شهر قم آغاز شد، مدرسین حوزه علمیه قم، دروس خود را روز 18 دی تعطیل کردند و طلاب با تشکیل اجتماع بزرگی به سوی بیوت مراجع تقلید تظاهرات کردند و تعدادی از علما در سخنرانی‌های خود، به حمایت از امام و محکومیت اهانت به ساحت ایشان پرداختند. بازاریان قم با مشاهده حرکت حوزه علمیه، تصمیم به تعطیلی مغازه‌های خود در 19 دی گرفتند. در این روز، ساواک و شهربانی به کمک نیروهای کمکی از تهران، وارد عمل شده و در حوالی مدارس علمیه متمرکز شدند. قشرهای مختلف مردم با راهپیمایی به سوی بیوت بزرگان حوزه، رفته رفته خروشان‌تر می‌شدند. نیروهای رژیم با مشاهده حرکت عظیم مردم تصمیم به حمله گرفتند و مردم آزادی‌خواه را به خاک و خون کشیدند.

در این مقدمه افزوده شده است: قیام 19 دی در واقع توخالی بودن شعارهای فضای باز سیاسی را به اثبات رساند و نشان داد رژیم ستمشاهی از حرکت مذهبی-‌سیاسی به رهبری روحانیت و در راس آنها حضرت امام(ره)، بیش از هر حرکت سیاسی دیگر وحشت دارد.

کتاب بر ساحل بیعت با حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشارکت اداره کل اوقاف و امور خیریه و شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم به چاپ رسیده است.

این کتاب در شمارگان 5000 نسخه و با 198 صفحه در قطع پالتویی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم عرضه شده اس
 

منبع: سایت خبری تحلیلی انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo