شهید آوینی
 
حجت‌الاسلام قرائتی: خردسالان را برای حفظ قرآن تحت فشار قرار ندهیم

افراد با بهره ذهنی متوسط برای حفظ قرآن تلاش مضاعف نکنند؛ والدین و مربیان به کودکان خردسال نیز فشار وارد نکنند تا حتما کل قرآن را در یک دوره زمانی کوتاه حفظ کنند.

حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین «محسن قرائتی» مفسر قرآن کریم و رئیس ستاد اقامه نماز کشور در دومین مراسم «تکریم از چهره‌های قرآنی کشور» که روز گذشته در عبدالعظیم حسنی به کار خود پایان داد، با بیان این مطلب تصریح کرد: به طور مثال کودکان پنج ساله باید آیات کوتاه و ساده را آموزش ببینند و با مفاهیم ساده آن آشنا شوند چرا که داشتن محافظ قرآن بهتر از حافظ قرآن است و ممکن است در ایران تعداد حافظان قرآن کم باشد ولی محافظان قرآن که برای مثال بدن‌های خود را در برابر ماشین جنگی صدام تکه‌تکه کردند تا یک وجب از خاک کشور به دست بیگانه نیفتد، فراوان هستند.

قرائتی در ادامه با اشاره به آیه «وقضی ربک الا تعبدوا الا ایاه و بالوالدین احسانا...»، اظهار کرد: هر کلمه قرآن چندین معجزه دارد که باید در آن‌ها تدبر کرد و به طور مثال از آیه‌ای که بر لزوم احسان به پدر و مادر تأکید دارد می‌توان بیش از 20 نکته تفسیری استخراج کرد که هر یک از جهاتی نیکی به والدین را تعریف می‌کند.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به برخی از نکات تفسیری، تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که از این آیه می‌توان فهمید این است که انسان با دست خود به پدر و مادرش احسان کند و به طور مثال با دست خودش غذا در دهان والدینش بگذارد چراکه حساب پدر و مادر از دیگران جدا است یا والدین از فرزندان خود انتظار مالی ندارند بلکه نیاز عاطفی آن‌ها بیش از نیازهای مادی است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: عبادات دیگر زمان دارد که حداکثر آن تا زمان حیات انسان است ولی احسان به پدر و مادر زمان ندارد و احسان به والدین باید با نیت درست همراه باشد، نیکی به پدر و مادر مطلق و در تمام جهات است و از سویی چون خداوند قصد دارد انسان را از طریق احسان به والدین تربیت کند، این قانون لایتغیر را برای همه انسان‌ها وضع کرده است.

وی در ادامه با تأکید بر چشاندن مزه واقعی قرآن به اقشار مختلف مردم، گفت: ما هنوز مزه واقعی قرآن را نچشیده‌ایم. باید به سراغ قرآن رفت چون قرآن ابدی است و هیچ مقاله‌ای پیدا نمی‌شود که در هر سطر و یا کلمه‌اش نکته‌ای نهفته باشد ولی هر کلمه قرآن نکات بسیاری دارد که باید در آن‌ها تدبر کرد.

قرائتی با اشاره به اسرار نماز که در قرآن کریم بر آن‌ها تأکید شده است، اظهار کرد: در قرآن چهار نوع نماز شامل؛ نماز «شکر» برای سپاسگزاری از نعمت‌های خدا، نماز «رشد» برای دوری از فحشا و منکر، نماز «انس» برای یاد کردن خدا و اطمینان قلبی و نماز «قرب» برای نزدیکی به خدا که سجده واجب نیز دارد، بیان شده است.

در قرآن چهار نوع نماز بیان شده که شامل؛ نماز «شکر» برای سپاسگزاری از نعمت‌های خدا، نماز «رشد» برای دوری از فحشا و منکر، نماز «انس» برای یاد کردن خدا و اطمینان قلبی و نماز «قرب» برای نزدیکی به خدا که سجده واجب نیز دارد، است

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آداب میهمانی‌رفتن، تصریح کرد: از طریق آشنایی با قرآن بسیاری از موضوعات از جمله آداب میهمانی رفتن برای انسان روشن می‌شود که در قرآن آمده بی‌دعوت به میهمانی نروید و اگر شخص صاحب‌خانه به دلایلی با ورود میهمان موافقت نکرد، بدون ناراحتی بازگردد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور یادآور شد: قرآن می‌گوید برای ورود به خانه دیگری اول سلام کنید و اگر فرد عالمی وارد خانه شد به احترام وی برپا بایستیم، در میهمانی با یک‌دیگر بلند و یا در‌گوشی صحبت نکنید، میهمان منتظر غذا نباشد و از سویی صاحب‌خانه نیز سریع پذیرایی را شروع کند، غذا را اهل خانه درست کنند و سفره با یک نوع غذا تزئین شود و در نهایت بخورید و شکرگذار باشید و به دیگران نیز انفاق کنید و عمل صالح انجام دهید.

وی در پایان خطاب به حاضران در این مراسم گفت: از اینکه به سوی حفظ قرآن گرایش پیدا کردید شکرگذار باشید ولی به همین موضوع بسنده نکنید بلکه باید در قرآن تدبر کرد تا مطالب جدیدی از آن استخراج شود که البته آن‌ها را بدون نظر علما منتشر نکنید که ممکن است تفسیر به رأی محسوب شود.

یادآوری می‌شود، در دومین مراسم تکریم چهره‌های قرآنی که با حضور جمعی از مسئولان، فعالان، حافظان و قاریان بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، از استادان «شهریار پرهیزگار» به عنوان حافظ و داور بین‌المللی، سید «مهدی فاطمیان» به عنوان حافظ و داور بین‌المللی قرآن، «حسین صبحدل» به عنوان موذن انقلاب، حجت‌الاسلام «طباطبایی» موسس جامعة‌القرآن و خانواده مرحوم «علی اربابی» به عنوان قاری و پیشکسوت قرآنی تجلیل شد.

منبع: سایت خبری تحلیلی فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo