شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه هفدهم بهمن ماه 1386 هجری شمسی، مصادف است با بیست و هشتم محرم الحرام 1429 هجری قمری و برابر است با ششم فوریه 2008 میلادی.

وقایع انقلاب اسلامی در هفدهمین روز از بهمن 1357:‌

امام خمینی در پیامی از کلیه کسانی که پس از بازگشت ایران تلگراف و نامه تبریک ، صادر کرده اند تشکر کردند . ایشان همچنین در جمع پرسنل نیروی دریایی ارتش در مدرسه علوی تهران با تشریح نقش انسانهای پاکدامن در بازسازی کشور در بخشی از سخنانشان تصریح کردند : از حالا به بعد در خدمت ملت باشید . ملت خودتان را خدمت بکنید . این آب و خاک مال شماست . اینجا مال خودتان باید باشد . دست اجانب باید کوتاه شود . چقدر آمریکا باید از این مملکت ببرد و بخورد یا انگلستان یا سایر جاها؟ ما باید یک وقت هم زنده بشویم ، بیدار بشویم، ملتفت بشویم ، آزادی را بگیریم . حق را باید گرفت با سرنیزه با مسلسل باید حق را گرفت از اینها ، خودشان که نمی دهند . بایستید در مقابل اینها ...

امام خمینی هم چنین در مدرسه علوی تهران در جمع صادرکنندگان خشکبار و دانه های کشاورزی با تشریح کارنامه رژیم پهلوی ، غارت سرمایه های معنوی و مادی را از کارهای این رژیم دانستند .

ایشان همچنین در جمع مدرسان و طلاب حوزه علمیه قم و کارکنان هواپیمایی ملی و شرکت نفت ، با تاکید بر وحدت کلمه و برادری شیعه و سنی، رمز پیروزی را وحدت کلمه دانستند. ایشان در بخشی از بیاناتشان تصریح کردند : وحدت کلمه ایرانی ها - همه اقشار ایران - موجب شد که ابرقدرت ها را به زانو در آورد ، آن قدرت شیطانی را رفض کرد . قدرت های بزرگ شیطانی که پشت سر او بوده اند را همه را رفض کرد ، همه را کنار زد . این رمز وحدت کلمه است . این وحدت کلمه را باید حفظ کنید و با حفظ وحدت کلمه تا آخر انشاءالله خواهید رفت .

* مهدی بازرگان ، نخست وزیر دولت مو قت ایران با بردن وسایل ضروری از منزل خود به محل مدرسه علوی ( اقامتگاه امام خمینی ) عملا از آن جا به عنوان دفتر نخست وزیر استفاده کرد .

* ابوالحسن بنی صدر در سومین سخنرانی خود در باره اقتصاد ایران گفت : بر نامه ای که در ایران اجرا می کنیم باید خارج از برنامه های قدرت های بزرگ که بر اساس هدف های شش گانه آن ها طرح ریزی شده است باشد . ابتدا باید از تعادل نا استوار روابط جهانی استفاده کنیم و بر اساس این تعادل ناپایدار از سلطه گران خارجی خلع ید کامل کنیم . ما باید که در یک دوران کوتاه از صورت صادر کننده نفت خام خارج شویم و برای این کار باید مردم کشور های نفت خیز دیگر جهان هم آگاه شوند و به سیاست اقتصاد مستقل بپیوندند .

* در تظاهرات مردم اصفهان به حمایت از بازرگان ، مردم به اتفاق خواستا رسرنگونی بختیار شدند .

* جبهه ملی از تمام ارگان های مملکتی خواست از تصمیم آیت الله خمینی مبنی بر ایجاد یک دولت موقت پشتیبانی کنند .

* کارکنان اعتصابی نخست وزیری دستگیر شدند .

*امام خمینی : اگر دولت کنار برود آشفتگی را حل می کنم .

* ستاد بزرگ ارتشتاران با صدور اطلاعیه ای تاکید کرد : هر کس در مقام تهدید یا تضعیف پرسنل نیروی مسلح شاهنشاهی بر آید یا با درج مطالب ناصحیح و غیر واقعی اهانت نماید تحت تعقیب قانونی قرار خواهد گرفت .

* قیمت نفت در بازارهای جهانی دو برابر افزایش یافت .

* در تهران به مناسبت تایید مهدی بازرگان تظاهرات وسیعی صورت گرفت .

*بنابر تقاضای خانواده همافران بازداشت شده کانون وکلای دادگستری با فرمانده نیروی هوایی وارد مذاکره شد و نتیجه مثبت به دست نیاورد .

* مطبوعات شوروی از نخست وزیری بازرگان استقبال کردند .

* سخنگوی کاخ سفید در بیانیه ای مطبوعاتی اعلام کرد : شاپور بختیار باید تسلیم نظر اکثریت مردم ایران شود و اجازه دهد که حاکمیت آزاد مردم اجرا شود .

* نخست وزیر(بختیار ) به وزرا دستور داد فقط به کار مندانی حقوق بدهند که کار کرده اند .

* رهبر یمن از انقلاب ایران حمایت کرد .

* امام خمینی : ادامه نهضت یک تکلیف است .

* ژنرال هویزر آمریکایی فرستاده ویژه آمریکا پس از یک ماه توقف در تهران ایران را ترک کرد .

*امروز سیل جمعیت در کشور یکصدا فریاد می زد : بازرگان ، بازرگان - نخست وزیر ایران .

* با آن که اسامی وزرا اعلام نشده است ولی گفته می شود کسانی مثل دکتر ابراهیم یزدی ، مهندس میناچی، نزیه و احمد صدر حاج سید جوادی در این دولت نقش خواهند داشت . در باره اعضای شورای انقلاب دو نظر متفاوت وجود دارد . به گفته برخی از نزدیکان به اعضای شورا، در حال حاضر حضور حجه الاسلام هاشمی رفسنجانی ، دکتر مفتح ، دکتر بهشتی یا مطهری به نمایندگی از روحانیت مترقی قطعی است .

* قذافی رهبر لیبی در مصاحبه ای با هفته نامه الکفاح العربی چاپ بیروت گفت : انقلاب ایران موازنه نیروها را به هم می زند . طبیعی است هر آتشفشانی با زمین لرزه ها و تکان های شدید همراه است و با ایجاد محورها و اتحاد ها نمی توان جلوی آن را گرفت و بدیهی است که مصر ، عربستان سعودی و بسیاری از کشور های هم مرز ایران در معرض تکان ها قرار خواهنند گرفت . .. انقلاب ایران یک پدیده مثبت و یک عنایت الهی است . نشان می دهد که حمایت آمریکا و متحدانش اندیشه باطلی بیش نیست .

* احمد میرفندرسکی وزیر امور خارجه(دولت غیر قانونی بختیار) در گفتگویی اعلام کرد : ایران از پیمان سنتو خارج می شود و این مساله ظرف چند روز آینده درهیئت دولت مطرح می شود . وی گفت ادامه حضور ایران در سنتو در چارچوب سیاست خارجی جدید ایران قابل توجیه نیست ... بر اساس این سیاست ایران در پشتیبانی از حقوق ملت مبارز و مظلوم فلسطین در روابط خود با اسراییل تجدید نظر اساسی خواهد کرد و نیز روابط ایران با آفریقای جنوبی در جهت حمایت از اکثریت سیاهپوست آن کشور تغییر خواهد کرد .

* خبرگزاری تاس خبر گزاری رسمی شوروی با سرعت چشمگیری خبر انتصاب مهدی بازرگان را به سمت نخست وزیر ایران از جانب امام خمینی منتشر کرد .

* در پی اعلام دولت ایران مبنی بر این که تصمیم دارد سفارش های هفت میلیارد دلاری خرید هواپیمای جنگی از آمریکا را لغو کند سهام صنایع هواپیما سازی در وال استریت تحت تاثیر قرار گرفت و ضربه سختی دید .

* کارشناسان و مقامام رسمی رژیم صهیونیستی اظهار نظر کرده اند که استقرار یک جمهوری اسلامی در ایران بر سرنوشت عراق که بیش از پنجاه در صد ازمردم آن شیعه و تنها 35 در صد از آنها سنی هستند و با این حال سنیان قدرت دولتی و ارتش را در اختیار دارند ، تاثیر خواهد گذاشت . علاوه بر این امارات و خلیج فارس و حتی سوریه نیز از شمول چنین تاثیراتی معاف نخواهند ماند .

* ژنرال دیوید سی جونز رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا گفت که وی از نحوه حراست از تجهیزات نظامی آمریکا در ایران که توسط نیروهای مسلح ایران صورت می گیرد راضی است .


تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام به فرمان امام خمینی :

در شرع مقدس، مصلحت عبارت از اموری است که به حفظ دین، نفس، عقل، نسل و مال برمی‌گردد چراکه این امور مایه‌ قوام زندگی دنیایی انسان‌ها هستند. از منظر مکتب شیعه بر اساس مصالح و مفاسد واقعی، دو نوع حکم در شرع مقدس اسلام وجود دارند. یکی احکام ثابت، که بر اساس مصالح و مفاسد تغییرناپذیر وضع شده‌اند، مانند نماز و روزه، و دیگری احکام متغیر یا احکام حکومتی یا ثانویه ، که بر حسب مقتضیات زمان و بنا به منافع عمومی تغییرپذیر بوده و از ناحیه دولت اسلامی وضع می‌شوند. بر این اساس، درجامعه اسلامی ما نیز قانون اساسی ، مرجع تشخیص این امور در جامعه را “مجمع تشخیص مصلحت نظام” معرفی کرده است.در سال های 1360 تا 1361 قانون اراضی شهری و قانون کار مصوب مجلس شورای اسلامی مورد اشکال شورای نگهبان قرار گرفت و مجلس تصویب این قانون را ضروری دانست . در این میان هیچ یک نیز به عقب نشینی از موضع خود اعتقادی نداشتند . بعدها مباحثی در باره لایحه قانون کار میان شورای نگهبان و مجلس صورت گرفت و در این باردیگر ضرورت رفع مشکلی این چنین مطرح شد . سرانجام در اواسط بهمن 1366 نامه ای از سوی رییس جمهور، رییس مجلس ، رییس دیوان عالی کشور ، نخست وزیر و مرحوم حاج سید احمد آقا به محضر امام ره نگاشته شد و از ایشان خواسته شد که اختلافات را به طریقی حل کنند . امام ره در پاسخ به این نامه مرقوم فرمودند : گرچه به نظر اینجانب پس از طی این مراحل زیر نظر کارشناسان که در تشخیص این امور مرجع هستند ، احتیاج به این مرحله نیست لیکن برای رعایت احتیاط در صورتی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان شرعا و قانونا توافق حاصل نشد مجمعی مرکب از فقهای محترم شورای نگهبان و حضرات حجج اسلام خامنه ای ، هاشمی ، اردبیلی ، توسلی ، موسوی خوئینی ها و جناب آقای میر حسین موسوی و وزیر مربط برای تشخیص مصلحت نظام اسلامی تشکیل گردد . در صورت لزوم از کارشناسان دیگری هم دعوت به عمل آید وپس از مشورتهای لازم رای اکثریت اعضای حاضر این مجمع مورد عمل قرار گیرد . احمد در این مجمع شرکت می نماید تا گزارش جلسات به این جانب سریع تر برسد ...

مجمع تشخیص مصلحت نظام که صرفا بر اساس دستور امام ایجاد شد در اواخر سال 1366 آینن نامه داخلی خود را تنظیم کرد و پس از اصلاحاتی که به دستور امام در برخی از مواد آن به عمل آورد مورد تایید آن حضرت قرار گرفت و رسما کارخود را شروع کرد. مجمع تشخیص مصلحت نظام در تجدید نظری که به فرمان امام راحل در قانون اساسی به عمل آمد به عنوان نهادی خاص در آن لحاظ شد. در حال حاضر بر اساس اصل یکصد و دوازدهم قانون اساسی وظیفه دارد در مواردی که شورای نگهبان مصوبه مجلس شورای اسلامی را خلاف موازین شرع یا قانون اساسی بداند و مجلس با در نظر گرفتن مصلحت نظام، نظر شورای نگهبان را تامین نکند، مصوبه مزبور بر اساس آیین نامه داخلی مجمع رسیدگی و اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان را حل و فصل کند. از سوی دیگر مطابق بند دوم اصل یکصدو دهم قانون اساسی، نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام، جزو وظایف و اختیارات رهبری شمرده شده است و در حال حاضر این امر به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرده شده و این مجمع نیز در صدد تهیه آیین نامه ای در باره «سیاستهای کلی نظام» است .

در حال حاضر رییس این نهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی و دبیر آن آقای محسن رضایی است .

ابقای قوام :

درچنین روزی در سال 1321 ه ش مجلس شورای ملی قوام را مجددا برای نخست وزیر ابقا کرد. عملا پس از استعفای ده وزیر قوام دولت او باید سقوط می کرد اما مجلس دوباره او را در مسند قدرت نگهداشت .

درگذشت ابراهیم فخرایی :

درچنین روزی در سال 1366هجری شمسی ، ابراهیم فخرایی محقق و نویسنده برجسته ایرانی دیده ازجهان فروبست. او آثار گرانسنگی از خود به جای نهاده است که از میان آنها می توان به تاریخ ایران، سردار جنگل و گیلان درجنبش مشروطیت اشاره کرد . فخرایی در نهضت جنگل نیز حضور داشت.

درگذشت آیت الله حسین قمی :

درچنین روزی در سال 1325 ه ش آیت الله قمی دار فانی را وداع گفت . حسین دربیست و هشتم رجب المرجب سال 1282هجری ق. دیده به جهان گشود. ایشان پس ازطی تحصیلات مقدماتی برای کسب معارف عالی تر به تهران آمد و پس از آن به عراق مهاجرت کرد و در نجف سکنی گزید . آن عالم ربانی اما در عراق ماندگار نشد و پس از آن به تهران آمد. وی در طول فراگیری علوم آل محمد(ص)، از محضر استادانی چون میرزا ابوالحسن جلوه ، میرزا هاشم رشتی ، ‌ شیخ فضل الله نوری و میرزا محمد حسن آشتیانی ، میرزا حبیب الله رشتی ،‌ آخوند محمدکاظم خراسانی و سید محمد کاظم یزدی کسب فیض کرد . ایشان پس از آن به تربیت شاگردان بسیار در حوزه همت گمارد که از میان آ ن ها می توان به میرزا حسن بجنوردی، شیخ فاضل قفقازی، حاج آقا بزرگ اشرفی شاهرودی، میرزا مهدی حکیم، سید محمد موسوی لنکرانی، سید حسین موسوی نسل، شیخ حسینعلی راشد تربتی و... اشاره کرد . ایشان به دلیل مزاحمت های رضا خان در حوزه های علمیه ترک دیار کرد و در صدد احیای حوزه علمیه کربلا برآمد. آیة الله قمی پس از درگذشت آیة الله سید ابوالحسن اصفهانی، راهی نجف اشرف شد.ایشان از خود آثار گرانبهایی به جای نهاد ه است که حاشیه بر عروة‌ الوثقی (از اول مسائل تقلید تا بخشی از احکام نماز)،‌ حاشیه بر رساله ارث و نفقات،‌ حاشیه بر رساله ربائیه رضاعیه، حاشیه بر صحة‌المعاملات، حاشیه بر مجمع المسائل، الذخیرة الباقیة فی العبادات و المعاملات، مختصر الاحکام، طریق النجاة، منتخب الاحکام، مناسک حج، ذخیرة العباد، هدایة الانام فی المسائل الحلال و الحرام رساله الحکام از جمله آنهاست . آیت اله قمی در دوره رضاخان به روش های مختلف با مذهب ستیزی رضاخان به مبارزه پرداخت و عملا راه او را در خراسان سد کرد. دراین زمینه قیام گوهر شاد نمونه کاملی است بر مبارزات شیخ حسین قمی با توطئه ضد مذهبی رضا خانی که در قالب جمهوریت برای مردم ایران عرضه شده بود .

کشف گاز کربنیک :

در چنین روزی در سال 1757 میلادی گاز کربنیک توسط" ژوزف بلاک "شیمیدان و فیزیکدان انگلیسی کشف شد. وی آن را ازمخلوط کردن آهک با منیزی بدست آورده بود .گاز کربنیک از سوختن مواد آلی و تجزیه آنها ایجاد می گردد. انسان و حیوانات در اثر تنفس از طریق ریه گاز کربنیک خارج می نمایند. مقدار گاز کربنیک در هوا خیلی کم است و اگر مقدار آن در هوای تنفسی به ده درصد برسد ایجاد علائم شدید و خفگی می نماید . ازدحام در اطاقهای در بسته و پر دود ، محلهای شلوغ با پنجره های بسته ایجاد این نوع مسمومیت می نماید علائم مسمومیت آن عبارتند از سردرد شدید، ریزش عرق، تار شدن چشمها، سرگیجه، لرز و بالاخره اغما و مرگ .

جنگ روسیه و ژاپن :

در چنین روزی در سال 1904 جنگ روسیه و ژاپن آغاز شد . این جنگ با حمله ژاپنی ها به بندر پرت آرتو آغاز گشت. در این جنگ نیروی نظامی روس ها بر ژاپنی هاچیرگی داشت اما با این حال ژاپنی ها به پیروزی دست یافتند . نهایتا در سال بعد در این خصوص پیمان صلحی میان دو کشور به امضا رسید.

تحدید تسلیحات دریایی :

در چنین روزی در سال 1922 میلادی کشور های آمریکا ، فرانسه ، انگلستان ، ایتالیا و ژاپن معاهده تحدید سلاحهای دریایی را امضا کردند . از مهمترین تصمیمات این کنفرانس منع استعمال گازهای سمی بود

درگذشت احمد الملط :

در چنین روزی در سال 1415 هجری قمری احمد الملط قائم مقام رهبر اخوان المسلمین درگذشت. وی سالها در مقابل رژیم صهیونیستی به مبارزه پرداخت. او همچنین در کشور خود در برابر انگلیسی هامبارزات سختی را رقم زد .

دو معاهده با آمریکا :

در چنین روزی در سال 1778 میلادی دولت فرانسه با انعقاد دو معاهده با ایالات متحده آمریکا این کشور را به رسمیت شناخت . این دو معاهده ، معاهدات دوستی و تجارت بودند .

صلح بین آمریکاو اسپانیا :

در چنین روزی در سال 1899 میلادی سنای آمریکا صلح منعقده میان دو کشور اسپانیا و آمریکا را تایید کرد . همچنین در چنین روزی در سال 1900 میلادی سنای هلند معاهده صلح 1899 با آمریکا را مورد تایید قرار داد.

واگذاری قدرت به ملک عبد الله :

در چنین روزی در سال 1999 میلادی شاه حسین تمامی قدرت خود را به بزرگترین پسر خود یعنی عبدالله بن انتوانیت گاردنر مشهور به ملک عبد الله واگذار کرد. وی فردای چنین روزی بر اثر بیماری سرطان در گذشت .

سردترین نقطه جهان :

در چنین روزی در سال 1936 یک هیات از دانشمندان سه کشور آلمان ،انگلستان و فرانسه پس از شور و آزمایش های فراوان منطقه ورخویانسک در شرق سیبری را به عنوان سردترین نقطه جهان معرفی کردند .

تبادل آتش میان اریتره و اتیوپی :

در چنین روزی در سال 1999 میلادی تبادل آتش سنگین میان دو کشور اتیوپی و اریتره صورت گرفت .

تسخیر گروزنی :

در چنین روزی در سال 2000 میلادی ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه اعلام کرد که نیروهای این کشور گروزنی را در چچن به تسخیر خویش در آورده اند. البته پایتخت این کشور هنوز در دست چچنی ها بود .

فاجعه در هلند :

در چنین روزی در سال 1953 میلادی بر اثر شکستن سدها در هلند دو هزار نفر جان خود را از دست دادند . ماجرا از این قرار بود که به دلیل وقوع سیلی بنیان کن آب دریا طغیان کرد و کشور هلند که برای در اختیار داشتن زمینهای بیشتر سیاست ایجاد سد در مقابل دریا و استفاده از زمین دریا را پیشه ساخته است، در مقابل این طغیان بی دفاع باقی ماند و نهایتا بیش از دو هزار نفر جان خود را از دست دادند .

نخستین رییس جمهورزن در فنلاند :

در چنین روزی در سال 2000 میلادی تراجا هالونن وزیر امور خارجه فنلاند ، نخستین زنی بود که در این کشور به عنوان رییس جمهور انتخاب شد .

تولد کریستوفر مارلو :

در چنین روزی در سال 1564 میلادی مارلو شاعر و نمایشنامه نویس انگلیسی به دنیا آمد. "دکتر فاستوس" عنوان مهمترین اثر اوست. دکتر فاستوس وی سالها به عنوان متن نمایشی در تئاترهای کشورهای مختلف جهان به روی صحنه رفته است .

تولد کارولی کیش فولدی :

در چنین روزی در سال 1788 میلادی کیش فولدی شاعر رومانتیک مجارستانی به دنیا آمد. "تاتارها در مجارستان" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد فرانسوا تروفو :

در چنین روزی در سال 1932 میلادی تروفو فیلسماز برجسته فرانسوی به دنیا آمد. " ژولز و جیم" و "فارنهایت 451" عناوین مهمترین آثار اویند . تروفو یکی از فیلمسازان نوگرای فرانسه است و آثار او در میان منتقدان فرانسوی و به ویژه نویسندگان کایه دو سینما از ارج و قرب بالایی بر خوردار است .

درگذشت جوزف پریستلی :

در چنین روزی در سال 1804 میلادی جوزف پریستلی فیلسوف، شیمیدان و متاله انگلیسی دار فانی را وداع گفت . وی به هنگام مرگ هفتاد سال داشت .

در گذشت محمد ابن القطابی عبدالکریم :

عبدالکریم در چنین روزی در سال 1963 میلادی درگذشت. وی از رهبران مخالفین استعمار در مراکش بود.

اتحاد انگلستان و هلند :

در چنین روزی در سال 1716 میلادی انگلستان و هلند اتحاد خود را از نو برقرار ساختند .

جنگ علیه فرانسه :

در چنین روزی در سال 1778 میلادی انگلستان علیه کشور فرانسه اعلان جنگ کرد .

بزرگترین موج :

در چنین روزی در سال 1933 میلادی بزرگترین موج دریایی به وجود آمد . بلندی این موج به ارتفاع 34 متر در نزدیکی مانیل دراقیانوس آرام در دفتر ثبت رکوردها ثبت شده است .

تعطیلی بانک های آمریکایی :

در چنین روزی در سال 1933 میلادی روزولت رییس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا به مدت ده روز بانک های کشورش را تعطیل اعلام کرد. این تعطیلی به علت رکود اقتصادی شدید در این کشور بود .

منبع: خبرگزاری مهر

17/11/58

خريد نظامي عراق از ايتاليا به ظرفيت 2500 تن و ارزش 09/1 ميليارد دلار

17/11/59

جنگ (عمليات ميمك) در ارتفاعات ميمك در روز سيزدهم بهمن ماه در ساعت يك بامداد آغاز شد.

17/11/62

اعزام اولين لشكر قدس سپاه پاسداران به جبهه‌هاي نبرد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo