شهید آوینی

 

امروز شنبه سیزدهم بهمن ماه سال1386 هجری شمسی، مصادف است با بیست و چهارم محرم الحرام سال 1429 هجری قمری و برابر است با دوم فوریه سال 2008 میلادی.

پیروزی انقلاب نزدیک است :

درچنین روزی در سال 1357 ه ش امام خمینی در مدرسه علوی تهران و در جمع کارکنان و نویسندگان روزنامه اطلاعات به تبیین وظیفه خطیر مطبوعات و اهل قلم پرداختند . ایشان تصریح کردند: اهل قلم وظیفه خطیری دارند و باید هوشیار و مراقب باشند چرا که یک کلمه به صورت مکتوب گاه می تواند زیانبخش باشد . ایشان همچنین در جمع روحانیان به بیان فعالیت های زورمداران در دشمنی با اسلام و لزوم ائتلاف علما با سایر اقشار پرداختند . امام راحل همچنین در میان کمیته برگزاری استقبال نیرنگ عوامل آمریکا در پوشش ملیت را مورد بررسی قرار دادند . آن حضرت همچنین تصریح کردند : رمز پیروزی شما ، وحدت کلمه است. در این روز همچنین شهر دار تهران استعفای خود را به امام خمینی تسلیم کرد. 22 نماینده مجلس شورای ملی هم استعفا دادند. در همین روز شاپور بختیار ضمن مصاحبه ای با فرستاده ویژه رادیو ملی فرانسه گفت : موجودیت و وحدت کشور بر همه مسایل دیگر از جمله حضرت آیت الله خمینی ، شاه و قانون اساسی مقدم است . نخست وزیرغیر قانونی ایران در باره مناسبات آینده اش با آیت الله خمینی تاکید کرد که قدمی در راه نزدیک شدن به رهبر شعیان برداشته است. در این روز یاسر عرفات طی پیامی که برای امام ارسال داشت گفت : نتایج پیروزی ملت ایران در مرزهای آن کشور متوقف نخواهد شد . اما انور سادات با اشاره به اینکه او هیچ آیت اللهی را در مصر نخواهد داشت ، واکنش خشمگینانه خود را نسبت به وقوع انقلاب در ایران ابراز داشت. همچنین قذافی رهبر لیبی در گفتگویی با تلویزیون فرانسه گفت : تا کنون از رهبران انقلابی ایران در خواست کمکی از او نشده است اما به مجرد رسیدن چنین در خواستی بدون اندکی درنگ هرچه را که در قوه دارد کمک خواهد کرد .

تولد استاد مرتضی مطهری :

استاد شهید مرتضی مطهری در چنین روزی در سال 1298 هجری شمسی دیده به جهان گشود. مرتضی پس از کسب معارف نخستین در مدرسه فیضیه قم به فراگیری علوم مختلفه اسلامی نزد استادان بزرگی چون حضرات آیات صدوقی، مرعشی نجفی، سید صدر الدین صدر، سید محمد رضا گلپایگانی، سید احمد خوانساری، سید محمد تقی خوانساری، سید محمد حجت، سید محمد محقق یزدی ـ معروف به داماد ـ انگجی و میرزا مهدی آشتیانی پرداخت. همچنین استاد ایشان در علوم فلسفی و عقلی امام خمینی ره و استاد علامه سید محمد حسین طباطبایی بود. استاد مطهری پس از آن به تدریس علوم و معارف اسلامی در حوزه ها و مدارس علمی پرداخت. وی در سال 1331 ه ش با دختر آیة الله روحانی (ره) ازدواج کرد وپس از آن راهی تهران شد. ایشان در تهران در مدرسه مروی به بحث های مختلف علمی می پرداخت و در این مسیر از هیچ کوششی فروگذار نکرد. آن عالم ربانی دو سال بعد تدریس در دانشگاه تهران دانشکدة معقول و منقول را آغاز کرد و در دوره‎های لیسانس ، فوق لیسانس دکترا به تدریس فلسفه می پرداخت . ایشان در این مسیر و در طریق نشر معارف بلند اسلامی شیوه ای جوان پسند و همراه با استدلال را برگزید و اصل را بر طرح شبهات عقلی و پاسخ گویی بر آنها نهاد . با گسترش اندیشه مارکسیسم در میان جوانان ایرانی و به ویژه دانشگاهها، استاد مطهری نیز در این مسیر به بررسی مفاهیمی چون علل گرایش به مادّیگری ، فلسفة تاریخ ، مقدمه‎ای بر جهان بینی اسلامی و ماتریالیسم در ایران پرداخت و سعی کرد با استدلال بین در مقابل شکاکین بایستد. ایشان در همین دوره به نگارش یک دوره کتب علوم اسلامی در زمینه های مختلف مشغول شدند که در نوع خود یک دایره المعارف اسلامی است. مقدمه‎ای بر جهان بینی اسلامی، آشنایی با قرآن، اسلام و مقتضیات زمان، انسان کامل، پیرامون انقلاب اسلامی، پیرامون جمهوری اسلامی، تعلیم و تربیت در اسلام، توحید، نبوت، معاد، حماسة حسینی، خدمات متقابل اسلام و ایران، عدل الهی، داستان راستان، سیری در نهج البلاغه، سیری در سیرة نبوی، سیری در سیرة ائمة اطهار ـ علیهم السلام ـ، شرح مبسوط منظومه، علل گرایش به مادّیگری، فطرت، فلسفة اخلاق، فلسفه تاریخ، گفتارهای معنوی، مسأله حجاب، نظام حقوق زن در اسلام و قیام و انقلاب مهدی (عج) ، شرح منظومه (به زبان عربی به قلم حجة الاسلام شیخ محمد تقی شریعتمداری)، آشنایی با قرآن (جلدهای 5 تا 15)، فلسفة تاریخ (جلدهای 2 تا 4)، مسألة بردگی در اسلام، پانزده گفتار، توکل و رضا، انسان شناسی، حاشیه بر تفسیر المیزان و...از جمله این آثار است. ایشان همچنین به دلیل سخنرانی هایی که علیه رژیم پهلوی بیان می کردند بارها مورد اذیت و آزار عمال این رژیم قرار گرفتند که از آن میان می توان به زندان و حبس ایشان اشاره کرد . کوردلان منافق اما پس از انقلاب اسلامی حضور مشعشع آن عالم فرزانه را برنتافتند و در شب چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت 1358، ساعت 22.20 دقیقه، استاد مطهری به وسیلة جوانی فریب خورده از اعضای گروهک سیاسی و منافق «فرقان» به شهادت رسید .

درگذشت آیت الله حاج شیخ محمد روحانی کرمانی :

درچنین روزی در سال 1371هجری شمسی ، آیت الله حاج شیخ محمد روحانی کرمانی دار فانی را وداع گفت. وی سالها به تدریس علوم دینی در حوزه های علمیه قم و کرمان مشغول بود .

درگذشت آیت الله قاضی :

درچنین روزی در سال 1364هجری شمسی ، آیت الله سید مجد الدین قاضی امام جمعه دزفول دیده از جهان فروبست . ایشان در مسیر مبارزه با رژیم پهلوی در شهر دزفول تلاش های وافری کرد .

تولد بزرگ علوی :

بزرگ علوی در چنین روزی در سال 1282ه ش (1904 میلادی) به دنیا آمد . بزرگ علوی پس از کسب تحصیلات اولیه برای ادامه تحصیل به آلمان رفت . وی پس از بازگشت به وطن به اندیشه های مارکس تمایل پیدا کرد و به گروه مارکسیستی « پنجاه و سه نفر» تقی ارانی پیوست. در شهریور 1320 و بر اثر اعلام عفو عمومی وی از زندان آزاد شدند.(قبلا تمامی اعضای پنجاه و سه نفر به حبس های بلند مدت محکوم شده بودند) .وی پس از کودتای 28 مرداد 1332 به اروپا رفت ودر آنجا به فعالیت های ادبی خود ادامه داد .از او آثارزیبایی در حوزه ادبیات داستانی به جای مانده است. دیو!...دیو! ، چمدان ، قربانی ، عروسی هزار داماد، تاریخچه اتاق من ، سرباز سربی ، شیک پوش ، داستان رقص مرگ ، ورق پاره های زندان ، نامه ها ، گیله مرد ، اجاره خانه، دزآشوب، یک زن خوشخبت، خائن آذر، پنج دقیقه پس از دوازده، چشمهایش ، یاد دوست، پس از دوازه، صفی علیشاه ، یکه و تنها ، مجموعه میرزا، احسن القصص ، در بدر و موریانه از جمله مهمترین آثار اوست .وی همچنین دست به ترجمه های فراوانی زده است که از میان آنها می توان به حماسه ملی ایران - دوشیزه اورلئان، سفرنامه ازبکها، نخستین عشق، باغ آلبالو ، دوازده ماه، و کسب و کار میسیز وارن اشاره کرد . بزرگ علوی در آثار خود رئالیست بود و در این مسیر با حفظ خصوصیات نوشته های رئالیست های اروپایی سعی می کرد تصویر واقعی از اشیا ووقایع پیرامونی خود ارایه دهد ." چشمهایش " او هم اکنون نیز از پر طرفدار ترین داستا ن های ایرانی است .

درگذشت برتراند راسل :

در چنین روزی در سال 1970 میلادی برتراند راسل فیلسوف و ریاضیدان انگلیسی در نود و هفت سالگی درگذشت.
راسل یکی از فیلسوفان بنام رئالیسم تحلیلی است . او در هجدهم ماه مه سال 1872 میلادی به دنیا آمد. وی در سال 1950 میلادی جایزه نوبل ادبی را به خاطر فعالیت های درخشان خود در فلسفه در یافت داشت . راسل کتب مختلفی را به رشته تحریر در آورده است که از میان آنها می توان به کتاب اخلاق و سیاست در جامعه ، اصول فلسفه ، ماده، تاریخ فلسفه غرب ، مسایل فلسفه و جامعه و اخلاق زناشویی اشاره کرد. راسل را باید پیرو فیلسوفان بزرگی چون دکارت دانست . مورخان فلسفه از « دکارت » ، به عنوان پایه گذار « فلسفه نوین » و « فیلسوف تحلیلی » یاد می کنند . اوایل قرن بیستم در آلمان « گوتلوب فرگه »، پایه گذار «فلسفه تحلیلی جدید » اندیشه خود را ارایه می کند وراسل نیز در این حوزه به تحقیق می پردازد . کواین یکی از برجسته ترین فیلسوفان انگلیسی «برتراند راسل» را چنین توصیف می کند : " خیره کننده ترین مواجهه با بزرگی و ابدیت! "


پایان رقابت گلادیاتورها :

در چنین روزی در سال 404 میلادی ، رقابت های گلادیا توری در رم باستان ممنوع شد. گلادیاتورها بردگانی بودند ورزیده و توانمند که تنها به منظور انجام مسابقات گلادیاتوری تربیت می شدند. رقابت های گلادیاتورها در زمین های ورزشی بزرگ برگزار می شد و در آن دو گلادیاتور تا حد مرگ با یکدیگر مبارزه می کردند و سرانجام نیز یکی به دست دیگری کشته می شد. این گونه رقابت ها تنها به منظور تفریح امپراطوران و امرای روم برگزار می گردید .

انحلال پارلمان آلمان :

در چنین روزی در سال 1933 میلادی ، هیتلر پارلمان آلمان را منحل کرد. وی پس از گرفتن قدرت در دستان خویش از همان ابتدا خوی استبدادی خود را آشکار ساخت و نمایندگان مجلس را سرکوب نمود .

تولد جیمز جویس :

در چنین روزی در سال 1882 میلادی جویس نویسنده برجسته ایرلندی به دنیا آمد. وی در سال 1941 میلادی دار فانی را وداع گفت. "اولیس" شاهکار ادبی اوست . "تصویر هنرمند در جوانی"، "خواهرها" و "دوبلینی ها" از دیگر آثار مشهور اویند. وی پس از انجام تحصیلات مقدماتی در مدرسه ای شبانه روزی ، وارد دانشگاه دوبلین شد به تحصیل زبان های جدید پرداخت. جویس سپس برای تحصیل در رشته پزشکی به پاریس رفت. او در سال 1916 رمان "دوبلینی ها" را به عنوان نخستین اثر بلند داستانی اش منتشر کرد. وی همچنین همان سال رمان دوم خود با نام "تصویر هنرمند در جوانی" منتشر کرد. کتاب "اولیس" او سالها به عنوان کتابی ضاله در جهان نگریسته می شد و کمتر ناشری حاضر به چاپ آن بود . کتاب وی سرانجام در فوریه 1922 میلادی در پاریس منتشر شد و بی درنگ در همه کشورهای انگلیسی زبان ممنوع اعلام شد. موریس دارانتیه پس از آن دو هزار نسخه از کتاب را که جان رادکر در پاریس برای نشر اگوییست سفارش داده بود، چاپ کرد. یک چهارم این تیراژ محدود در اداره پست نیویورک لو رفت و توقیف شد. چاپ دوم آن توسط نشر اگوییست که پانصد نسخه بود، تماما توقیف شد. شرایط، ده سال تمام به همین شکل ماند. این رمان بعدها در 1933 در آمریکا و در 1936 در انگلیس اجازه انتشار یافت. جیمز جویس نام این کتاب را از اودیسه، اثر بزرگ حماسی هومر، شاعر یونانی، اخذ کرده است. وی با انتشار رمان اولیس شهرتی جهانی را از آن خود کرد.

تاسیس شهر بوینس آیرس :

در چنین روزی در سال 1536 میلاددی پدرو دو مندوزای اسپانیایی ساخت شهر بوینس آیرس را آغاز کرد .

یایان جنگ مکزیک :

در چنین روزی در سال 1848 میلادی جنگ مکزیک با انعقاد قرار داد گواتلوپ هیدالگو پایان یافت . بر اساس این معاهده دولت مکزیک در برابر دریافت پانزده میلیون دلار مناطق کالیفرنیا ، تگزاس جنوبی ، آریزونا و نیو مکزیکو را خالی کرد و آنها را به ایالت متحده آمریکا سپرد. این برای نخستین بار است که کشوری بخشی از خاک خود را می فروشد .

کلمنس، تواین می شود :

در چنین روزی در سال 1863 میلادی ساموئل لانگهورن کلمنس برای نخستین بار یک اسم مستعار برای خود انتخاب کرد. وی امروزه بیشتر با نام مارک تواین شناخته شده است .

اعلان جنگ به عثمانی :

در چنین روزی در سال 1878 میلادی یونان علیه دولت عثمانی اعلان جنگ کرد .

محاصره کامل استالینگراد :

در چنین روزی در سال 1943 میلادی و در طول جنگ جهانی دوم بازماندگان نیروهای نازی در نبرد استالینگراد شوروی را به محاصره خویش در آوردند. استالینگراد پیش از این به ولگاگراد تغییر نام داده بود . نبرد استالینگراد دربیست و دوم نوامبر سال 1942 میلادی در میانه جنگ جهانی دوم آغاز شد. این نبرد بین نیروهای مدافع شهر و قوای اشغالگر نازی درگرفت که از جنگ های معروف و مثال زدنی جنگ جهانی دوم در جبهه سر زمین های شوروی سابق است. این شهر ماه ها در محاصره قوای هیتلری بود تا آن حد که مردم ناچاربه خوردن حیوانات مرده بودند اما در مقاومتی ستودنی از ورود نیرو های آلمان هیتلری به شهر و تصرف کامل آن جلوگیری کردند.

کنفرانس یالتا :

در چنین روزی در سال 1945 میلادی روزولت رییس جمهور ایالات متحده آمریکا و سر وینسنتون چرچیل نخست وزیر بریتانیا به همراه یوزف استالین در کنفرانس یالتا شرکت کردند .

قدرت در دست امین :

در چنین روزی در سال 1971 میلادی عیدی امین در اوگاندا قدرت را به دست گرفت. وی با انجام یک کودتای نظامی علیه رییس جمهور میلتون اوبوت قدرت را در دست گرفت .

ترک کامل افغانستان :

در چنین روزی در سال1989 میلادی آخرین گروه مسلح روس پس از 9 سال اشغال این کشور کابل را ترک کردند.

قول به آزادی ماندلا :

در چنین روزی در سال 1990 میلادی اف دبلیو دو کلرک رییس جمهور آفریقای جنوبی ممنوعیت فعالیت کنگره ملی آفریقا را لغو کرد و قول داد که نلسون ماندلا آزاد شود .

چاوز در کاخ :

در چنین روزی در سال 1999 میلادی هو گو چاوز قدرت را در ونزوئلا در دست گرفت. وی در دسامبر 1998 میلادی به عنوان رییس جمهور این کشور انتخاب شده بود .

تولد حامد عبدالحق :

در چنین روزی در سال 1852 حامد عبدالحق شاعر و نمایشنامه نویس ترک به دنیا آمد. وی شاعری رمانتیک بود و آثار او در این حوزه خلق شده اند .

درگذشت دیمیتری ایوانویچ مندلیف :

در چنین روزی در سال 1907 میلادی دیمیتری ایوانویچ مندلیف شیمیدان مشهور روس در سن 73 سالگی درگذشت . وی در سال 1834 میلادی به دنیا آمد. مندلیف جدول طبقه بندی عناصر را به جهان عرضه کرده است . دیمیتری ایوانوویچ مندلیف شیمیدان بزرگ روسی در سال 1850 میلادی وارد رشته علوم طبیعی مرکز تربیت معلم سن پترزبورگ شد . وی در سال 1855 معلم مدرسه شد و پس از آن به تدریس در دانشگاه سن پترزبورگ روی آورد . وی در اواخر سال 1865 میلادی کرسی استادی شیمی معدنی این دانشگاه را از آن خود کرد. از وی چندین جلد کتاب درسی از جمله "اصول شیمی" باقی مانده است. مهمترین اثر مندلیف طراحی جدول تناوبی عناصر بود. وی در مورد جرم اتمی عناصر، خواص فیزیکی و شیمیایی و ترکیب های آنها اطلاعات فراوانی گردآوری کرده بود و با مقایسه آنها متوجه برقراری یک نظام مشخص در تکرار تناوبی خواص شد. در آن زمان هنوز ذرات تشکیل دهنده اتم و ساختار آن به ویژه پروتون ها و الکترونها شناخته نشده بود و مندلیف از نقش آنها در تعیین خواص شیمیایی عناصر آگاهی نداشت، از این رو جرم اتمی را مبنای دسته بندی خود قرار داد که به قانون تناوبی مندلیف معروف شد. او در سال 1907 میلادی در گذشت

درگذشت والری لاربو :

در چنین روزی در سال 1957 میلادی والری لاربو نویسنده مشهور فرانسوی در گذشت. "عشاق" عنوان مهمترین اثر اوست . وی در سن هفتاد و پنج سالگی درگذشت لاربو در سال 1881 میلادی به دنیا آمد. منظومه هایی برای متفنن ثروتمند، داستان های کودکانه، یادداشت های شخصیتش، دلدادگان، قرائت، زرد، آبی، سفید و به رنگ های شهرهای رم از جمله مهمترین آثار اویند. کاسموپولتیسم یا مکتب جهان وطنی بوسیله وی پایه گذاری شده است.مکتب جهان وطنی مبتنی بر این اصل است که همه مردم جهان باید همدیگر را هموطن یکدیگر بدانند.

درگذشت ویلیام اچ اشتاین :

در چنین روزی در سال 1980 میلادی ویلیام اچ اشتاین بیوشیمیست آمریکایی در سن 68 سالگی درگذشت. وی در سال 1972 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

درگذشت جان دالتون :

درچنین روزی در سال1844میلادی شیمیدان برجسته انگلیسی به دنیا آمد. اصول مربوط به ترکیب گازها و مطالعه و مشاهده درباره رنگها و تجزیه و ترکیب آنها ازدیگرمسایلی است که دالتون به آنها پرداخته است.

درگذشت فردینان پورشه :

در چنین روزی در سال 1951 دکتر فردینان پورشه در 75 سالگی درگذشت . وی خودروهای فولکس واگن و تانک ببر را به جهان عرضه کرده است .

روز موش خرما :

همه ساله چنین روزی در ایالات متحده آمریکا به عنوان روز موش خرما گرامی داشته می شود. برخی از آمریکایی ها بر این عقیده اند که در این روز موش خرما از خواب زمستانی بیدار می شود و اگر سایه خود را ببیند به سوراخ خود باز می گردد و زمستان شش هفته دیگر ادامه می یابد در غیر این صورت زمستان کوتاه خواهد بود .

منبع: خبرگزاری مهر

13/11/59

يك بمب در كنار مقر حزب بعث در شهر (الرميثه) منفجر شد.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo