شهید آوینی
 
تظاهرات هواداران حجاب مقابل مجلس ترکیه

هواداران ‪ ۳۰‬سازمان غیر دولتی ترکیه روز پنجشنبه با تجمع در مقابل مجلس ملی این کشور خواهان "آزادی پوشش و حجاب اسلامی در همه مراکز دولتی ترکیه" شدند.

به گزارش شیعه نیوز به نقل از ایرنا ، سازمان‌های غیر دولتی که تحت نام مشترک "مجمع اعتقاد" در این تظاهرات شرکت کرده بودند، لایحه پیشنهادی مشترک حزب حاکم "عدالت و توسعه (آک)" و حزب "حرکت ملی" در مورد "آزادی پوشش اسلامی" صرفا برای دانشجویان را "ناقص" ارزیابی کردند.

لایحه آزادی پوشش و و لغو ممنوعیت حجاب در دانشگاه‌های ترکیه، سه‌شنبه شب هفته جاری تقدیم مجلس ملی این کشور شد و امروز در کمیسیون‌های تخصصی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و متن آن برای بررسی نهایی و تصویب، یک هفته بعد در جلسه عمومی مجلس مطرح می‌شود.

در این لایحه که با توافق حزب حاکم "عدالت و توسعه (آک)" و حزب "حرکت ملی" تنظیم و تدوین شده، استفاده از روسری، فقط برای دانشجویان پیش بینی شده و در دبیرستان‌ها و دوایر دولتی استفاده دانش آموزان و بانوان کارمند دولت از حجاب، کماکان ممنوع خواهد بود.

طبق توافق دو حزب "آک" و "حرکت ملی" دو ماده از قانون اساسی کنونی و یک ماده از اساسنامه کنونی سازمان آموزش عالی ترکیه (یوک) تغییر می‌یابد و بر اساس آن دانشجویان محجبه به شرط این که روسری خود را طوری ببندند که گردی صورت از پیشانی تا زیر چانه پیدا باشد، می‌توانند وارد دانشگاه‌ها شوند.

دو ماده قانون اساسی ترکیه که قرار است اصلاح شود، مربوط به حقوق ملت و تساوی اقشار مردم در بهره‌مندی از خدمات دولت است.

ماده مربوط به "شکل ظاهری دانشجویان" هم در اساسنامه "یوک" اصلاح خواهد شد.


در تظاهرات امروز در مجلس ملی ترکیه خانم "سرپیل کایاار" سخنگوی "مجمع اعتقاد"، "آزاد نبودن پوشش و ممنوعیت حجاب" را "نقض آشکار حقوق بشر" خواند و گفت: "نمی‌توان آزادی پوشش را صرفا به دانشجویان در کلاس‌های درسی دانشگاه منحصر کرد."

وی از دولت اردوغان خواهان رفع این نقیصه در لایحه پیشنهادی به مجلس ملی شد و گفت: "پوشش و استفاده از حجاب برای زنان کارمند دولت در همه مراکز دولتی باید آزاد باشد."

بر اساس قانون کنونی "پوشش" در ترکیه استفاده از حجاب برای بانوان کارمند دولت در اماکن دولتی ممنوع است. مردان کارمند دولت نیز موظف به استفاده از کت و شلوار و کروات و کلاه در محیط اداری هستند که البته در مورد مردان چندان جدی گرفته نمی‌شود و استفاده الزامی مردان از کلاه، عملا لغو شده است.

تردد زنان محجبه غیر کارمند دولت در اماکن دولتی بلا مانع است.

تعمیم قانون پوشش به دانشگاه‌ها و اجرای منع استفاده از حجاب در کلاس‌های درسی دانشگاه‌ها، با ادعای "قرار داشتن دانشگاه‌ها در محدوده اماکن دولتی" ممکن شده است.
انحصار آزادی پوشش و لغو ممنوعیت حجاب فقط به دانشگاه‌ها در لایحه مشترک حزب "آک" و حزب "حرکت ملی" به مجلس ملی ترکیه، مورد انتقاد محافل اسلامگرای ترکیه قرار گرفته است.

"رجایی کوتان" رهبر حزب "سعادت" ترکیه هم تفاهم دو حزب "آک" و "حرکت ملی" برای "آزادی پوشش و لغو ممنوعیت حجاب فقط در دانشگاه‌ها" را "مایه یاس مسلمانان ترکیه" خوانده بود.
 

منبع: خبرگزاری شیعه نیوز

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo