شهید آوینی

 

امروز پنجشنبه یازدهم بهمن ماه سال1386 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و دوم محرم الحرام سال 1429هجری قمری و برابر است با سی یک ام ژانویه سال 2008 میلادی.

اوج گیری مخالفت ها علیه رژیم پهلوی :

درچنین روزی درسال 1357 ه ش روحانیون متحصن درمسجد دانشگاه تهران دست به یک راهپیمایی درداخل محوطه ی دانشگاه زدند . را هپیمایی روحانیون که با خواندن سرود ای خمینی ای رهنمای ما انجام می گرفت مورد استقبال گروه هایی که درداخل دانشگاه گرد آمده بودند قرارگرفت و هزاران نفر به این راهپیمایی پیوستند . درسومین روزتحصن روحانیون مبارزایران بسیاری از گروههای دیگر نیزضمن اعلام همبستگی به آنها پوستند . سندیکای مشترک کارکنان صنعت نفت ، شورای هماهنگی سازمان های دولتی و ملی انجمن اسلامی معلمان و جامعه کارکنان وزارت امورخارجه از جمله گرووههای متحصین هستند . همچنین روحانیان متحصن دربیانیه ای آتش سوزی ها وکارهای تخریبی را محکوم کرده وآن را کارعناصرساواک دانستند . در همین روز آخرین رژه نیروهای مسلح پاسگاه یا گاردرژیم فاسد پهلوی به منظور مرعوب ساختن ملت مسلمان و انقلابی در خیابانهای تهران انجام گرفت . خبر گزاریهاهم  اعلام کردند که حضرت امام(ره) ساعت سی و سه دقیقه بامداد به وقت تهران با یک فروند جمبوجت به سوی ایران پرواز خواهند کرد و بین ساعت نه تا نه سی دقیقه بامداد به تهران خواهند رسید . امام خمینی ره در این روز در پیامی به مناسبت عزیمت از پاریس به ایران از دولت و ملت فرانسه تشکر کردند .

در بخشی از این پیام آمده است : در این موقع که پس از چهار ماه توقف پر حادثه در خاک فرانسه برای خدمت به وطنم می خواهم اینجا راترک کنم لازم می دانم از دولت فرانسه که وسایل امنیت و آزادی بیان را برای این جانب مهیا نمودند و از اهالی محترم که با حسن انسان دوستی علاقه خود را به آزادی و استقلال کشور ایران اظهار داشتند تشکر کنم . امید است مهمان نوازی دولت و ملت فرانسه و حس آزادی خواهی آنان رافرا موش نکنم و اززحماتی که به همسایگان و اهالی نوفل لو شاتو دادم معذرت می خواهم . امید است احترامات این جانب را بپذیرند .

* گروهی از ایرانیان مقیم فرانسه و دو تن ازنزدیکان امام خمینی با گروهی ازخبرنگاران فرانسوی ودیگرکشورها رهسپار  تهران شدند .

* روحانیون مبارزمتحصن همچنین درچهارمین بیانیه خود به مقامات مسئول اخطار کردند که همافران زندانی راکه به جرم پیوستن به ملت وسرباززدن ازبرادرکشی دستگیرشده اند ، آزاد کنند 

* ازسوی کمیته برگزاری مراسم استقبال اطلاعیه ای انتشاریافت . دراین اطلاعیه مشروحا مقررات وضوابط استقبال تشریح شده بود .

*  امام خمینی (ره) ساعت 5/3 پس ازنیمه شب به وقت تهران با یک جمبوجت به طرف تهران پروازمی کند وبین ساعت نه تا نه و نیم صبح به پایتخت می رسند .

* مدیرعامل رادیووتلویزیون : مراسم استقبال امام خمینی ازرادیووتلویزیون پخش می شود .

*  امام به نزدیکان خود گفتند من بیعت خود را ازشما برمی دارم ، ما به طرف کار بزرگی می رویم شما هم جانتان را به خطر نیاندازید .

*به منظوراعتراض به وقایع اخیر تهران، تبریز، رشت ، سنندج ودستگیری عده ای ازاهالی باسمنج تبریز، عده ای از دانشگاهیان و مردم این شهر در سالن ورزشی تبریزتحصن کردند .

*دولت اعلام کرد : کلیه روزنامه ها و مجلاتی که قبل ازدهم مرداد 1334 منتشر شده است وسپس انتشارآن دچاروقفه گردیده است طبق شرایط قانون مطبوعات تقاضای تجدید انتشارنمایند .

* سازمان چریک های فدایی خلق در اعلامیه ای مسئولیت حمله به ستاد ژاندارمری کل را به عهده گرفت . این حمله روز هشتم بهمن انجام گرفت .

* دولت اعلام کرد : فردا به مناسبت فرود آمدن هواپیماهای حضرت امام خمینی ، فرودگاه مهر آباد از اول صبح تا ساعت یازده صبح به روی سایرهواپیماها بسته است .

* میلیونها نفرازمردم شهرستانها برای استقبال ازامام وارد تهران شدند . گروه های مختلف مردم که ازسراسرکشوربه تهران آمده اند درمساجد وحسینیه ها ونزد آشنایان وفامیل اقامت دارند .  

* جبهه ملی درخبرنامه خود شاپوربختیار را مورد حمله قرارداد وگفته است بختیاربا تقدیم لوایح انحلال ساواک و تعقیب و مجازات خطاکاران سعی می کند که برروی جنایات پرده بگذارد و مردم را سرگرم واغفال کند.

* رادیوکلن خبرداد یگانهای نیرومند نظامی به تهران منتقل شدند . تانک ها و زره پوش ها درحالی که عبارت زنده باد شاه برروی آنها نقش بسته بود درخیابان های مهم تهران به راه افتادند .

*  بختیار درمصاحبه ای با رادیو بی بی سی هشدار داد که با هر گونه کوشش درجهت ایجاد دولتی دیگرشدیدا مقابله خواهد کرد .
*  رییس شهربانی ترور شد .

*  ارتشبد قره باغی اظهار داشت : ار تش آماده است برای این که به قانون احترام گذاشته شود . اگر می خواهند چیزی را عوض کنند ابتدا می بایستی قانون را تغییر دهید اگرنه ارتش دخالت می کند .

* شهر تهران صد در صد حالت جنگی به خود گرفت . با به راه افتادن تانک ها و خود رو ها در خیابان ها و هلی کوپتر ها بر فراز شهر ، نمایش قدرت برای ارعاب مردم به روی صحنه آمد.

* درحالی که صد ها هزار تن از مردم در خیابانها حضور مداوم دارند فرماندارتهران اجتماعات را به مناسبت ورود امام به ایران سه روز آزاد اعلام کرد .

* آمریکایی ها با شتاب فراوان تهران را ترک می کنند . امروز هم قریب 1200 آمریکایی تهران را ترک کردند .

* بختیارگفت دولت نمی تواند تحمل کند که صدها هزارجوان بیکاروسرگردان همه روزه آشوب واغتشاش درمدارس و دانشگاهها به تحریک بیگانگان راه بیاندازند .

* برنامه بلند مدت دولت دکتر شاپور بختیار برای مشکلات عمده مملکتی بین نمایندگان توزیع شد .

* گفته شد 40 همافر اعتصابی از همدان با یک هواپیمای ارتشی به تبریز انتقال یافتند .

* درتظاهرات خیابانی در تهران چند زخمی و عده ای مقتول و شهید باقی ماند .  


* محمد بلقاسم الزاوی وزیراطلاعات لیبی درمصاحبه ای با روزنامه الرای العام چاپ کویت اعلام کرد دولت لیبی انقلاب ایران را ازنظرمادی ، اخلاقی و سیاسی مورد حمایت قرار می دهد .

*  روزنامه پراودا ارگان حزب کمونیست شوروی در مقاله ای نوشت : ژنرال هویزر آمریکایی و دولت ایران مشترکا مسئول خونریزی خیابانی شهر های ایران هستند .

* رادیو لندن : روزنامه تایمز مالی درمقاله ای با نگاهی مایوسانه به گسترش هرج و مرج در ایران نگریسته و می نویسد : چنین به نظر می رسد  که دولت بختیار تقریبا بطور کامل اختیار امور را ازدست داده است .

انتشار روزنامه مردم :
درچنین روزی در سال 1320 ه ش ، نخستین شماره از روزنامه مردم ارگان حزب توده منتشر شد .

پایان قیام جنگلی ها:

درچنین روزی درسال 1300 ه ش رسما ازسوی دولت وقت قیام جنگلی ها پایان یافته اعلام شد . درسال 1299روس ها رفتارخود را به طریق مزورانه ای تغییر دادند وبه میرزا کوچک پیغام دادند که حاضرند با آنها همکاری کنند . میرزا در مواردی  با روس ها به توافق رسید که ازمیان مفاد توافقنامه می توان به تاسیس حکومت جمهوری انقلابی درگیلان ، عدم مداخله شوروی در ایران و عدم اجرای اصول کمونیسم و ممنوع بودن تبلیغات کمونیستی درکشور اشاره کرد. حکومت جمهوری درگیلان شکل گرفت . اما برخی از عناصر کمونیست  چون احسان الله خان دوستدار و خالو قربان پست های کلیدی را ازآن خود کردند. در این مرحله بود که سیاست تهی کردن از داخل نهضت جنگل از سوی روس ها نمود بیشتری یافت . با این رهیافت ،  حوزه عمل کمونیست ها در گیلان افزایش یافت  تا آن جا که کودتایی سرخ دررشت از سوی روس ها رخ داد .  کودتا گران حملات سنگین خود را علیه نهضت جنگل آغازکردند و نقشه ترورمیرزا را کشیدند والبته دراین میان به تبلیغات اصول کمونیستی خود درگیلان مشغول شدند . پس ازآشکار شدن سیاست روسها وهمچنین پس از به ثمررسیدن کودتای سال 1299 ، قوای دولتی رضاخان ازتفرق حاصله درمیان نیروهای جنگل سود برده وبه حمله علیه جنگلی ها پرداخت . دراین میان بسیاری ازقوای متفرق جنگل که تحت فشارشدید قرار داشتند پس ازیک دوره مبارزه ی گسترده علیه حکومت رضا خان ، به اردوی دولت تسلیم شدند . خالوقربان خود را سریعا به رضا خان تسلیم کرد وبه درجه سرهنگی رسید . بعد ازآن بخش باقیمانده ووفادار به میرزا به اعماق جنگل رفتند . میرزا نیزپس ازمدتی به دلیل سرمای بسیارودرزیر برف وبوران درکوه های گیلواجان به جان آفرین تسلیم کرد . دشمنانش سر او را از بدن جدا کردند و برای رضاخان به ارمغان آوردند .

در گذشت آیت الله محمدی انجدانی :
درچنین روزی درسال 1355 هجری شمسی آیت الله غلامرضا محمدی انجدانی دراراک دیده ازجهان فروبست . ایشان مدتی عهده دارمدیریت حوزه علمیه اراک و همچنین امامت جمعه این شهر بوددند .


استقلال کویت :
درچنین روزی درسال1961 میلادی  کویت به استقلال دست یافت . کویت درجنوب غربی آسیا ودرساحل غربی خلیج فارس بین عراق و عربستان سعودی واقع شده است . نژاد اکثریت مردم این کشورسامی وعده ای نیز ایرانی هستند. زبان رایج میان آنان نیز عربی است . اکثر مردم این کشور پیرو دین اسلام اند . حکومت این کشور مشروطه امیر نشین است که در سال 1961میلادی از انگلستان مستقل شد و در چهاردهم ماه مه 1963 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . کویت  براساس قرارداد منعقده میان نماینده انگلستان و شیخ عبدالله السالم اَلصباح،  مختارشد با هرکشوری که مایل است روابط اقتصادی برقرارکند. کویت یکی  ازبزرگترین کشورهای نفت خیز جهان و عضو کشورهای صادر کننده نفت ( اوپک ) است.  
 
همه پرسی  در عراق :
درچنین روزی درسال 1921 میلادی مراسم مراجعه به آرای عمومی درباره سلطنت ملک فیصل درعراق انجام شد. دراین رای گیری عمومی 97 درصد آراء به نفع ملک فیصل بود . وی روزبیست و سوم اوت همان سال باعنوان اولین پادشاه عراق تاجگذاری کرد .

اعدام چارلز اول :
ژانویه 1649 میلادی چارلز اول پادشاه انگلستان که در جنگ داخلی این کشور از نیروهای هوادار پارلمان به فرماندهی الیور کرومول شکست خورده بود در ملاء عام با تبر گردن زده شد.

تولد آتاتورک  :

در چنین روزی  در سال 1881 میلادی مصطفی کمال پاشا مشهور به آتاتورک  به دنیا آمد . آتاتورک به کمک غرب و انگلستان رژیمی استبدادی  را در ترکیه  حاکم کرد . وی اساس حکومت خود را اسلام زدایی قرار داد و بر این اساس
مدرسه‏هاى مذهبى را بست، اذان و نماز را به زبان عربى قدغن کرد، نظام حقوقى سوئد را به جاى نظام شرع در دادگسترى ترکیه رواج داد، خط را عوض کرد، کشف حجاب نمود، پوشیدن لباس غربى را براى هر ترک اجبارى ساخت و... . کمال آتاتورک  نخست «خلافت‏» را ملغا ساخت وسپس نظام قضایى شریعت را منسوخ کرد و به جاى آن قوانین کشورهاى غربى را وارد نمود. وی  «اوقاف‏» را ملى کرد و تمامى مدرسه ‏هاى دینى  را تعطیل کرد. آتاتورک در سال 1924  م. دستور داد هرچیزى که مربوط به تاریخ گذشته ترک‏ها و امپراتورى عثمانى یا درباره اسلام است از برنامه‏هاى درسى تمامى مدارس حذف گردد. او در سال 1924 م. یک قانون اساسى جدید براى کشور تدیون کرد . این قانون اساسى نمونه کامل اسلام‏ستیزى و غرب‏زدگى مفرط در تمامى زمینه‏هاست. آتاتورک از نظر سیاسى و فرهنگى، از طرفى با تشکیل جمهورى لائیک با اسلام مبارزه کرد و از سویى، على‏رغم مخالفت‏شدید توده‏هاى مردم، حتى دانشگاهیان، دستور داد تا رسم‏الخط زبان ترکى از «عربى‏» به «لاتین‏» تغییر یابد. پس  از مرگ آتاتورک در سال 1938 م. این سیاست و دوره غرب ‏زدگى در ترکیه به وسیله جانشین او عصمت اینونو ادامه یافت و در نتیجه توده‏هاى مسلمان ترکیه از رژیم به ستوه آمدند و در نخستین انتخابات نسبتا آزاد در سال 1950 عصمت اینونو یار وفادار کمال آتاتورک را کنار زدند. پس از اینونو، دولت عدنان مندرس روى کار آمد و روند غربگرایى تا حدى تعدیل گردید. درترکیه آتاتورک ارتش ونیروهای نظامی پاسدار رژیم لائیک اند . باتمام سخت گیری های آتاتورک و اخلافش علیه مظاهر اسلامی و مسلمانان ، اکنون رژیم لائیک با موج عظیم باز گشت به اسلام روبرو است . این بازگشت از رفتار و پوشش فردی تا رفتار اجتماعی و سیاسی و آموزشی را شامل می شود.

آغاز نبرد استالینگراد :
درچنین روزی در سال 1943 میلادی نبرد خونین استالینگراد بین شوروی و آلمان درگرفت .

تولد فرانکلین روز ولت :
درچنین روزی در سال 1882  میلادی فرانکلین دلاندو  روزولت به دنیا آمد . وی سه دوره رییس جمهور آمریکا بود . او از عوامل مهم پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم بود و در کنفرانس های جهانی گام های مهمی در جهت صلح برداشت .

کشته شدن  دو تن از روسای اطریش :  
درچنین روزی در سال 1889 میلادی رودلف پادشاه اطریش و بانوی هفده ساله او با نام بارونس ماری وتسرا در منطقه شکارشان نزدیک وین کشته یافت شدند . گفته می شود کسی آنان را در این محل کشته بود . 

هیتلر درصدر:
درچنین روزی درسال 1933 میلادی آدولف هیتلر، به کمک کسانی چون دکتر شاخت اقتصاد دان و کروپ صاحب بزرگترین صنایع فولاد سازی آلمان، در انتخابات پیروز شد  .

حمله به سایگون :
درچنین روزی در سال 1968 میلادی ویت کنگ های کمونیست حمله خود را علیه ویتنام جنوبی آغازکردند . دراین حمله ویت کنگ ها پایگاه نظامی آمریکا در سایگون را مورد تهاجم خود قرار دادند .

 کشتار در ایرلند :
درچنین روزی در سال 1972 میلادی در  ایرلند جنوبی سربازان بریتانیایی سیزده شهروند کاتولیک این کشوررا کشتند . این روز به عنوان روز یکشنبه خونین در ایرلند  مشهور شده است . 

قطع روابط کابل وواشنگتن :  
درچنین روزی در سال 1989 میلادی سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل بسته شد. 

اعزام نیرو به هائیتی :
درچنین روزی در سال 1995 میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد شش هزارنفرازبازرسان حافظ صلح این سازمان را به هائیتی اعزام کرد .

محاکمه میلوسوویچ :
درچنین روزی درسال 2002 میلادی اسلوبودان میلوسوویچ دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی سازمان ملل را متهم به حمله ای جلادانه علیه خود کرد . وی در این دادگاه از اعمال خود در جنگ بالکان دفاع می کرد .

بسته شدن آخرین معدن ذغال سنگ :
درچنین روزی درسال 2002 میلادی آخرین  معدن ذغال سنگ ژاپن بسته شد . دلیل این امرقیمت بالای تولید و ارزان بودن واردات ذغال سنگ  اعلام شده است  .

روز زنان اشرافی :
همه ساله در چنین روزی به عنوان روز زنان اشرافی در انگلستان مراسمی برگزار می شود . 

تظاهرات علیه نژاد پرستی :
درچنین روزی درسال 1993 میلادی یکصد هزار نفر از اروپاییان علیه فاشیسم و نژاد پرستی در این قاره تظاهرات کردند .

نکوهش پرتغال : 
درچنین روزی در سال 1962 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرتغال را به دلیل تعرض به آنگولا  مورد انتقاد شد ید خود قرار داد .

کناره گیری مک ماهون از قدرت :
درچنین روزی در سال 1879 میلادی مک ماهون رییس جمهور فرانسه از قدرت کناره گرفت .

تولد آرنولد گولینکس :
درچنین روزی در سال 1624 میلادی آرنولد گولینکس فیلسوف هلندی در سال 1624 به دنیا آمد .

منبع:خبرگزاری مهر

11/11/59

قاسملو طي نامه‌هايي به جيمي كارتر و مارگارت تاچر (نخست وزير انگليس) و ديگر سياستمداران غرب ... تقاضاي مداخله در كردستان را نموده است. (قاسملو دبير كل حزب دمكرات و كردستان مي‌باشد.)

عمليات ذوالفقار
11/11/60

حادثه آمل توسط اتحاديه كمونيستها – سربداران

11/11/66

امريكا، انگليس و فرانسه در زمينه پيش‌نويس طرح تحريم تسليحاتي ايران بعنوان طرف متخلف قطعنامه 598 به توافق رسيده‌اند.

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo