شهید آوینی

 

امروز چهارشنبه دهم بهمن ماه سال1386 هجری شمسی ، مصادف است با بیست و یکم محرم الحرام سال 1429هجری قمری و برابر است با سی ام ژانویه سال 2008 میلادی.

جشن سده :

دهم بهمن ماه در اساطیر ایران سده نامیده شده است دلیل این امر را در آن دانسته اند که در شب دهم بهمن کار آفرینش یکصد نفر  نفر از نسل مشیا و مشیانه تمام شد . برخی دلیل این نام گذاری را فاصله پنجاه روز تا سال جدید می دانند. همچنین گفته اند : ضحاک (شخصیت باستانی)  وزیری به نام ارمائیل داشت . بنا به نقل مورخان وی هر روز مغز دو جوان را تناول می کرد. در این میان ارمائیل هر روز یکی از جوانان را روز آزاد می کرد و به کوه دماوند می فرستاد تا پنهان شوند و بجای مغز وی ، مغز گوسفندی را به خورد ضحاک می داد. تا این که در دهم بهمن ماه تعداد جوانان به یکصد  نفر رسید . در این حال ارمائیل به نزد فریدون رفت و موضوع را با وی در میان نهاد. فریدون از او خواست  که جوانان  شبنه هر یک مشعلی در دست گیرند تا او بتواند بدین ترتیب شمار جوانان را بداند. فریدون را از این کار ارمائیل خوش آمد و وی را حاکم دماوند کرد. شاید نامگذاری جشن سده به همین دلیل باشد .

گسترش تحصن : 

در چنین روزی در سال1357هجری شمسی و پس از گذشت دو روز از تحصن گسترده روحانیا ن در اعتراض به سیاست های غیر عقلایی بختیار، موج تحصن حالت گسترده تری یافت و شمار متحصنین ر مسجد دانشگاه تهران به بیش از دو هزار تن رسید . در این حال  کمیته استقبال ازحضرت امام خمینی اعلام کرد: "نظربه این که دولت ایران با فرود یک فروند هواپیمای ایرفرانس موافقت کرده است. حضرت امام ساعت نه  صبح روز پنجشنبه دوازدهم بهمن وارد تهران  خواهند شد.  این کمیته ازمردم خواست که در مسیر حرکت حضرت امام از میدان آزادی تا میدان انقلاب برای استقبال از ایشان اجتماع کنند."

همچنین در صبح روز دهم بهمن 57 فرودگاه مهرآباد و دیگرفرودگاههای کشور بازشد. در پی باز شدن فرودگاه تعدادی از اتباع آمریکا و چند کشور دیگر خاک ایران را ترک کردند.  سازمان هواپیمایی هما نیز اعلام کرد که از سپیده دم تا غروب آفتاب فرودگاهها بازند ولی در ساعات شب تعطیل می‎شوند.

دیگر وقایع دهم بهمن ماه سال 1357 :

*کمیته استقبال ازحضرت امام خمینی اعلام کرد: " نظربه این که دولت ایران با فرود یک فروند هواپیمای دربست ایرفرانس موافقت کرده است ، حضرت آیت الله خمینی ساعت 9 صبح روز پنجشنبه دوازدهم بهمن وارد تهران خواهند شد." این کمیته ازمردم خواست که "در مسیر حرکت حضرت امام ازمیدان آزادی تا میدان انقلاب برای استقبال از ایشان اجتماع کنند."

 *فرودگاه مهرآباد و دیگر فرودگاه های کشور بازشد. سازمان هواپیمایی هما اعلام کرد بازبودن فرودگاه از سپیده دم تا غروب آفتاب ادامه دارد ولی ساعات شب تعطیل می‎شوند.

* پاریس تاکید کرد بازگشت امام خمینی قطعی است اما ساعت حرکت از پاریس و ورود به تهران بعد از فراهم آمدن همه امکانات از جمله هواپیما رسما اعلام می شود.

* شورای مرکزی هماهنگی سازمانهای دولتی و ملی در اطلاعیه ای همکاری همه جانبه خود را با کمیته هماهنگی اعتصابات که به دستور رهبر انقلاب تشکیل شده است ، اعلام داشت.

*در حمله به ژندارمری، سرلشگر تقی لطیفی رییس پرسنل ژاندارمری مجروح وبه بیمارستان منتقل شد .
 
*به دنبال باز شدن فرودگاههای کشور سه هواپیمای نظامی آمریکایی دویست آمریکایی را از تهران خارج کرد و همچنین عده ای انگلیسی و بلژیکی و ژاپنی تهران را ترک کردند .

*کمیته تنظیم اعتصابات با صدور اطلاعیه ای از مردم خواست تا اتوبوسها را آتش نزنند .

*دانشکده صنعت نفت آبادان به تصرف نظامیان درآمد .

*کارکنان سازمان امور استخدامی دبیر کل سازمان و معاونش را اخراج کردند .

*هشت نماینده مجلس شورای ملی از نمایندگی استعفا کردند .

*در پی حمله ماموران شهربانی به خانه های خیابان سردار جنگل رشت تظاهرات دامنه داری در این شهر برگزار شد .

*بختیار در یک مصاحبه مطبوعاتی رئوس برنامه های آتی خود را تشریح کرد .

*یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: ایران خرید های دوازده میلیارد دلاری خود را از آمریکا که به وسیله دولت های سابق بسته شده بود کاهش داد .

*وزارت امور خارجه ایران نیز در همین روز دستور تخلیه کارکنان غیر نظامی و همه اعضای خانواده کارکنان نظامی آمریکا را صادر کرد .

* روزنامه پراودا ارگان حزب کمونیست شوروی هم نوشت : محافل امپریالیستی که 25 سال رژیم شاه را در نقش نگهبان خلیج فارس می پروراندند با تشد ید  بحران ایران به منظور یافتن تکیه گاه تازه ای به سراغ ترکیه رفتند. از زمان ملاقات سران چهار دولت بزرگ (آمریکا، آلمان ، انگلیس و فرانسه در گوادلپ) ناز و نوازش ترکیه شروع شده است.

*رادیو لندن : ایران به سرعت به سوی هرج و مرج پیش می رود .

درگذشت آیت الله حائری یزدی :

در چنین روزی در سال 1315ه ش آیه الله العظمی حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم به دیدار حق شتافتند .
آیة الله شیخ عبدالکریم حائری در سال 1267 ه. ق در روستای مهرجرد یزد دیده به جهان گشود . آن عالم ربانی پس از طی تحصیلات مقدماتی در حوزه دینی یزد برای فراگیری علوم آل محمد راهی سرزمین عراق شدند. ایشان در حوزه علمیه سامرا نزد فقهای بزرگی چون آیة الله سید محمد فشارکی و آیة الله نوری زانوی تلمذ به زمین زدند و در همان جا به مقام اجتهاد نایل آمدند. ایشان پس از آن به حوزه علمیه کربلا رفتند و در آن مکان مقدس به تدریس دروس خارج فقه و اصول مشغول شدند .

آیة الله حائری در اواخر سال 1332 هجری به دعوت مردم اراک به ایران آمد و تا سال 1340 ه ق که عازم قم شد در  حوزة علمیة شهر اراک تدریس می کرد. آیة الله حائری یزدی در اواخر زمستان 1300  ه ش  به همراه فرزند بزرگش حاج شیخ مرتضی حائری و آیت الله محمدتقی خوانساری به قصد اجابت دعوت مردم، از اراک به سمت قم حرکت کردند و در میان انبوه جمعیت استقبال کننده وارد شهر قم شدند. ایشان در سال بعد تدوین ساختار جدید حوزه علمیه قم را به عهده گرفتند به طوری که در حال حاضر تاسیس حوزه، تعمیر مدارس دینی و تغییر روش آموزشی از جمله یادگارهای  ایشان شمرده می شود. آن عالم ربانی در طول عمر بابرکتشان آثار ارزشمندی نیز از خود به یادگار نهادند که از میان آنها می توان به کتاب الصلوة ، دور الاصول و بحث درباره ابواب مختلف فقهی اشاره کرد. ایشان در طول زندگی خود شخصیت های بارزی را به جهان اسلام تقدیم داشتند که از میان آنان می‎توان از حضرت امام خمینی، آیة الله العظمی گلپایگانی، آیة الله العظمی اراکی و آیة الله العظمی مرعشی نجفی  نام برد. حضرت امام (ره) درباره  زندگی زاهدانه استاد معظم خود فرموده است:« جناب استاد معظم و فقیه مکرم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی – که از سال 1340 تا سال 1355 ریاست تامه و مرجعیت کامله قطب شیعه را داشت همه دیدیم که چه سیره‎ای داشت. با نوکر و خادم خود همسفره و هم غذا بود و روی زمین می‎نشست.» آیة الله حائری پس از عمری تلاش در جهت نشر معارف حقه اسلام ، در سن 81 سالگی، دهم بهمن 1315 هجری شمسی (هفدهم ذیقعده 1355 ه. ق) به دیار ابدی شتافت و در جوار مرقد مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام به آغوش خاک سپرده شد.

گشایش کتابخانه مجلس شورای ملی :

در چنین روزی در سال1304 هجری شمسی، کتابخانه مجلس به طوررسمی گشایش یافت. عرب کیخسرو نماینده زرتشتی مجلس شورای ملی در دوره دوم مجلس شورای ملی مدیریت کتابخانه کوچکی را به عهده داشت. وی که فرد فرهنگی  بود ، دو سال پس از پیروزی انقلاب مشروطه در سال 1288 ه ش، لایحه تاسیس کتابخانه مجلس را به نمایندگان مجلس ارایه کرد و تاسیس بخش  کتابخانه در هفتم ژانویه همان سال در مجلس شورای ملی تصویب شد. عرب کیخسرو در این مسیر به جمع آوری گسترده کتب از شهرهای مختلف کشور مبادرت ورزید. کیخسرو شاهرخ با همکاری برخی از نمایندگان مجلس شورای ملی نظیر دکتر رضا افشار ، شیخ ابراهیم زنجانی و سید نصر الله تقوی و همچنین  اعتصام السلطنه ، محمد الامیر و محمد علی فروغی (ذکاء الملک) در راه اندازی کتابخانه تلاش های بسیاری کردند. قبل از این که کتابخانه رسما گشایش یابد ، کتاب های کتابخانه در چندین قفسه چوبی در دو اتاق قرار داده می شد. در سال 1301 ه ش ساختمان کتابخانه از یک محل موقتی به یک ساختمان دایم نقل مکان کرد. این کتابخانه در شرق مجلس قرار داشت و در واقع  بخشی از خانه میرزا حسین خان سپهسالار بود .سرانجام کتابخانه در چنین روزی در سال 1304 ه ش  زیرنظریوسف اعتصام الملک آغاز به کارکرد. کتابخانه مجلس یکی از بزرگترین کتابخانه های ایران و یکی از غنی ترین کتابخانه های جهان در حوزه کتب خطی است. در این کتابخانه قریب هفده هزار جلد کتاب خطی و بیش از پانزده هزار جلد کتاب چاپی نگهداری می شود. در بخش نشریات آن نیز مجموعه ای کامل از نشریات مختلف کشور در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. کتابخانه مجلس در حوزه تاریخ نیز به عنوان یکی از کتابخانه های مطرح ایران است به طوری که بیشترین منبع فارسی از اسناد ، مدارک و مکاتبات دوره مشروطه در این کتابخانه نگاهداری می شود .

خرید سلاح :  

در چنین روزی در سال 1307 ه ش رضاخان اقدام به خرید گسترده نظامی در سطح کشور کرد . وی برای نخستین بار میزان شش میلیون تومان سلاح برای ارتش خریداری کرد. ارتش یکی از پایه های اصلی حکومت رضاخان بود .

درگذشت تقی ارانی : 

 دکتر تقی ارانی پایه گذار حزب کمونیست در ایران در چنین روزی در سال 1318 در زندان درگذشت . وی در سال 1280 در تبریز به دنیا آمد و در دبیرستان دارالفنون، دانشکده پزشکی دانشگاه تهران ، دانشگاه برلین ، دانشکده فلسفه برلین تحصیل کرد و موفق شد در رشته های پزشکی و فیزیک درجه دکتری دریافت دارد . وی را رهبر سابق حزب کمونیست ایران و نیز بنیانگذار معنوی حزب توده ایران دانسته اند. وی در دوران دانشگاه از جمله ملیون پرشور و ستایشگر فرهنگ و تمدن ایران باستان بود و در زمان تصویب قرار داد 1919 مخالفت جدی خود رابا این قرارداد استعماری اعلام کرد. ارانی ابتدا مقالات خود را درباره فرهنگ و تمدن ایران در مجلات «ایرانشهر» و « فرنگستان» چاپ و منتشر می کرد اما پس از گرایش به مسلک اشتراکی و اصول عقاید مارکس و لنین دست به انتشار سلسله مقالاتی بدون امضا در مجله کمونیستی «پیکار» در آلمان زد. وی در همین دوره به  تدریس زبان عربی در دانشگاه برلین مشغول بود. تقی ارانی پس از بازگشت به ایران در دانشکده فنی دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد و ضمن آن با تشکیل جلسات پنهانی با روشنفکران چپگرای ایرانی به سازماندهی و تاسیس « حزب کمونیست ایران » مشغول بود .  تاسیس و انتشار روزنامه دنیا (به عنوان اولین نشریه چپگرای فارسی و ارگان حزب کمونیست ایران ) از نخستین کارهای وی در این دوره بود . پس از آن که انتشار مجله « دنیا » ممنوع شد وی  به همراه تعداد زیادی از همفکران و هم مسلکان دیگر (مشهور به گروه 53 نفر) به اتهام تبلیغ مسلک اشتراکی در ایران در بیست و یکم  اردیبهشت 1316 ش دستگیر شدند . پس از محاکمه گروه 53 نفر در دادگاه جنایی تهران ، دکتر ارانی محکوم به ده سال حبس شد . وی در سن 38 سالگی در زندان قصر به علت ابتلا به بیماری تیفوس درگذشت.

استقلال کویت :

 

درچنین روزی در سال1961 میلادی کویت به استقلال دست یافت . کویت در جنوب غربی آسیا و در ساحل غربی خلیج فارس بین عراق و عربستان سعودی واقع شده است . نژاد اکثریت مردم این کشور سامی و عده ای نیز ایرانی هستند. زبان رایج میان آنان نیز عربی است . اکثر مردم این کشور پیرو دین اسلام اند. حکومت این کشور مشروطه امیر نشین است که در سال 1961میلادی از انگلستان مستقل شد و در چهاردهم ماه مه 1963 به عضویت سازمان ملل متحد در آمد . کویت  براساس قرارداد منعقده میان نماینده انگلستان و شیخ عبدالله السالم اَلصباح، مختار شد با هرکشوری که مایل است روابط اقتصادی برقرار کند. کویت یکی از بزرگترین کشورهای نفت خیز جهان و عضو کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است.  
 
همه پرسی در عراق :

در چنین روزی درسال 1921 میلادی مراسم مراجعه به آرای عمومی درباره سلطنت ملک فیصل درعراق انجام شد. در این رای گیری عمومی 97 درصد آراء به نفع ملک فیصل بود. وی روز بیست و سوم اوت همان سال با عنوان اولین پادشاه عراق تاجگذاری کرد .

اعدام چارلز اول :

ژانویه 1649 میلادی چارلز اول پادشاه انگلستان که در جنگ داخلی این کشور از نیروهای هوادار پارلمان به فرماندهی الیور کرومول شکست خورده بود در ملاء عام با تبر گردن زده شد.

تولد آتاتورک :

در چنین روزی در سال 1881 میلادی مصطفی کمال پاشا مشهور به آتاتورک به دنیا آمد. آتاتورک به کمک غرب و انگلستان رژیمی استبدادی را در ترکیه حاکم کرد . وی اساس حکومت خود را اسلام زدایی قرار داد و بر این اساس
مدرسه‏هاى مذهبى را بست، اذان و نماز را به زبان عربى قدغن کرد، نظام حقوقى سوئد را به جاى نظام شرع در دادگسترى ترکیه رواج داد، خط را عوض کرد، کشف حجاب نمود، پوشیدن لباس غربى را براى هر ترک اجبارى ساخت و... . کمال آتاتورک نخست «خلافت‏» را ملغا ساخت و سپس نظام قضایى شریعت را منسوخ کرد و به جاى آن قوانین کشورهاى غربى را وارد نمود. وی «اوقاف‏» را ملى کرد و تمامى مدرسه‏هاى دینى را تعطیل کرد. آتاتورک در سال 1924  م. دستور داد هرچیزى که مربوط به تاریخ گذشته ترک‏ها و امپراتورى عثمانى یا درباره اسلام است از برنامه‏هاى درسى تمامى مدارس حذف گردد. او در سال 1924 م. یک قانون اساسى جدید براى کشور تدوین کرد . این قانون اساسى نمونه کامل اسلام‏ستیزى و غرب‏زدگى مفرط در تمامى زمینه‏هاست. آتاتورک از نظر سیاسى و فرهنگى، از طرفى با تشکیل جمهورى لائیک با اسلام مبارزه کرد و از سویى، على‏رغم مخالفت‏شدید توده‏هاى مردم، حتى دانشگاهیان، دستور داد تا رسم‏الخط زبان ترکى از «عربى‏» به «لاتین‏» تغییر یابد. پس از مرگ آتاتورک در سال 1938 م. این سیاست و دوره غرب ‏زدگى در ترکیه به وسیله جانشین او عصمت اینونو ادامه یافت و در نتیجه توده‏هاى مسلمان ترکیه از رژیم به ستوه آمدند و در نخستین انتخابات نسبتا آزاد در سال 1950 عصمت اینونو یار وفادار کمال آتاتورک را کنار زدند. پس از اینونو، دولت عدنان مندرس روى کار آمد و روند غربگرایى تا حدى تعدیل گردید. درترکیه آتاتورک ارتش ونیروهای نظامی پاسدار رژیم لائیک اند . باتمام سخت گیری های آتاتورک و اخلافش علیه مظاهر اسلامی و مسلمانان ، اکنون رژیم لائیک با موج عظیم باز گشت به اسلام روبرو است. این بازگشت از رفتار و پوشش فردی تا رفتار اجتماعی و سیاسی و آموزشی را شامل می شود.

آغاز نبرد استالینگراد :

درچنین روزی در سال 1943 میلادی نبرد خونین استالینگراد بین شوروی و آلمان درگرفت .

تولد فرانکلین روز ولت :

درچنین روزی در سال 1882 میلادی فرانکلین دلاندو  روزولت به دنیا آمد. وی سه دوره رییس جمهور آمریکا بود . او از عوامل مهم پیروزی متفقین در جنگ جهانی دوم بود و در کنفرانس های جهانی گام های مهمی در جهت صلح برداشت .

کشته شدن دو تن از روسای اطریش :  

در چنین روزی در سال 1889 میلادی رودلف پادشاه اطریش و بانوی هفده ساله او با نام بارونس ماری وتسرا در منطقه شکارشان نزدیک وین کشته یافت شدند. گفته می شود کسی آنان را در این محل کشته بود . 

هیتلر در صدر :

در چنین روزی درسال 1933 میلادی آدولف هیتلر به کمک کسانی چون دکتر شاخت اقتصاددان و کروپ صاحب بزرگترین صنایع فولاد سازی آلمان در انتخابات پیروز شد.

حمله به سایگون :

درچنین روزی در سال 1968 میلادی ویت کنگ های کمونیست حمله خود را علیه ویتنام جنوبی آغاز کردند . در این حمله ویت کنگ ها پایگاه نظامی آمریکا در سایگون را مورد تهاجم خود قرار دادند .

 کشتار در ایرلند :

درچنین روزی در سال 1972 میلادی در ایرلند جنوبی سربازان بریتانیایی سیزده شهروند کاتولیک این کشور را کشتند. این روز به عنوان روز یکشنبه خونین در ایرلند مشهور شده است . 

قطع روابط کابل و واشنگتن :  

درچنین روزی در سال 1989 میلادی سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل بسته شد. 

اعزام نیرو به هائیتی :

در چنین روزی در سال 1995 میلادی شورای امنیت سازمان ملل متحد شش هزار نفر از بازرسان حافظ صلح این سازمان را به هائیتی اعزام کرد .

محاکمه میلوسوویچ :

در چنین روزی درسال 2002 میلادی اسلوبودان میلوسوویچ دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی سازمان ملل را متهم به حمله ای جلادانه علیه خود کرد. وی در این دادگاه از اعمال خود در جنگ بالکان دفاع می کرد .

بسته شدن آخرین معدن ذغال سنگ :

درچنین روزی درسال 2002 میلادی آخرین معدن ذغال سنگ ژاپن بسته شد. دلیل این امرقیمت بالای تولید و ارزان بودن واردات ذغال سنگ اعلام شد.

روز زنان اشرافی :

همه ساله در چنین روزی به عنوان روز زنان اشرافی در انگلستان مراسمی برگزار می شود . 

تظاهرات علیه نژاد پرستی :

در  چنین روزی در سال 1993 میلادی یکصد هزار نفر از اروپاییان علیه فاشیسم و نژادپرستی در این قاره تظاهرات کردند .

نکوهش پرتغال : 

در چنین روزی در سال 1962 میلادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرتغال را به دلیل تعرض به آنگولا مورد انتقاد شدید خود قرار داد .

کناره گیری مک ماهون از قدرت :

درچنین روزی در سال 1879 میلادی مک ماهون رییس جمهور فرانسه از قدرت کناره گرفت .

تولد آرنولد گولینکس :

درچنین روزی در سال 1624 میلادی آرنولد گولینکس فیلسوف هلندی در سال 1624 به دنیا آمد.

 

منبع:خبرگزاری مهر

 
10/11/58
اعلام خرسندي امريكائيان از روي كارآمدن بني‌صدر

پيشنهاد برقراري مجدد رابطه با ايران توسط كارتر

10/11/60

هيگ در لندن: پيشرفتهائي براي صلح در خاورميانه فراهم شده است.

10/11/61

فروش تانك تي59 از سوي چين به عراق (اشغال از طريق عربستان به عراق)

عمليات محرم

10/11/63

موافقت آمريكا با اعطاي وامي به ميزان 47 ميليون دلار به عراق.

10/11/64

ديدار معاون اول وزير خارجه شوروي (گرنيكو) از ايران. وي بالاترين مقام روسي است كه از ايران ديدار مي‌كند و محور صحبتها مشكل سلاحهاي روسي كه مورد استفاده عراقيهاست، مساله افغانستان و مشكل حزب توده مي‌باشد.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo