شهید آوینی

 

امروز سه شنبه نهم بهمن ماه سال1386 هجری شمسی ، مصادف است با بیستم محرم الحرام سال 1429 هجری قمری و برابر است با بیست و نهم ژانویه سال 2008 میلادی .

آغاز سلطنت هرمز اول :

در چنین روزی در سال 271 میلادی ، "هرمز اول " پس از شاپور اول حکومت را در ایران در دست گرفت . شاپور اول در کشور گشایی شهره بود و بخش های جدید را به ایران آن روز گار افزود. وی حران ، نصیبین و انطاکیه را به تصرف خود در آورد و والرین امپراطور روم را اسیر کرد. اما پسرش هرمز فردی بیمار بود که حتی حکومت خود را نیز به سختی اداره می کرد. وی مدت دو سال بر ایران حکمرانی کرد . پس از او بهرام اول بر مسند قدرت تکیه زد .

ملی شدن شیلات دریای خزر :

در چنین روزی در سال 1331 ه ش شیلات دریای خزر ملی شد . بطور قطع منابع کمیاب انرژی وهمچنین شیلات یکی از مهم ترین بخش های اقتصاد ایران است و این مهم از دیر باز مورد توجه دولت ها قرار گرفته بود . برخی از کارشناسان بخش شیلات تخمین می‌زنند که قریب به هشتاد درصد ماهی خاویار دنیا در دریای خزر قرار دارد. در حال حاضر 114 گونه و 63 زیرگونه از انواع ماهیان در این دریا زیست می کنند که از این بین 78 گونه و زیرگونه در نزدیکی سواحل ایران وجود دارند. مناطق جنوبی دریا و سواحل ایران با وجود جلگه ها و تالاب های متعدد و معروف بین المللی از جمله تالاب میان کاله و تالاب انزلی مکان بسیار مهمی برای زمستان گذرانی میلیون ها قطعه پرنده بومی و مهاجر کوچک و بزرگ از انواع مختلف است.

با این حال به نظر می رسد با توجه به ثروت انبوه حاضر در این دریاچه در حال حاضر رژیم حقوقی مربوط به مسایل مربوط به ماهیگیری و حفاظت از منابع بیولوژی دریای خزر به عنوان یک مساله جدی ، قابل توجه است . با عنایت به مفاد دو معاهده 1921 و 1940 میلادی (1299و 1318 ه ش) منعقده بین ایران و اتحاد جماهیر شوروی درباره وضعیت حقوقی دریای خزر به نظر می رسد که وضعیت این دریا تابع این دو گونه قرارداد باشد و معاهده 1982 میلادی (1360 ه ش ) عملا هیچ گونه خللی به این معاهدات وارد نمی سازد. از نطر حقوق بین الملل دریای مازندران جزو دریاهای کاملا بسته به حساب می آید و اصول و قواعد دریاها که در کنوانسیون 1982 حقوق دریاها عرضه گردیده در مورد آن جاری نیست. گفته می شود در هیچ یک از قراردادها و توافقهایی که در گذشته در مورد مسائل دریای مازندران وجود داشته به لحاظ قدمت اشاره ای بر بستر و زیر بستر و نحوه بهره برداری و مالکیت منابع و ذ خایر معدنی و ئیدروکربوری فلات قاره آن نیست و حتی بهره برداری از منابع زیستی دریای مازندران نیز بجز در یک نوار ساحلی انحصاری ده مایلی وضعیت حقوقی مشخصی ندارد.

ورود ملیسپو به ایران :

در چنین روزی در سال 1321 ه ش دکتر میلسپو کارشناس آمریکایی به منظور اصلاح امور دارایی ایران وارد کشور شد . این اقدام یکی از اقدامات مجلس پانزدهم بود تا بتواند پس از خروج رضاخان از کشور در این حوزه وضعیت اقتصادی کشور را مورد بررسی قرار دهد . البته ملیسپو نه تنها وضعیت اقتصادی به هم ریخته کشور را به سامان نکرد که با وضعیت دشوارتری ایران را روبرو ساخت .

امضای پیمان سه جانبه :

در چنین روزی در سال 1320 ه ش قرارداد معروف به پیمان سه جانبه بین ایران، شوروی و بریتانیا امضا شد. این پیمان در در زمان نخست وزیری علی سهیلی امضا شد . على سهیلى در کابینه فروغى وزیر امور خارجه بود و پیمان سه جانبه را پس از تصویب مجلس با بولارد و اسمیرنف وزیر مختار انگلیس و شوروى امضا کرد . پس از هجوم دو کشور متجاوزشوروی و انگلیس به ایران در زمان جنگ دوم جهانی این پیمان در جهت خروج نیروهای اشغالگر میان سه دولت امضا شد .

سهیلی یک بار پس از فروغى ازهجدهم اسفند 1320 تا پانزدهم مرداد 1321 و بار دیگر پس از قوام السلطنه از 28 بهمن 1321 تا 7 فروردین 1323 نخست وزیر ایران شد. پس از انجام انتخابات دوره چهاردهم زیر نظر دولت سهیلى ، وی با مخالفت های گسترده ای از سوی افراد و جریان های سیاسی روبرو شد به گونه ای که دولت وی بر اثر همین مخالفت‏ها سقوط کرد . البته بعدها سهیلى به دخالت در انتخابات سه شهرستان متهم شده بود. وى که در این دوره به نمایندگى ایران در سازمان ملل منصوب شده بود به تهران بازگشت. سهیلى در اردیبهشت 1337 که سفیر ایران در لندن بود بر اثر بیمارى سرطان در گذشت، پیکر او را با هواپیماى نظامى انگلیس به تهران آوردند و روز نوزدهم اردیبهشت با تشییع جنازه رسمى به خاک سپرده شد .

اعتصاب روحانیان :

در چنین روزی در سال 1341 روحانیان به پیشنهاد امام خمینی در ماه رمضان همان سال به منظور اعتراض به همه پرسی (رفراندوم) ساختگی و اجباری شاه ، از رفتن به مساجد به عنوان اعتراض خودداری کردند.

بازداشت های گسترده در ایران :

در چنین روزی در سال 1340 ه ش برخی از اعضای برجسته جبهه ملی همچون مهندس داریوش فروهر، دکتر غلامحسین صدیقی ، دکتر کریم سنجابی ، مهندس زیرک زاده ، مهندس حسیبی ، دکتر آذر، دکتر امیر علایی و مهندس خنجی بازداشت شدند.این بازداشت ها به دلیل تظاهرات گسترده ملیون علیه رژیم ستم شاهی انجام می گرفت. جبهه ملی دراوائل دهه 1340 در صحنه سیاسی ایران حضور یافت و سپس ضعیف گشت تا در سال 1356 اعلام نمود که تشکیلات جبهه را سازماندهی خواهد کرد.

پیام امام خمینی به مناسبت جنایات دولت بختیار در تهران و شهرستانها :

امام خمینی در چنین روزی در سال 1357 ه ش از نوفل لوشاتو فرانسه خطاب به ملت ایران در پیام مهمی جنایات دولت بختیار در تهران و شهرستانها را محکوم کردند .

در بخشی ازپیام ایشان آمده است : "باز کشتارها و قتل عام های دسته جمعی را در تهران و شهرستان ها شروع کردند ، باز دژخیمان محمد رضا با مسلح شدن به ادعای قانون و استقلال کشور و سرپوش ملیت به جان مردم بی پناه افتاده اند. بازدست ناپاک خیانتکار عمال بیگانه از آستین نوکرهای محمد رضا پهلوی در آمد و ملت را به جرم آزادی خواهی و استقلال طلبی به عزا نشاندند. تا دیروزمحمد رضای خائن ارتش را با آتش گشودن روی ملت و برادران و خواهران خود ننگین کرد اکنون نوکر یا نوکران خائنش این خدمت به استعمار را به عهده گرفتند. هر روز مواجه با یک دسته نیرنگ باز هستیم که می خواهند منافع اجنبی را تامین کنند ، اگرچه به کشتار هزاران نفر از این ملت رنجدیده شجاع بیانجامد. ملت دلیر با خون جوانان عزیز خود محمد رضا را از صحنه خارج کرد لکن اجانب یک مهره دیگر را با نقاب ملیت به صحنه آوردند. اینان از این مهره ها فراوان دارند که ساله با ماسک فریبنده در خدمت هستند و به مجرد رفتن مهره ای ، مهره دیگری را مورد تایید قرار داده اند و نمی دانم پس از این چه خواهند کرد ولی باید بدانند که ملت هوشیار از این نیرنگ ها غافل نیست و یکی پس از دیگری را مدفون خواهد کرد ..."

حمایت از متحصنین :

در چنین روزی در سال1357هجری شمسی، در تهران تظاهرات گسترده و عظیمی در حمایت از روحانیان متحصن در دانشگاه تهران برگزار شد . در این روز عمال رژیم پهلوی به روی مردم بی دفاع آتش سلاح گشودند و بسیاری از آنان را به در جه رفیع شهادت نایل آوردند. در این حال بسیاری از روزنامه ها این روز را یکی از فجیع ترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی به لحاظ کشتار مردم بر آورد کردند و آن را با واقعه هفدهم شهریور مقایسه نمودند .از روز گذشته عده ای از روحانیون تهران و قم در مسجد دانشگاه تهران به عنوان اعتراض به دولت برای اجازه ندادن به باز شدن فرودگاه برای ورود حضرت امام تحصن کردند. در همین روز حضرت امام خمینی در نوفل لوشاتو ، شهرکی در نزدیکی پاریس در پاسخ به سؤالات خبرنگاران خارجی سخنان مهمی ایراد فرمودند.

ایشان در بخشی از سخنان خود بیان فرمودند : "من مکرر گفته ام که اصولا شاه سابق قانونی نبود مجلسین قانونی نیست ، بختیار قانونی نیست. پس کسی را که قانونی نیست نخواهم پذیرفت. من به ملت ایران توصیه می کنم که در این وقت حساس درست بیدار باشند ، متوجه باشند که توطئه ای باید در کار باشد . من می بینم که همان کسانی که از شاه سابق طفداری می کردند حالا از بختیار پشتیبانی می کنند. هم دولت انگلستان و هم دولت آمریکا از او پشتیبانی می کنند. اگر این شخص ملی است همان طور که خودش اظهار می کند چرا آنها از او پشتیبانی می کنند .اگر ملی است چرا بدون مجوز قانونی و بر خلاف میل ملت پست نخست وزیری را اشغال کرده است . اگر احترام به آرای عمومی می گذارد چرا کنار نمی رود .ملت ایران باید بداند که من در کنار آنان تا آخرین نفس برای حفظ قوانین اسلام و مصالح مملکت به مبارزه خود ادامه می‎دهم و برهمه ملت واجب است تا دراین امر پایداری کنند و سستی و سردی به خود راه ندهند. مطمئن باشید که ما پیروزیم و مطالب ما حق است و حق لاجرم پیروزاست...".

امام خمینی در گفتگو با یک مجله عرب زبان:

حضرت امام خمینی در مصاحبه ای با مجله روز الیوسف چاپ قاهره گفت که مصمم است به هر گونه نفوذ خارجی در ایران پایان دهد. ایشان تصریح کرد : در خاک ایران جایی برای پایگاه های نظامی وجود ندارد و ما به شوروی و یا یک قدرت خارجی دیگر اجازه نخواهیم داد که در امور ایران دخالت کند. حضرت امام خمینی در بخش دیگری از این گفتگو افزود : نگران منافع و سرنوشت ملت فلسطین هستیم و سرزمین های اشغالی عرب باید به مالکان شان داده شود.

شهادت پنج تن از فرماندهان ارشد ارتش اسلام :

درچنین روزی در سال1360 هجری شمسی شهید حسن باقری ، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مجید بقایی فرمانده قوای اول کربلا به درجه رفیع شهادت نایل آمدند. شهید باقری پس از طی موفقیت آمیز دوران تحصیلی دبیرستان به تحصیل در رشته دامپروری در دانشگاه ارومیه پرداخت اما پس از مدتی به دلیل فعالیت های سیاسی علیه رژیم پهلوی از دانشگاه اخراج شد‌. وی پس از آن به سربازی رفت اما سربازی او همزمان شد با دوران انقلاب اسلامی و او به ‌فرمان امام (ره‌) از پادگان فرار کرد و به مردم مبارز پیوست . وی پس از انقلاب در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران پذیرفته شد‌. او با انتشار روزنامه جمهوری اسلامی وارد این روزنامه شد و به عنوان خبرنگارو مقاله‌نویس در سرویس خبر روزنامه مشغول به کار شد‌. وی پس از گذشت مدتی از تحصیل خود وارد جهاد سازندگی شد . باقری مدتی نیز در واحد اطلاعات سپاه مشغول شد‌‌. سرانجام آن شهید والا مقام در نهم بهمن ماه و در پی سالها تلاش و مبارزه و در حال شناسایی منطقه عملیاتی والفجر (فکه چزابه‌) به شهادت رسید‌.

شهید مجید بقایی نیز در خانواده ای مذهبی و متدین به دنیا آمد. او نیز پس از طی تحصیلات مقدماتی در رشته فیزیوتراپی دانشگاه اهواز پذیرفته شده و به تحصیل ادامه داد‌. او ازآغاز اوج فعالیت های مردم علیه رژیم ستمشاهی وارد گروه منصورون شد و کانون نشر فرهنگ اسلامی را در بهبهان راه‌اندازی کرد‌. وی پس از انقلاب اسلامی و با شروع جنگ تحمیلی به عنوان نماینده سپاه استان خوزستان در اطاق جنگ شروع به کار کرد و پس از مدتی به فرماندهی سپاه پاسداران شوش منصوب شد‌. مجید بقایی‌، در نهم بهمن ماه سال 1360 بدلیل اصابت گلوله توپخانه دشمن میهمان حق شده‌، شربت شهادت نوشید‌.

تولد آنتوان دو سنت اگزوپری :

در چنین روزی در سال1900 میلادی آنتوان سنت اگزوپری دیده به جهان گشود . اگزو پری ابتدا به ترجمه کتب ادبی روی آورد و در آغاز کار در سال 1912 کتاب «ژول سزار» را از زبان لاتین به فرانسه ترجمه کرد. او به دلیل علاقمندی بسیار به پرواز آرزو داشت که خلبان شود و بیشتر اوقات به همین دلیل از مدرسه فرار می کرد تا پرواز هواپیما ها را تماشا کند . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی وارد دانشکده نظام شد و توانست در سال 1922 پرواز کند . وی در سال 1926 میلادی رمان خلبان را منتشر ساخت. همین رمان باعث افزایش محبوبیت او در میان عامه مردم شد. وی پس از آن در این حوزه به تحریر رمان های چندی همت گمارد که از میان آنها می توان به «پیک جنوب» و «پرواز شبانه» ، «خلبان جنگی » ،« سرزمین آدم ها » ، «قلعه زندانی شن» و « مانون» اشاره کرد . اگزوپری در سی و یکم ژوئیه 1944 بر اثر یک سانحه هوایی در گذشت .

شازده کوچولو مهمترین رمان اگزوپری است. وی در این رمان زیبا و شاعرانه وصف انسانی را پیش می کشد که در میان جامعه دگرگون و پیشرفته سردرگم است . شازده کوچولوی ساده و بی غل و غش او با خروج از انزوا و حضور در میان جامعه با اشکال مختلف زندگی و انسان های گوناگون روبرو می گردد . شازده کوچولوی اگزوپری نمونه یک انسان ساده و بی ریاست که روح پر از صداقت خود را در میان عامه به نمایش می گذارد .

تولد آنتوان پاولویچ چخوف :

در چنین روزی در سال 1860میلادی آنتوان پاولویچ چخوف نویسنده روسی در تاگونوک به دنیا آمد .او به دلیل فقر مالی پدر آن چنان که باید نتوانست در دوران نخستین زندگی خود تحصیل علم کند اما احساسات او دایما در غلیان بود . وی از همان سالهای آخر دبیرستان به نوشتن قطعات ادبی روی آورد و در همین زمان سردبیری مجله مدرسه اش را برعهده گرفت. چخوف بعدها به دانشکده پزشکی دانشگاه مسکورفت و گاهی نیز برای مجلات ادبی داستان های طنز می نوشت . چخوف نخستین نمایشنامه خود را با نام یتیم، در سال 1877 میلادی نگاشت. این نمایشنامه زندگی او را تغییر داد و از آن پس وی به نمایشنامه نویسی روی آورد . وی ایوانف را در سال 1877 ، دیو چوبی را در 1889 و مرغ دریایی را در 1859 نوشت. او همچنین سه خواهر را در سال 1901 ، دایی وانیا را در سال 1899 نوشت . چخوف همچنین در دوران عمر ادبی خود به نگارش چندین داستان کوتاه نیز همت گمارد که « زن و سگ کوچک » ، « عزیزم » از مشهورترین آنهاست. آنتون پاولوویچ چخوف در چهل و چهار سالگی درگذشت. چخوف در اکثر داستان هایش با قدرتی فوق العاده، کندذهنی و تنگ نظری طبقه مرفه و همین طور چاپلوسی و تملق کارمندان و خصوصیات آدم های حقیر جامعه قرن نوزدهم روسیه را به تصویر کشیده است. نوشته های او در پایان عمر رنگ انقلاب و انتقاد به خود گرفتند و قهرمانان داستانهایش را افراد طبقات پایین جامعه تشکیل دادند

درگذشت پوشکین :

در چنین روزی در سال 1837 میلادی الکساندر پوشکین دار فانی را وداع گفت . السکاندر پوشکین شاعر و نویسنده بزرگ روس در سال 1799 میلادی در مسکو به دنیا آمد. او ابتدا به خدمت وزارت خارجه روسیه در آمد و با سرودن قصیده ای درباره آزادی محکوم به تبعید شد. وی همچنین قطعه زندانی قفقاز را پس از بازدیدی از قفقاز در سال 1822 میلادی به رشته تحریر در آورد. پوشکین به دلیل داشتن عقاید آزادی خواهانه در سال 1824 میلادی از شغل خود استعفا داد و پس از آن به ملک پدری خود در پسکف رفت و در همان جا" بوریس گودنف "و "اوژنی اونژین" و همچنین داستان منظوم "فواره باغچه سرای" را نگاشت. دوره کتاب "تاریخ شورش بوکاچف"، "دختر سروان" ، "کولی ها و دوبروفسکی" از دیگر آثار پوشکین اند. پوشکین در 38 سالگی در یک حادثه دوئل کشته شد .

تولد رومن رولان :

در چنین روزی در سال 1866 میلادی رومن رولان نویسنده مشهور فرانسوی به دنیا آمد . وی در سال 1915 میلادی جایزه نوبل ادبی را از آن خود کرد .او در رشته تاریخ تحصیل کرد اما به ادبیات نیز علاقه فراوان داشت و همین علاقه او را بر آن داشت که دست به نوشتن داستان ، نمایشنامه و سرانجام زندگی نامه بزند . وی ابتدا زندگانی بتهوون را نوشت و سپس شرح زندگی میکل آنژ را منتشر کرد. او هشت سال نیز به نوشتن رمان "ژان کریستف" پرداخت. وی در پایان عمر به اندیشه های عرفانی شرقی گرایش پیدا کرد و از طرفداران گاندی ، رهبر انقلاب مردم هند شد. وی در سال 1932 در سوئیس به دیدار گاندی رفت. رومن رولان در سال 1944 در سن 78 سالگی درگذشت. گاندی، تولستوی، آنتوانت، آنزمان فرا می رسد، جان شیفته، خاطرات جوانی، دانتون، روبسپیر، سفر درونی و گرگهـااز دیگر آثار معروف اویند .

تولد کلود کرو :

درچنین روزی در سال1713میلادی ، کلرو ریاضیدان و مهندس فرانسوی در پاریس به دنیا آمد. وی درسال1736میلادی خواستار اندازه گیری طول یک قوس نصف النهار شد و در این مسیر به موفقیت هایی هم دست یافت. کلود کلرو در18سالگی به عضویت آکادمی علوم فرانسه پذیرفته شد.

درگذشت شارل یازدهم :

در چنین روزی در سال 1697 شارل یازدهم پادشاه سوئد درگذشت. وی در سال 1660 میلادی به سلطنت رسید و مدت 37 سال حکومت کرد .

بمباران پاریس :

در چنین روزی درسال 1916 و در جریان جنگ جهانی اول پاریس برای نخستین بار به وسیله بالن های آلمانی بمباران شد. واقعه زپلین به عنوان یکی از وقایع مهم در تاریخ جنگ جهانی اول ماندگار شده است .

آغاز روابط چین و آمریکا :

در چنین روزی در سل 1979 میلادی کارتر رییس جمهور وقت آمریکا رسما به دنگ شیائو پینگ مشاور نخست وزیر چین برای ورود به کاخ سفید خوش آمد گفت. این ملاقات سرفصل تجدید روابط میان دو کشور بود .

پایان آزمایش های هسته ای :

در چنین روزی در سال 1996 میلادی ژاک شیراک رییس جمهور فرانسه پایان قطعی و مشخص آزمایش های هسته ای این کشور را اعلام کرد .

تولد دانیل برنولی :

در چنین روزی در سال 1700 میلادی برنولی ریاضیدان سوئیسی به دنیا آمد . وی بارها جوایز علمی را به خاطر کشف هایش در حوزه ریاضیات از آن خود کرد .

درگذشت فریتس هابر :

در چنین روزی در سال 1934 میلادی هابر شیمیدان آلمانی در سن 65 سلگی درگذشت. وی به سال 1918 میلادی جایزه نوبل را از آن خود کرد .

امضای پیمان ریو :

در چنین روزی در سال 1942 میلادی پرو و اکوادور پیمان ریو را امضا کردند . این پیمان برای تعیین مرزها و حدود دو کشور بود .

بمباران لندن :

در چنین روزی در سال 1944 میلادی 258 بمب افکن آلمانی بر فراز لندن به پرواز در آمدند .

شناسایی رژیم صهیونیستی :

در چنین روزی در سال 1949 میلادی کشورهای بریتانیا ، بلژیک ، لوکزامبورگ، هلند ، نیوزلند و سوئیس رژیم غاصب صهیونیستی را به رسمت شناختند .

قانون اساسی در نائورو :

در چنین روزی در سال 1968میلادی کشور نائورو دارای قانون اساسی شد . نائورو جزیره ای است در شمال شرقی گینه نو در اقیانوس کبیر. نژاد مردم این کشور زرد و سفید و زبان رایج میان آنان انگلیسی و محلی است. نوع حکومت این کشور جمهوری است . این کشور در سال 1968 از انگلستان مستقل شد .

تظاهرات در اندونزی :

در چنین روزی در سال 2001 میلادی در اندونزی هزاران نفر از دانشجویان این کشور پارلمان را مورد هجوم خود قرار دادند و از عبد الرحمان وحید نخست وزیر، جانشین سوهارتو، خواستند به شایعات درباره فساد مالی خود پاسخ گوید . وحید در پاسخ به این گفته ها اعلام کرد که از نخست وزیری کناره گیری نخواهد کرد. اما سرانجام مجبور به کناره گیری شد.

نخستین کار دیسنی :

در چنین روزی در سال 1920 میلادی والت دیسنی نخستین کار خود را با هفته ای چهل دلار در کانزاس سیتی آغاز کرد .

منبع:خبرگزاری مهر

 
09/11/58

كارتر: امریكا حاضر به هرگونه كمكی به ایران در شرایط بحرانی است.

09/11/65

 

هاشمی رفسنجانی: من تصور مي‌كنم زمان برای گفتگو یا مذاكره با آمریكا مناسب نیست. بزرگترین نگرانی دارائي‌های ایران است كه هنوز در آمریكا بلوكه است.

پایان كار كنفرانس اسلامی و صدور قطعنامه‌ای در مورد جنگ ایران و عراق.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo