شهید آوینی

 

 امروز شنبه ششم بهمن ماه سال 1386 هجری شمسی ، مقارن است با هفدهم محرم الحرام سال 1429 هجری قمری و برابر است با بیست و ششم ژانویه سال 2008 میلادی.

سفراحمد شاه به اروپا :

در چنین روزی در سال  1300 ه ش  احمد شاه قاجار به سفراروپارفت . این سفر در واقع  آخرین سفر احمد شاه آخرین پادشاه سلسله  قاجاریه بود که بازگشتی هم در پی نداشت. با این سفرمجلس  ختم خاندان سلاطین قجربرگزارشد،  زیرا که رضا خان میرپنج در واقع  بااین کار به نوعی احمد شاه را از ایران اخراج  کرد . سردار سپه  به همراه سید ضیاءالدین طباطبایی مدیر روزنامه «رعد» در سوم اسفند 1299 شمسی در تهران دست به کودتا زد  و قدرت را به دست گرفت . وی از سال 1299 تا سال 1304  در مشاغلی چون فرمانده نظامی،  وزارت جنگ  و  نخست وزیری قرار گرفت .  احمد شاه قاجار به دلیل صغر سن وبی کفایتی بسیار نمی توانست در برابرزور گویی های رضاخان تاب بیاورد و به همین دلیل هر از گاهی به بهانه ای و از جمله گردش در فرنگ  به خارج از کشور می رفت . وی  پس از انتساب پهلوی به مقام نخست وزیری در سال 1302 ایران را به قصد اروپا ترک کرد. در  سال 1304  شمسی پس از  طولانی شدن غیبت شاه و مسلم شدن عدم بازگشت احمدشاه به ایران، برخی از نمایندگان مجلس تصمیم به  برانداختن شاه از قدرت شدند رضا خان نیز با شعار جمهوری خواهی بساط دیکتاتوری خود را افکند .   

انتخاب احمد قوام به نخست وزیری :
در چنین روزی در سال 1324 ه ش احمد قوام( قوام السلطنه) کهنه کار سیاست در ایران مجددا  به نخست وزیری رسید . قوام اول بار در سال 1300 ه. ش در دوره احمد شاه به نخست وزیری منصوب شده بود.

انقلاب سفید! : 

محمد رضا پهلوی در نوزدهم دی ماه  سال 1341 ه ش اصول ششگانه شاهنشاهی وبه اصطلاح اصول انقلاب سفید را اعلام کرد . شاه که در جریان لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی دچار شکست سخت و مفتضحانه ای شده بود به منظور جبران شکست خود ، اصول ششگانه شاه و ملت  یا انقلاب سفید را به عنوان رفورم اقتصادی - سیاسی در کشور به همه پرسی نهاد . حضرت امام خمینی ره این بار نیز با در یافت نوع توطئه ای که در حال شکل گیری بود  با دعوت از علما خواست که نسبت به این اقدام ابراز انزجار کنند . پس از  آن قرار شد که آیت الله روح الله کمالوند، شاه را ملاقات کرده و هدف او را در باره این رفراندوم جویا شود . شاه به جای اتخاذ موضعی معقول و شفاف ،  نسبت به این که علمای ایران همانند علمای دیگر کشور ها دعاگو و متشکر از شاهنشاه کشور شان نیستند گله کرد . پس از بازگشت آیت الله کمالوند مراجع بزرگ قم به این منظور جلسه ای تشکیل دادند که نتایج آن  در بهمن ماه همان سال رخ نمود . سرانجام  شورای وزیران وقت ، در مصوبه ای زمان رفراندوم اصول شش گانه معروف به انقلاب سفید را  ششم  بهمن ماه  همان سال اعلام کرد . رفراندوم  از سوی امام خمینی ره و قشرهای مختلف مردم تحریم شد . امام ره در جلسه ای که به همین منظور  براى تعیین خط مشى مبارزه تشکیل شد، در آغاز شرایط حساس پیش آمده را تشریح کردند وفرمودند:" آقایان توجه داشته باشند که با وضعى که پیش آمده، آینده تاریک و مسئولیت ما سنگین و دشوار مى‏باشد... آنکه روبه‏روى ما قرار دارد و طرف خطاب و حساب ما مى‏باشد، شخص شاه است که در مرز مرگ و زندگى قرار گرفته ... خطرى که اکنون عموم مردم را تهدید مى‏کند بزرگتر از آن است که بتوان از آن چشم پوشید... ملت اسلام در معرض فنا و نیستى قرار خواهد گرفت... کارى که از ما ساخته است، بیدار کردن و متوجه ساختن مردم است; آن وقت‏خواهید دید که داراى چه نیروى عظیمى خواهیم بود که زوال ناپذیر است و توپ و تانک هم حریف آن نمى‏شود." پس از بیانات امام خمینى‏قدس سره قرار شد که مراجع و مقامات روحانى، هر یک با صدور اطلاعیه‏اى با رفراند وم مخالفت نموده دست‏به افشاگرى علیه رژیم بزنند. اولین اعلامیه را امام ره در پاسخ سؤال جمعى از متد ینین تهران که نظر ایشان را درباره  رفراندوم خواسته بودند; بامداد سه‏شنبه 2/11/1341 صادر کردند و طى آن اعلام داشتند:" ... معلوم نیست چه مقامى صلاحیت دارد رفراند وم نماید... به نظر مى‏رسد این رفراند وم اجبارى، مقدمه براى از بین بردن مواد مربوط به مذهب است ... علماى اسلام وظیفه دارند هر وقت‏براى اسلام و قرآن احساس خطر کردند، به مردم گوشزد کنند... ". در پى اعلامیه امام، دیگر مراجع نیز اعلامیه‏هایى صادر کردند و اعتراض قانونى و تکالیف شرعى خود را به آگاهى اولیاى امور رساندند . شاه اما رفراندوم خود را انجام داد و عصر همان روز رسانه های گروهی رژیم اعلام کردند که "اصول پیشنهادی شاهنشاه با استقبال پر شور و بی نظیر ملت ایران روبرو شده است . همه طبقات برای شرکت در انقلاب کبیر شاهنشاه به خیابانها آمدند و اصول ششگانه با پنج میلیون و ششصد هزار رای موافق در مقابل چهار هزار و صد و پنجاه رای مخالف به تصویب رسید ."  پس از اعلام این خبر کندی رییس جمهور وقت آمریکا طی تلگرافی خشنودی خود را از این واقعه ابراز داشت و سفیر انگلیس نیز مراتب خشنودی خود را اعلام کرد . 

افزایش ساعات حکومت نظامی در تهران :

در چنین روزی در  سال1357هجری شمسی در تهران ساعات  حکومت نظامی و منع رفت و آمد در معابرعمومی افزایش یافت . اما به رغم اعلام حالت فوق العاده و سخت گیری بیشتر، مردم  انقلابی ومسلمان ایران مانند روز های گذشته دست به تظاهرات گسترده علیه رژیم ستمشاهی زدند  . همچنین در این روز شماری از کارکنان  نیروی هوایی ارتش درتهران برضد رژیم طاغوت به تظاهرات پرداختند .

پیشنهاد عجیب میناچی :
در چنین روزی در سال 1357 ه ش ناصر میناچی رهبر کمیته دفاع از آزادی و حقوق بشر پیشنهاد کرد که شورا ی سلطت بدون رییس و شورای نقلاب اسلامی در هم ادغام شوند . این پیشنهاد همانطور که ازشکل  آن  بر می آمد نشانگر عدم شناخت طراحان  از مفادو زمینه انقلاب اسلامی  بود . این پیشنهاد با مخالفت همگانی روبرو شد.

تظاهرات جهانی علیه شاه : 
درچنین روزی در سال 1355 ه ش برخی از طرفداران حقوق بشر در کشور های مختلف جهان  با تجمع در هلند  با برپایی تظاهرات بزرگی خفقان اعمالی توسط رژیم پهلوی در ایران را محکوم کردند . این افراد خواستار رعایت حقوق بشر در ایران شدند . 

نخستین کنگره انقلاب اداری :
در چنین  روزی در سال  1346ه ش  کنگره انقلاب اداری در تهران برگزار شد . این کنگره با هدف شناخت راهکارهای کاهش دیوانسالاری موجود و کاستن از بوروکراسی (کاغذ بازی) های اداری در جهت نیل به یک سیستم اداری کم نقص برگزار شد . این کنفرانس نتایج و پیامدهای چندانی به دنبال نداشت . یکی ازعوامل بروز انقلاب در ایران نارضایتی شدید مردم از سردر گمی در ادارات رژیم پهلوی بود.

تنظیم لایحه دفاعیه :
روز نامه اطلاعات در چنین روزی در سال 1332 نوشت : دکترمحمد مصدق در اتاق فرمانده هنگ نادری لشگر 2 زرهی مشغول تنظیم لایحه دفاعیه خود است  و فقط سرهنگ بزرگمهر و خانواده او با وی اجازه ملاقات دارند. دکتر مصدق بدنبال کودتای 28 مرداد ماه 1332 دستگیر شده بود . وی نخست وزیر ایران بود.

ایران و یونسکو :
در چنین روزی در سال 1344 ه ش ایران به قرار داد جهانی آزادی تبادل افکار یونسکو ملحق شد . قرن بیستم عصر آزادی اطلاعات نام گرفت و با از هم پاشیدگی موانع و ایجاد امکان ارتباط فرامرزی افراد با یکدیگر و جهانی شدن اقتصاد، فرهنگ، سیاست ،  افراد در معرض ارتباطات بیشتری قرار گرفتند که پیش از این چنین امری تا  این اندازه سابقه نداشته است. یونسکو به عنوان نهاد بین المللی ، تا کنون عهده دار چنین مسوولیتی بوده است . ایران نیز در در سال 1344 با پیوستن به این قرار داد سعی کرد خود را در مسیر های مختلف اطلاعاتی پدید آمده ،  قرار دهد . در دوره سلطنت پهلوی ها در ایران هیچ نشانه ای از آزادی نبود زیرا نه آزادی مطبوعات وجود داشت و نه آزادی بیان و نه آزادی احزاب و تجمعات برای بیان افکار. پیوستن رژیم به این قرارداد فقط برای ظاهر سازی بود .

در گذشت ابوالفرج اصفهانی : 
درچنین روزی در سال 356 هجری قمری نویسنده و ادیب بزرگ قرن چهارم هجری ، ابوالفرج علی ابن الحسین الاصفهانی ، در گذشت . وی از مولفان عهد بویه بود و از جمله کسانی است که هیچگاه اهمیت خود را در تاریخ تمدن اسلامی از دست نداد ه است . وی در ادب شاگرد ابن ورید و محمد ابن جریر طبری بوده و اثرمشهورش  کتاب الاغانی است که رجال قرن چهارم همانند صاحب بن عباد و عضد الدوله دیلمی به آن توجه بسیار داشتند و گفته اند عضد الدوله این کتاب را از خود در سفر و حضر دور نمی ساخت . وی مدت پنجاه سال از عمر شریفش را صرف نگارش این اثر جاودانه کرده است . ابوالفرج غیر از ازالاغانی کتب دیگری همانند مقاتل الطالبیین و الدرایات تالیف کرده است . گفته اند که وی معمولا وارد سوق الوراقین ( باز کتاب فروشان ) می شد و مقدار زیادی کتاب می خرید و به خانه می برد و همه روایات خود را از آنها نفل می کرد . 

کنفرانس گواد لوپ :

در چنین روزی در سال 1979 میلادی روسای  چهار کشور صنعتی جهان ، جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا ، والری ژیسکار دستن رئیس جمهور فرانسه ، جیمز کالاهان نخست وزیر انگلستان و هلموت اشمیت صدر اعظم آلمان غربی در یک نشست سری   در جزیره  گوادلوپ گرد هم آمدند  .  جنگ‌ کامبوج‌ و خشونت‌های‌ آفریقای‌ جنوبی، نفوذ روزافزون‌ شوروی‌ در خلیج‌فارس‌ ،  کودتای‌ افعانستان و وضعیت ایران در حال انقلاب  از جمله مباحث مطروحه در این کنفرانس بود . در این کنفرانس جیمی کارتر رئیس‎جمهور وقت آمریکا خطاب به همتایان انگلیسی ،  فرانسوی و آلمانی خود گفت : دیگر نمی‎توان از حکومت شاه در ایران حمایت کرد و حکومت او ساقط شدنی است .  کالاهان‌ نیز گفت: "شاه‌ از دست‌ رفته‌ و دیگر قادر به‌ کنترل‌ اوضاع‌ نیست. راه‌ حل‌ واقعی‌ برای‌ جانشینی‌ او هم‌ وجود ندارد. مردان‌ سیاسی‌ که‌ در میدان‌ مانده‌اند توانایی‌های‌ محدودی‌ دارند. به‌ علاوه‌ بیشتر آنها با رژیم‌ ارتباطاتی‌ داشته‌اند و آلوده‌ به‌ مسایل‌ و مشکلات‌ این‌ رژیم‌ هستند. آیا ارتش‌ می‌تواند در این‌ میان‌ یک‌ نقش‌ انتقالی‌ ایفا کند؟ نه! ارتش‌ فاقد تجربه‌ سیاسی‌ است‌ و فرماندهان‌ آن‌ هم‌ به‌ شاه‌ وفادارند.» فریدون‌ هویدا برادر امیرعباس‌ هویدا نخست‌وزیر ایران‌ و آخرین‌ سفیر ایران‌ در سازمان‌ ملل‌ متحد در این‌ باره‌ می‌نویسد: طبق‌ اطلاعاتی‌ که‌ از کنفرانس‌ سران‌ چهار کشور در گوادلوپ‌ به‌ دستم‌ رسیده، در آنجا صدراعظم‌ آلمان‌ و نخست‌وزیر انگلیس‌ بر حمایت‌ از شاه‌ پافشاری‌ داشتند، ولی‌ کارتر و ژیسکاردستن‌ برعکس‌ معتقد بودند که‌ به‌ خاطر وضعیت‌ حاکم‌ بر ایران‌ دیگر امکان‌ ادامه‌ حمایت‌ از شاه‌ وجود ندارد. به‌ هر حال‌ هدف‌ مذاکراتشان‌ هم‌ جز این‌ نبود که‌ با هم‌ برای‌ انتخاب‌ بهترین‌ راه‌ در جهت‌ حفظ‌ منافعاشان‌ در ایران‌ به‌ توافق‌ برسند.»( هویدا، فریدون: سقوط‌ شاه، ترجمه‌ ح.ا. مهران، تهران، اطلاعات، 1374 ش، ص‌ 202)


نخستین همایش علمای فلسطین :
در چنین روزی در سال 1935 میلادی نخستین  همایش علمای فلسطین بنا به دعوت حاج امین الحسینی و با حضور قریب به چهار صد  تن از علمای اعلام برگزار و طی آن حاج امین الحسینی به ریاست آن برگزیده شد .

تاسیس جامعه ملل :

در چنین روزی در سال  1919 میلادی جامعه ملل تاسیس شد . ویلسون رییس جمهور آمریکا  در سال 1918 میلادی   و در پایان  جنگ جهانی اول ،  اصول 14 گانه خود را برای برقراری  صلحی ماندگار اعلام کرد که اصل چهاردهم آن بر  تاسیس جامعه ملل با هدف تامین استقلال کلیه کشور ها جهت حفظ صلح و امنیت بین المللی تاکید داشت . ویلسون در پیامی به کنگره جامعه ملل در پانزدهم ژانویه 1918 «جامعه ملل» را این گونه تعریف کرد  :«جامعه‌ای عمومی متشکل از ملل گوناگون که هدفش تأمین استقلال سیاسی و تضمین تمامیت ارضی همه کشورها – اعم از کوچک و بزرگ – در قبال یکدیگر می‌باشد و این امر باید بر اساس پیمانهای رسمی به وجود آید .» این نهاد سرانجام  بعد از جنگ در  چنین روزی در سال  1920 میلادی تاسیس شد  .   پس از آن که جنگ نخست جهانی به پایان رسید کشور های مختلف جهان در اجماعی جهانی تصمیم گرفتند که به منظور دوری از جنگ و جلوگیری از   جنگ دوم جهانی  و همچنین حصول وفاق و صلح جهانی ، چنین سازمانی را تاسیس کنند .  نشست آغازین جامعه ملل با  شرکت نمایندگان 41 کشور و بدون حضور آمریکا و روسیه در شهر ژنو برگزار  شد . اما جامعه ملل دیری نپایید و  دردهم ژانویه سال 1946   بعد از بیست و شش سال فعالیت سال ، به کار خود پایان داد . اعمال قدرت و سلطه به وسیله قدرتهای تشکیل دهنده جامعه ملل و ابزار دست شدن این نهاد برای قدرتهای برتر  ، فاقد ضمانت اجرایی بودن  مصوبات جامعه ملل ، انزوای «آمریکا»  که خود مؤسس جامعه ملل بود – از این نهاد ، فقدان بازوی اجرایی در  جامعه ملل و آزاد بودن خروج کشورها از این نهاد  از جمله علل فروپاشی این نهاد بین المللی بود .

همه چیز اشتراکی !:
در چنین روزی در سال 1918 میلادی  ایوانویچ  لنین  خواستار اشتراکی شدن  تمامی مالکیت ها در شوروی شد . او بر اساس  نظریات مارکس معتقد بود مبنای جامعه ، اقتصاد است و در این جهت اقتصاد اشتراکی بیشترین میزان بازدهی را خواهد داشت . انقلاب فرانسه ، مالکیت فئودالی را به سود مالکیت بورژوائی ملغی کرداما در عین حال کمونیست ها معتقدند ویژگی بارز کمونیسم  از بین بردن مالکیت اعم نیست، بلکه انهدام مالکیت بورژوائی است. این افراد برمبنای اندیشه های لنین بر  این عقیده اند که مالکیت خصوصی  بورژوائی،  به نوبه  خود مبتنی بر تخاصم طبقاتی و متکی بر استثمار گروهی عظیم بدست گروهی قلیل است. به نظر آنان  در جامعه  بورژوائی کار زنده فقط وسیله ایست برای افزایش کار متراکم در حالی که   در جامعه  کمونیستی کار متراکم وسیله ای نیست جز برای گسترش دادن، غنی تر کردن و بالا بردن سطح زندگی کارگر.اطرافیان لنین معتقدند کمونیسم هیچکس را از قدرت تملک محصولات اجتماع محروم نمی کند؛ بلکه تنها کاری که می کند این است که او را از مقید کردن کار دیگران از طریق چنین مالکیتی باز می دارد.

پایان جنگ :
در چنین روزی در سال 1955 میلادی  ، اتحاد جماهیر شوروی  خواستار پایان جنگ در جبهه شرقی آلمان شد . 
 
 تشکیل جمهوری ایتالیا : 
در چنین روزی در سال 1946 میلادی و به دنبال برگزاری همه پرسی در کشور ایتالیا  نظام این کشور به جمهوری تبدیل شد . بر اساس اصل اول قانون اساسی ایتالیا ، ایتالیا جمهوری دموکراتیک  است. همچنین در این کشور حاکمیت متعلق به مردم است که بر طبق قواعد و در حدود مقرر در قانون اساسی اعمال می گردد. بر اساس  اصل دوم آن نیز جمهوری، حقوق تخلف‏ناپذیر بشر را چه از حیث فردی و چه در تشکلات جمعی که شخصیت فرد درآن شکل می یابد، به رسمیت می شناسد و تضمین می نماید و خواستار انجام تکالیف مربوط به وحدت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی از سوی افراد است.

تولد ویرجینیا وولف :
در چنین روزی در سال 1882 میلادی   ویرجینیا وولف نویسنده مشهور انگلیسی  دیده  به جهان گشود . وی در  بیست و چهار سالگی  نخستین کتاب خود را منتشر کرد . "خانم دالووی" ،  "بسوی فانوس دریایی" ، "میان پرده ها " ، "اتاق جیکوب" ، "امواج" ، "اورلاندو" و " سالها " ،  " نامه ای به یک شاعرجوان " ، "مرگ پروانه" و "خواننده عمومی ،  " سفر خارج" ، "دوشنبه و سه شنبه "، " اطاق جاکوب" ،" امواج" ، "بین پرده ها"، "اطاق یک کسی" ، "خواننده عادی"  از جمله مهمترین آثار اویند . وولف نویسنده ای است که در آثارش به دنبال  طرح جهان جدیدی  است . وی در  میان آثارش با ارایه چهره ای نو از داستان و نوع گویش و پردازش شخصیت ها ، روشی را در طریق سیال ذهن به نمایش  می گذارد که منحصر به فرد است . او معتقد است همچنان که نقاشی در گذر زمان متحول شده است ، و از کپی برداری محض از طبیعت به ذهن گرایی افراطی و انتزاعی  کشیده شده است ، رمان نیز چنین قابلیتی را داراست و می توان رمان را به عنوان برداشتی ساده از زندگی تلقی نکرد بلکه آن را گونه ای خاص از زندگی دانست .  وولف شخصیت روان نژندی بود که افسردگی خاص او توانست وی را در خلق شخصیت ها و داستانهای پرمایه اش یاری دهد . او سرانجام بر اثر همین افسردگی دست به خودکشی زد و در سال 1941 میلادی خود را به در یا افکند و غرق شد . 


 تولد سامر ست موام :
در چنین روزی در سال  1874 "سامرست موآم "نویسنده  انگلیسی  دیده به جهان گشود  . وی پس از طی تحصیلات مقدماتی در رشته های پزشکی و فیزیک  به ادبیات روی آورد و به خلق آثار جاودانه در حوزه رمان و داستان پرداخت . " لبه تیغ" ،  "ماه و شش پنی" ، " پرده نقاشی" ، "اسارت بشری "، "باران" ، "  طلسم" ، " حاصل عمر" ، "بادبادک" ، "پرواز در تنهایی" ، "کیک ها"، "همسر وفادار"، "پرده نقاشی"،" شرق و غرب"، "حاصل زندگی"، "پایبندهای انسانی"، "هفتمین گناه"، "لوئی فردریک"، "تسخیرناپذیر" ، " زن وفادار " و " نامه " از جمله مهمترین آثار اویند . وی در شانزدهم دسامبر  سال 1965 در گذشت . سامرست‌ موام‌، شخصیتهای‌ دلخواه‌ خود را از میان‌ مردم‌ عادی‌ و براساس‌ مشاهدات‌ دقیق‌، گزینش‌ می‌کرد. او تمام‌ توجه ‌خود را مصروف‌ ثبت‌ خصلتهای‌ ناب‌ و ویژه‌ افرادی‌ می‌کرد که‌ نمونه‌هایشان‌ در زندگی‌ بسیار یافت‌ می‌شوند. موام‌ از این که‌افراد داستانی‌اش‌ به‌ انسانهای‌ حقیقی‌ شبیه‌ می‌شدند، احساس‌ ناراحتی‌ نمی‌کرد. مسئله‌ای‌ که‌ برای‌ او حائز اهمیت‌ بود،هماهنگی‌ میان‌ کنشهای‌ شخصیتها و باورپذیری‌ آنها از سوی‌ خواننده‌ بود.

تولد لئوی چهارم :
در چنین  روزی در سال 749 میلادی لئوی چهارم امپراطور بیزانس به دنیا آمد . وی بین سالهای 775 تا 780 بر این کشور حکومت کرد .

تولد رابرت بویل : 
در چنین روزی در سال 1627 میلادی بویل فیزیکدان ، شیمیدان و نویسنده ایرلندی دیده به جهان گشود ." تجربیات بارنگ" عنوان مهمترین اثر اوست .

تولد یواخیم واخ :
در چنین روزی در سال 1898 میلادی یواخیم واخ فیلسوف و جامعه شناس برجسته آلمانی به دنیا آمد . "درک " عنوان مهمترین اثر اوست .

در گذشت آلفردو دسکرانیول :
دسکرانیول نویسنده فرانسوی برزیلی در چنین روزی در سال 1899 میلادی درگذشت . "بی گناهی " عنوان مهمترین اثر اوست . 

در گذشت سوسولوف :
در چین روزی در سال 1982 میلادی  میخائیل سوسولوف یکی از نظریه پردازان حزب کمونیست  شوروی 
در گذشت . وی در زمان نخست وزیری برژنف  عضو ارشد کمیته مرکزی حزب کمونیست و عضو شورایعالی شوروی  بود .

چاپ نخستین کتاب :
در چنین روزی در سال 1456میلادی  نخستین کتاب چاپی جهان با حروف سربی به دست  گوتنبرگ منتشر شد . یوهان گوتنبرگ در سال 1389 میلادی   به دنیا آمد . وی  ابتدا کار چاپ را با حروف چوبى انجام می داد وپس از چاپ انجیل با حروف چوبی ،  چند کتاب کوچکتر را هم به چاپ رساند . گوتنبرگ بزودى دریافت که بخاطر دشوارى کنده  کارى ، حروف چوبى را نمی توان مورداستفاده قرارداد لذا شیوه اى را براى ساحتن حروف از فلز ابتکار کرد  . پس از پنجاه سال امر چاپ در بیش از دویست مرکز در اروپا رواج یافت .

کشف مولد بیماری جذام :
در چنین روزی در سال 1871میلادی ،  هانزن پزشک آلمانی باکتری مولد  بیماری جذام را به نام  مایکوباکتریوم لپرا کشف کرد.اما معالجه بیماران بعد از کشف داپسون و مشتقات آن در اواخر سال 1940 میلادی  میسر گردید و این کشف یک دگرگونی در  کنترل جذام ایجاد نمود زیرا معالجات بیماران به صورت سرپایی مقدور شد  . اما مقاومت باسیل جذام در مقابل داپسون بتدریج ظاهر گردید و گسترش یافت . بهبودی بیماران به کندی صورت می گرفت و دوره معالجه بسیار طولانی شد و نتیجه این که آنها به حضور نامنظم و عدم پذیرش درمان متمایل شدند . بنابراین موفقیت درمان تک دارویی با داپسون بتدریج کمتر شد و کنترل بیماران اغلب بدون تأثیر گردید . جذام یک بیماری عفونی مزمن است که توسط باسیلی اسید فاست  و میله ای شکل بنام مایکوباکتریوم لپرا ایجاد می شود . این بیماری بیشتر پوست ، اعصاب محیطی مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و نیز چشم ها را گرفتار می کند ولی برخی اعضای دیگر نیز گرفتار می شوند . 

سه  زلزله مهیب :
در چنین روزی در سال 1348 میلادی برا ثر یک زلزله مهیب در ویاچ بیش از پنج هزار نفر جان باختند و تمامی این منطقه با خاک یکسان شد . در چنین روزی در سال 1939 میلادی بر اثر یک زلزله در شیلی ، ده هزار نفر جان باختند . همچنین در چنین روزی در سال 1999 میلادی حد اقل هزار نفر بر اثر یک زلزله ای شش ریشتری در غرب کلمبیا کشته شدند .  
 
کودتا در قطر :
در چنین روزی در سال 1972 میلادی بر اثر یک کودتا در شارجه ، امیر این شیخ نشین  کشته شد وپس از آن  پسرش جای او را گرفت.

قرار داد ساخت کانال پاناما :  
در چنین روزی در سال 1955 میلادی ایالات متحده آمریکا و پاناما قرار داد ساخت کانال پاناما را  امضا کردند .

کودتا در السالوادور :
در چنین روزی در سال 1961 میلادی بر اثر یک کودتای نظامی در  السالوادور حکومت به دست نظامیان افتاد .

گفتگو های صلح ویتنام  :
در چنین روزی در سال 1969 میلادی گفتگو های صلح میان دو کشور ایالات متحد ه آمریکا و ویتنام شمالی در پاریس آغاز شد .

کودتا در اوگاندا :
در چنین روزی در سال 1971 میلادی بر اثر یک کودتای نظامی در اوگاندا ژنرال ایدی امین قدرت را در دست گرفت .
درهمین  روز در سال 1986 میلادی ژنرال تیتو اوکلو از کامپالا پایتخت  او گاندا گریخت .  همه ساله چنین روزی به عنوان روز دومین جمهوری در اوگاندا گرامی داشته می شود .

بولنت اجویت نخست وزیر ترکیه :
در چنین روزی در سال 1974 میلادی بولنت اجویت برای نخستین بار در ترکیه پست نخست وزیری این کشور را به عهده گرفت .

بازگشت 52 گروگان به آمریکا :
در چنین روزی در سال 1981 میلادی 52 گروگان آمریکایی که در ماجرای تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط امام خمینی به گروگان گرفته شده  بودند  ، پس از  اجرای معاهدات الجزایر به کشور شان بازگشتند . 

انتقال نوریگا به زندان :  
در چنین روزی در سال 1990 میلادی مانوئل نوریگا رهبر پیشین پاناما به زندان میامی  در آمریکا منتقل شد .
 
روز ملی هند : 
همه ساله چنین روزی به عنوان روز ملی هند  گرامی داشته می شود . 

نخستین ساعت جیبی جهان :
 در چنین روزی در سال  1600 میلادی پیتر هلانس اولین ساعت جیبی جهان  را ساخت . 

شرکت تلفن شرق :
در چنین روزی در سال 1881 میلادی توماس ادیسون ، الکساندر گرام بل و دیگران قرار دادی را امضا کردند که طی آن شرکت تلفن شرق را تاسیس کنند .

نخستین ارتباط بین قاره ای :
در چنین روزی در سال 1915 میلادی نخستین سرویس تلفن بین قاره ای ( فرا اقلیمی  ) برقرار شد . در این روز الکساندر گراهام بل مخترع تلفن از قاره اروپا  با همکارش در سانفرانسیسکو صحبت کرد .

نخستین المپیک زمستانی :
در چنین روزی در سال 1924 میلادی نخستین المپیک زمستانی در چامونیکس در کوههای آلپ فرانسه آغازشد.


 

 

 


 

06/11/59

 

بازداشت فرمانده نيروي دريايي (تيمسار دريادار محمود علوي) توسط دادستاني انقلاب اسلامي.

در اين ايام – موج خوشحالي غرب از روي كار آمدن بني‌صدر

در اين ايام – موج انفجارات و خرابكاري‌ها خصوصاً در جنوب و بالاخص در صنعت نفت و گاز

در اين ايام – حملات و درگيريهاي مكرر مرزي بين ايران و عراق

 

06/11/63

 

بدنبال سفرهاي متعدد در منطقه و به خارج از منطقه در سفر اخير فهد به واشنگتن طرح صلح مشترك شوراي همكاري خليج فارس و اروپا ارائه گرديد.

بازگشت ارتشهاي درگير دو كشور به مرزهاي بين‌المللي

تعيين قرارداد 1975 الجزاير بعنوان پايه و اساس حل اختلافات مرزي دو كشور. 

تشكيل يك صندق بين‌المللي جهت بازسازي مناطق جنگ زده دو كشور بطوري كه كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس و امريكا سهم بزرگتري در تشكيل اين صندق داشته باشند.

بمنظور ارضاي طرفين در اساسنامه پيشنهادي طرح مذكور به مسئوليت آغاز جنگ بر دوش يك كشور و مسئوليت ادامه و استمرار آن بر دوش كشور ديگر انداخته مي‌شود.

و در صورت رد طرح مذكور از سوي يكي از طرفين درگير جنگ، طرف رد كننده مسئوليت اقداماتي كه از سوي سازمان ملل بر عليه اين كشور اتخاذ خواهد شد را بعهده خواهد گرفت.

 

06/11/64

ديدار ويليام كلارك مشاور سابق امنيت ملي ريگان با صدام در بغداد

06/11/65
تشكيل كنفرانس سران اسلامي در كويت – بررسي ايران و عراق.

وزير خارجه كويت: ما از عدم حضور ايران در كنفرانس سران كشورهاي اسلامي در كويت بسيار غمگين شده‌ايم. كنفرانس اسلامي در صورت حضور برادران ايراني براي حل جنگ فرصت خوبي بوده و خواهد بود.

 

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo