شهید آوینی
 
‌همایش "محرم در آثار قاضی نذرالاسلام" در بنگلادش برگزار شد
 همایش "محرم در آثار قاضی نذرالاسلام" به منظور بررسی موضوع محرم و عاشورا در آثار نذرالاسلام، توسط "مرکز بین المللی تحقیق" و با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در داکا برگزار شد.

در این همایش دکتر اشرف صدیقی ضمن اشاره به جایگاه حضرت امام حسین(ع) و عاشورا در اعتقادات و فرهنگ مردم بنگلادش گفت: مردم بنگلادش از گذشته‌های دور امام حسین(ع) را شناخته‌اند و اعم از شیعه و سنی برای او در ایام عاشورا به عزاداری می‌پردازند.

هاشمی رایزن فرهنگی ایران گفت: قاضی نذرالاسلام در اثر حماسی محرم خویش از ایثار امام، مظلومیت ایشان، ددمنشی دشمنان او و یزید، حرف می‌زند. ترسیم واقعه عاشورا به زبان بنگالی توسط قاضی نذرالاسلام تاثیر فراوانی  در جامعه بنگال بر جای‌ گذاشته است.

هاشمی افزود: البته مرثیه‌خوانی برای امام حسین (ع) از دیرهنگام در کشور بنگلادش جاری بوده و افرادی همانند میر مشرف حسین وقایع کربلا را به صورتی ناقص و همراه باتحریف بیان کرده اند، ولی اشعار نذرالاسلام درخصوص محرم و اهل بیت (ع) از تحریف وقایع عاشورا مبرّ است.

قاضی نذرالاسلام از شاعران بلند آوازه و انقلابی کشور بنگلادش و شاعر ملی این کشور است که آثار وی تحت تأثیر ادبیات فارسی قرار گرفته و اشعاری از حافظ و خیام نیز توسط این شاعر به زبان بنگالی ترجمه شده‌اند.

در کشور بنگلادش چند مؤسسه و نهاد دولتی، نیمه دولتی و خصوصی ترویج افکار و آرا نذرالاسلام را برعهده گرفته‌اند که «مرکز بین المللی تحقیق» یکی از آنان است. این مرکز در سال 2005 به ریاست آقای اسد الحق شکل گرفته است.

منبع:  خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo