شهید آوینی
 
هماهنگی میان دستگاه‌های فرهنگی ضرورتی برای اصلاح گذشته است
 دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه دولت و نهادهای فرهنگی باید با یک حرکت همه‌جانبه عمومی به فرهنگسازی بپردازند، گفت: در پی از هم گسستگی ارگانها، اینک باید با یک برنامه‌ریزی کامل فراگیر برای زدودن زنگارهای فرهنگ غربی که قبل از انقلاب به کشور وارد شده، فعالیت کرد که این کار نیاز به فعالیت همه‌جانبه دارد تا هم گذشته را اصلاح کند و هم آینده را بسازد که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

حجت الاسلام محمد حسن اختری دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در واقع معلم و رهبر فرهنگی و اسلامی در کشور به شمار می روند، اظهار داشت: ما از دیرباز از بیانات و رهنمودهای ایشان استفاده بسیاری کرده ایم، چرا که دل مشغولی ایشان در زمینه فرهنگی و حساسیت خاص ایشان نسبت به این موضوع منجر شد تا رهنمودهای ارزنده ای برای مسئولان و مردم داشته باشند.

وی در ادامه تصریح کرد: ایشان به طور کامل شکل، زیربنا، پایه ها و اساس فرهنگ صحیح ملی و اسلامی را بیان  و به شورای انقلاب فرهنگی، حکومت و همه مسئولان سفارش کردند بر اساس مهندسی فرهنگی تعریف شده ایشان برنامه ریزی  و با پیگری به نتیجه مطلوبی برسند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت با تأکید بر اینکه ما امروز به واسطه رهنمودها و فرمایشهای ایشان کمبودی نداریم، گفت: اگر مجموع فرمایشهای ایشان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و از روز رهبری جامعه اسلامی و انقلاب اسلامی تا امروز بررسی شوند، تمام زوایای آن برای فرهنگسازی جامعه مهم بوده است. اما نوعی آلودگی به وجود آمده که فرهنگ شرقی و غربی به فرهنگ ما نشسته و فرهنگ اصیل ما را کمرنگ کرده است.

وی با بیان اینکه حکومت سابق و اندیشمندان غربگرا تلاش کردند فرهنگ آنها را به کشور ما وارد کنند و فرهنگ ما زیر سایه آن قرار گیرد، یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا بسیار تلاش کرده تا آداب زندگی و فرهنگ امور مختلف را نهادینه کند و ضمن تعریف این فرهنگها بر اساس موازین اسلامی و همان نگاه مقام معظم رهبری بدون افراط و تفریط و بدون سخت گیری و تعصب و رهاسازی به آن بپردازد و نشان دهد که فرهنگ اسلامی و دینی ما هیچ منافاتی با ابزار و تمدن مدرن ندارد و با پیشرفتهای اجتماعی انسان انطباق پذیر است.

حجت الاسلام محمد حسن اختری در ادامه با بیان اینکه دستگاههای مختلف فرهنگی ناهماهنگ عمل کرده اند، افزود: این مسائل و شکاف فرهنگی به عوامل سازمان یافته قبل از پیروزی انقلاب اسلامی باز می گردد که تلاش می شد تا فرهنگ ملی و دین مردم نادیده گرفته شود و بیش از یک قرن است که برای مبارزه با فرهنگ ملی مبارزه می شود. اما تنها حدود 60 سال است که فعالیتهای فرهنگی آغاز شده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز عناصر و یا گروههایی در صدد بودند تا از پیشرفت اسلام و زنده شدن آداب و تمدن ایرانی و اسلامی جلوگیری به عمل آورند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از ارگانهای مختلف عمومی رسانه های نوشتاری و شنیداری بودند که فرهنگ و تمدن ما را مورد هجوم قرار دادند، گفت: در این زمینه مقام معظم رهبری پرچم ایستادگی را در برابر فرهنگ وارداتی برافراشت و مسائل مختلفی را در زمینه فرهنگی مطرح کرد که اخیرا هم به مسئله مهندسی فرهنگی توجه داشتند.

حجت الاسلام اختری با بیان اینکه دولت، ارگانها و نهادهای فرهنگی باید به طور کامل وقت بگذارند و برنامه ریزی کنند و با یک حرکت همه جانبه عمومی به این کار اقدام کنند، اظهار داشت: اما هنوز این اتفاق نیفتاده و این کار پیگیری نشده است. ارگانها گسستگی نشان دادند و با یک برنامه ریزی کامل فراگیر برای زدودن زنگارهای فرهنگ غربی که قبل از انقلاب به کشور وارد شده ، هنوز آماده عمل نشده اند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه کار فرهنگی نیاز به فعالیت همه جانبه دارد تا هم گذشته را اصلاح کند و هم بتواند آینده را بسازد، یادآور شد: با توجه به اینکه محور اصلی سیاستگذاری فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور است، اما شخصیتهای متعدد دینی، مجتهدین، فرهیختگان و سیاستمداران خوب و برجسته باید در این زمینه فعالیت کنند.

منبع: خبرگزاری مهر

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo