شهید آوینی
 
25 دی 1386هجری شمسی سالروز صدور فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر اعدام سلمان رشدی است
25 دی 1386هجری شمسی سالروز صدور فتوای امام خمینی (ره) مبنی بر اعدام سلمان رشدی است
 
25دی 1386هجری شمسی برابر است با 6محرم1428 هجری قمری مصادف است باسالروز صدور فتوای امام(ره) مبنی بر اعدام سلمان رشدی در سال 1367 هجری شمسی.

در چنین روزی - 25دی ماه سال1367هجری شمسی: حضرت امام خمینی(ره) فتوای تاریخی خویش مبنی بر اعدام سلمان رشدی را صادر فرمودند. رشدی نویسنده هندی تبار انگلیسی است که با انتشار کتاب آیات شیطانی به مقدّسات دین اسلام آشکارا توهین کرد. از این رو حضرت امام(ره) طی اطلاعیه‎ای حکم اعدام وی را صادر فرمودند. امام راحل در بخشی از این حکم مهم و تاریخی فرمودند: "به اطلاع مسلمانان غیور سراسر جهان می‎رسانم مؤلف کتاب آیات شیطانی که علیه اسلام و پیامبر و قرآن تنظیم و چاپ و منتشر شده است همچنین ناشران مطلع از محتوای آن محکوم به اعدام‎اند. از مسلمانان غیور می‎خواهم تا در هر نقطه که آنان را یافتند سریعاً آنها را اعدام کنند تا دیگری جرأت نکند به مقدّسات توهین کند...".

در چنین روزی - 25دی ماه سال 1366هجری شمسی: نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عملیات بیت المقدس را با رمز یا زهرا(س) آغاز کرد. هدف از اجرای این عملیات آزادسازی ارتفاعات غرب شهر ماووت عراق در منطقه عملیاتی شمال سلمانیه بود که با موفقیّت به پایان رسید. در این عملیات ضمن آزادسازی ارتفاعات مهمی چون یولان و اورال غنایم فراوان از دشمن بدست آمد. نیروهای دلاور سپاه اسلام بیش از 4500تن از افراد دشمن را به هلاکت رساندند یا مجروح کردند و 900 نفر از آنان را به اسارت خویش درآوردند.

در چنین روزی - 6 محرم الحرام سال 406 هجری قمری : "سیّد رضی" یا "شریف رضی" از بزرگترین نوابغ شیعه و از فضلا و شعرای نام آور مسلمان وفات یافت. از وی به نام های محمد و ذو الحَسَبَین نیز یاد شده است. شریف رضی فراگیری قرآن مجید و دیگر علوم اسلامی را از کودکی نزد برادر عالمش سید مرتضی آغاز کرد. 10 ساله بود که به سرودن شعر پرداخت و اشعار بسیار لطیف و پرمعنی سرود و به اشعر عرب ملقب شد. از شریف رضی آثار متعدد و گرانقدری باقی است اما بی شک مهمترین و ارزشمند ترین اثر وی گردآوری نهج البلاغه است.

در چنین روزی - 6محرم الحرام سال 958 هجری قمری: شیخ ابوالفضل علّامی نویسنده و متفکر هندی به دنیا آمد. او از محققان توانمند عصر خویش بود و درباره اداره کشورش و نقش حاکمان آن آراء خاصی داشت. "تاریخ اکبر نامه" اثر عمده علّامی است.

در چنین روزی - 6 محرم الحرام سال61 هجری قمری: حضرت علی اکبر فرزند برومند امام حسین (ع) در عاشورای حسینی به شهادت رسید آن زمان که علی اکبر قصد رفتن به میدان نبرد با کفار را داشت از پدر اجازه خواست و حضرت به هنگام بدرقه فرزندشان فرمودند: خدایا تو خود شاهد بر گروه باش، خدایا جوانی برای مبارزه با آنان بیرون آمده که شبیه ترین مردم به رسول خدا(ص) در آفرینش، خلقت و منطق است. نام حضرت علی اکبر به منزله نخستین شهید از خاندان حسین بن علی (ع ) و از نسل ابو طالب در تاریخ ثبت شده است.

در چنین روزی - 6 محرم الحرام سال 61 هجری قمری: "ابن سعد" نماینده ای به حضور امان حسین (ع ) فرستاد تا انگیزه ورود و استقرار آن حضرت را در کوفه جویا شود. البته هیچیک از افراد سپاه ابن سعد این ماموریت را نپذیرفتند زیرا آنان خود امام حسین (ع) رابه کوفه دعوت کرده بودند، اما حال برای جنگیدن با آن بزرگوار در مقابلش صف آرایی کرده بودند. در همین اثنا ابن زیاد در نامه ای از ابن سعد خواست که امام و یارانش را به بیعت با یزید فرا خواند. امام حسین (ع) بعد از آگاهی از این امر از آن سر باز زدند. زیرا برای بیعت با یزید به کوفه نیامده بودند بلکه هدف آن امام معصوم ایجاد پایگاهی برای گسترش اسلام به دیگر نقاط جهان بود.

منبع: سایت خبری تحلیلی فرهنگ انقلاب اسلامی

Copyright © 2003-2022 - AVINY.COM - All Rights Reserved
logo